[qoute="JeeWee"]Dit topic draait ook om de gekte die voetbal op dit niveau kennelijk creeert. Maar as je dit vaderlandsliefde, achter je land staan noemt, hebben wij daar kennelijk totaal verschillende opvattingen over.[/quote]
Zou kunnen. Maar om het eenvoudig toe te lichten: Die mensen zijn voor Oranje omdat ze in Nederland geboren zijn. Daarom hangen ze oranje vlaggetjes aan hun huis, lopen in een oranje shirt rond, juichen als Nederland scoort en lopen polonaise als Nederland wint. Waren ze niet in Nederland geboren, dan zouden ze dit niet doen. Dat het het hoogste niveau is zorgt er voor dat het grootste gedeelte van Nederland dit ook volgt waardoor het 1. massaal en 2. commercieel is.
Volgens mij heb ik ook steeds aangeven dat er met voetbal an sich niks verkeerd is. Dat geldt voor heel veel dingen dioe volledig verkeerd gebruikt worden.
Ik doelde op de wedstrijden van Oranje.
Opnieuw opvallend hoe je kennelijk zelf ook iets aanvoelt en als hety dreigt fout te gaan, verkleinwoorden gebruik om de zaak minder erg te laten lijken als dat het is: POTJE voetbal, feestJe
Ik geef gewoon hoe ik het zie. Een potje voetbal op hog hoogste niveau. Meer is het voor mij niet. Allicht zijn er een hoop mensen die daar iets minder nuchter tegen aankijken... maar ik geef hier mijn mening en niet die van alle voetbalfans in het algemeen.
Ik oordeel niet over christenen! Dat is een groot verschil! Ik oordeel over dingen die mensen doen. Boven het topic staat ook voetbalgekte en niet voetbalgekken
1e pagina: Kiest dan heden wie gij dienen zult. Je kan niet God dienen en aan deze voetbalgekte meedoen.
5e pagina: Het houdt je af van de Heere en Zijn dienst. laten we nou eens heel eerlijk zijn. Je hoeft het hier niet eens hart op te zeggen, maar ik kán niet geloven dat een wedergeboren christen geniet van deze waanzin.
Enz.
Sinds wanneer is seks zonde? Niet dus. Maar wel als het in de verkeerde context wordt gebruikt. En dat gebeurt hier.
Tja, maar wat is dan de context? Volgens mij een kleine groep supporters die doorslaat. Niet het massale of commercie erbij, dat is een logisch gevolg van het feit dat het de vertegenwoordiging van Nederland is, op het hoogste niveau maar maakt het WK (en het kijken ervan) nog niet fout.
Ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd. En ik ga het niet eens hebben over de wedstrijden op zondag. Maar ik kom toch mety een wedervraag.. Is dit tot GODS eer, staat Hij hier centraal, wordt Hij er uberhaupt bij betrokken, kun je Hem er voor danken... Zonde is voor mij niet een verzameling van verkeerde daden. Het is doel missen. En om de context van het voetbal te blijven, mist de voetbalgekte volledig doel!
Als het zonde is moet je dat ook op basis van de Bijbel kunnen aantonen. Als je lekker gaat eten en wat drinken, als je gaat wandelen, winkelen en thee drinken met vriendinnen of wat dan ook, is dat dan tot Gods eer? Ik neem aan van wel. Als ik een voetbalwedstrijd kijk, meeleef met mijn team, juich, blij ben als ze winnen, een biertje er op drink, waarom zou dat dan niet tot Gods eer zijn en een willekeurige andere vorm van ontspanning wel?