michel vh schreef:jas schreef:michel vh schreef:Wij mochten allen wel tot de Here vluchten en zuchten of wij dit eens recht mochten verstaan. Immers wie van ons heeft er een Borg nodig zonder eerst in de schuld te zijn gebracht. Ik kan niet anders dan met deze leer van de GGiN van harte in te stemmen. Het moge een ieder duidelijk zijn dat wanneer een zondaar door God bekeerd wordt, langs welke weg ook, hij/zij tot de ware Kerk gaat behoren. Dan vallen alle kerkmuren weg. Zonder twijfel, en om maar eens een voorbeeld te noemen denk ik daarbij aan Ds. Lamain, zullen er herders en leraars zijn, ongeacht tot welk kerkgenootschap zij ook behoren, die de zuivere en reine Leer der Zaligheid preken. Geen algemene genade voor alle mensen, maar genade voor hen die door, voor en tot Hem in de schuld zijn gebracht.
Nou Michel, je bent al aardig ingeburgerd in de GGiN geloof ik. Nou ik kan je verzekeren, een meer onbijbelse leer bestaat niet hoor. Het rust allemaal op valse grondjes, en je praat ook al aardig bekommerd en verzuchtend met ze mee. Weet je wat het is Michel, ze zijn allemaal zo goed "onbekeerd" hè, dat zeggen ze tenminste. Maar weet je wat nou zo erg is, ze blijven het ook. En bekommering en zuchten en steunen heeft nog nooit één mens tot Christus gebracht. De Heilige Geest, die brengt mensen tot Christus. Daarbij dwalen ze ook nog gigantisch in het leerstuk van de rechtvaardigmaking, want zij leren volgens het dwaallicht Comrie dat die van eeuwigheid is. Niets is minder waar. Geen enkele oudvader die die stelling ondersteunt. Wat Lamain betreft, het enige wat ik hem heb horen zeggen, en waar ik hem ook gelijk in gaf was dat ie zei:
"ik heb niks, ik weet niks en ik kan niks. hmm, mensuh, heb je dat ook? hmm? dat je niks hebt? hmm? en niks weet mensuh?, hmm?, en kun je ook niks? hmm? "
Beste Jas,
Ik heb in de afgelopen maanden, hoe moielijk ook, moeten leren dat alles wat ik gedaan heb in m'n leven gebaseerd is geweest op wat ik wilde en ik dacht dat goed was. Helaas, vele gronden waarop ik tot nu toe op heb gesteund (ze zijn echter nog niet allemaal weggenomen) zijn compleet onderuit gehaald. Het is volkomen juist dat een mens moet leren inzien dat hij niets heeft, niets kan en niets weet. Allemaal nullen moeten we krijgen. Wij willen aldoor maar groeien. Overigens, ben ik zelf geen lid van de GGiN maar simpel Nederlands Hervormd (overigens wel in hersteld verband, maar dat terzijde). Bovendien is het van alle tijden, van alle plaatsen en van alle kerkgenootschappen dat mensen op valse gronden menen bekeerd te zijn. Het is alleen de Here die ons in werkelijk in het gemis kan brengen. Het is mijn wens en bede, dat wij zoals we zijn door de Here op onze heilloze levensweg tot staan worden gebracht.
Even off-topic: Michel, volgens mij ben je de eerste binnen het GGiN gedachtengoed die Heere met 2 e's schrijft (dus: Here). Waarom dat zo?