Het geven van een pedagogische tik...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Samanthi

Re: Het geven van een pedagogische tik...

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2009 09:11

*Annet* schreef:En als die moeder het kind in de winkel een 'pedagogische' tik had gegeven had je het denk ik ook heel vervelend gevonden. Kinderen snappen op een bepaalde leeftijd echt nog niet alles, waarom ze niet aan een pinapparaat mogen zitten, bijv. Ook al leg je het aan het kind uit. Ik snap best dat die moeder het kind afleidde met spekkies alhoewel ik bijv. aan het kind de dichte zak had gegeven om ermee te spelen.

Het is gewoon echt: zoveel hoofden, zoveel zinnen. In het geval dat PPM aanhaalt, ja dan sta je als ouders ook echt met je handen in het haar. Ik zeg dan tegen mijn kind op zeer strenge toon dat ze dat nooit meer mogen doen en dat ze 'sorrie' tegen het kindje dat ze pijn hebben gedaan, moeten zeggen. En ik weet ook dat ze het de volgende keer gerust weer doen om zich zelf te verdedigen maar je leert op deze manier wel aan je kind dat het ongewenst gedrag is.

Er wordt tegenwoordig veel geroepen dat kinderen alles mogen en doen, toch zie ik het niet veel gebeuren in mijn omgeving. Bij een gezin vind ik dat wel maar verder toch niet.

Ik ga toch wel met jou mee annet, een peutertje kun je niet alles uitleggen en bovendien zal ze een pinuitomaat met een tik assosieren en niet leren dat ze van spullen van een ander af moet blijven. Van te voren afleiden bijv. met de sleutels van het paprikameisje2 vind ik super, je voorkomt een hoop ellende al van te voren. Maar ik had toch wel erge pecht met mijn ADHD kinderen :wink: vooral mijn oudste zoon van 26 zit nog graag an knopjes, Tja... hoe los je dat dan op? :lol:

gr Samanthi

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 aug 2009 10:18

paprikameisje2 schreef:nog ff weer terug naar het dierentuinverhaal. HIer krijgt onze uk geen tik, maar gaat zonder pardon op de gang, deur dicht, klaar.

Ik pik even dit stukje eruit.
Wat doe je dan als je je kindje daar niet mee straft maar deze gaat vrolijk naar buiten/boven of op de gang gaat spelen?
Hier eentje die naar binnen moest voor straf en door het raam aan de andere kant van het huis er weer uiklom.

Maar ik had toch wel erge pecht met mijn ADHD kinderen vooral mijn oudste zoon van 26 zit nog graag an knopjes, Tja... hoe los je dat dan op?
Afleiden met een spekkie :mrgreen:

Hier vind de jongste de pinautomaat ook geweldig, moet ook altijd even pinnen maar de kar gaat hier ook gewoon verder weg. Bij de geldautomaat mag hij op de knopjes duwen als ik het zeg.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2009 10:26

Memmem schreef:
paprikameisje2 schreef:nog ff weer terug naar het dierentuinverhaal. HIer krijgt onze uk geen tik, maar gaat zonder pardon op de gang, deur dicht, klaar.

Ik pik even dit stukje eruit.
Wat doe je dan als je je kindje daar niet mee straft maar deze gaat vrolijk naar buiten/boven of op de gang gaat spelen?
Hier eentje die naar binnen moest voor straf en door het raam aan de andere kant van het huis er weer uiklom.

Maar ik had toch wel erge pecht met mijn ADHD kinderen vooral mijn oudste zoon van 26 zit nog graag an knopjes, Tja... hoe los je dat dan op?
Afleiden met een spekkie :mrgreen:

Hier vind de jongste de pinautomaat ook geweldig, moet ook altijd even pinnen maar de kar gaat hier ook gewoon verder weg. Bij de geldautomaat mag hij op de knopjes duwen als ik het zeg.

Hoi memem
Heel erg herkenbaar, mijn kinderen maakten ook overal een feest van en wat mijn zoon betreft ik ga het proberen :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2009 10:46

Heb ik ook wel eens gedaan in de tijd dat ik nog oppastte voor mensen in de buurt. Nu was het kind oud genoeg om afspraken mee te maken (5 ofzo), en toen bleek dat hij zich niet aan de afspraak wilde houden maar ik niet te vermurwen was begon ie te janken. Toen heb ik hem opgepakt, naar boven gedragen en in zijn kamer gezet. Ga hier maar huilen, zonder publiek. Nou dat duurde een paar minuten en toen kwam ie weer naar beneden, wat bedremmeld maar hij ging voor poging twee, weer janken dus. Toen heb ik niet eens wat gezegd, maar hem gewoon wéér opgepakt en in zijn kamer weer neergezet. De derde keer was het over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 aug 2009 10:56

ik kies bewust voor gang, omdat het de slaapkamer een veilige plek moet zijn en geen strafplek.

Geen idee memmem wat je dan meot doen!! hier maakt het erg indruk! als ze vervelend is in d ekinderstoel draai ik em ook wel eens om.. dat is soms al genoeg! :oops: Nu lijkt net alsof mijn kind gigantisch vervelend is, maarhet komt maar sporadisch voor laat maar zeggen 2 keer in een maand op de gang. Als ik de neiging heb om heeeel boos te worden, si dat vaak ook frustratie omdat ik bijvoorbeeld niet verder kan met koken en ze aan mijn benen staat te dreinen dat ze honger heeft. egenwoordig staat ze dus op een stoel.. mee te koken! :mrgreen: allleen is dit weer niet ahndig als je haast heb :oops: maar haast en kindern is soweiso niet handig! is mijn vervaing!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2009 11:03

paprikameisje2 schreef:ik kies bewust voor gang, omdat het de slaapkamer een veilige plek moet zijn en geen strafplek.

Daar heb je wel een goed punt. Destijds (ik heb het nou over 10 jaar geleden) was ik daar niet mee bezig.

Soms zijn kinderen net huisdieren. Ik heb mijn kat ook 1000 keer van tafel moeten tillen voor ie doorhad dat ie niet op tafel mag als ik zit te eten. Al kan ik me voorstellen dat het frustrerend is als je voor de 10e keer "Nee!" hebt gezegd en de handjes van je kind hebt vastgepakt, maar frustratie mag geen reden zijn om dan maar te gaan slaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 06 aug 2009 11:22

ze zijn wel eens verbaasd... ik kan honderd keer haar handje pakken en nee zeggen! LIefst zeg ik het gewoon weg, maar als je bij anderen bent kan dat niet. Vaak vergeet ik dan iets anders aan te bieden, waardoor ze dat ene toch willen wat niet mag. Even afleiden en een bal geven oid... los veel op!

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 06 aug 2009 18:53

Met verbazing de reacties gelezen. Als je kind iets doet wat niet mag, dan beloon je het dus maar.

Dit is echt de omgekeerde wereld. Nu is het nog een beschuitje, straks neemt mama het bestek mee naar de supermarkt om het beschuitje - al wachtend in de rij - te kunnen voorzien van verse aardbeitjes van de groente afdeling.

De keer daarop gedraagt het kind zich net iets vervelender dan de vorige keer. Wat nu te doen? Mama weet het wel: slagroom over het beschuitje met aardbeitjes. Extra romige trouwens van een luxe merk, want ja, je kind gedraagt zich niet zomaar!

Spekjes als nagerecht maken het helemaal compleet. Niet het kind erkent het ouderlijk gezag, nee, mama's erkennen tegenwoordig het gezag van hun kind.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 06 aug 2009 19:04

Daarom echo ik opnieuw: tijd voor het instellen van een opvoedcursus.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 aug 2009 19:53

Ik ben ook niet iemand die koekjes meeneemt naar de supermarkt,
om mn dochtertje bezig te houden, en vooral niet te hoeven corrigeren.
Dan leren ze het toch niet?

Op hoogte van de kinderwagen, hangen bij de kassa altijd batterijen ed.
Nou, eerste keer dolle pret dus. Alles proberen te pakken, op de grond te gooien.
Dan pak ik haar hand, en fluister boos dat ze dat niet mag doen.

Nou, de volgende keer doet ze nog een poging, waarna ik weer haar hand pak en duidelijk zeg dat het niet mag.
En nu doet ze het niet meer, omdat ze weet dat het niet mag.

Maar om nou altijd een koekje of spekje te geven m haar af te leiden.. 8-[
Ik begin er niet aan.. en dan leert ze het ook nooit.

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 06 aug 2009 20:00

AikonGirl schreef:Ik ben ook niet iemand die koekjes meeneemt naar de supermarkt,
om mn dochtertje bezig te houden, en vooral niet te hoeven corrigeren.
Dan leren ze het toch niet?

Op hoogte van de kinderwagen, hangen bij de kassa altijd batterijen ed.
Nou, eerste keer dolle pret dus. Alles proberen te pakken, op de grond te gooien.
Dan pak ik haar hand, en fluister boos dat ze dat niet mag doen.

Nou, de volgende keer doet ze nog een poging, waarna ik weer haar hand pak en duidelijk zeg dat het niet mag.
En nu doet ze het niet meer, omdat ze weet dat het niet mag.

Maar om nou altijd een koekje of spekje te geven m haar af te leiden.. 8-[
Ik begin er niet aan.. en dan leert ze het ook nooit.

Kijk, aan jou kunnen ze een voorbeeld nemen :wink: :!:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 aug 2009 21:56

Volgens mij zit er nog wel een verschil in belonen als een kind gaat lopen mekkeren en tegen slaaptijd aan zit. Dan dat een kind overal aan zit waar die niet aan mag zitten.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 aug 2009 07:25

EHm.. ff een aanvulling! mijn kind wordt alleen zoetgehouden met beschuitjes als we bijvoorbeeld gaan winkelen en ze het met een klein uurtje buggy het wel gezien heeft! Ik wil echt niet met een jankend en dreinend kind door de winkels! En soms moet het gebeuren! dus... de ideale oplossing!

Ik erger me trouwens wel aan dat mensen de verpakking al loshalen in de winkel terwijl ze niet betaalt hebben! :roll:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 07 aug 2009 10:46

Lovely schreef:Met verbazing de reacties gelezen. Als je kind iets doet wat niet mag, dan beloon je het dus maar.

Dit is echt de omgekeerde wereld. Nu is het nog een beschuitje, straks neemt mama het bestek mee naar de supermarkt om het beschuitje - al wachtend in de rij - te kunnen voorzien van verse aardbeitjes van de groente afdeling.

De keer daarop gedraagt het kind zich net iets vervelender dan de vorige keer. Wat nu te doen? Mama weet het wel: slagroom over het beschuitje met aardbeitjes. Extra romige trouwens van een luxe merk, want ja, je kind gedraagt zich niet zomaar!

Spekjes als nagerecht maken het helemaal compleet. Niet het kind erkent het ouderlijk gezag, nee, mama's erkennen tegenwoordig het gezag van hun kind.
ik vind dat je een ontzettend goed punt hebt. Als een kind gaat huilen om iets wat het niet mag, ga je het niet alsnog geven of zeggen: "Nou vooruit voor deze ene keer." Maar die ene keer wordt gewoon de volgende keren weer. En dat is dus fout.
Wat PPM heeft een goed punt wat betreft dat de slaapkamer een veilige plek moet zijn. Toppie!
Wat ik wel dan weer jammer vind is dat het kind zoet gehouden moet worden in de winkel met iets, hetzij betaald of niet betaald of meegenomen van thuis. Kan het kind niet gewoon aangeleerd worden om thuis te eten, winkelen hups in een karretje en dan mee? Of is de winkel een dusdanig drama voor 80% van de kinderen dat er altijd wel iets meegenomen moet worden??
ik zie kinderen met hele kaasstengels die te groot zijn voor mij om op te eten :shock: of alvast speelgoed geven die ze nog niet eens betaald heeft... kind moet speelgoed even afstaan om te scannen en jahoor... BRULLEN MAAR!!!! Eigen schuld.... of een kwestie van regels toepassen? Ik hoefde het niet te wagen om speelgoed alvast op schoot te hebben om mee te spelen of een verpakking van snoep open te maken. Waarom mogen ouders dat dan wel ???
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 07 aug 2009 11:34

ik irriteer me vreselijk aan al die kinderen die jammerend in de winkels rondrennen oid! vooral als ik rustig ff kleding wil kijken ofzo... Dan geef ik haar een koekje! klaar! ik loop liever met een rol beschuitjes in mijn tas dan dat ik een jammerend kind heb!

Overigens voorkom ik vaak gezeur door haar in de supermakrt in de kar te zetten en haar de zachte boodschappen aan te geven die ze zelf dan in de kar gooit!

Terug naar “Archief”