Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 mei 2004 08:24

Het Weermannetje schreef:
Als jij de woorden van ds. Kersten wil verdraaien... Er is idd een voorwaardelijk aanbod, alleen moet deze voorwaarde niet vanuit de mens komen. En, ik spreek mezelf nergens tegen hoor!

Eindelijk is dat dus duidelijk een voorwaardelijk aanbod.

In de discussie op de synode van 1948 waar ds. Kersten voor het laatst aan het woord is gekomen heeft hij in de discussie met ds. Kok zeer duidelijk gezegd wat het aanbod van Genade is. En dat is een ONVOORWAARDELIJK aanbod. (Ook de synode verslagen wijzen daarop). Nogmaal zie hiervoor ook het boek wat ds. Kersten vlak voor zijn sterven heeft laten herdrukken van Edward Fisher "Het merg van Het Evangelie". In die voorwoord wijst Kersten er duidelijk op dat het een onvoorwaardelijk aanbod van Genade is. Ik zal er nog op terugkomen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 08:30

Ik kan je ook een boek aanraden: De gereformeerde dogmatiek van ds.Kersten. En daarin bedankt hij Dr. Steenblok voor het nakijken ervan.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 mei 2004 08:30

Marnix schreef:1 Petrus 2. Vertaling Het Boek... Ik weet niet of die serieus wordt genomen door jou ;) Anders wil ik wel even de statenvertaling erbij zetten hoor. ;)

Ik neem het boek best serieus, alleen het is geen vertaling. De makers van Het Boek zien het als een verduidelijking van de gangbare vertalingen. De makers van Het Boek willen ook dat je Het Boek naast een gangbare vertaling gebruikt. (En wat kan je dan beter doen dan de Statenvertaling, samen met Het Boek gebruiken) 8)

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 mei 2004 08:36

Het Weermannetje schreef:Ik kan je ook een boek aanraden: De gereformeerde dogmatiek van ds.Kersten. En daarin bedankt hij Dr. Steenblok voor het nakijken ervan.

Ja en? En ook daar schrijft hij over een ONVOORWAARDELIJK aanbod. Terwijl Steenblok na 1948 steeds meer op het VOORWAARDELIJK aanbod gaat wijzen op een logicale wijze die jij nu ook hanteerd. Als God dit, dan doet Hij ook dat ............. (Aristoteles en Plato waren er niets bij).

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 08:37

Dan zou ik eerst maar eens goed die dogmatiek doorlezen. Want het staat er echt wel anders in dan dat jij het zegt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 10:19

Speedy schreef:
Marnix schreef:1 Petrus 2. Vertaling Het Boek... Ik weet niet of die serieus wordt genomen door jou ;) Anders wil ik wel even de statenvertaling erbij zetten hoor. ;)

Ik neem het boek best serieus, alleen het is geen vertaling. De makers van Het Boek zien het als een verduidelijking van de gangbare vertalingen. De makers van Het Boek willen ook dat je Het Boek naast een gangbare vertaling gebruikt. (En wat kan je dan beter doen dan de Statenvertaling, samen met Het Boek gebruiken) 8)

Zou je dan eens op de tekst in willen gaan? :)

Christus staat niet met Zijn armen wijd, zolang ik niet wil hoor. Het ligt zeker aan mijzelf dat ik verloren ga, maar ik heb al gekozen dus wil ik nu niet meer naar Jezus toe.

Dat vind ik dan heel erg voor je.

Nogmaals, je blijft weer in het verleden hangen.... Je vergeet die reddingsboei die Jezus in het water heeft gegooid. Je komt met je keuze... en vergeet vervolgens dat je opnieuw kan kiezen... dan is het AANBOD... je krijgt een nieuwe KANS. Het is niet ja of nee, het is een kans.... die je kunt benutten (ja zeggen) of afwijzen (nee zeggen).. dat laatste doe je... door te zeggen dat je niet kunt kiezen ontken je dat je een nieuwe kans hebt gekregen, je ontkent Gods reddingsactie... Het doel van het offer van Jezus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:22

Marnix schreef:
Christus staat niet met Zijn armen wijd, zolang ik niet wil hoor. Het ligt zeker aan mijzelf dat ik verloren ga, maar ik heb al gekozen dus wil ik nu niet meer naar Jezus toe.

Nogmaals, je blijft weer in het verleden hangen.... Je vergeet die reddingsboei die Jezus in het water heeft gegooid. Je komt met je keuze... en vergeet vervolgens dat je opnieuw kan kiezen... dan is het AANBOD... je krijgt een nieuwe KANS. Het is niet ja of nee, het is een kans.... die je kunt benutten (ja zeggen) of afwijzen (nee zeggen).. dat laatste doe je... door te zeggen dat je niet kunt kiezen ontken je dat je een nieuwe kans hebt gekregen, je ontkent Gods reddingsactie... Het doel van het offer van Jezus.

Kiezen heb ik al lang gedaan. Ik blijf niet in het verleden hangen, maar ik zeg duidelijk dat een mens niet wil bekeerd worden. Dat moet Gods Geest werken. En zelfs dan nog wil je eigenlijk niet.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 mei 2004 11:05

Marnix schreef:

Kiezen heb ik al lang gedaan. Ik blijf niet in het verleden hangen, maar ik zeg duidelijk dat een mens niet wil bekeerd worden. Dat moet Gods Geest werken. En zelfs dan nog wil je eigenlijk niet.
Dit doet me heel erg denken aan de tekst: Wie z'n hand aan de ploeg slaat en achterom ziet is niet geschikt voor het koninkrijk Gods. Je moet niet kijken naar wie je was of bent, maar naar wie je mag zijn in Christus!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 11:10

Door het verleden moet je het heden zien en door het heden de toekomst.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 11:46

Het Weermannetje schreef:Kiezen heb ik al lang gedaan.

Waarom ga je dan nog naar de kerk? Hink je stiekum toch op 2 gedachten?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 11:51

Op grond van mijn historisch geloof en de eis van bekering.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 12:48

Het Weermannetje schreef:Op grond van mijn historisch geloof en de eis van bekering.

Maar je hebt toch allang gekozen? Waarom laat je je nog in met God enzo, als je toch allang weet dat je Hem niet wilt? Dat lijkt me een beetje hypocriet en ook helemaal niet prettig ofzo. Tenminste, ik zou geen gemeenschap willen hebben met iemand die ik allang afgewezen heb en waar ik niks mee te maken wil hebben.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 mei 2004 13:11

Johannes 3:14 [En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;]

Hier is Steenbok het niet mee eens. Wat Kersten vind weet ik niet precies, maar Steenbok is een hypercalvinist. Die houdt mensen van het evangelie.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 13:43

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Op grond van mijn historisch geloof en de eis van bekering.

Maar je hebt toch allang gekozen? Waarom laat je je nog in met God enzo, als je toch allang weet dat je Hem niet wilt? Dat lijkt me een beetje hypocriet en ook helemaal niet prettig ofzo. Tenminste, ik zou geen gemeenschap willen hebben met iemand die ik allang afgewezen heb en waar ik niks mee te maken wil hebben.

Omdat ik toch ook vanuit mijn verbroken werkverbond God nog wel wil behagen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 mei 2004 13:45

Aragorn schreef:

Omdat ik toch ook vanuit mijn verbroken werkverbond God nog wel wil behagen.
en wat heb je daar aan?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”