GKN'er schreef:MrSokkie schreef:Waarom ben je daar tegen? Waarom moeten mensen als Herman Heinsbroek, de Brenninkmeyers (eigenaars van C&A) of Moberg van AH gesubsidieerd worden als ze een huis kopen?
Nou, dat is een veel te gesimplificeerd beeld. Het gaat namelijk niet om de 5% rijkste Nederlanders, die kunnen dat makkelijk opbrengen. De middengroepen en "net-boven-modaal"-groepen zullen het hardst worden getroffen. En dat zou betekenen dat wij ons huis moeten verkopen...
&
TheShadow schreef:Dat is alleen het topje van de berg. En hun zullen er ook geen last van hebben als het afgeschaft wordt. Maar mensen die er net wel geraakt mee worden hebben er wel last van.
Zeker in de randstad waar de huizen aardig duur zijn is zo'n meevaller wel welkom. En wat dacht je van oude binnenstad panden. Die raak je straks aan de straatstenen niet meer kwijt. Dat verpauperd dan helemaal.
We zijn het er dus over eens dat de hypotheekrente-aftrek in principe voor sommige mensen aangepast kan worden? En natuurlijk zijn er mensen die er "last" van hebben. Maar je mag ook kijken wie er allemaal geholpen is met het geld dat vrijkomt. Als starter is er voor mij haast niks te koop onder de 2 ton en ik krijg daar echt geen hypotheek voor. Maar niet getreurd, ik heb al wel een betaalbare garagebox op het oog. betaalbaar - slechts 100.000 euro - en goed geventileerd.
Trouwens, in alle voorstellen van alle partijen staat dat de wijzigingen alleen gelden voor
nieuwe hypotheken. Je hoeft dus niet je huis te verkopen als je daar al een tijdje inzit. En als je bepaalde panden niet meer kwijt kunt, dan gaat de prijs wel omlaag, kunnen de mensen die zo'n pand voor de H-aftrek nét konden betalen, het alsnog kopen en omkomen in de maandlasten.
Edit: even een hypotheekcheck gedaan. Als ik met mijn nieuwe baan het salaris krijg wat ik wil, dan is mijn maximale hypotheek 134.000 euro, en daar koop je dus in deze buurt echt alleen maar een gagarebox voor.