benefietdiner schreef:Waarschijnlijk wordt het duidelijk als je het volgende leest uit de Koraan:"Allah laat mensen het verkeerde pad opgaan of leidt ze op de goede weg, zoals het Hem behaagt." Surah 14:4 ( Soerat ibrahiem:4 ).
"Bij diegenen die God wil leiden, opent Hij hun borst voor de Islam; bij diegenen die hij het verkeerde pad op wil sturen, sluit Hij hun borst en trekt hem samen alsof zij moeten klimmen naar de hemel." Surah 6:125 ( Soerat al-an’aam:125 ).
"Als wij het zo gewild hadden, dan hadden Wij zeker iedere ziel zijn ware ziel laten zien. Maar het Woord van Mij zal komen: "Ik zal de hel vullen met jinns (demonen) en mensen, allemaal samen." Surah 32:13 ( Soerat as-sadjda:13 ).
Waar je nu op doelt is iets anders, hoewel het er natuurlijk wel sterk mee verbonden is. Het klopt helemaal dat de Islam een nogal deterministisch wereldbeeld heeft, waardoor hun godsbeeld soms een beetje willekeurig lijkt; hij zou zelfs het kwaad geschapen hebben. Dus inderdaa, het bij van alles en nogwat 'als God het wil' of 'insha'Allah' in het Arabisch, zeggen heeft daar een achtergrond in.
Maar wat ik bedoelde, is dat ik bij de gemiddelde moslim helemaal die arrogante houding over de toegang tot het paradijs verdienen, zoals jij dat beschrijft, niet herken. Ze vragen zich juist af of ze het wel goed genoeg doen, en door angst voor het komende oordeel blijven ze steeds ijveren om meer goeds te doen, in de hoop dat ze het inderdaad verdienen.
Die arrogante houding kom je meer tegen bij marokkaanse probleemjongeren. Dan krijg je wel eens te horen als je oogcontact maakt van 'wat kijk je!' Maar dat zijn helemaal geen hele religieuze moslims en dat heeft niks te maken met dat ze geloven dat ze hun toegang tot het paradijs zelf wel even verdienen. Daar zijn die probleemjongeren over het algemeen helemaal niet mee bezig......
Dat is zeker niet het Probleem van de Moslim maar van de Christenen.
Je vindt het geen probleem voor hen, dat zij geoordeelt zullen worden, omdat zij niet geloven in de eniggeboren Zoon van God? Als één of andere moslimterrorist mij morgen doodmaakt voor mijn geloof, dan heeft hij denk ik een groter probleem dan ik, als hij zich niet bekeerd en Jezus aanneemt in het licht van het komende oordeel......
Maar inderdaad, het is de taak van ons christenen om van de heere Jezus te getuigen tegenover onze naasten, dus ook onze islamitische naasten. Het is hierbij niet echt behulpzaam om wat de moslims zelf geloven aan de kant te schuiven en 'wat de islam echt inhoud' (jouw eigen interpretatie van de islam dus) op hen te projecteren. Niet willen luisteren naar je naasten, ze niet serieus nemen, dat is niet echt behulpzaam als je ze wil bereiken met het Evangelie......