Autotopic (was: Leuke auto's)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 sep 2007 13:18

Van een kleine 20 jaar geleden heb ik nog wel een beeld in mijn hoofd wat een Mercedes-Benz kostte.
Door de euro krijg je een heel ander beeld. Maar omrekening onthult aardig wat er in de tussentijd met de prijzen gebeurd is!

De hedendaagse prijzen in guldens (voor het gemak even afgerond op hele guldens).
C180 Kompressor f 82.419,-
C200 Kompressor f 87.928,-
C230 f 95.200,-
C280 f 98.506,-
C350 f 123.408,-
C200 CDI f 90.572,-
C220 CDI f 97.183,-
C320 CDI f 115.915,-

E200 Kompressor f 112.499,-
E230 f 116.576,-
E280 f 124.510,-
E350 f 146.106,-
E500 f 193.045,-
E63 AMG f 294.195,-
E200 CDI f 112.499,-
E220 CDI f 120.763,-
E280 CDI f 131.121,-
E320 CDI f 147.538,-
E420 CDI f 195.469,-

S350 f 219.710,-
S450 f 252.104,-
S500 f 287.805,-
S600 f 456.829,-
S63 AMG f 404.381,-
S65 AMG f 652.298,-
S320 CDI f 212.878,-
S420 CDI f 277.006,-

Waar de C-klasse nu begint, daar begon eens de W124-serie met zijn 6-cilindermodellen!
En de E-klasse zit lekker in waar de S-klasse zat in het guldentijdperk!
Ofwel: alles is gewoon een complete klasse opgeschoven.
En een S65 AMG voor een prijs waar je ooit een exoot voor kocht als een Porsche 959! Een auto die ik nooit op straat gezien heb! Dat was in die tijd ook geen normale auto meer.
Wat is er gebeurd? Zijn wij zoveel rijker geworden in die tijd? Of wordt er verhoudingsgewijs ook meer gevraagd?

Voor de prijzen in euro's, en van eerdere modellen, zie http://www.autoweek.nl/carbasemerkindex ... =&cache=no
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 08 sep 2007 13:49

Er is inderdaad een verschijving.
Een VW Golf 1, vanaf 1974, valt in het C-segment, zoals ook de Opel Astra, Ford Focus, Fiat Brava, enz.
Deze Golf was destijds ongeveer 3,80 m lang, en had benzine-motoren van 1100, 1300 en 1600 cc, en een 1500 cc diesel.
De nieuwe Opel Corsa, samen met de Peugeot 207 het meest verkochte type in Nederland, valt in het B-segment. Zoals ook de VW Polo, Ford Fiesta, FIat Punto, enz.
Maar de nieuwe Corsa is 4,00 m lang. Ook zwaarder, veiliger, en krachtiger.

In 1984 kostte een Fiat Ritmo, voorganger van Typo/Bravo/Stilo/Bravo, ongeveer €7500,-. De nieuwe Bravo is er vanaf €18.000,-.
In 1982 verdiende ik met een vakantie-baantje €3,40 / uur (netto).
Dit is denk ik in ongeveer dezelfde verhouding, dus nu €8,16/uur, gestegen.

Een woning die in 1974 voor €27.000,- is gekocht, brengt nu, naar schatting ongeveer 6 * maal zoveel op.

Voedsel en kleding, is in 30 jaar denk ik, verhoudingsgewijs, goedkoper geworden. Maar, terecht voor zover ik kan overzien, agrariers ontvangen te weinig voor de geleverde producten, lijkt daar nu verandering in te komen.

Veel meer is hier over te zeggen, maar dat heeft geen verband met auto's.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 10:29

spacy schreef:ziet er netjes uit :P
zo is ie weer 5 cm langer ofniet ? en ze horen al bij de langere auto's

zelf ben ik niet zo'n poetser voor m'n auto, ik gebruik hem meer als ordinair werkpaard dus is ook niet echt schoon van binnen, en krijg dat ook wel es te horen van pasagiers :mrgeen:

maar op deze inmiddels jaar oude foto ziet ie er wel beetje schoon uit:
Afbeelding

Ik heb van de week in de nieuwe lesauto van me vader even een eindje gereden, een Suzuki SX4, das best wel een leuk bakkie eigenlijk,
hij heeft de 2 wiel aangedreven 1.9 diesel variant, en dat is ook wel merkbaar, stuurt lekker, leuke acceleratie, en zit goed, behalve voor mijn lengte achterin wat minder. Interieur binnen is stevig, maar helaas wel erg plastic, aan de buitenkant ziet ie er gelukkig wat stoerder uit.
Ik zal binnenkort wel even plaatje tonen, met de L op het dak uiteraard.

Hmm, ik zag op de A1, onderweg naar de meeting nog een auto voorbijrijden, zo'n type als deze. Ik zag er een paar dames in zitten, wiens gezichten ik herkende, en ik dacht: 'die gaan ongewtijfeld ook naar de barbecue.' Maar dit blijkt dus de auto van spacy te zijn. Is dit dan toch de andere auto dan waar o.a. Acire in zat? Of heeft spacy een groep dames vervoerd naar de barbecue? Zo maar eens wat nieuwsgierige vragen. :)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 15 sep 2007 12:06

zelfs op de nederlandse snelwege ben je al niet anoniem meer,

ja als je het vevoerstopic had gelezen had je gezien dat ik een soort taxi dienst Staphorst-Lunteren vervulde die avond :) en we zijn veel verkeer voorbij gekomen dus dat zullen wij wel egweest zijn.

en als christenen is carpoolen wel zo verantwoord, God vraagt ons tenslotte later niet welke auto we rijden, maar hoeveel mensen we ermee vervoerd hebben die zelf geen vervoer hadden :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 15 sep 2007 19:53

Aha, dat verklaart veel.
Jou heb ik niet gezien in die auto. (Ik zat rechts naast jullie.) Acire zat dan naast jou, voorin. En achterin zaten 4 meisjes, als mijn onbewuste telling goed was. Degene die rechts bij het raam zat had ook wel wat bekends. Was dat niet margarethamaria? Toen ik haar kort sprak, had ik echter niet de indruk dat die naam op haar sticker stond. (Toen ik op de sticker keek stond ik ook wat te ver weg om die echt te kunnen lezen.)

Ik was dus diegene, die op de afrit van de A1 naar de A30 voor jullie reed.
Aan het begin van de A30 was het voor mij even wachten tot ik de ruimte kreeg. Er lag zo'n doorgetrokken streep, waar automobilisten van de andere baan weer heerlijk misbruik van kunnen maken, door naast je te komen of je zelfs in te halen, aangezien ik geen kant op mag als ik achter een trage vrachtwagen zit. En toen kon de gaskraan weer open. c|:)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 sep 2007 20:14

Afbeelding

Dit vind ik een mooie auto Citroen C4, je hebt meerdere versies geloof ik, maar zoveel verstand heb er ook weer niet van. :) 8)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 sep 2007 21:26

Er is de C4 Picasso, en de C4 Grand Picaso (8 persoons).
Ze zijn leverbaar met 1.8/2.0 benziemoter, en 1.6 en 2.0 dieselmotoren.
Vanaf €25.000,- tot €36.000,-.

Zoals mogelijk uit mijn advertenite op refo's marktplaats afgeleid is, zit ik met een probleempje.
Namelijk 2 auto's (een was van ouder familielid, die niet meer rijdt), waarvan 1 mpv moet overblijven.
Maar een Picasso is voor mij veel te duur.

Wel denk ik aan een Mitsubitshi Colt CZ.
Veel ruimte, lage kosten.
Maar ik hoorde dat die geen goede rijeigenschappen heeft.
Ik overweeg een proefrit te maken.
Ervaringen welkom.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 16 sep 2007 00:22

Boekenlezer schreef:Aha, dat verklaart veel.
Jou heb ik niet gezien in die auto. (Ik zat rechts naast jullie.) Acire zat dan naast jou, voorin. En achterin zaten 4 meisjes, als mijn onbewuste telling goed was. Degene die rechts bij het raam zat had ook wel wat bekends. Was dat niet margarethamaria? Toen ik haar kort sprak, had ik echter niet de indruk dat die naam op haar sticker stond. (Toen ik op de sticker keek stond ik ook wat te ver weg om die echt te kunnen lezen.)

hmm ik heb wel een motor voorbij zien komen, en voor ons af zien slaan Lunteren in, wij zijn daar nog een weg per ongeluk ietsjes door gereden dus waren daarom iets later als jou daar.
maar Acire zat toch echt in een andere auto dan magarethamaria, en magarethamaria zat samen met 2 andere meisjes op de achterbank, en nog een voorin, maar goed er liepen zoveel mensen rond dat je vast wel wat personen door elkaar gehaald kunt hebben ;) ( ik heb niet eens de namen onthouden van de resst die ik als pasagiers mee had :oops: )
en daarbij 4 op de achterbank past ook niet en was ook onverantwoord geweest.

keessie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor keessie » 16 sep 2007 15:30

Yael schreef:Afbeelding

Dit vind ik een mooie auto Citroen C4, je hebt meerdere versies geloof ik, maar zoveel verstand heb er ook weer niet van. :) 8)

Op zich wel een mooie auto maarre ik houd niet echt van dit soort 'ruimtewagens' zoals ik ze noem :)
Stap voor stap, weer een stapje verder.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 06 nov 2007 22:44

ik zou echt graag een honda s2000 hebben, echt een strak wagentje en zwaar te tunnen ook! we hebben een astra die in aanbouw is en een corsa.

greets marcel
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 nov 2007 14:57

Opel Meriva ( http://www.opel.nl/meriva?campaignid=ppc&advertiserid=google&bannerid=opel%20meriva ), een praktische auto.

Slimme achterbankconstructie, normaal/met middensteun/naar voren/neergeklapt of er helemaal uit.
Dubbele kofferbodem, en andere praktische details.
Ruim van binnen.
Ergonomisch.
Goede rijeigenschappen.
Fijne motor.
Comfortabel, stil.
Op lange afstanden zuinig, gemiddeld 1 : 18!
Alleen wat zwaar, maar dat is bij veel MPV's het geval. Dat is jammer.
En veel goedkoper dan een Picasso of Scenic.

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 14 nov 2007 21:56

Ik ben nu een tijdje in het bezit van een peugeot 206 en die bevalt me prima :D Is op zich wel redelijk snel met een 1600 16v motortje omdat hij lekker licht is.

Mare auto's tunen wil lang niet bij elke auto, bij die van mij scheelt het maar heel weining dus heeft het helemaal geen zin. En van pimpen ben ik op zich wel voorstander, geeft een persoonlijk tintje aan de auto :)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 nov 2007 22:31

ik begin steeds meer te balen van 1 op 11 rijdende slurpers... maar ja als ie niet af is en wel goed, en ik me weinige paarcenten wel anders kan besteden zit een zuinige variant er voorlopig nog niet in

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 15 nov 2007 15:19

Ik lees net in dit topic allerlei dingen die niet kloppen.

Zo wordt beweerd dat je met een verlaagde auto niet meer normaal over drempels kunt.

Mijn auto is ook verlaagd en ik kan gewoon normaal over drempels, ook met 4 man in de auto.

Dan zie ik dat chiptuning niet nodig is omdat je toch nooit op topsnelheid kunt rijden hier.
Mijn auto is ook gechipt en het scheelt enorm veel met accelereren.
Als ik bijvoorbeeld 100 rij in z'n 5 en ik wil ff een auto voorbij dan kan dat zonder terug te schakelen ofzo.
Als je dezelfde rijstijl aanhoudt als voor het chippen is je auto ook niet schadelijker in verbruik. Ik rij nog steeds rond de 1 op 18 dus heel acceptabel voor een auto van 1250 kilo denk ik.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 15 nov 2007 15:54

Markie schreef:Ik lees net in dit topic allerlei dingen die niet kloppen.

Zo wordt beweerd dat je met een verlaagde auto niet meer normaal over drempels kunt.

Mijn auto is ook verlaagd en ik kan gewoon normaal over drempels, ook met 4 man in de auto.

Dat kan, maar je ook rekening houden dat men sommige auto meer verlagen dan anderen. Ik ken namelijk iemand wie de grote bulten vermeid, omdat dan zijn uitlaatje begint te schuren over die drempel.

Terug naar “Archief”