*Annet* schreef:En als die moeder het kind in de winkel een 'pedagogische' tik had gegeven had je het denk ik ook heel vervelend gevonden. Kinderen snappen op een bepaalde leeftijd echt nog niet alles, waarom ze niet aan een pinapparaat mogen zitten, bijv. Ook al leg je het aan het kind uit. Ik snap best dat die moeder het kind afleidde met spekkies alhoewel ik bijv. aan het kind de dichte zak had gegeven om ermee te spelen.
Het is gewoon echt: zoveel hoofden, zoveel zinnen. In het geval dat PPM aanhaalt, ja dan sta je als ouders ook echt met je handen in het haar. Ik zeg dan tegen mijn kind op zeer strenge toon dat ze dat nooit meer mogen doen en dat ze 'sorrie' tegen het kindje dat ze pijn hebben gedaan, moeten zeggen. En ik weet ook dat ze het de volgende keer gerust weer doen om zich zelf te verdedigen maar je leert op deze manier wel aan je kind dat het ongewenst gedrag is.
Er wordt tegenwoordig veel geroepen dat kinderen alles mogen en doen, toch zie ik het niet veel gebeuren in mijn omgeving. Bij een gezin vind ik dat wel maar verder toch niet.
Ik ga toch wel met jou mee annet, een peutertje kun je niet alles uitleggen en bovendien zal ze een pinuitomaat met een tik assosieren en niet leren dat ze van spullen van een ander af moet blijven. Van te voren afleiden bijv. met de sleutels van het paprikameisje2 vind ik super, je voorkomt een hoop ellende al van te voren. Maar ik had toch wel erge pecht met mijn ADHD kinderen

gr Samanthi