Mortlach schreef:tante-tortel schreef:Mortlach schreef:tante-tortel schreef: Of in Gen. 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
Neem je dat "heersen" ook letterlijk?
Ja, en dan zo als het bedoeld is. Niet overheersen maar heersen zoals een goed echtgenoot betaamd. Een man zal zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw LIEF hebben. Zo kan een man heersen over zijn vrouw.
Ik kan mijn vrouw hardstikke lief vinden als ze zonder te zeuren voor me kookt, wast, strijkt en bier haalt.
Het is toch altijd bijzonder om te zien hoe bepaalde verzen zo ontzettend worden ingekleurd door de eigen voorkeur en de culturele achtergrond, omdat we dat met zijn allen nu eenmaal prettiger vinden. Ja, er staat wel "heersen over", maaaaar dan bedoelen ze wel dat ie lief is...
En als homo's dan zeggen: ja, er staat wel dat God het een gruwel vindt, maar dan gaat het alleen over lustig gedrag, dan is het ineens niet bijbelvast.
Mortlach schreef: God heeft het ook zo geschapen dat alleen een man en vrouw zich kunnen voortplanten en gemeenschap hebben. Zo heeft God het gemaakt.
Volgens mij kunnen twee mannen of twee vrouwen ook prima gemeenschap hebben.
Het spijt me dat ik het zeg maar er is niets wat past. Het één vlees zijn is niet mogelijk.
Pardon? Zo'n beetje een half internet dat geblokkeerd wordt door safeclick of een ander filterprogramma bewijst je ongelijk.
Allereerst kleur ik de tekst niet in. Ik spreek na wat er staat.
Beide het moeten liefhebben van zijn vrouw en het heersen staat in de Bijbel. Nog niet één tekst heb ik gelezen waar je dat kunt vinden over man/man of vrouw/vrouw.
Nee de man moet ZIJN vrouw lief hebben.
En harm-jan ik begrijp je dus nog niet wat dat er mee te maken heeft.
Ik haal alleen aan de er staat dat naar de man haar begeerte zal uitgaan.
En nergens kan ik lezen dat het naar iemand van het gelijke geslacht is.
En nee, die twee tot één vlees zal nooit mogelijk zijn ook al proberen we dat na te bootsen. Een man en vrouw passen in elkaar, zo heeft God dat in de schepping gelegd. Daardoor kunnen zij ook kinderen krijgen en de scheppings opdracht vervullen.
Dat predikanten ook anders zouden denken maar het niet durven zeggen vind ik een niet ter zake doende opmerking. Als je iets anders ziet dan er geleerd wordt in de kerk waar je predikant bent moet je ook maar zo flink zijn om dat te zeggen. En als je dat niet wilt moet je zwijgen. Ook tegen zgn. niet kerkleden.
Als iets werkelijk je overtuiging is dan zul je het ook moeten uitdragen, ongeacht de strijd die het je opleverd.
Nu lijkt het meer een doekje voor het bloeden, ach ik ben het wel met je eens maar ja, de kerk he! Dan probeer je iemand te troosten of naar de mond te praten zonder ook werkelijk iets voor die ander te beteken of willen betekenen.