Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 mar 2004 13:54

Het gaat er nu wel steeds over, of je als je bekeerd bent zelfmoord kunt plegen. Waarom zou je eigenlijk zo ver gaan met redeneren? Dat is iets wat God voor ons verborgen houdt. We kunnen er alleen naar gissen.
Wat ik er alleen van wil zeggen is: Zorg dat het ook voor jou mogelijk is om God te ontmoeten als het sterven wordt. Ook als je zelfmoord wilt plegen. Of God je er dan van zal weerhouden is een tweede, het gaat er om of je Hem kunt ontmoeten als je sterft.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 13 mar 2004 14:42

bloempie19 schreef:Het gaat er nu wel steeds over, of je als je bekeerd bent zelfmoord kunt plegen. Waarom zou je eigenlijk zo ver gaan met redeneren? Dat is iets wat God voor ons verborgen houdt. We kunnen er alleen naar gissen.
Wat ik er alleen van wil zeggen is: Zorg dat het ook voor jou mogelijk is om God te ontmoeten als het sterven wordt. Ook als je zelfmoord wilt plegen. Of God je er dan van zal weerhouden is een tweede, het gaat er om of je Hem kunt ontmoeten als je sterft.

Goh, ik vind dit toch 1 van de meest zinnige opmerkingen van deze discussie! Bedankt! :D

Eq.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 mar 2004 15:23

Staat in hevige tweestrijd om te reageren aangezien markie @mic's post niet opvatte zoals ie bedoeld was in de context van de vorgaande opmerkingen maar het is op hetmoment zo lekker rustig....

:mrgreen:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2004 15:35

@mic schreef:Staat in hevige tweestrijd om te reageren aangezien markie @mic's post niet opvatte zoals ie bedoeld was in de context van de vorgaande opmerkingen maar het is op hetmoment zo lekker rustig....

weet precies wat @mic bedoelt, aangezien aragorn gisteravond precies hetzelfde had, waarna janneman hem voor was en toen exact gebeurde wat aragorn had gevreesd... :mrgreen:

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 13 mar 2004 18:09

Aragorn schreef:
@mic schreef:Staat in hevige tweestrijd om te reageren aangezien markie @mic's post niet opvatte zoals ie bedoeld was in de context van de vorgaande opmerkingen maar het is op hetmoment zo lekker rustig....

weet precies wat @mic bedoelt, aangezien aragorn gisteravond precies hetzelfde had, waarna janneman hem voor was en toen exact gebeurde wat aragorn had gevreesd... :mrgreen:

zal ik dan nog maar kleinere letters nemen?? :oops: is dit nog te lezen?
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

barryvrouw
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barryvrouw » 14 mar 2004 15:21

Oordelen ligt niet aan ons. Dat is iets wat we aan God moeten overlaten. We weten dat er een zonde is, die niet te vergeven is. Dat is niet zelfmoord. Discussie is prima, maar wij oordelen als mensen zo snel i.p.v. God.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 mar 2004 16:44

Nee, ik kan niet geloven dat God Zijn volk tot zo'n lage, zinloze, God-wantrouwende, -onterende en -verachtende daad laat komen. Anderen misschien wel....?

1 Kronieken 20:
En het volk, dat er in was, voerde hij uit, en legde hen onder zagen en ijzeren dorswagens en bijlen: zo deed David aan al de steden der kinderen Ammons. En David trok met het volk weder naar Jeruzalem.

David wordt door de meeste christenen als een man God's beschouwd.

Over zinloos en laag gesproken.

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 18 mar 2004 17:12

Weet je dit is ook een vraag die ik heel moeilijk vindt! Op cat hebben we het er ook nog over gehad, daar was iemand die d'r nicht zelfmoord had gepleegd en eeen afscheidsbrief achter had gelaten waarin stond dat zo verlangde naar de hemel en geloofde dat ze daar ontvangen zou worden dat ze niet meer verder kon leven, en er du een eind aan gemaakt heeft om maar bij Jezus te kunnen zijn!

Is zo iemand nou verloren?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 17:14

Claire schreef:Weet je dit is ook een vraag die ik heel moeilijk vindt! Op cat hebben we het er ook nog over gehad, daar was iemand die d'r nicht zelfmoord had gepleegd en eeen afscheidsbrief achter had gelaten waarin stond dat zo verlangde naar de hemel en geloofde dat ze daar ontvangen zou worden dat ze niet meer verder kon leven, en er du een eind aan gemaakt heeft om maar bij Jezus te kunnen zijn!

Vraag het aan markie en loezje... ik zou er geen ja of nee op durven zeggen..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 mar 2004 17:24

Claire schreef:Weet je dit is ook een vraag die ik heel moeilijk vindt! Op cat hebben we het er ook nog over gehad, daar was iemand die d'r nicht zelfmoord had gepleegd en eeen afscheidsbrief achter had gelaten waarin stond dat zo verlangde naar de hemel en geloofde dat ze daar ontvangen zou worden dat ze niet meer verder kon leven, en er du een eind aan gemaakt heeft om maar bij Jezus te kunnen zijn!

Volgens mij geld voor haar dezelfde norm als ieder ander: als ze geloofde: ja, als ze niet geloofde: nee.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 18 mar 2004 18:44

Ik denk niet dat wij hierover kunnen beslissen, maar wij dit aan Gosd over moeten laten!
Dit is wel moeilik hoor!

muizzzzje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muizzzzje » 18 mar 2004 18:50

Equilibrist schreef:
bloempie19 schreef:Het gaat er nu wel steeds over, of je als je bekeerd bent zelfmoord kunt plegen. Waarom zou je eigenlijk zo ver gaan met redeneren? Dat is iets wat God voor ons verborgen houdt. We kunnen er alleen naar gissen.

Goh, ik vind dit toch 1 van de meest zinnige opmerkingen van deze discussie! Bedankt! :D

Eq.

dat eerste woordje mag je wat mij betreft ook weglaten!
Vriend/ vriendin

Je hebt iemand nodig
stile en oprecht.
Die, als het erop aankomt
voor je bid en voor je vecht.
En als je iemand hebt
die met je lacht en grient.
Dan pas kan je zeggen:
Ik heb een vriend!

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 18 mar 2004 19:05

Aragorn schreef:

Ik ben het helemaal met aragorn eens.. ik zou het niet durven om ja of nee te zeggen. Er zijn hier mensen die dat wel voor je durven te beslissen.....
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mar 2004 22:13

janneman83 schreef:
Aragorn schreef:

Ik ben het helemaal met aragorn eens.. ik zou het niet durven om ja of nee te zeggen. Er zijn hier mensen die dat wel voor je durven te beslissen.....

als ik iemand ken die geloof,t en hij sterft mag ik zeggen, hij is bij de Heer.
als ik iemand ken die gelooft, en hij pleegt zelf moord mag ik dat ook zeggen. (of ligt het daar anders?)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 22:15

Ik ben bang dat de hele discussie opnieuw gaat beginnen als we daar antwoord op gaan geven, maar ik denk idd ook dat als iemand gelooft en hij sterft (hoe dan ook), je mag aannemen hij ook bij de Heer is.
(Maar sommigen zeggen dus dat een gelovige geen zelfmoord kan plegen en je 2e voorbeeld in de praktijk dus niet kan..)

Terug naar “Archief”