Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jan 2007 19:29

Raido schreef:*Doet stemmetje na van godsdienstleraar* Nou nou, denk je nou echt dat er zoveel mensen in de Hemel zullen zijn, en dan die mensen van het juichend christendom?

Dan heb jij een andere hemel ..

Hou es op. 8)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2007 19:37

Raido schreef:Ik moet toch eerlijk zeggen dat jij momenteel de persoon bent die gaat stuiteren, terwijl Jantjes slechts een deel uit een reusachtige artikel over de Bevindelijk Gereformeerden citeerd van Wikipedia. Daarin staat dat, verder geeft Jantjes geen enkel waarde oordeel, maar vraag jij om een oordeel aan hem of jij wel een echte christen kunt zijn. Terwijl jij ook weet dat een mens daar niet over kan en mag oordelen.

ik ga er even vanuit dat je het tegen mij had.

Als hij zo'n stuk post, dan ga ik er vanuit dat hij er achter staat. Daarbij ben ik aan het peilen waar de grens voor hem ligt. Meer niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 19:55

marina87 schreef:

De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.

Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis gedaan dat je als gemeente ware kerk bent. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer, van de gemeente waar jij deel van uitmaakt, kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 19:57

Wullimpie schreef:Laten we niet op de persoon gaan spelen!!!

Omdat het onderwerp nu wel heel erg breed aan het worden is wil ik een voorstel doen.

We stoppen met de discussie in dit topic want eens worden doen we het toch niet.
Iedereen plaats nu een bericht met daarin zijn of haar conclusie, daar hoeft dus niet iedereen het mee eens te zijn ( dat zou wel een wonder zijn :wink: ) Wat hebben de 45 pagina´s discussie jou opgeleverd.

Oke?
Dat het veelal niet over ‘verdeeldheid’ maar over een ‘spagaat’ gaat.
Verdeeldheid, in de zin van: tweedracht, onenigheid, twist, meningsverschil of ruzie.
Spagaat, in de zin van: moeilijke positie waarin mem verkeert die zich gedwongen voelt rekening te houden met tegengestelde belangen van verschillende kerkelijke denominatie.

Daarom pleit ik ervoor om terug te keren naar de laatste waarschuwing van de Bijbel voordat deze zegt ‘Amen’ (het zal waar en zeker zijn).

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad. Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet. Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster. En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet. Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus! De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jan 2007 20:18

Jantjes schreef:marina87 schreef:

De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.

Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis gedaan dat je als gemeente ware kerk bent. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer, van de gemeente waar jij deel van uitmaakt, kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”

Volgens mij snap jij niet wat ik bedoel. De Kerk van Christus is inderdaad de ware Kerk. Maar ik heb het over kerken op aarde.

Ik heb negatieve ervaringen met zulke uitspraken. Bij mij vroeger op catechisatie moest er nog wel eens gezegd worden dat de Gereformeerde Gemeente niet zonder gevaren is, de CGK het niet is, en in de Gereformeerde Kerken het woord Gods niet meer gepredikt word (waar dan wel uit? uit de Libelle soms?) En dan daarna met tril/zangstem: 'Ja jongelui, jullie mogen nog onder de ware zuivere leer verkeren!'. Dit laatste moest iedere week even gezegd worden. (Waarom? Omdat de GGiN zo'n fijne heilige kerk is?) Je taak is om het Evangelie te verkondigen en anders niet. Daarom kan ik niet meer tegen dat soort praatjes.

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 17 jan 2007 20:59

marina87 schreef: Ik heb negatieve ervaringen met zulke uitspraken. Bij mij vroeger op catechisatie moest er nog wel eens gezegd worden dat de Gereformeerde Gemeente niet zonder gevaren is, de CGK het niet is, en in de Gereformeerde Kerken het woord Gods niet meer gepredikt word (waar dan wel uit? uit de Libelle soms?) En dan daarna met tril/zangstem: 'Ja jongelui, jullie mogen nog onder de ware zuivere leer verkeren!'. Dit laatste moest iedere week even gezegd worden. (Waarom? Omdat de GGiN zo'n fijne heilige kerk is?) Je taak is om het Evangelie te verkondigen en anders niet. Daarom kan ik niet meer tegen dat soort praatjes.

Ik ben het helemaal met Jantjes eens (voorzover ik deze discussie volg, word er altijd snel moe van) dat het belangrijk is als gemeente een 'ware kerk' te zijn. Maar mag de praktijk van een bepaald kerkelijk leven er ook toe doen? Je moet wel inzien, dat er nogal wat psychische schade bij mensen veroorzaakt kan worden als er dergelijke ziekigheden als door Marina beschreven, in een gemeente plaatsvinden. God zal ook oordelen naar intenties en niet alleen of alles wel theoretisch klopte (hoezeer ik het ook met je eens ben dat er bijv. tucht behoort te zijn in een gemeente).

Verder zou ik je aanraden om 1 Kor. maar eens te lezen, wat er allemaal plaatsvond in die gemeente. En toch werd ze niet afgeschreven!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 21:19

marina87 schreef:
Je taak is om het Evangelie te verkondigen en anders niet.

Ja, dat is het hem nu net marina87.
Als ik zo iets lees dan denk ik dat jij nog nooit goed naar Ds. Mallan of Ds. Van de Voorden geluisterd hebt of het staat jou tegen wat zei ervan zeggen (niet kwaad op mijn worden hoor).
We moeten inderdaad het Evangelie verkondigen maar wat houd Evangelie verkondigen voor jou in? Jesaja zei het reeds in hoofdstuk 61 vers 1 : De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis.

Kijk daar heb je het, je moed namelijk eerst gebroken / gevangenen / gebondenen van hart zijn alvorens het Evangelie ‘opening der gevangenis’ te kunnen aanvaarden / krijgen. Het is daarom ‘Wet en Evangelie’ wij moeten God allereerst als HEEREN aanvaarden en anders is het een dood evangelie.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jan 2007 21:28

De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis.

Dat is het Evangelie ja!

En over de dominees van de GGiN wil ik liever niet praten.

sela

Berichtdoor sela » 17 jan 2007 21:32

en dit [maar dan weet ik niet precies waar het 'eerst gebroken / gevangenen / gebondenen van hart zijn alvorens het Evangelie ‘opening der gevangenis’ te kunnen aanvaarden / krijgen' precies onder valt. volgens mij kun je het ook zonder deze indeling lezen]

O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen. Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David. Ziet, Ik heb hem tot een getuige der volken gegeven, een vorst en gebieder der volken. Ziet, gij zult een volk roepen, dat gij niet kendet, en het volk, dat u niet kende, zal tot u lopen, om des HEEREN uws Gods wil, en om des Heiligen Israëls wil, want Hij heeft u verheerlijkt. Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk. Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Jes. 55

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 21:44

Dat is idem sela.
Eerst dorst dan drinken.
Gij allen, die naar de gerechtigheid zeer verlangt, gevoelende uwe zonden en ellenden.
Ps 42:3 Mijn tranen zijn mij tot spijs dag en nacht; omdat zij den gansen dag tot mij zeggen: Waar is uw God?
Mt 5:6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Joh 7:37 En op den laatsten dag, zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.

sela

Berichtdoor sela » 17 jan 2007 21:50

jantjes,

toch vind ik het soms moeilijk dat de sfeer die dan vanuit de bijbel spreekt [vgl. jes. 55] anders overkomt dan 'eerst dorst, dan drinken'. en dat is voor mij ook het punt waarin de gergem mijns inziens te veel is doorgeschoten naar rechts. de nadruk ligt nogal op dat dorst moeten krijgen, terwijl het niet om onze dorst maar om Zijn drinken gaat.
voor mij is het dan ook moeilijk om in je postings de ophemeling van je kerkverband te lezen. het doet me verdriet dat er velen onder het gehoor van deze leer zitten. die ten principale niet verkeerd is, maar waarbij het zwaartepunt zo naar de mens en zijn zondegevoelens zijn verschoven.

sela

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 17 jan 2007 22:05

De dominee zei zondag nog:

' Sommigen denken:

'Heb ik dorst?'
'Is mijn dorst wel ècht?'
'Is mijn dorst wel groot genoeg?'
En zo kunnen ze nog een jaar en dag zonder Jezus door het leven of soms levenslang. Er wordt niet gevraagd of je wil komen, maar God gebied dat je MOET komen! Door te drinken ontdek je hoe groot je dorst is. Als je te laat bent gaat het net als de rijke man in de hel, die wilde één druppel en het was voor eeuwig te laat'

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 22:13

sela schreef:jantjes,

toch vind ik het soms moeilijk dat de sfeer die dan vanuit de bijbel spreekt [vgl. jes. 55] anders overkomt dan 'eerst dorst, dan drinken'. en dat is voor mij ook het punt waarin de gergem mijns inziens te veel is doorgeschoten naar rechts. de nadruk ligt nogal op dat dorst moeten krijgen, terwijl het niet om onze dorst maar om Zijn drinken gaat.
voor mij is het dan ook moeilijk om in je postings de ophemeling van je kerkverband te lezen. het doet me verdriet dat er velen onder het gehoor van deze leer zitten. die ten principale niet verkeerd is, maar waarbij het zwaartepunt zo naar de mens en zijn zondegevoelens zijn verschoven.

sela
Ja is misschien mogelijk sela, ik weet het niet.
Ik heb de kerkdeur met weemoed even achter mij dicht gedaan om te overdenken.
Hoe komt het toch dat kerken die vlak naast elkaar leven met super kleine verschillen elkaar om de oren slaan? Zou het gereformeerd calvinisme zich zo zoetjesaan niet moeten gaan schamen? Zegt de Bijbel het zo ingewikkeld of heeft de theologie het ingewikkeld gemaakt?

Zeg het eens, hoe gelukkig ben jij door je geloof of ongeloof?
Veel mensen geloven wel maar zijn niet gelukkig. Hoe kom dat?
Wat een vreeslijke scheefgroei in de kerken van Nederland!
De mensen in Nederland zijn de wortels van het eeuwen oude geloof kwijt geraakt.
God heeft een verbond gesloten met Israël en de heidenen, dus ook met jou.

Wij kunnen de gelukkigste mensen worden van de wereld indien wij Zijn geboden bewaren,
En die Zijn geboden bewaart blijft in Hem, en Hij in dezelve. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.

Over gelukkig zijn gesproken.

Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat,
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten;
Maar 's HEEREN wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.

Dat is toch eenvoudig.
Daar moeten wij naartoe terug.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 17 jan 2007 22:14

Je kunt natuurlijk wel zeggen dat je van de ware Kerk bent, maar niet dat jouw kerk de ware kerk is. Vele ware kerken maken samen de ware kerk, één lichaam in Christus :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jan 2007 22:56

sela schreef:toch vind ik het soms moeilijk dat de sfeer die dan vanuit de bijbel spreekt [vgl. jes. 55] anders overkomt dan 'eerst dorst, dan drinken'. en dat is voor mij ook het punt waarin de gergem mijns inziens te veel is doorgeschoten naar rechts. de nadruk ligt nogal op dat dorst moeten krijgen, terwijl het niet om onze dorst maar om Zijn drinken gaat.
Mijn 'probleem' is veelal het 'hoe weet ik nou zeker dat ik gedronken heb als ik niet weet hoe het echte Water smaakt'. De nadruk ligt in de Gergem denk ik vooral op de persoonlijke ervaring en beleving dat jij helemaal geen recht hebt op dat water. Maar als God jou roept (en ja, hoe moet je dat nou weer weten?) dan kun je niet anders dan komen en drinken. Het grote punt is dan, riep God mij, of doe ik alsof God mij riep en drink ik me lam in het Water... met welke intentie?

Ik heb altijd wat moeite met die mensen die zeggen, kijk hier staat 'kom tot de wateren' dat geldt voor alle zondaren, hup drinken jij, je bent een zondaar dus moet je komen. Ik heb dan altijd, het ja maar, ja maar... Hoe zullen deze dingen aan mij geschieden? Het heilmysterie is zo Groot en Onbevattelijk.. Dat het ook zo onbegrijpelijk moeilijk is om te geloven dat dat Water voor mij is.. Zoveel als ik kan drinken, nee.. Nog meer dan ik kan drinken *flash: iets over beken en stromen van Sion die overweldigend zijn*.

Jantjes schreef:Ik heb de kerkdeur met weemoed even achter mij dicht gedaan om te overdenken.
Hoe komt het toch dat kerken die vlak naast elkaar leven met super kleine verschillen elkaar om de oren slaan? Zou het gereformeerd calvinisme zich zo zoetjesaan niet moeten gaan schamen? Zegt de Bijbel het zo ingewikkeld of heeft de theologie het ingewikkeld gemaakt?
Is het niet even tijd voor jou Jantjes om je hand in je eigen boezem te steken.

Hoe kun je zeggen 'leven met super kleine verschillen elkaar om de oren slaan? Zou het gereformeerd calvinisme zich zo zoetjesaan niet moeten gaan schamen?' als jij 'de kerkdeur met weemoed even achter mij dicht heb gedaan'. 'Het gereformeerd calvinisme' is geen opzichzelfstaande entiteit met hart en nieren, het zijn allemaal individueën die op basis van 'kleine verschillen' allemaal 'vol weemoed de deur even dicht hebben gedaan om te overdenken', daarna gaan ze uit elkaar. Jij, als gereformeerde calvinist zou je zoetjesaan moeten schamen dat je om zulke 'super kleine verschillen de kerkdeur achter je toe hebt gedaan'.

Ja schaam je maar!

God heeft een verbond gesloten met Israël en de heidenen, dus ook met jou.
Hij sloot een verbond met het uitvaagsel van het universum, dat uitvaagsel wat geen gebod kan houden.

Wij kunnen de gelukkigste mensen worden van de wereld indien wij Zijn geboden bewaren.
Als je dit doortrekt tot in de diepste concequentie zul je er achterkomen dat er geen enkel persoon dan gelukkig zal zijn. Lukt het houden van de geboden een beetje? Nee hè?

En die Zijn geboden bewaart blijft in Hem, en Hij in dezelve. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
Ligt het nou aan mij, of klinkt dit welhaast remonstrants? Als wij zijn geboden houden, zal Hij in ons blijven? Hebben wij Hem dan, en zouden wij hem kunnen verliezen?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”