Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2013 14:50

Jvslooten schreef:Ja natuurlijk, stel je voor dat je een kat in de zak koopt. Tsjongejonge de liefde druipt weer van de reacties af. Als je op zo'n manier in in het leven staat is het inderdaad misschien beter niet te trouwen.

gefrustreerd?
slecht geslapen?

Er staan smilies achter.

:-oo

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 15:00

Evelien schreef:Er staan smilies achter.
:-oo
Ja dat is nog het ergste doe maar alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Nouja, misschien heb je gelijk, van de wereld wel. Maar gij geheel anders.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2013 15:09

Je gaat er nogal serieus op in. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 15:27

Evelien schreef:Je gaat er nogal serieus op in. :wink:
Inderdaad. En je mag best grapjes maken, ook over seksualiteit, als dat op gepaste wijze gebeurd; helemaal geen probleem, alhoewel je je wel terdege bewust moet zijn dat dit een spanningsveld met zich mee brengt en dat het niet de bedoeling is om het randje op te zoeken. Ik hoop dat je beseft dat zonden niet om te lachen zijn. Nooit.

visje36

Berichtdoor visje36 » 04 nov 2013 15:49

Heb ook wel gehoord en gelezen over christenen die alles doen, behalve ''het'' .
En 25% van de mensen doet tijdens de huwelijksnacht 'niks'. Ja slapen meer niet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 nov 2013 15:53

Jvslooten schreef:Inderdaad. En je mag best grapjes maken, ook over seksualiteit, als dat op gepaste wijze gebeurd; helemaal geen probleem, alhoewel je je wel terdege bewust moet zijn dat dit een spanningsveld met zich mee brengt en dat het niet de bedoeling is om het randje op te zoeken. Ik hoop dat je beseft dat zonden niet om te lachen zijn. Nooit.

Welkom in de groep. 8)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 15:57

visje36 schreef:Heb ook wel gehoord en gelezen over christenen die alles doen, behalve ''het'' .
Ik begrijp je zin niet goed. Waar doel je op met ´het´? Stelen liegen en doodslaan?

visje36 schreef:En 25% van de mensen doet tijdens de huwelijksnacht 'niks'. Ja slapen meer niet.
Is dat een probleem dan? Voor mij hoeft het ook niet.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 nov 2013 16:01

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 nov 2013 16:04

maaarten schreef:Kijk, ik heb er verder geen ervaring mee, dus ik zal wel niet weten waar ik het over heb, maar volgens mij gaat het hier nu precies mis. Juist die focus op seks die jij en anderen hier laten zien zorgt er mijns inziens voor dat er zoveel huwelijken kapot gaan. Als je die lichamelijke intimiteit nou eventjes laat voor wat het is voor je getrouwd bent en in de verkeringsperiode vooral inzet op het relationele gedeelte. Op de liefde in plaats van op de lust zeg maar, dan heb je een veel sterkere basis voor het huwelijk, dan als je het baseert op lichamelijke aantrekking. Als je huwelijk gebaseerd is op lichamelijke aantrekking dan kan ik je zo wel aanreiken dat je huwelijk kapot gaat als je partner wat ouder wordt en niet meer zo mooi is. Als de lichamelijke aantrekking op de achtergrond een rol speelt en je vooral op wat wezenlijkere zaken focust bij je partnerkeuze en in de verkeringstijd, dan zou er een hoop huwelijksleed bespaart blijven, lijkt me.

Je vrouw liefhebben is in de Bijbel nog altijd een gebod, niet een soort wens of ideaal. Als Paulus doelde op een sentimenteel verliefdheidsgevoel of op lichamelijke aantrekking, dan zou dit gebod volslagen onzinnig zijn, dat zijn namelijk geen dingen die je kunt 'doen'. Maar Paulus vergelijkt de liefde van een man voor zijn vrouw met de onvoorwaardelijke liefde van Christus voor Zijn Kerk. Als je huwelijk op zulk een liefde gebouwd is, dan moet het de meeste stormen toch wel kunnen doorstaan. Dus het lijkt me beter om tijdens de verkeringstijd aan dat fundament te bouwen, in plaats van zoiets te focussen op zo iets oppervlakkigs als lichamelijke aantrekking.
Je hebt het heel goed begrepen.
Lust duurt even, echte liefde een leven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

visje36

Berichtdoor visje36 » 04 nov 2013 16:06

Met ''het'' bedoel ik geslachtsgemeenschap, dat doen ze niet maar de rest wel aan intimiteit, als knuffelen zoenen waar ligt dan de grens ? of mag je alle andere dingen doen, omdat je toch al met elkaar trouwt ?.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 nov 2013 16:11

visje36 schreef:Met ''het'' bedoel ik geslachtsgemeenschap, dat doen ze niet maar de rest wel aan intimiteit, als knuffelen zoenen waar ligt dan de grens ? of mag je alle andere dingen doen, omdat je toch al met elkaar trouwt ?.
God verbied alle onkuise daden, gebaren, woorden , gedachten, lusten ,en alles wat je daartoe trekken kan. Voor de een zal dit misschien ander dingen inhouden dan de ander, maar de lijn is wel duidelijk volgens mij. Als je samen God wil eren dan ga je niet je best doen om het randje op te zoeken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 nov 2013 16:13

visje36 schreef:Met ''het'' bedoel ik geslachtsgemeenschap, dat doen ze niet maar de rest wel aan intimiteit, als knuffelen zoenen waar ligt dan de grens ? of mag je alle andere dingen doen, omdat je toch al met elkaar trouwt ?.

Met een knuffel en een zoen, is niets mis.
Zaak is om je persoonlijke grens te onderzoeken, dat je daar niet overheen gaat. Dat moet je beiden overeenkomen. Tot de huwelijksdag kan de één de ander gemakkelijk verlaten. Daarna heet het: verbreken van de trouwbelofte.
En dan gaat het er niet om wat "men" ervan zou vinden, maar God aanschouwt alle dingen.
Dus wil je je huwelijk beginnen met een leugen, of in oprechtheid?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 nov 2013 10:28

Visje36
En ik zou daar ook vreemd van opkijken als de dominee zou vragen naar wat je doet met je partner op dat gebied en wat je toestaat voor je getrouwd bent, dat is toch je eigen prive ? daar heeft zo'n persoon toch niks mee te maken. Zou het genant vinden om op dat gebied de 'spel regels' van zo iemand te krijgen/horen.

Helemaal gelijk! Dat was ook mijn stelling, maar dat ziet men in sommige kerken helaas niet in. Iedere gedraging van iedere protestantse gelovige is iets tussen hem/haar en God. Voor o.a. dit inzicht is gevochten en is de reformatie ontstaan.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 nov 2013 10:43

jvslooten
U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen.
Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft.
Blijkbaar heeft het gebod toch meer inhoud dan dat jij lijkt te suggereren.

Nogmaals: dit gebod slaat m.i. niet op deze casus. Ongehuwde mensen die seks met elkaar hebben kunnen per definities geen overspel plegen. Er is nog geen huwelijk gesloten. Volgens mij rek je dit gebod teveel op.

God verbied alle onkuise daden, gebaren, woorden , gedachten, lusten ,en alles wat je daartoe trekken kan. Voor de een zal dit misschien ander dingen inhouden dan de ander, maar de lijn is wel duidelijk volgens mij. Als je samen God wil eren dan ga je niet je best doen om het randje op te zoeken.

Precies, dat ligt voor iedereen anders. In een relatie gaat het om respect en intimiteit. En gedachten kun je nu eenmaal niet stoppen. Ook de zondige niet. Daarvoor is trouwens een oplossing gekomen. Al zijn ze bloedrood, ze worden witter dan witte wol.
Zonden worden niet aangerekend. Liefde overdekt ze als het ware.
Dus: in bed is niets te dol en niemand gaat het wat aan.
Als je God wilt eren dan doe je dat het beste door te genieten van de Schepping, inclusief alle gegeven mogelijkheden voor het bedrijven van liefde, zowel seksueel, als platonisch.
De hindoes hebben dat beter begrepen dan de christenen. Weleens de gebeeldhouwde tempels gezien in Khajuaro in India? Ik wel!
Laatst gewijzigd door hubert op 05 nov 2013 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 nov 2013 10:52

Schelpje:
In principe past elke man bij elke vrouw, lichamelijk gezien. Alleen de wijze waarop verschilt nogal eens. God vraagt van ons geen eeuwige verliefdheid, of lichamelijke aantrekkingskracht.

Dat ben ik het niet met je eens. Er zijn lichamen die niet bij elkaar passen, maar daar gaat het niet om.
Als je jong bent is liefde en alles wat daarbij komt kijken een door God gegeven mogelijkheid en opdracht om de ander lief te hebben. Aantrekkingskracht is daarbij van eminent belang. Waarom hou je wel van de één en niet van de ander?
Ik ben nu al weer 30 jaar met dezelfde en het is nog steeds lente, al neemt de behoefte aan seks wel af, maar daar komen dan weer andere zaken voor in de plaats. De basis is echter wel een alles overheersende verliefdheid (=ziekte) in het begin. Ik kijk daar nog steeds met veel plezier op terug.

Dus wil je je huwelijk beginnen met een leugen, of in oprechtheid?

Ik zou mijn huwelijk in alle oprechtheid willen starten met een dubbele portie seks!
En dat gaat niemand wat aan en een dominee moet daar zeker niets over vragen.

Terug naar “Archief”