Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 nov 2007 18:58

Boekenlezer schreef:Homo's die uit overtuiging wel in onthouding blijven leven, die hoor je hier niet.

Hopelijk wordt er nog eentje lid van refoweb, of spreekt zich uit.

Er lijkt maar één optie te bestaan: zwichten.

Je woordkeuze is wat ongelukkig, alhoewel je het waarschijnlijk precies zo bedoelt. Ik vind niet dat een homo die na oprecht gebed samen met God zijn homoseksualiteit een plaats kan geven niet zwichten, maar juist zegevieren.

Hoe moet ik dat als (niet-homo-)christen nou combineren met mijn opvattingen? Dat kan toch niet zomaar zonder goede gronden?

De beste gronden voor mij zijn de getuigenissen van de strijd die gelovige homo's voeren. Je leest over ondragelijk lijden, over depressie en (pogingen tot) zelfmoord. Dat geeft je niet een heel klein beetje het idee dat er iets heel erg fout zit met de houding van het christendom tenopzichte van homoseksualiteit? Je denkt dat God een zelfmoordenaar ontvangt met de boodschap: "je hebt dan wel zelfmoord gepleegd, maar je hebt tenminsten je door Mij gegeven aard niet geleefd? Goed zo!"

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2007 19:09

Denkertje21 schreef:Eerst even voor de record: Ik leef in onthouding, maar nog niet uit overtuiging. Zolang ik noch van het ene noch van het andere overtuigd ben, zal dat wel zo blijven. Overigens oordeel ik niet over homo's die wel een relatie zijn aangegaan. Het belangrijkste criterium is dat er niets is dat tussen God en mij in mag staan.

Hm, zo kende ik je nog niet. Dit is positiever dan het beeld wat ik tot nu toe van je had.

Denkertje21 schreef:Ik betreur het dat mensen als Boekenlezer zelfs niet de neiging hebben om toch eens te onderzoeken of de 7 bijbelteksten nu wérkelijk over een relatie in liefde en trouw gaan tussen twee mensen van hetzelfde geslacht gaan.

Ik zou niet weten op welke bijbelse gronden je homoseksuele verhoudingen zou kunnen goedkeuren. Daarom voel ik er geen vrijmoedigheid voor om dat te doen.

Ik heb nog wat op te merken over bepaalde passages in het kranteartikel.

Eigenlijk zwijgt de Bijbel in alle talen over homoseksualiteit. Slechts op één plek – in het joodse wetboek Leviticus – is de duidelijkste tekst te vinden: mannen wordt daar verboden met elkaar te vrijen. Daarom mogen homo’s er in bijbelvaste kerken wel ‘zijn’, als ze het maar niet ‘doen’. ...

...Bolks kiest juist de aanval. ‘In Leviticus staat ook dat gelovigen geen geschubde vis mogen eten en dat een man niet naast een ongestelde vrouw mag slapen. Daar houdt niemand zich aan.’

Dit is ronduit valse informatie!
Dat er maar één plek is in Leviticus die het vrijen van mannen verbiedt klopt al niet, want het komt in Leviticus twee keer voor. En wel in Leviticus 18:22, en Leviticus 20:13. Maar oké, dat is feitelijk een bijzaak die de zaak nog niet echt verandert.
Belangrijker is het feit, dat Paulus in 1 Korinthiërs 6:10 op deze gegevens van Leviticus teruggrijpt. En ook in 1 Timotheüs 1:10. Dat zie ik bijvoorbeeld niet gebeuren met de geschubde vis. (Waar is die trouwens überhaupt in de Bijbel te vinden? Ik heb net even geprobeerd te zoeken met de concordantie, maar kom het woord niet tegen!)
Bij die teksten van Paulus kun je dan natuurlijk constateren dat de nieuwere vertalingen anders vertalen, terwijl de Statenvertaling het duidelijkst zegt wat ik hier beweer. Waar moeten we dan vanuit gaan? Op grond van het Grieks zie ik de Statenvertaling hier als de nauwkeurigste en duidelijkste.

Hoe dat zit met de ongestelde vrouw weet ik verder niet. Maar ik vind wat ik hier lees in het artikel wel uitermate tendentieus. Het lijkt me te veel op halve waarheden verkondigen ten gunste van de eigen wensen.

Met deze gegevens in het achterhoofd kan ik absoluut geen vrijmoedigheid vinden om homoseksualiteit goed te keuren. Al zou ik homo zijn, dan nog staan deze gegevens overeind. Dan zou het voor mij dus niet anders zijn.
Ik vind zelf dat ik hiermee van heldere gegevens uitga. Wat ik lees als argumenten om het anders te zien, dat overtuigt mij niet. Zoals bijvoorbeeld iemand die inzet bij het elkaar niet oordelen. (Van de week in een ND-artikel.) Hetzelfde geldt voor het pleidooi om de genoemde teksten anders uit te leggen. Naar mijn indruk komt dat niet voort uit de objectieve vaststelling dat het ook anders zou kunnen, maar meer uit een bepaalde wensgedachte. Die gedachte kan ik maar niet van mij afzetten als ik die alternatieve argumentaties beluister. Eerder komt mij de associatie met Jeremia 17:9 in gedachten, dan dat ik zoiets heb van: dit overtuigt. Taal is flexibel, en met wat wrikken kun je er vaak een hoop in lezen wat je zelf wilt. Ik doe dat liever niet, want ik vind dat gevaarlijk.
Waarom dan niet gewoon rechtstreeks de gegevens die er liggen nemen zoals ze zijn? Op grond van die gegevens kan ik onmogelijk tot vrijmoedigheid komen om homoseksualiteit goed te keuren. Het is niet anders.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2007 19:11

Ik zie al dat ik niet de enige ben die een bepaalde passage niet zo passend vond, zoals ik aangegeven heb.
Ik kwam een ND-artikel tegen die net zoiets zegt:

Relatie Nee
14 november 2007

Johan Quist, voorzitter van Refo-anders, schrijft in het Nederlands Dagblad van 12 november onder meer: ,,In de homodiscussie is het als hetero gemakkelijk oordelen over een ander die homogevoelens heeft: niet praktiseren. Punt. En ’s avonds kruipen we het bed in en ervaren we de geborgenheid en de intimiteit van het huwelijk.”
Realiseert Johan Quist zich wel, dat hij daarmee talrijke hetero’s enorm pijn doet? De zeer velen die hunkeren naar een intieme (huwelijks)relatie, maar geen partner vinden? Of daarvan af (moeten) zien omwille van het Bijbelse gebod om geen ongelijk span met een ongelovige aan te gaan? Of zo’n begonnen relatie omwille van het geloof verbreken? Of, naar het woord van de Here Jezus, na een vaak pijnlijke scheiding geen nieuwe huwelijkspartner mogen zoeken en daarin staande blijven? Of, getrouwd zijnde, zelfs niet, uit begeerte, naar een andere vrouw mogen kijken? Of die na de (soms vroeg) overleden echtgeno(o)t(e), al of niet met kleine kinderen, levenslang alleen blijven? Enz.

Laat Johan Quist zijn opgeworpen ‘hoop vragen’ ook eens op hen toepassen. En niet slechts ‘gemakkelijk’ over hen oordelen. Niet alleen christelijke homo’s, maar ook christelijke hetero’s moeten een leven lang strijd voeren tegen hun vleselijke begeerten, om staande te blijven in het geloof. En om Jezus te blijven volgen, moet men daar soms veel voor over hebben.
De vergelijking met het al of niet mogen eten van ‘onrein’ voedsel, zoals Johan Quist doet, gaat al helemaal niet op. De Bijbel is daar immers duidelijk over in bijvoorbeeld Marcus 7:19 en Handelingen 10:15. Maar bovendien zegt Paulus in 1 Korintiërs. 6:18 niet voor niets, dat ‘geen enkele andere zonde die een mens kan begaan het lichaam aantast, maar wie (welke vorm dan ook van) ontucht pleegt, zondigt tegen zijn eigen lichaam’. Strijdt dan om in te gaan! (zie Lucus 13:24). En laat men zich, naar Jacobus 1:27, ‘in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven’.

Dat geldt zowel voor homo’s als hetero’s.

A. van Herwijnen, Zwolle

Bron: ND
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

sela

Berichtdoor sela » 16 nov 2007 19:27

Boekenlezer schreef:...

onlangs kwam ik een redenatie tegen dat het goedkeuren van homofilie en afkeuren van homosexualiteit geintroduceerd is in.. ?? gegevens hierover heb ik even niet bij de hand, maar ik zou het in het kader van boekenlezers betoog wel even aan willen halen.

want, het is volgens mij onmogelijk je homo te voelen en niet aan sexualiteit te mogen denken. en al doe je het maar 1 gedachte, dan ben je al even erg als iemand die 40 jaar getrouwd is als homo. toch?

boekenlezer, beargumenteer dit dan eens met de jou zo kenmerkende precisie. waar kom je dan uit? een vooronderstelling: homofilie mag niet?

een andere vooronderstelling van mijn zijde is dat daarom discussie zal blijven. homo's in onze subcultuur hebben het niet makkelijk.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 nov 2007 19:43

sela schreef:want, het is volgens mij onmogelijk je homo te voelen en niet aan sexualiteit te mogen denken. en al doe je het maar 1 gedachte, dan ben je al even erg als iemand die 40 jaar getrouwd is als homo. toch?

boekenlezer, beargumenteer dit dan eens met de jou zo kenmerkende precisie. waar kom je dan uit? een vooronderstelling: homofilie mag niet?

Voor de praktijk hanteer ik meer: de homoseksuele praktijk mag niet. Daar moet je niet aan toegeven. Want je kunt er weinig aan doen als je homo bent.

Zondaar zijn mag ook niet, dus misschien heb je gelijk met wat je stelt: homo zijn mag niet. Maar in die zin leeft ieder mens in overtreding tegen God.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 16 nov 2007 21:05

Met alle respect maar ... is de bijbel niet een beetje achterhaald, in studieboeken worden steeds onwaarheden geconstateerd, gecorrigeerd en in een nieuwe druk uitgegeven. De strekking van de bijbel komt vandaag de dag anders op ons af, terug gaan naar hoe men eeuwen geleden dacht is naar mijn mening doen alsof je niks geleerd hebt intussen, soms is het gewoon niet meer te vergelijken en krijg je ellenlange over en weerdiscussies die de tijd doden. Homo-zijn is geaccepteerd, homo en christen zijn niet ... christen-zijn is geaccepteerd, christen en homo het blijft elkaar bijten ... DOE NOU NIET!
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 16 nov 2007 21:48

Boekenlezer schreef: Hm, zo kende ik je nog niet. Dit is positiever dan het beeld wat ik tot nu toe van je had.

Omdat het meer binnen jouw normen valt?

Boekenlezer schreef: Ik zou niet weten op welke bijbelse gronden je homoseksuele verhoudingen zou kunnen goedkeuren. Daarom voel ik er geen vrijmoedigheid voor om dat te doen.

Ik heb heel goed naar Dr. Hoek geluisterd in zijn toespraak die de aanleidng was voor de 'Lont affaire'. Het is zo makkelijk om op grond van losse Bijbelteksten waarin homoseksualiteit wordt afgewezen, de discussie snel mee af te doen. Het ligt ingewikkelder en genuanceerder. We dienen ons in gepaste bescheidenheid telkens de vraag te stellen of wij werkelijk verstaan wat wij lezen. Wie naïef verklaart 'Ik lees het gewoon, onbevangen zoals het er staat', maakt zich te gemakkelijk af van de uitdaging om de Schriften naar hun wezenlijke bedoeling te verstaan en kan op die manier gevaarlijke kortsluitingen maken in de toepassing van Bijbelwoorden. Een geïsoleerd en niet gereflecteerd op de zogenaamde homoteksten moet worden afgezworen.

In het Oude Testament wordt heel wat minder moeilijk wordt gedaan over polygamie dan over homoseksualiteit. In de Bijbel komt homoseksualiteit alleen als 'seksuele uitspatting' voor, en niet in de 'relaties van liefde en trouw' zoals die vandaag de dag bestaan.

Er is m.i. een onderscheid tussen enerzijds homoseksueel gedrag binnen een levensverbintenis en anderzijds promiscuïteit, losbandig en verwilderd seksueel gedrag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 nov 2007 01:06

Denkertje21 schreef:Eerst even voor de record: Ik leef in onthouding, maar nog niet uit overtuiging. Zolang ik noch van het ene noch van het andere overtuigd ben, zal dat wel zo blijven.

Als je nog eens de vlam van je leven tegenkomt en je zoekt nog een organist om die vlam van wat muzikale brandstof te voorzien, je hebt mijn PB-adres...

No woman, no cry als jullie binnenkomen (ik meen dit al eens eerder te hebben geschreven).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 nov 2007 04:04

Boekenlezer schreef:Voor de praktijk hanteer ik meer: de homoseksuele praktijk mag niet. Daar moet je niet aan toegeven. Want je kunt er weinig aan doen als je homo bent.

Waarop baseer jij nu precies de praxis van: "de homoseksuele praktijk mag niet. Daar moet je niet aan toegeven. Want je kunt er weinig aan doen als je homo bent"? Onderbouw het nu eens, ipv van alleen met een stellingname te komen. Daarop volgend, iemand kan er niets aan doen als hij homo is. Heb jij wel eens stil gestaan bij de gedachte: wat als jij nu eens als homo geschapen/geboren was?

Sta ook eens stil bij de tekst uit de bijbel: "Gaat heen en vermenigvuldigd u, daar blijf jij toch ook ergens in gebreke... Of is het misschien zo dat God iets anders met jou voor heeft? Wie kan dat weten, behalve God zelf!

Boekenlezer schreef:Zondaar zijn mag ook niet, dus misschien heb je gelijk met wat je stelt: homo zijn mag niet. Maar in die zin leeft ieder mens in overtreding tegen God.

Ja 'ieder' mens leeft in zonde, daarom is het zo belangrijk dat iemand eerst zijn eigen zonde(kennis) leert kennen. Men kijkt zo snel naar een ander. Ja ieder mensen leeft in zonde, daarom is het zo belangrijk dat iemand eerst zijn eigen zonde(kennis) leert kennen. Men kijkt zo snel naar een ander. Je eigen zonden leren kennen is de grootheid van God mogen leren kennen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 17 nov 2007 09:10

Heb jij wel eens stil gestaan bij de gedachte: wat als jij nu eens als homo geschapen/geboren was?

Absoluut, maar dat neemt God's Verbod niet weg!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 nov 2007 09:37

aardmannetje schreef:Met alle respect maar ... is de bijbel niet een beetje achterhaald, in studieboeken worden steeds onwaarheden geconstateerd, gecorrigeerd en in een nieuwe druk uitgegeven.

Nee, de Bijbel is niet achterhaald. Tenminste, niet in de klassiek-gereformeerde visie daarop. En die visie is de mijne.
Bovendien is het gehalte van de Bijbel niet te vergelijken met dat van een studieboek.

aardmannetje schreef:De strekking van de bijbel komt vandaag de dag anders op ons af...

Niet in zijn essentie.
Het is waar dat we vandaag in een andere situatie verkeren dan bijvoorbeeld Israël in de tijd toen alleen nog maar de eerste vijf bijbelboeken bestonden. Dat geeft een wat ander perspectief. Bovendien praat ik dan ook over een andere periode in de heilsgeschiedenis. Maar dat is geen probleem, daarin legt de Bijbel zoals wij die vandaag hebben zichzelf wel uit.

Optimatus schreef:Als je nog eens de vlam van je leven tegenkomt en je zoekt nog een organist om die vlam van wat muzikale brandstof te voorzien, je hebt mijn PB-adres...

Alsjeblieft zeg, móét dat nou weer? :(
Ik vind dergelijke uitingen niet erg smakelijk! :x

Harm-J schreef:Waarop baseer jij nu precies de praxis van: "de homoseksuele praktijk mag niet. Daar moet je niet aan toegeven. Want je kunt er weinig aan doen als je homo bent"? Onderbouw het nu eens, ipv van alleen met een stellingname te komen. Daarop volgend, iemand kan er niets aan doen als hij homo is. Heb jij wel eens stil gestaan bij de gedachte: wat als jij nu eens als homo geschapen/geboren was?

Waarop ik het baseer? Waarom vraag je dat? Dat heb ik namelijk allang duidelijk gemaakt. Zie hier.
Wat jij van mij aanhaalt is niet meer dan een kort antwoord op sela. Ik bedoelde gewoon een standpunt te geven, maar sela lijkt naar de binnenkant te vragen om daarover ethische antwoorden tot in precisie te krijgen. Maar daar ging het mij niet zo om, behalve dan dat ik daar kort nog wel iets over wilde zeggen.
Ik zie er de zin niet van in om daar verder ellenlang op door te gaan, want een goed verstaander heeft aan een enkel woord in de regel wel genoeg. Bovendien mag ik toch ook wel eens niet achter mijn computer zitten?

Harm-J schreef:Sta ook eens stil bij de tekst uit de bijbel: "Gaat heen en vermenigvuldigt u", daar blijf jij toch ook ergens in gebreke... Of is het misschien zo dat God iets anders met jou voor heeft? Wie kan dat weten, behalve God zelf!

Waar lees jij in jouw Bijbel dat God het met iemand voor zou hebben om als homo samen te leven?
Van Paulus weet ik echter nog wel een schriftplaats waarin hij positief spreekt over het vrijgezelle leven. 1 Korinthiërs 7.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 nov 2007 09:50

Boekenlezer schreef:Waarop ik het baseer? Waarom vraag je dat? Dat heb ik namelijk allang duidelijk gemaakt. Zie hier.

Beste boekenlezer,
Wat mij steeds opvalt is dat jouw stantpunten zo statisch zijn. Je noemt jezelf boekENlezer, maar soms heb ik het idee dat dat gewoon BOEKlezer moet ziojn. Je hebt een standpunt ingenomen en je geeft er verder weinig blijk van om verder te denken naar nieuwe invalshoeken. Een paar postings hierboven heb ik je bijvoorbeeld een andere invalshoek gegeven, Daar reageer je niet op.

Ik heb veel na zitten denken over inzichten van Dr. Geertsema, emeritushoogleraar Reformatorische Wijsbegeerte. Wat het Bijbelse onderwijs betreft, raak ik er steeds meer van overtuigd dat de kern van de Bijbelse uitspraken in verband met homoseksualiteit daarin ligt dat in de seksuele omgang de eigen lichamelijkheid van man en vrouw gerespecteerd moet worden. Dat geldt zowel voor de uitspraken in Leviticus 18 en 20 (een man mag niet bij een man liggen als bij een vrouw) als in Romeinen 1 (de natuurlijke omgang van een man en een vrouw wordt vervangen door die tussen twee vrouwen of twee mannen, waarbij ten aanzien van de mannen uitdrukkelijk erop wordt gewezen hoe daardoor het lichaam onteerd wordt). Ook de gebruikte woorden in 1 Kor. 6: 9 die betrekking hebben op homoseksualiteit, wijzen in die richting. Dezelfde aandacht voor de betekenis van de lichamelijke integriteit blijkt trouwens verderop in dit hoofdstuk als Paulus zich tegen ontucht in het algemeen en tegen prostitutie in het bijzonder keert. Voor de omgang met ons lichaam is het van betekenis dat wij geschapen zijn naar het beeld van God. Voor wie door het geloof deel krijgt aan Christus wordt zijn of haar lichaam zelfs een tempel van de Heilige Geest. Daarbij is het niet van belang of onze seksuele gerichtheid homofiel of heterofiel is.

Betekent dit dat tussen mensen van hetzelfde geslacht die gevoelens van liefde voor elkaar hebben en die een verantwoordelijkheid voor elkaar nemen die vergelijkbaar is met die tussen een man en een vrouw in het huwelijk, geen enkele vorm van lichamelijke intimiteit geoorloofd is? Vanwege de gebrokenheid van de oorspronkelijke scheppingsbedoeling zoals die blijkt in de feitelijkheid van de homofiele gerichtheid en vanwege de wijze waarop in het Nieuwe Testament de richtlijnen voor ons leven tot hun kern worden teruggevoerd, durf ik die conclusie uit het Bijbelse onderwijs niet te trekken.

Wezenlijk is dat de kern van het bijbelse onderwijs wordt erkend. En ik denk ook dat erkenning van en respect voor de lichamelijke integriteit van elkaar in een homofiele of lesbische relatie om extra zorgvuldigheid in het eventuele intieme lichamelijk contact vraagt, juist vanwege de spanning met de relatie van een man en een vrouw waarvoor de lichamelijke intimiteit oorspronkelijk bedoeld is. Maar ook in de huwelijksrelatie tussen een man en een vrouw is zorgvuldigheid en respect voor de lichamelijkheid niet vanzelfsprekend en daarom geboden (vgl. Heb. 13: 4; 1 Petrus 3: 7).

Ook al kan een relatie tussen twee mensen van hetzelfde geslacht op grond van het Bijbelse onderwijs nooit aan het huwelijk gelijk gesteld worden, uiteindelijk zou de norm van respect voor de lichamelijke integriteit van man en vrouw voor homofiele en heterofiele relaties dus wel eens dezelfde kunnen zijn.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 17 nov 2007 11:33

... dus als je heilsgeschiedenis studeert kun je je lol op, de bijbel geeft uitleg ...

Boekenlezer schreef:Bovendien is het gehalte van de Bijbel niet te vergelijken met dat van een studieboek.

waarom niet?
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 nov 2007 12:54

Boekenlezer schreef:
Optimatus schreef:Als je nog eens de vlam van je leven tegenkomt en je zoekt nog een organist om die vlam van wat muzikale brandstof te voorzien, je hebt mijn PB-adres...

Alsjeblieft zeg, móét dat nou weer? :(
Ik vind dergelijke uitingen niet erg smakelijk! :x

Dat betekent dat ik graag zou spelen als Denkertje trouwt met zijn ware.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 nov 2007 13:26

Denkertje21 schreef:Je hebt een standpunt ingenomen en je geeft er verder weinig blijk van om verder te denken naar nieuwe invalshoeken.

Ik zeg eerlijk dat ik er niet verder over wil discussiëren. Want dan moet ik gedachten gaan toelaten die ik simpelweg niet toe laten wil: de gedachte dat ik bijvoorbeeld een man zou bekijken zoals ik een vrouw bekijken kan, namelijk als aantrekkelijk persoon voor een relatie. En dat is iets waar de rillingen mij van over de rug lopen. Gewoon ronduit huiveringwekkend. Daar wil ik mijzelf niet aan blootstellen. Ook ik ben een mens die zijn emotionele gevoeligheden heeft, en die daarom niet tot alles bereid is.
Ik beperk mij er dus toe om mijn standpunt uiteen te zetten. Op die manier blijf ik er nuchter bij. En dat is al een hele vooruitgang als je dat vergelijkt met ruim een jaar geleden, toen ik dat nog niet zo kon. Toen voelde ik er meer behoefte aan om met mijn persoonlijke gevoelens met de deur in huis te vallen. En dan komt het tot uitingen die geen sympathie opwekken.

Op zich kan ik best bereid zijn om eens mij meer te verdiepen in hermeneutische principes. Maar níet binnen de context van een discussie over homoseksualiteit.

aardmannetje schreef:waarom niet?

Tja, dat gaat nogal diep. Dat is iets wat uitermate moeizaam in rationele termen uit te leggen valt. En als ik dat doe vrees ik dat de essentie nòg niet over zal komen.
Kan ik het simpel zeggen?
Laat ik eens iets proberen.
Een studieboek is een boek, dat door mensen opgesteld is. Een bepaald object van studie wordt behandeld. En door voortgaand onderzoek kun je dan je inzichten verdiepen.
Maar de Bijbel is wat anders. Dat is het middel, waardoor God zichzelf openbaart in mensentaal. Dat gaat dus in zijn essentie boven ons menselijke niveau uit. Al is het wel weer zo geschreven dat wij het zo goed mogelijk kunnen begrijpen.
En dat is iets wat ik kan voelen. Overal ruik ik de stank van de ontbinding om mij heen. In de wereld, zowel nu als door haar geschiedenis heen, in de kerk. Het hele bestaan draagt de stank van ontbinding op mij over, de dood, de aftakeling. Maar in de Bijbel ervaar ik iets tegenover gestelds. Namelijk iets dat juist leven opwekt. Daar ruik ik, in grote tegenstelling tot de wereld, het leven! De oneindige God is de bron van het leven.
Ik weet geen tweede boek waarvan ik dat kan zeggen.

Optimatus schreef:Dat betekent dat ik graag zou spelen als Denkertje trouwt met zijn ware.

Ja, dat snap ik.
Ik bedoel heel wat anders. Namelijk dat ik het uitermate onaangenaam vindt om geconfronteerd te worden met de intieme kanten van de homoseksuele geaardheid.
Als je namelijk termen gaat bezigen als 'vlam', kom je in behoorlijk emotionele sferen terecht. Je raakt dan echt heel trefzeker de gevoelskant van de zaken. Zo'n term doet mij meer dan een wat meer afstandelijke uitdrukking als 'de ware'. (Al houd ik er ook niet echt van om dat in homoseksuele zin toe te passen.)
In de heteroseksuele sfeer heb ik daar geen moeite mee, maar zoiets in homoseksuele sfeer, daar kan ik niet tegen.
In het eerste geval zie ik in gedachten een prachtige vrouw voor mij, met vlammende blauwe ogen, waardoor je in vervoering raakt. Dat heeft iets enorm meeslepends.
Maar ik zwijg liever over wat ik bij het tweede geval zou moeten denken. Ik ga daar maar verder niet op in.

Terug naar “Archief”