Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 nov 2007 13:45

Boekenlezer schreef: Ik zeg eerlijk dat ik er niet verder over wil discussiëren. Want dan moet ik gedachten gaan toelaten die ik simpelweg niet toe laten wil: de gedachte dat ik bijvoorbeeld een man zou bekijken zoals ik een vrouw bekijken kan, namelijk als aantrekkelijk persoon voor een relatie. En dat is iets waar de rillingen mij van over de rug lopen. Gewoon ronduit huiveringwekkend. Daar wil ik mijzelf niet aan blootstellen. Ook ik ben een mens die zijn emotionele gevoeligheden heeft, en die daarom niet tot alles bereid is.

Dit kún je toch niet menen! Alleen omdat jij die rillingen krijgt (wat overigens oprecht wél kan begrijpen) beperk je je tot het liefdeloos om de oren slaan met de uit z'n verband gerukte letter van de wet.

Boekenlezer, mag ik je een advies geven: Stop dan met deze discussie. Dit is een onderwerp wat veel mensen tot in de diepste vezel van hun ziel raakt. Daar kún je eenvoudig niet zo mee omgaan, onafhankelijk van de mening die je er over hebt.

Dat jij dit wilt ontdoen van gevoel, vind ik tragisch. Nee Boekenlezer, ik sta niet in vuur en vlam bij het zien van een knappe man. Dat heb ik mijzelf al ontzegd en ik ben daar aan gewend. Maar zoals hetero'de keuze hebben om eens tegen iemand aan te kruipen en warmte te ervaren, heb ik die keuze niet. Gelukkig heb ik veel goede vriendinnen. Maar da's anders. Dat voelt toch een beetje net alsof jij in de armen van je beste vrienden zou liggen. Dat voelt niet 'thuis'.

Hoe moeilijk het ook voor je is, en je hoeft dat echt niet met ons te delen, probeer je die menselijke kant eens in te denken. En misschien word je dan van boekenlezer wel mensenlezer. Zoals God de Vader in Zijn Zoon mensenlezer is geworden inplaats van te te slaan met het boek der wet.
Laatst gewijzigd door Denkertje21 op 17 nov 2007 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 nov 2007 13:50

ja ... ik denk wel dat de bijbel beschrijvingen bevat van werkelijkheden zoals die toen werden waargenomen, en ik begrijp dat je een enorm vertrouwen hebt in de kennis die middels de bijbel word overgedragen ...

Boekenlezer schreef:In de heteroseksuele sfeer heb ik daar geen moeite mee, maar zoiets in homoseksuele sfeer, daar kan ik niet tegen.

best onhandig dan als jij je laat verleiden om te discussieren in dit topic, je zou er mensen mee kwetsen, ik neem aan dat refoweb ook een forum is voor reformatorische homoseksuelen (?)
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 nov 2007 14:04

Boekenlezer schreef:Waarop ik het baseer? Waarom vraag je dat? Dat heb ik namelijk allang duidelijk gemaakt. Zie hier.
Wat jij van mij aanhaalt is niet meer dan een kort antwoord op sela. Ik bedoelde gewoon een standpunt te geven, maar sela lijkt naar de binnenkant te vragen om daarover ethische antwoorden tot in precisie te krijgen. Maar daar ging het mij niet zo om, behalve dan dat ik daar kort nog wel iets over wilde zeggen.
Ik zie er de zin niet van in om daar verder ellenlang op door te gaan, want een goed verstaander heeft aan een enkel woord in de regel wel genoeg. Bovendien mag ik toch ook wel eens niet achter mijn computer zitten?

Ik heb mij zelf in mijn tekst jouw nergens de vraag of de eis zien stellen dat jij de vraag per direct zou moeten beantwoorden. Het antwoord wat jij in jouw verwijzing geeft helpt mij ook niet verder. Daar lijkt het voor mij ook uit te doen schijnen, dat jij je puur op een eigen voor ingenomen stellingname baseert en niet op een inhoudelijkheid. Bij de tekst over mannen met mannen in Leviticus, schrijf jij bv jouw voor ingenomen stellingname neer, waar het gaat over de ongesteldheid van de vrouw, geef jij gelijk te kennen dat jij daar geen antwoord op weet. Dit roept mij bij de vraag op, waarom lees jij het een uit als een vastliggend iets terwijl jij bij het volgende fragment te kennen geeft dat jij er niet uit komt?

Dat jij moeite hebt met homoseksualteit vanwege bepaalde emoties dat kan, dat is iets van jouw zelf. Gebruik de bijbel aub niet als een stok om mee te slaan en mensen weg te houden van dingen waar jij persoonlijk moeite mee hebt. Soms lijkt het er voor mij op of jij de bijbel mbt sommige zaken heel fragmentarisch leest?

Boekenlezer schreef:Waar lees jij in jouw Bijbel dat God het met iemand voor zou hebben om als homo samen te leven?
Van Paulus weet ik echter nog wel een schriftplaats waarin hij positief spreekt over het vrijgezelle leven. 1 Korinthiërs 7.

Deze vraag is lastig te beantwoorden, er worden al te vaak zinnen losgeweekt vanuit een context in de bijbel, om ze voor de mens te gebruiken als ondersteuning van een eigen mening. Juist door het losweken van regels of bepaalde teksten creeért men soms tegenstellingen die er in de context van één tekst niet staan. Het zelfde zou gebeuren als ik de tekst losweek van: Het is niet goed, dat de mens alleen zij, en dat tegen de over de tekst van Paulus zou zetten waarin hij spreekt over het vrijgezelle leven.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 nov 2007 14:23

Denkertje schreef:ik sta niet in vuur en vlam bij het zien van een knappe man. Dat heb ik mijzelf al ontzegd en ik ben daar aan gewend.

Dan hebben we voorlopig nog geen feest :D

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 nov 2007 14:47

Boekenlezer schreef:Ik zeg eerlijk dat ik er niet verder over wil discussiëren. Want dan moet ik gedachten gaan toelaten die ik simpelweg niet toe laten wil: de gedachte dat ik bijvoorbeeld een man zou bekijken zoals ik een vrouw bekijken kan, namelijk als aantrekkelijk persoon voor een relatie. En dat is iets waar de rillingen mij van over de rug lopen. Gewoon ronduit huiveringwekkend. Daar wil ik mijzelf niet aan blootstellen. Ook ik ben een mens die zijn emotionele gevoeligheden heeft, en die daarom niet tot alles bereid is.

Ik denk dat je hier wel de kern van de zaak raakt, en het zou erg jammer zijn als je je nu terugtrekt, ook al wordt het moeilijk. Zou er een relatie zijn tussen de houding ten opzichte van homo's en het feit dat mensen dit op zichzelf betrekken? Ik denk het wel. Het wordt homo's moeilijk gemaakt omdat veel mensen diep van binnen homofoob zijn, let wel, bang dat ze zelf ook die kant kennen. Door homo's te verdrukken proberen ze dat mogelijke deel van zichzelf te onderdrukken. Het empatisch vermogen werkt in deze misschien iets té goed.

Maar betrek het toch niet zo op jezelf, het feit dat sommige mannen op mannen vallen wil nog niet zeggen dat JIJ op mannen valt of zult of kunt vallen. Ik besef dat het veel dieper gaat, maar ik wil toch de vergelijking maken: omdat IK walg van witlof hoef ik nog niet anderen te verbieden het te eten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 nov 2007 15:32

Boekenlezer schreef:
Optimatus schreef:Dat betekent dat ik graag zou spelen als Denkertje trouwt met zijn ware.

Ja, dat snap ik.
Ik bedoel heel wat anders. Namelijk dat ik het uitermate onaangenaam vindt om geconfronteerd te worden met de intieme kanten van de homoseksuele geaardheid.
Als je namelijk termen gaat bezigen als 'vlam', kom je in behoorlijk emotionele sferen terecht. Je raakt dan echt heel trefzeker de gevoelskant van de zaken. Zo'n term doet mij meer dan een wat meer afstandelijke uitdrukking als 'de ware'. (Al houd ik er ook niet echt van om dat in homoseksuele zin toe te passen.)
In de heteroseksuele sfeer heb ik daar geen moeite mee, maar zoiets in homoseksuele sfeer, daar kan ik niet tegen.
In het eerste geval zie ik in gedachten een prachtige vrouw voor mij, met vlammende blauwe ogen, waardoor je in vervoering raakt. Dat heeft iets enorm meeslepends.
Maar ik zwijg liever over wat ik bij het tweede geval zou moeten denken. Ik ga daar maar verder niet op in.

Als ik jou was, zou ik me niet meer vertonen op de Brennerpas.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

sela

Berichtdoor sela » 17 nov 2007 16:17

Boekenlezer schreef:Ik zeg eerlijk dat ik er niet verder over wil discussiëren. Want dan moet ik gedachten gaan toelaten die ik simpelweg niet toe laten wil: de gedachte dat ik bijvoorbeeld een man zou bekijken zoals ik een vrouw bekijken kan, namelijk als aantrekkelijk persoon voor een relatie. En dat is iets waar de rillingen mij van over de rug lopen. Gewoon ronduit huiveringwekkend. Daar wil ik mijzelf niet aan blootstellen. Ook ik ben een mens die zijn emotionele gevoeligheden heeft, en die daarom niet tot alles bereid is.

boekenlezer, misschien begrijp ik dan waarom je een antwoord op mijn vraag kort wilt houden. uiteraard respect daarvoor.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 18 nov 2007 22:34

Tekenend voor dit topic is dat men nooit toegeeft. Heb het afgelopen avond nog gehoord trouwens en moest gelijk aan dit topic denken.

Onze ds waarschuwde in alle liefde tegen de praktijken van praktiserende homo's. Hij meldde nog expleciet dat je homo's als mens niet af mag keuren maar wel hun daden als ze praktiserend zijn. Volgens de bijbel is het in elk geval ontoelaatbaar.

Dan kun je het draaien zoals je wil en teksten uit zijn verband rukken zoals je wil maar ik ga hier ook maar vanuit.

Hoe moeilijk het ook is allemaal. Dan kun je ook wel weer beginnen van makkelijk gezegd als je die gevoelens niet hebt, maar wat is beter, nu alles maar doen en laten wat jezelf goeddunkt en jezelf voor de eeuwigheid bedriegen of nu, dat poosje dat je hier op aarde bent proberen niet toe te geven aan je gevoelens.
Als je een ware christen bent denk ik wel dat de keuze minder moeilijk zal zijn.

Vanmorgen nog horen preken over Sodom en Gomorra ook. Dat is mede vernietigd vanwege dergelijke praktijken. Dat moet wel genoeg zeggen lijkt me, alhoewel er vast wel weer mensen zijn die het presteren dit ook weer uit zijn verband te rukken, zoals altijd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 18 nov 2007 22:48

Markie schreef:Hoe moeilijk het ook is allemaal. Dan kun je ook wel weer beginnen van makkelijk gezegd als je die gevoelens niet hebt, maar wat is beter, nu alles maar doen en laten wat jezelf goeddunkt en jezelf voor de eeuwigheid bedriegen of nu, dat poosje dat je hier op aarde bent proberen niet toe te geven aan je gevoelens.
Als je een ware christen bent denk ik wel dat de keuze minder moeilijk zal zijn.

Er zijn homo's die zichzelf een heel stuk te vroeg naar de eeuwigheid brengen omdat ze zo in de knoop zitten met hun aard en de leer dat ze maar een eind aan hun leven maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Vanmorgen nog horen preken over Sodom en Gomorra ook. Dat is mede vernietigd vanwege dergelijke praktijken. Dat moet wel genoeg zeggen lijkt me, alhoewel er vast wel weer mensen zijn die het presteren dit ook weer uit zijn verband te rukken, zoals altijd.

Wanneer wordt Amsterdam vernietigd? En San Francisco?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 18 nov 2007 23:13

Waar baseer je dat op? Heb je daar zelf onderzoek naar verricht, of blaat je maar wat in de rondte, zoals met je tweede vraag cq uitspraak?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 nov 2007 23:34

Markie schreef:Waar baseer je dat op?

Onderzoek van de Universiteit Gent (België)

De Professoren J. Vincke en K. Van Heeringen (Universiteit Gent) kwamen in september 1998 met schokkende cijfers naar buiten. Uit onderzoek bleek toen dat holebi-jongeren aanzienlijk meer pogingen tot zelfdoding ondernemen dan hun heteroleeftijdsgenoten. Een kwart van de Vlaamse lesbische en biseksuele meisjes tussen 15 en 25 jaar ondernam tenminste één zelfdodingspoging, terwijl dat bij hetero-meisjes er 5,4% zijn. Homo- en biseksuele jongens gaan twee keer meer dan hun heteroseksuele leeftijdsgenoten over tot een poging tot zelfdoding. 12,4 % tegenover 5,9 % bij hetero-jongens.

De resultaten van het onderzoek verschijnen in de ‘Journal of Homosexuality’ en ‘Journal of Community and Applied Social Psychology’.

Onderzoek van het Trimbos-Instituut (Nederland)
Homoseksuele mannen denken vijf keer zo vaak aan zelfmoord als heteroseksuele mannen. Ook de kans dat zij een zelfmoordpoging doen is groter, 14,6 procent versus 1,6 procent. Tussen lesbische vrouwen en heteroseksuele vrouwen is hierin geen verschil. Deze conclusies trekken onderzoekers van het Trimbos-instituut in een artikel in de juli-editie van het tijdschrift Archives of Sexual Behavior.

Het stuk is geschreven in samenwerking met de Columbia University in New York. Voor het artikel is gebruik gemaakt van een algemeen onderzoek van het Trimbos-instituut uit 1996 tot 1999 onder de Nederlandse bevolking.
Volgens de onderzoekers lag het in de verwachting dat jonge homoseksuelen minder kans zouden hebben op suïcide en daar ook minder over nadenken door de toegenomen maatschappelijke acceptatie. Maar dit blijkt niet het geval.
Verder laat het onderzoek zien dat discriminatie een zeven tot acht keer grotere kans op zelfmoordgedachten kan veroorzaken bij homoseksuele mannen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 18 nov 2007 23:46

Markie schreef:Vanmorgen nog horen preken over Sodom en Gomorra ook. Dat is mede vernietigd vanwege dergelijke praktijken. Dat moet wel genoeg zeggen lijkt me, alhoewel er vast wel weer mensen zijn die het presteren dit ook weer uit zijn verband te rukken, zoals altijd.

Ja die zijn er, bijvoorbeeld die dominee die jij hier noemt.

Nee, dat maakt de keus (voor zover er al sprake is van een keus) niet minder moeilijk. Maar het helpt wel om je leven uit Handen te kunnen geven en achter je keus te staan. En dat geldt voor homo's die celibatair zijn en voor hen die in biddend opzien wel mogen kiezen voor een relatie in liefde en trouw.

Hou toch eens op jouw waarheid als absoluut te verkondigen. Leer accepteren dat mensen met dezelfde eerbied voor Gods Woord tot andere conclusies kunnen komen.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 18 nov 2007 23:48

Ik weet niet wat er aan klopt aan dit verhaal, maar ten eerste valt me het volgende op:

Volgens de onderzoekers lag het in de verwachting dat jonge homoseksuelen minder kans zouden hebben op suïcide en daar ook minder over nadenken door de toegenomen maatschappelijke acceptatie. Maar dit blijkt niet het geval.
Verder laat het onderzoek zien dat discriminatie een zeven tot acht keer grotere kans op zelfmoordgedachten kan veroorzaken bij homoseksuele mannen.

Wel of niet geaccepteerd worden maakt volgens dit onderzoek niet uit vwb suïcide.
Die opmerking van Koussie klopt dus niet volgens bovenstaande.

Discriminatie heeft wel invloed op suïcideplegers maar mij lijkt dat dat hier niet aan de orde is. Praktijken afkeuren is totaal wat anders dan disciminatie toch, of heb ik dat fout?

En dan erbij, het gaat om zelfmoordgedachten. Dat is wat anders dan ze uitvoeren natuurlijk. Dat staat er dan weer niet bij vermeld dus beetje natte vinger werk lijkt me.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 18 nov 2007 23:53

... en last but not least heb ik officiele teksten van onderzoek waaruit is gebleken dat 'ongeluk in de liefde' alsmede 'angst voor straf' de beweegredenen zijn tot suicidepogingen.

dan krap je nog wel eens achter je oren ... 'angst voor straf' is eveneens een factor gebleken waardoor getrainde militairen dermate druk ervaren in situaties dat ze vervolgens overgaan tot onverantwoorde acties met dood tot gevolg, ontoerekeningsvatbaar worden.

beware, MARKIE is in de ring ...

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 18 nov 2007 23:53

Zareb schreef:
Markie schreef:Vanmorgen nog horen preken over Sodom en Gomorra ook. Dat is mede vernietigd vanwege dergelijke praktijken. Dat moet wel genoeg zeggen lijkt me, alhoewel er vast wel weer mensen zijn die het presteren dit ook weer uit zijn verband te rukken, zoals altijd.

Ja die zijn er, bijvoorbeeld die dominee die jij hier noemt.

Nee, dat maakt de keus (voor zover er al sprake is van een keus) niet minder moeilijk. Maar het helpt wel om je leven uit Handen te kunnen geven en achter je keus te staan. En dat geldt voor homo's die celibatair zijn en voor hen die in biddend opzien wel mogen kiezen voor een relatie in liefde en trouw.

Hou toch eens op jouw waarheid als absoluut te verkondigen. Leer accepteren dat mensen met dezelfde eerbied voor Gods Woord tot andere conclusies kunnen komen.

Jij durft heel wat te zeggen beste kerel.

Ik snap dat mijn mening er moeilijk voor je is, maar wat je mij vraagt gaat evengoed voor jou op. En realiseer je goed dat dat niet alleen mijn mening is, maar in de bijbel staat zoals ik die lees en mij vandaag weer eens duidelijk uitgelegd is.

Snap dat het moeilijk te accepteren is als je bepaalde dingen die je denkt te hebben afgenomen ziet worden door dergelijke meningen of uitspraken maar dat kun je misschien voor je zelfbehoud ook maar beter accepteren.

Terug naar “Archief”