Raido schreef:*Doet stemmetje na van godsdienstleraar* Nou nou, denk je nou echt dat er zoveel mensen in de Hemel zullen zijn, en dan die mensen van het juichend christendom?
Dan heb jij een andere hemel ..
Hou es op.

Moderator: Moderafo's
Raido schreef:Ik moet toch eerlijk zeggen dat jij momenteel de persoon bent die gaat stuiteren, terwijl Jantjes slechts een deel uit een reusachtige artikel over de Bevindelijk Gereformeerden citeerd van Wikipedia. Daarin staat dat, verder geeft Jantjes geen enkel waarde oordeel, maar vraag jij om een oordeel aan hem of jij wel een echte christen kunt zijn. Terwijl jij ook weet dat een mens daar niet over kan en mag oordelen.
De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.
Dat het veelal niet over ‘verdeeldheid’ maar over een ‘spagaat’ gaat.Wullimpie schreef:Laten we niet op de persoon gaan spelen!!!
Omdat het onderwerp nu wel heel erg breed aan het worden is wil ik een voorstel doen.
We stoppen met de discussie in dit topic want eens worden doen we het toch niet.
Iedereen plaats nu een bericht met daarin zijn of haar conclusie, daar hoeft dus niet iedereen het mee eens te zijn ( dat zou wel een wonder zijn) Wat hebben de 45 pagina´s discussie jou opgeleverd.
Oke?
Jantjes schreef:marina87 schreef:De Gereformeerde Gemeente is niet DE kerkstroming die de zuivere leer verkondigd. De Bijbel verkondigd het evangelie en dat is de zuivere leer. Het gaat erom dat je als zondaar tot Jezus Christus moet vluchten, Hij je zonden wil vergeven door de dood die Hij voor ons gegaan is en je het eeuwige leven geeft. Dit wordt in alle kerken van ons geleerd. Daarbij vind ik het arrogant om te zeggen dat jouw kerk de zuivere leer verkondigd, want de kerk bestaat uit mensen en mensen zijn onvolmaakt en vol fouten. Waarom moet er zo vaak gediscuseerd worden welke kerk de zuivere leer verkondigd? In de Hemel zul je ook samen zijn met mensen uit andere kerken en je moet niet denken dat daar aparte ruimtes voor elk kerkverband zijn.
Er word tegenwoordig vaak schamper over de belijdenis gedaan dat je als gemeente ware kerk bent. Dat is terecht als je je met die belijdenis boven anderen wil verheffen en zeggen: Moet je kijken hoe goed wij zijn. Toch is het onbestaanbaar dat we deze belijdenis zouden loslaten. Als jij niet meer, van de gemeente waar jij deel van uitmaakt, kunt en wilt zeggen dat die gemeente ware kerk van Christus is, is er iets goed verkeerd. Dan moet je ook kunnen aanwijzen dat dat niet zo is en de ware kerk van Christus ergens anders gaan zoeken. Dan moet duidelijk zijn dat het Woord van Christus niet meer in die gemeente verkondigd wordt en dat mensen tot doop en Avondmaal toegelaten worden die niet met Christus leven. Als je dat niet kunt aanwijzen, zegt Christus tegen jou: Dit is Mijn gemeente en Ik wil dat jij daar in de gemeenschap van de heiligen leeft. Met al de zwakheid die jij daar ook denkt te zien. Dan geldt heel duidelijk wat wij in art 28 NGB belijden: “Daarom handelen allen die zich van haar (de ware kerk in zijn concrete vergadering) die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.”
marina87 schreef: Ik heb negatieve ervaringen met zulke uitspraken. Bij mij vroeger op catechisatie moest er nog wel eens gezegd worden dat de Gereformeerde Gemeente niet zonder gevaren is, de CGK het niet is, en in de Gereformeerde Kerken het woord Gods niet meer gepredikt word (waar dan wel uit? uit de Libelle soms?) En dan daarna met tril/zangstem: 'Ja jongelui, jullie mogen nog onder de ware zuivere leer verkeren!'. Dit laatste moest iedere week even gezegd worden. (Waarom? Omdat de GGiN zo'n fijne heilige kerk is?) Je taak is om het Evangelie te verkondigen en anders niet. Daarom kan ik niet meer tegen dat soort praatjes.
Je taak is om het Evangelie te verkondigen en anders niet.
De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis.
Ja is misschien mogelijk sela, ik weet het niet.sela schreef:jantjes,
toch vind ik het soms moeilijk dat de sfeer die dan vanuit de bijbel spreekt [vgl. jes. 55] anders overkomt dan 'eerst dorst, dan drinken'. en dat is voor mij ook het punt waarin de gergem mijns inziens te veel is doorgeschoten naar rechts. de nadruk ligt nogal op dat dorst moeten krijgen, terwijl het niet om onze dorst maar om Zijn drinken gaat.
voor mij is het dan ook moeilijk om in je postings de ophemeling van je kerkverband te lezen. het doet me verdriet dat er velen onder het gehoor van deze leer zitten. die ten principale niet verkeerd is, maar waarbij het zwaartepunt zo naar de mens en zijn zondegevoelens zijn verschoven.
sela
Mijn 'probleem' is veelal het 'hoe weet ik nou zeker dat ik gedronken heb als ik niet weet hoe het echte Water smaakt'. De nadruk ligt in de Gergem denk ik vooral op de persoonlijke ervaring en beleving dat jij helemaal geen recht hebt op dat water. Maar als God jou roept (en ja, hoe moet je dat nou weer weten?) dan kun je niet anders dan komen en drinken. Het grote punt is dan, riep God mij, of doe ik alsof God mij riep en drink ik me lam in het Water... met welke intentie?sela schreef:toch vind ik het soms moeilijk dat de sfeer die dan vanuit de bijbel spreekt [vgl. jes. 55] anders overkomt dan 'eerst dorst, dan drinken'. en dat is voor mij ook het punt waarin de gergem mijns inziens te veel is doorgeschoten naar rechts. de nadruk ligt nogal op dat dorst moeten krijgen, terwijl het niet om onze dorst maar om Zijn drinken gaat.
Is het niet even tijd voor jou Jantjes om je hand in je eigen boezem te steken.Jantjes schreef:Ik heb de kerkdeur met weemoed even achter mij dicht gedaan om te overdenken.
Hoe komt het toch dat kerken die vlak naast elkaar leven met super kleine verschillen elkaar om de oren slaan? Zou het gereformeerd calvinisme zich zo zoetjesaan niet moeten gaan schamen? Zegt de Bijbel het zo ingewikkeld of heeft de theologie het ingewikkeld gemaakt?
Hij sloot een verbond met het uitvaagsel van het universum, dat uitvaagsel wat geen gebod kan houden.God heeft een verbond gesloten met Israël en de heidenen, dus ook met jou.
Als je dit doortrekt tot in de diepste concequentie zul je er achterkomen dat er geen enkel persoon dan gelukkig zal zijn. Lukt het houden van de geboden een beetje? Nee hè?Wij kunnen de gelukkigste mensen worden van de wereld indien wij Zijn geboden bewaren.
Ligt het nou aan mij, of klinkt dit welhaast remonstrants? Als wij zijn geboden houden, zal Hij in ons blijven? Hebben wij Hem dan, en zouden wij hem kunnen verliezen?En die Zijn geboden bewaart blijft in Hem, en Hij in dezelve. En hieraan kennen wij, dat Hij in ons blijft, namelijk uit den Geest, Dien Hij ons gegeven heeft.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten