VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Bastiaan30 » 04 jul 2010 09:35

JeeWee schreef:
Marnix schreef: Het is duidelijk dat je het niet begrijpt.
En jij verwijt mij dat ik niet 'normaal' discussieer? Dit is wel de meest simpele manier van het wegzetten van iemand waar je het niet mee eens bent...

Marnix schreef: Het feit dat we eigendom zijn van Christus wil nog niet zeggen dat we niet van ontspannende dingen mogen genieten. Potje voetbal, mooie wandelingen, hobbies etc. Dat je dat doet omdat je het leuk vindt wil niet zeggen dat het verkeerd is.
Als je nog een keer heel goed naar de titel van dit topic kijkt, weet je heel goed dat het niet om voetbal an sich gaat. Dat heb ik ook herhaalde malen benadrukt. Het feit dat zovele miljoenen zich verliezen in voetbalgekte er omheen, dát is waar het hier om gaat!

Ik heb zo sterk het idee dat velen zichzelf hier willen overschreeuwen, door steeds te zeggen dat 'er toch niks fout is aan een potje voetbal'
Opvallend ook dat een match in een toernooi waar miljarden mee gemoeid zijn ineens heel eufemistisch 'een potje voetbal' wordt, zegt al genoeg.
Een 'potje voetbal' spelen ze bij ons op het speelveld en niet in een stadion dat speciaal voor deze paar wedstrijden is gebouwd in een straatarm land...

Laat het huidige Nederland nu nog 2 keer zo arm zijn.
http://www.economicshelp.org/blog/econo ... y-country/

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 jul 2010 09:45

JeeWee schreef:Ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd. En ik ga het niet eens hebben over de wedstrijden op zondag. Maar ik kom toch mety een wedervraag.. Is dit tot GODS eer, staat Hij hier centraal, wordt Hij er uberhaupt bij betrokken, kun je Hem er voor danken... Zonde is voor mij niet een verzameling van verkeerde daden. Het is doel missen. En om de context van het voetbal te blijven, mist de voetbalgekte volledig doel!

Is dan alles wat jij en denkt en doet tot eer van God? Als je de krant leest, naar een verjaardag gaat, noem maar op? Staat Hij is alles wat jij doet helemaal centraal?

Ik kan God danken voor een leuke voetbalwedstrijd, voor een ontspannen avond kijken naar een wedstrijd. En dat met een ten volle verzekerd gemoed. Ik geniet van dit leven, het leven door God mij gegeven en waar ik Hem elke dag voor dank!

Die opmerking over de wedstrijden op zondag doet mij een beetje hoofdschudden. Je hoeft toch niet te kijken? Laat een ander lekker wel kijken. Ik vind het echt heel erg prima wanneer reformatorisch Nederland de zondag als rustdag wil gebruiken, maar het is wel iets typisch Nederlands/westers. Over de hele wereld, die vol is met kinderen van God, gaan christenen op zondag naar de kerk en daarna begint het (over)leven gewoon weer. Ik vind dat standpunt dat er op zondag niets mag gebeuren echt iets typisch... westers. En dus ook de visie op een voetbalwedstrijd op zondag. Tijdens onze reizen hebben wij echt zo vaak moeten uitleggen wat reformatorisch inhoudt (als het ging over de achtergrond van mijn man). Onze Nigeriaanse gast van een paar weken terug noemde het in een gesprek over de zondagsrust "dead people". Niet omdat hij er iets op tegen heeft (dus met een glimlach op zijn gezicht hoor), maar omdat hij gewoon niet kan begrijpen dat christenen zo kunnen doen over de zondag.

Maar. Je mag het van mij niet fijn vinden dat er op zondag wordt gevoetbald. Maar is dat dan meteen 'gekte'? Is de hele wereld dan gek? Ik vind dat als niet-reformatorische christen altijd zo gedacht vanuit je eigen wereldje.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2010 13:54

[qoute="JeeWee"]Dit topic draait ook om de gekte die voetbal op dit niveau kennelijk creeert. Maar as je dit vaderlandsliefde, achter je land staan noemt, hebben wij daar kennelijk totaal verschillende opvattingen over.[/quote]

Zou kunnen. Maar om het eenvoudig toe te lichten: Die mensen zijn voor Oranje omdat ze in Nederland geboren zijn. Daarom hangen ze oranje vlaggetjes aan hun huis, lopen in een oranje shirt rond, juichen als Nederland scoort en lopen polonaise als Nederland wint. Waren ze niet in Nederland geboren, dan zouden ze dit niet doen. Dat het het hoogste niveau is zorgt er voor dat het grootste gedeelte van Nederland dit ook volgt waardoor het 1. massaal en 2. commercieel is.

Volgens mij heb ik ook steeds aangeven dat er met voetbal an sich niks verkeerd is. Dat geldt voor heel veel dingen dioe volledig verkeerd gebruikt worden.

Ik doelde op de wedstrijden van Oranje.

Opnieuw opvallend hoe je kennelijk zelf ook iets aanvoelt en als hety dreigt fout te gaan, verkleinwoorden gebruik om de zaak minder erg te laten lijken als dat het is: POTJE voetbal, feestJe

Ik geef gewoon hoe ik het zie. Een potje voetbal op hog hoogste niveau. Meer is het voor mij niet. Allicht zijn er een hoop mensen die daar iets minder nuchter tegen aankijken... maar ik geef hier mijn mening en niet die van alle voetbalfans in het algemeen.

Ik oordeel niet over christenen! Dat is een groot verschil! Ik oordeel over dingen die mensen doen. Boven het topic staat ook voetbalgekte en niet voetbalgekken

1e pagina: Kiest dan heden wie gij dienen zult. Je kan niet God dienen en aan deze voetbalgekte meedoen.
5e pagina: Het houdt je af van de Heere en Zijn dienst. laten we nou eens heel eerlijk zijn. Je hoeft het hier niet eens hart op te zeggen, maar ik kán niet geloven dat een wedergeboren christen geniet van deze waanzin.

Enz.

Sinds wanneer is seks zonde? Niet dus. Maar wel als het in de verkeerde context wordt gebruikt. En dat gebeurt hier.

Tja, maar wat is dan de context? Volgens mij een kleine groep supporters die doorslaat. Niet het massale of commercie erbij, dat is een logisch gevolg van het feit dat het de vertegenwoordiging van Nederland is, op het hoogste niveau maar maakt het WK (en het kijken ervan) nog niet fout.

Ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd. En ik ga het niet eens hebben over de wedstrijden op zondag. Maar ik kom toch mety een wedervraag.. Is dit tot GODS eer, staat Hij hier centraal, wordt Hij er uberhaupt bij betrokken, kun je Hem er voor danken... Zonde is voor mij niet een verzameling van verkeerde daden. Het is doel missen. En om de context van het voetbal te blijven, mist de voetbalgekte volledig doel!

Als het zonde is moet je dat ook op basis van de Bijbel kunnen aantonen. Als je lekker gaat eten en wat drinken, als je gaat wandelen, winkelen en thee drinken met vriendinnen of wat dan ook, is dat dan tot Gods eer? Ik neem aan van wel. Als ik een voetbalwedstrijd kijk, meeleef met mijn team, juich, blij ben als ze winnen, een biertje er op drink, waarom zou dat dan niet tot Gods eer zijn en een willekeurige andere vorm van ontspanning wel?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2010 10:20

In het AD van zaterdag staat een column; EENZAME OPSLUITING MET VOETBALDOMINEE.
Ouders hadden een zieke baby, ze maakten een foto en diezelfde dag stierf de baby. Ze plaatsten de foto op facebook, als herinnering. Toen was er een voetbalgek die de foto pakte, een jolige oranjepruik erop fotoshopte en rondstuurde als gimmick.
Ik zal er maar niet bij zetten wat de columniste voor straf in gedachten had voor deze gek.
Het zal je kindje maar zijn !
Nu kun je wel zeggen, ach het is er maar eentje, uitschot, maar toch !
Het gaat mij erom, hoe kwam die ..... tot zo'n daad ?
Je kunt misschien wel stellen, zonder de voetbalgekte, was dit niet gebeurd, maar de reacties zullen wel komen dat dit een uitzondering is etc.
Maar hij had publiek !

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2010 10:45

Trieste zaak hoor. En idd belachelijk dat zoiets gebeurt. Door iemand die enorm doorslaat in oranje-gekte. Idd een uitzondering dus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 jul 2010 11:09

Wat triest zeg! :(
Was die kerel ook inderdaad op de hoogte van het feit waarom die foto op facebook stond?
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2010 11:38

Jo'tje schreef:Wat triest zeg! :(
Was die kerel ook inderdaad op de hoogte van het feit waarom die foto op facebook stond?

@Jo'tje. Ik denk het wel ! Er staat nl: het zag er intriest uit. Overal buisjes, infusen, pleisters, slangetjes en zo'n doodziek propje mens ertussenin. De ouders maakten toch een foto, omdat het ook de laatste zou zijn omdat hun baby die dag nog stierf en zetten die foto als herinnering op facebook.

Dus..... :?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jul 2010 11:59

Marnix schreef:Trieste zaak hoor. En idd belachelijk dat zoiets gebeurt. Door iemand die enorm doorslaat in oranje-gekte. Idd een uitzondering dus.

Eens, het betreft hier weer een of andere ultra-domme gnoom die niet kan of wil lezen. Degene die dit gedaan heeft, heeft inderdaad last van voetbalgekte. Maar bij een andersoortig festijn had hij/zij net zo gereageerd. Dus een oerstom varken, die keihard moet worden aangepakt.
Daarna een cursus lezen en een cursus sociale vaardigheden.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 jul 2010 13:21

Het AD lees ik niet, maar als ik google met verschillende termen kom ik het verhaal over die zieke baby verder nergens tegen (?). Is het verder niemand opgevallen dan, kijk ik er overheen... of...?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2010 14:04

LeChat schreef:Het AD lees ik niet, maar als ik google met verschillende termen kom ik het verhaal over die zieke baby verder nergens tegen (?). Is het verder niemand opgevallen dan, kijk ik er overheen... of...?

De column is van Carrie en staat op pagina 2 van het AD in het katern STAD & REGIO. Dat vind ik dus het irritante aan het AD, als je onderweg bent en je denkt, ff krantje kopen heb je dus de regiobijlage van dat gedeelte van het land waar je die krant koopt.
Wij wonen in Rijnmond, maar staat het niet op het internetgedeelte dus ?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 05 jul 2010 14:51

Een column is niet echt de beste plaats zijn om feitelijk nieuws te presenteren. In een column zit vaak een bepaalde boodschap, bedoeld om mensen te emotioneren en aan het denken te zetten. Ik vermoed dat het hier ook wel het geval zal zijn. Anders had het inderdaad ook wel veel breder op het internet gestaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 jul 2010 15:06

jip_86 schreef:Een column is niet echt de beste plaats zijn om feitelijk nieuws te presenteren. In een column zit vaak een bepaalde boodschap, bedoeld om mensen te emotioneren en aan het denken te zetten. Ik vermoed dat het hier ook wel het geval zal zijn. Anders had het inderdaad ook wel veel breder op het internet gestaan.

Carrie is niet bepaalde mijn favoriet, ze is nogal choquerend. Lees haar zelden.
Maar in dit geval: prima !
De kop erboven pakte me, en dacht eerst: nee he, niet weer. Zij ook nog.
Maar ze neemt het op haar manier nog min of meer op voor ds K.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 jul 2010 17:01

Als het maar in je straatje past he. ;) Maar goed, het zegt niets over voetbal of over het WK maar over zieke individuen.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 05 jul 2010 18:40

schelpje3 schreef:
jip_86 schreef:Een column is niet echt de beste plaats zijn om feitelijk nieuws te presenteren. In een column zit vaak een bepaalde boodschap, bedoeld om mensen te emotioneren en aan het denken te zetten. Ik vermoed dat het hier ook wel het geval zal zijn. Anders had het inderdaad ook wel veel breder op het internet gestaan.

Carrie is niet bepaalde mijn favoriet, ze is nogal choquerend. Lees haar zelden.
Maar in dit geval: prima !
De kop erboven pakte me, en dacht eerst: nee he, niet weer. Zij ook nog.
Maar ze neemt het op haar manier nog min of meer op voor ds K.

Dus in feite heeft die Carrie een verhaaltje verzonnen om te choqueren en nu gebruik je dat weer om ons te choqueren?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 jul 2010 18:45

Marnix schreef:Als het maar in je straatje past he. ;) Maar goed, het zegt niets over voetbal of over het WK maar over zieke individuen.

Daarnaast gaat het werkelijk nergens over. Dagelijks gebeuren dat soort zaken die niets met het WK te maken hebben. Vergelijkbaar zou zijn dat er een moord is gepleegd in Zuid-Afrika tijdens het WK. Dan zullen er ook vast lieden zijn die met hun hoog opgeheven vingertje het WK als de schuldige aanwijzen zich niet realiserende dat moord dagelijkse praktijk is in Zuid-Afrika.

Terug naar “Archief”