Pfieuw schreef:Het ging over het soort bewijs waar LordMcgold het over heeft. En dat is wat anders dan waar jij op doelt.
uh? Elk detail in de schepping wijst met uitgestrekte vinger richting evolutie. En zelfs dat is zacht uitgedrukt. Ik weet niet op welk soort bewijs het nu gaat.
Dat er morgen een krokoduck geboren wordt? Dat zou niet bepaald een bewijs voor de ET zijn.
Hoho, nu ga je toch wel erg ver. Wil je alsjeblieft even aantonen waar ik zeg dat ik geen wetenschappelijke bewijzen accepteer? Want zo kun je iemand wel erg makkelijk in een hoekje wegzetten.
Volgens mij zeg je dat je de wetenschap niet erg hoog aanschrijft als het gaat om bewijs voor evolutie.
Pfieuw schreef:Bovendien heb ik tussen de regels door volgens mij proberen te laten merken dat wetenschap an sich voor mij niet de overtuigingskracht heeft die het voor veel mensen wel heeft.
Dan schep je voor jezelf de ruimte om wetenschappelijke studies en de uitkomsten selectief af te wijzen. Terwijl er zat sluitende bewijzen zijn.
Je zegt 'wetenschap an sich' maar je bedoeld gewoon wetenschap die tegen je overtuiging ingaat. Als het gaat om zwaartekracht, of seizoenen ben je vast minder kritisch.
En dus tegelijkertijd ook de zwakte van de wetenschap. We moeten dingen niet gaan verwarren en de discussie op een kortzichtige manier gaan voeren. Dat is namelijk waar we nu naartoe gaan. De oplossing die de dokter nu heeft is de best werkende, maar is die dus ook daarom goed? Te zien aan het feit dat mensen overlijden ondanks medische ingrepen schijnbaar niet altijd. Het lijkt me ook verstandig om niet alle wetenschap over één kam te scheren. Waarom zou ik niet bepaalde gradaties in kritiek aan kunnen brengen? Zo is de ene tak van wetenschap veel meer diffuus dan de andere tak van wetenschap. Dus je punt maken door allerlei vormen van wetenschap bij elkaar te rapen en vervolgens het makkelijkste punt eruit te halen is volgens mij geen goed beeld van de werkelijkheid.
Natuurlijk mag je kritiek hebben op wetenschap, juist wetenschappers zijn zeer kritisch. Dat is het juist. Als wetenschappers niet zo kritisch waren, zaten we nog lang niet op internet, en zou geneeskunde nog in de kinderschoenen staan, zoals in de middeleeuwen.
Het punt is dat creationisten bepaalde takken van wetenschap wel afwijzen en andere niet. De evolutie-theorie staat al weet ik hoeveel jaar zo vast als een huis. Die wordt al heeeel lang niet meer aangepast, alleen verfijnt. Wat mensen ook mogen beweren op grond van religieuze overtuigingen.
De aarde draait om de zon. Ook dat staat al heel lang vast. Daar hoor je bijna niemand meer over.
Natuurlijk past dit prima binnen de evolutietheorie en is het DUS een bewijs. Maar ik sta helemaal niet raar te kijken als er een totaal andere theorie naar buiten komt en datgene wat waargenomen is ook prima binnen die theorie past en DUS een bewijs is. Nogmaals, ik zeg nergens dat het geen wetenschappelijk bewijs is.
De evolutie-theorie staat dus al 150 jaar. Welke theorie zou die moeten vervangen? creationisme? We nemen waar dat organismen precies in de voorspelde mate familie van elkaar zijn, wat ook nog es precies past in de geografische verspreiding voorspeld door de geologische veranderingen van de wereld.
Het bewijs is meer dan dubbelop zou ik zeggen.
Het IS dus bewijs, maar jij accepteert het niet. Waarom niet? Omdat de bijbel anders suggereert. Voor de evolutie-theorie is veel meer bewijs dan voor de zwaartekrachttheorie, of voor de theorie dat de aarde draait.
Ook gif is geschapen.