Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jun 2005 19:36

Zeg Jas, vind het nou niet echt leuk dat je zulke reacties geeft. Dat je het er niet mee eens bent dat kan, maar zulke dingen als: opwekkingsliederen uitgekotst en spuugzat vind ik niet respectvol en oneerbiedig.
Deze liederen gaan wel over God, voor het geval dat je dat nog niet in de gaten had.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 19:42

marina87 schreef:Zeg Jas, vind het nou niet echt leuk dat je zulke reacties geeft. Dat je het er niet mee eens bent dat kan, maar zulke dingen als: opwekkingsliederen uitgekotst en spuugzat vind ik niet respectvol en oneerbiedig.
Deze liederen gaan wel over God, voor het geval dat je dat nog niet in de gaten had.

Nee, dat was me nog niet opgevallen. Maar dat zal wel aan de kwaliteit van de liederen liggen.
Ranzig.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2005 20:08

jas schreef:
marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:
2Klap in de handen, o volken,
juich God toe met jubelzang:
3 geducht is de HEER, de Allerhoogste,
machtige koning van heel de aarde.

Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.

Is God het niet waard om geprezen te worden?
als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe

Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.

Terwijl de onberijmde versie juist dichter bij de brontekst staat en dichter bij de Israelische wijze van zingen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jun 2005 20:13

Glorie aan God. (4x)

Lof zij de Heer,
Hem komt toe alle eer.
Hij's het Lam dat regeert
tot in eeuwigheid.
Zijn woord is macht,
heeft ons vrijheid gebracht.
Wij aanbidden,
wij knielen voor Jezus.
Groot is zijn troon,
eeuwig zijn kroon.
Overwinnaar zal Hij zijn,
over zonde, dood en pijn.
Heel het rijk der duisternis,
weet wie Jezus Christus is:
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Kondigt het aan,
door de kracht van zijn naam:
Heel de aard' wordt vervuld
van zijn glorie!
Satan, hij beeft,
want hij weet: Jezus leeft!
Hij's verslagen,
het Lam troont voor eeuwig!
Jezus is Heer, Redder en Heer!
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Heersen met Hem
op de troon en zijn stem,
spreekt van liefde,
vervult ons met glorie.
Heilig en vrij alle tranen voorbij.
Eeuwig vreugde voor God,
lof, aanbidding:
waardig het Lam, waardig het Lam!
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Dit is ranzig????????????
Duidelijker kan ik het je niet maken, Jas.
tot ziens

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 20:15

marina87 schreef:Glorie aan God. (4x)

Lof zij de Heer,
Hem komt toe alle eer.
Hij's het Lam dat regeert
tot in eeuwigheid.
Zijn woord is macht,
heeft ons vrijheid gebracht.
Wij aanbidden,
wij knielen voor Jezus.
Groot is zijn troon,
eeuwig zijn kroon.
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Kondigt het aan,
door de kracht van zijn naam:
Heel de aard' wordt vervuld
van zijn glorie!
Satan, hij beeft,
want hij weet: Jezus leeft!
Hij's verslagen,
het Lam troont voor eeuwig!
Jezus is Heer, Redder en Heer!
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Heersen met Hem
op de troon en zijn stem,
spreekt van liefde,
vervult ons met glorie.
Heilig en vrij alle tranen voorbij.
Eeuwig vreugde voor God,
lof, aanbidding:
waardig het Lam, waardig het Lam!
Hij is de hoogste Heer!

Glorie aan God. (4x)

Dit is ranzig????????????
Duidelijker kan ik het je niet maken, Jas.
tot ziens

Dit is idd een uitstekend voorbeeld van een slecht opwekkingslied.
Bedankt.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 20:16

Optimatus schreef:
jas schreef:
marina87 schreef:Ik zou graag willen dat er in de gemeente waar ik zit opwekkingsliederen gezongen werden.

Psalm 47:

Ik vind het jammer dat er over deze teksten en nog vele anderen gauw heen gelezen wordt.

als ik kijk wat HIJ mij allemaal geeft (zelfs Zijn eigen leven) moet eerlijk zeggen dat ik het nog veel te weinig doe

Ach ja, je zou ook gewoon de berijmde psalm 47 kunnen zingen hè. Dan heb je tenminste een verantwoorde melodie.

Terwijl de onberijmde versie juist dichter bij de brontekst staat en dichter bij de Israelische wijze van zingen.

O jazeker. Maar dan prefereer ik toch de Isr. manier van zingen boven opwekking, als je het niet erg vindt.
Kortom: ik gruw van opwekking.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jun 2005 20:22

Je kunt wel alles afkraken, maar geef dan ook uitleg waarom je het lied Glorie aan God niet goed vind, hier heb ik toch niets aan!!!

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 29 jun 2005 20:26

jas schreef:O jazeker. Maar dan prefereer ik toch de Isr. manier van zingen boven opwekking, als je het niet erg vindt.

:cry: :cry: :cry: Serieus...

En niet omdat je gruwt van opwekking, maar omdat je muziek die mensen vanuit hun hart voor God gemaakt hebben; muziek die ze gemaakt hebben terwijl ze geinspireerd werden door Gods woord en Geest, op zo'n manier door de modder heen haalt.
Gelukkig ziet God het hart aan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2005 20:49

Hij vind het niet mooi. hij walgt er van, nou en. Er zijn honderden mensen die ritmisch walgelijk vindne, of niet ritmisch, of hiphop of metal, NOU EN!

als God het maar mooi vind
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 29 jun 2005 20:57

Het gaat nu niet over ritmisch of niet-ritmisch, maar over opwekkingsliederen. Jas kraakt het lied: Glorie aan God af, kan hij wel doen, maar ik zou dan ook uitleg willen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 jun 2005 21:25

Tja, voor uitleg moet je over het algemeen niet bij jas zijn...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 jun 2005 21:50

Rufi schreef:Dit artikel las ik laatst en ik vond het heel goed. Het gaat onder andere over de beroerde kwaliteit van veel opwekkingsmuziek. Het is wel in het Engels.
http://www.christianitytoday.com/music/interviews/2005/stevebell-0605.html

Ik vraag me af of iemand de moeite heeft genomen dit artikel te lezen. Zal er dan maar wat uit citeren? Het is een interview met Steve Bell.

"Bell: I'll be very surprised if this season isn't one of the low points in the history of music writing. It's all because of an unbridled market economy where absolutely everything gets commodified within seconds—no matter what you do, it is a product in a very short time. Everything becomes cheapened and market-driven. That's what happened in worship music—it's been commodified, and the same forces that are driving the market are driving the music. That always, always means dumbing down—it's a homogenization, a flattening of imagination. And when sales become the indicator that something is good, right away it's sort of the death of the form.

I get a little Gandhian about this sometimes. If we buy it, they'll sell it to us. But if we stop buying it, it will force them to go back to art again. As long as we're just firing our money at the industry every time they give us something with a shiny picture on the front, in the end we are still choosing this. It's really easy to get all upset about the industry or CCM, and I wish they had more scruples about art. But they don't, because it's not about art. It's about business. Fine. Then it's up to us to control. If we didn't eat at McDonald's, McDonald's would have to change. Right? If we didn't watch crap on TV, they'd give us better shows.

But that type of thinking is apparently in the minority. So how can we effect change?

Bell: I think it needs to start with the seminaries. I think pastors have to get a little bit more bold to say we do not support poor work, poor theology, poor poetry, poor melody. There's nothing about the music that's coming out that's even remotely reflective of the God of Abraham, Isaac and Jacob. There's no mystery. There's no nothing. It's just all platitude after platitude after platitude. And half the time one line actually is not a logical flow of the last one. It's just bizarre—but it sounds right, so everybody goes for it.

I get very upset about this whole thing. I have a very difficult time going to church because I can barely get through the worship part. And I'm finding that there's more of us than you think. People are feeling like, "What's wrong with me? I hate this music." Well, that's because it's not sustaining music. It's not leading us into the mystery of God—or the mystery of humanity and human interaction and suffering and joy."

Het spijt me dat ik er geen vertaling van heb. Maar ik hoop dat jullie dit willen lezen en er commentaar op willen geven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 22:07

Zucht... hoe kan een oprecht christen nou gruwen van lofliederen voor God. Dat je ze niet mooi vindt, prima... maar er van gruwen... Vaag hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2005 22:10

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:

Psalm 47:

Ga jij dan in je handen klappen en juichen? Leuk om zoveel aandacht aan de melodie te geven.... maar als we dit strak voor ons uit gaan zingen, zing deze psalm dan niet.... want dan zingen we dingen die we niet doen. Zelfde geldt overigens voor meer psalmen. Laten we nou niet schijnheilig gaan zingen dat we voor God juichen, dansen (komt ook in sommige psalmen terug), onze handen naar omhoog heffen en andere dingen die in de psalmen staat.... als we ze vervolgens toch niet doen.... De psalmen kunnen dan nog zo'n rijke inhoud hebben, daar heb je niks aan als je het alleen maar zingt en er niets mee doet.

En of je er iets mee doet, dat zit dan volgens jou in die flauwekul van dat handengeklap. Laat je nakijken joh.
In je hart moet het juichen, en dat kan met de gewone traditionele psalmen. Daar heb je al dat uitwendig vertoon niet voor nodig.

Toch raar... dat je zingt dat je in je handen klapt... en dan vervolgens het niet doet en zegt: Ja maar in mijn hart ben ik wel blij. Als je het wel in je hart doet maar niet gewoon... zing dan ook niet mee... zing dan gewoon alleen met je hart :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 29 jun 2005 22:16

naomi schreef:
jas schreef:O jazeker. Maar dan prefereer ik toch de Isr. manier van zingen boven opwekking, als je het niet erg vindt.

:cry: :cry: :cry: Serieus...

En niet omdat je gruwt van opwekking, maar omdat je muziek die mensen vanuit hun hart voor God gemaakt hebben; muziek die ze gemaakt hebben terwijl ze geinspireerd werden door Gods woord en Geest, op zo'n manier door de modder heen haalt.

Ja dat is juist het probleem. Daar geloof ik dus niets van, want dan zou de muziek wel beter zijn.

Terug naar “Archief”