Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 okt 2004 09:31

The_Pim schreef:
SDG schreef:Gelukkig staan er beloften in de Bijbel. "Die tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" - om er slechts één te noemen. Klopt, en u zal opengedaan worden. Klamp je daar maar aan vast!

Lees dat stuk van de GGiN eens. Je zal dus eerst 'komende' en 'kloppende' gemaakt moeten worden, dan pas kan die belofte aan je gepredikt worden.

Het stuk was me bekend. En ik ken helaas ook velen die door die leer in de lijdelijkheid zijn terechtgekomen. Wel afwachten, maar niet verwachten...
~~Soli Deo Gloria~~

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 okt 2004 10:09

Het documentje is in elk geval verhelderend over de verschillen tussen de GG en de GGiN.

De stelling van de GGiN is dat je je eerst ziek (nou ja, het is natuurlijk nog erger: we zijn van nature geestelijk dood) moet voelen om naar de Medicijnmeester te gaan.
De stelling van de GG (en ook verschillende andere reformatorische kerken) is dat je de Medicijnmeester nodig hebt omdat je ziek (geestelijk dood) bent. Dat gaat natuurlijk niet buiten het gevoel van ziekte om (het gaat dus wel in de weg van waar berouw), anders zouden mensen ook geen reden hebben om tot Christus komen (of ze zouden om de verkeerde redenen komen).

Het verschil tussen de GG en de GGiN is dus het verschil tussen geloofsbevinding en bevindingsgeloof. Het verschil is subtiel, maar geeft een enorm praktisch verschil in het geloofsleven, lijkt me.

Het doet me een beetje aan het verschil tussen Luther en Rome denken:
Rome leerde dat een mens goede werken moet doen om rechtvaardig te zijn.
Luther leerde dat een rechtvaardig mens goede werken doet.

De GGiN leert dat je je echt schuldig moet voelen om echt tot Christus te gaan.
De GG en de andere reformatorische kerken leren dat diegenen die echt tot Christus zijn gegaan ook blijkbaar echt in de schuld zijn gekomen.

(Het woordje echt is in dit verband niet onbelangrijk).

Het probleem met de leer van de GGiN is de vraag: wanneer heeft iemand zijn doodsstaat goed genoeg doorleefd om tot Christus te mogen gaan? Het antwoord hierop is: nooit, tenminste als het een volledige doorleving moet zijn.

Daarom hebben de nadere reformatoren het ook zo geformuleerd: juist uit het komen tot Christus zal blijken of men voldoende overtuigd is van schuld.
Spurgeon (niet echt een nadere reformator, wel een puritein) zegt op de vraag hoeveel zondekennis je moet hebben om tot Christus te gaan: al heb je maar last van 1 zonde, dan mag je er al mee tot Christus gaan.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 okt 2004 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 okt 2004 10:24

michel vh schreef:Wij kunnen aan onze bekering (hoewel de eis wel daartoe oproept!) niets aan doen, anders zouden we zalig kunnen worden vanwege onze werken en dat laatste is ten ene male onmogelijk en volledig onbijbels.

Wat doe je dan met die eis? Zeg je: het staat wel in de Bijbel, maar ik kan het niet, dus klopt er hier iets niet?
Er staat ook: Werkt uwszelfs zaligheid met vreze en beven!
Betekent niet dat het van mij afhangt, maar wel dat we de middelen moeten aangrijpen om tot geloof te komen. Bijbellezen, bidden, kerkdiensten bezoeken en noem maar op. Dat is wat wij moeten doen. Ook al is het maar uit een (dode?) gewoonte. DOEN!! God werkt middelijk door deze dingen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 10:26

Loezje schreef:
Blijkbaar even niet goed opgelet, Jas. :wink: 't Ging toch om het feit dat bij ds v.d. Berg de oproep tot bekering ontbrak? Hij is toen uit de GGiN gezet en enkele andere dominees zijn hem toen (wel vrijwillig) gevolgd.

Nee, daar ging het zeker niet om. Het had te maken met het tijdstip van wedergeboorte en levendmaking, of dit wel of niet samenviel ofzo. Volgens mij had v.d. Berg toen gelijk, (dacht ik toen in elk geval) maar ik weet het exacte verschil niet meer.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 10:35

The_Pim schreef:Dit is de GG vs GGiN volgens de GGiN

KLIK HIER

Lees en laat uw mening horen.....

Wij mochten allen wel tot de Here vluchten en zuchten of wij dit eens recht mochten verstaan. Immers wie van ons heeft er een Borg nodig zonder eerst in de schuld te zijn gebracht. Ik kan niet anders dan met deze leer van de GGiN van harte in te stemmen. Het moge een ieder duidelijk zijn dat wanneer een zondaar door God bekeerd wordt, langs welke weg ook, hij/zij tot de ware Kerk gaat behoren. Dan vallen alle kerkmuren weg. Zonder twijfel, en om maar eens een voorbeeld te noemen denk ik daarbij aan Ds. Lamain, zullen er herders en leraars zijn, ongeacht tot welk kerkgenootschap zij ook behoren, die de zuivere en reine Leer der Zaligheid preken. Geen algemene genade voor alle mensen, maar genade voor hen die door, voor en tot Hem in de schuld zijn gebracht.

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 10:46

Race406 schreef:
michel vh schreef:Wij kunnen aan onze bekering (hoewel de eis wel daartoe oproept!) niets aan doen, anders zouden we zalig kunnen worden vanwege onze werken en dat laatste is ten ene male onmogelijk en volledig onbijbels.

Wat doe je dan met die eis? Zeg je: het staat wel in de Bijbel, maar ik kan het niet, dus klopt er hier iets niet?
Er staat ook: Werkt uwszelfs zaligheid met vreze en beven!
Betekent niet dat het van mij afhangt, maar wel dat we de middelen moeten aangrijpen om tot geloof te komen. Bijbellezen, bidden, kerkdiensten bezoeken en noem maar op. Dat is wat wij moeten doen. Ook al is het maar uit een (dode?) gewoonte. DOEN!! God werkt middelijk door deze dingen.

Het is juist dat wij met ernst alle middelen moeten aangrijpen. Echter, ten eerste is het voor ons en anderen niet om God voor te schrijven of, zo ja wanneer en op welke wijze wij bekeerd mogen worden. Ook is het zo dat God wel middelijk werkt (immers zal het Woord nimmer ledig tot Hem terugkeren). Maar alleen wanneer het Gode behaaglijk zij, zal Hij Zelf ons daartoe bereid maken. In alle andere gevallen zullen wij ons met hand en tand tot de volkomen Leer der Zaligheid verzetten.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 okt 2004 10:48

michel vh schreef:

KLIK HIER

Wij mochten allen wel tot de Here vluchten en zuchten of wij dit eens recht mochten verstaan. Immers wie van ons heeft er een Borg nodig zonder eerst in de schuld te zijn gebracht. Ik kan niet anders dan met deze leer van de GGiN van harte in te stemmen. Het moge een ieder duidelijk zijn dat wanneer een zondaar door God bekeerd wordt, langs welke weg ook, hij/zij tot de ware Kerk gaat behoren. Dan vallen alle kerkmuren weg. Zonder twijfel, en om maar eens een voorbeeld te noemen denk ik daarbij aan Ds. Lamain, zullen er herders en leraars zijn, ongeacht tot welk kerkgenootschap zij ook behoren, die de zuivere en reine Leer der Zaligheid preken. Geen algemene genade voor alle mensen, maar genade voor hen die door, voor en tot Hem in de schuld zijn gebracht.

Michel,

En als ik niet in de schuld wordt gebracht? Dan mag ik tot God zeggen: ik mocht niet naar Christus gaan, want ik was nog niet in de schuld gebracht?!

Nee, we gaan verloren als we niet in Hem geloven. Hoe dat geloven in z'n werk gaat is vers 2, maar laat de kracht van het Evangelie aub staan!!
Hartelijke groeten,
Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 10:58

The_Pim schreef:
michel vh schreef:

KLIK HIER

Michel,

En als ik niet in de schuld wordt gebracht? Dan mag ik tot God zeggen: ik mocht niet naar Christus gaan, want ik was nog niet in de schuld gebracht?!

Nee, we gaan verloren als we niet in Hem geloven. Hoe dat geloven in z'n werk gaat is vers 2, maar laat de kracht van het Evangelie aub staan!!

Het is wellicht moeilijk te accepteren, maar feit is dat we niet verloren gaan, maar dat we door de val in Adam reeds verloren zijn! Niemand minder dan Christus zelf, van eeuwigheid verkoren om de wil des Vaders te doen, verkondigt het Evangelie overal waar hij komt. Alleen zijn er maar weinigen door de Vader verkoren, die uit genade dat Evangelie mogen aannemen. Niemand zal uit zichzelf zijn heil zoeken in Christus. Waarom niet? Omdat niemand hem in zijn natuurstaat recht nodig heeft.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 06 okt 2004 11:06

michel vh schreef:
The_Pim schreef:
michel vh schreef:

KLIK HIER

Michel,

Het is wellicht moeilijk te accepteren, maar feit is dat we niet verloren gaan, maar dat we door de val in Adam reeds verloren zijn! Niemand minder dan Christus zelf, van eeuwigheid verkoren om de wil des Vaders te doen, verkondigt het Evangelie overal waar hij komt. Alleen zijn er maar weinigen door de Vader verkoren, die uit genade dat Evangelie mogen aannemen. Niemand zal uit zichzelf zijn heil zoeken in Christus. Waarom niet? Omdat niemand hem in zijn natuurstaat recht nodig heeft.

Lees de heldere analyse van Elbert nog maar eens....
Hartelijke groeten,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap! PrekenWeb.nl

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 okt 2004 11:11

michel vh schreef:Wij mochten allen wel tot de Here vluchten en zuchten of wij dit eens recht mochten verstaan. Immers wie van ons heeft er een Borg nodig zonder eerst in de schuld te zijn gebracht. Ik kan niet anders dan met deze leer van de GGiN van harte in te stemmen. Het moge een ieder duidelijk zijn dat wanneer een zondaar door God bekeerd wordt, langs welke weg ook, hij/zij tot de ware Kerk gaat behoren. Dan vallen alle kerkmuren weg. Zonder twijfel, en om maar eens een voorbeeld te noemen denk ik daarbij aan Ds. Lamain, zullen er herders en leraars zijn, ongeacht tot welk kerkgenootschap zij ook behoren, die de zuivere en reine Leer der Zaligheid preken. Geen algemene genade voor alle mensen, maar genade voor hen die door, voor en tot Hem in de schuld zijn gebracht.

Nou Michel, je bent al aardig ingeburgerd in de GGiN geloof ik. Nou ik kan je verzekeren, een meer onbijbelse leer bestaat niet hoor. Het rust allemaal op valse grondjes, en je praat ook al aardig bekommerd en verzuchtend met ze mee. Weet je wat het is Michel, ze zijn allemaal zo goed "onbekeerd" hè, dat zeggen ze tenminste. Maar weet je wat nou zo erg is, ze blijven het ook. En bekommering en zuchten en steunen heeft nog nooit één mens tot Christus gebracht. De Heilige Geest, die brengt mensen tot Christus. Daarbij dwalen ze ook nog gigantisch in het leerstuk van de rechtvaardigmaking, want zij leren volgens het dwaallicht Comrie dat die van eeuwigheid is. Niets is minder waar. Geen enkele oudvader die die stelling ondersteunt. Wat Lamain betreft, het enige wat ik hem heb horen zeggen, en waar ik hem ook gelijk in gaf was dat ie zei:
"ik heb niks, ik weet niks en ik kan niks. hmm, mensuh, heb je dat ook? hmm? dat je niks hebt? hmm? en niks weet mensuh?, hmm?, en kun je ook niks? hmm? "
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 okt 2004 12:05

michel vh schreef: Het is wellicht moeilijk te accepteren, maar feit is dat we niet verloren gaan, maar dat we door de val in Adam reeds verloren zijn! Niemand minder dan Christus zelf, van eeuwigheid verkoren om de wil des Vaders te doen, verkondigt het Evangelie overal waar hij komt. Alleen zijn er maar weinigen door de Vader verkoren, die uit genade dat Evangelie mogen aannemen. Niemand zal uit zichzelf zijn heil zoeken in Christus. Waarom niet? Omdat niemand hem in zijn natuurstaat recht nodig heeft.

Huh? Waarom gaan we nog naar de kerk dan? Het heeft dan immers toch geen zin?

Weinigen uitverkoren.....ik lees ook van een schare die niemand tellen kan.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat veel er mee te maken heeft of je een optimistische of pessimistische levensvisie hebt.

Optimistisch: God wil geen mens verloren laten gaan, een ieder mag tot Christus vluchten.

Pessimistisch: God is een verdoemend God, Hij trekt wie Hij wil, maar het zijn er helaas weinigen.

@Race406: ben weer ff terug ja. Fusie met de CGK kost meer tijd dan me lief is, errug druk. Zit nu in een lijmpoging met Moerkerken en Kater :mrgreen: :mrgreen:

@Pieter Bel: ik kan me voorstellen dat je je aangesproken voelt als het over je kerk gaat, is niet leuk. Maar ik heb het te vaak gehoord om het als incidenteel te zien. Het schijnt dat men in de GGiN over paranormale gaven beschikt, men weet wie wel en niet bekeerd zijn....(al moet ik zeggen dat je dat bij bepaalde gergemmers ook tegenkomt helaas).
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 okt 2004 12:15

Motormuis schreef:@Race406: ben weer ff terug ja. Fusie met de CGK kost meer tijd dan me lief is, errug druk. Zit nu in een lijmpoging met Moerkerken en Kater :mrgreen: :mrgreen:

Ben je maar ff terug? Da's ook saai! Blijf gezellig bij ons! Aan je onderschrift te zien ben je druk met je meisje? Die kun je ook wel mee laten genieten van het Refowebben! (Of moet je nu ook al gaan onderhandelen met Van der Net en Mallan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

michel vh

Berichtdoor michel vh » 06 okt 2004 12:38

jas schreef:
michel vh schreef:Wij mochten allen wel tot de Here vluchten en zuchten of wij dit eens recht mochten verstaan. Immers wie van ons heeft er een Borg nodig zonder eerst in de schuld te zijn gebracht. Ik kan niet anders dan met deze leer van de GGiN van harte in te stemmen. Het moge een ieder duidelijk zijn dat wanneer een zondaar door God bekeerd wordt, langs welke weg ook, hij/zij tot de ware Kerk gaat behoren. Dan vallen alle kerkmuren weg. Zonder twijfel, en om maar eens een voorbeeld te noemen denk ik daarbij aan Ds. Lamain, zullen er herders en leraars zijn, ongeacht tot welk kerkgenootschap zij ook behoren, die de zuivere en reine Leer der Zaligheid preken. Geen algemene genade voor alle mensen, maar genade voor hen die door, voor en tot Hem in de schuld zijn gebracht.

Nou Michel, je bent al aardig ingeburgerd in de GGiN geloof ik. Nou ik kan je verzekeren, een meer onbijbelse leer bestaat niet hoor. Het rust allemaal op valse grondjes, en je praat ook al aardig bekommerd en verzuchtend met ze mee. Weet je wat het is Michel, ze zijn allemaal zo goed "onbekeerd" hè, dat zeggen ze tenminste. Maar weet je wat nou zo erg is, ze blijven het ook. En bekommering en zuchten en steunen heeft nog nooit één mens tot Christus gebracht. De Heilige Geest, die brengt mensen tot Christus. Daarbij dwalen ze ook nog gigantisch in het leerstuk van de rechtvaardigmaking, want zij leren volgens het dwaallicht Comrie dat die van eeuwigheid is. Niets is minder waar. Geen enkele oudvader die die stelling ondersteunt. Wat Lamain betreft, het enige wat ik hem heb horen zeggen, en waar ik hem ook gelijk in gaf was dat ie zei:
"ik heb niks, ik weet niks en ik kan niks. hmm, mensuh, heb je dat ook? hmm? dat je niks hebt? hmm? en niks weet mensuh?, hmm?, en kun je ook niks? hmm? "

Beste Jas,

Ik heb in de afgelopen maanden, hoe moielijk ook, moeten leren dat alles wat ik gedaan heb in m'n leven gebaseerd is geweest op wat ik wilde en ik dacht dat goed was. Helaas, vele gronden waarop ik tot nu toe op heb gesteund (ze zijn echter nog niet allemaal weggenomen) zijn compleet onderuit gehaald. Het is volkomen juist dat een mens moet leren inzien dat hij niets heeft, niets kan en niets weet. Allemaal nullen moeten we krijgen. Wij willen aldoor maar groeien. Overigens, ben ik zelf geen lid van de GGiN maar simpel Nederlands Hervormd (overigens wel in hersteld verband, maar dat terzijde). Bovendien is het van alle tijden, van alle plaatsen en van alle kerkgenootschappen dat mensen op valse gronden menen bekeerd te zijn. Het is alleen de Here die ons in werkelijk in het gemis kan brengen. Het is mijn wens en bede, dat wij zoals we zijn door de Here op onze heilloze levensweg tot staan worden gebracht.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 okt 2004 12:45

Race406 schreef:
Motormuis schreef:@Race406: ben weer ff terug ja. Fusie met de CGK kost meer tijd dan me lief is, errug druk. Zit nu in een lijmpoging met Moerkerken en Kater :mrgreen: :mrgreen:

Ben je maar ff terug? Da's ook saai! Blijf gezellig bij ons! Aan je onderschrift te zien ben je druk met je meisje? Die kun je ook wel mee laten genieten van het Refowebben! (Of moet je nu ook al gaan onderhandelen met Van der Net en Mallan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )

Van der Net en Mallan heb ik samen een weekje naar Terschelling gestuurd....Gaan samen een weekje fietsen en cranberries plukken :mrgreen:

Ik hoop dat ze er samen uitkomen......Hoest met jouw meisje?
Geen commentaar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2004 12:46

elbert schreef:Het documentje is in elk geval verhelderend over de verschillen tussen de GG en de GGiN.

De stelling van de GGiN is dat je je eerst ziek (nou ja, het is natuurlijk nog erger: we zijn van nature geestelijk dood) moet voelen om naar de Medicijnmeester te gaan.

Mm, en hoe weet een dode dat hij dood is?

Terug naar “Archief”