VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Re: VOETBALGEKTE: wat doet het jou?

Berichtdoor Jo'tje » 03 jul 2010 16:40

schelpje3 schreef:We kunnen inmiddels ook een topic TOURDEFRANCEGEKTE openen. Het staat daar 10 rijen dik te kijken naar een optocht !
Het lijkt wel een carnavalsoptocht. Hoe bedoel je commercie ? :-&
Het publiek wordt nu opgewarmd (het regent pijpenstelen) en pas daarna komen de wielrenners voorbij, zoefffffff :?

Tsja, dat is inderdaad ook al jaren zo :)

Ik denk trouwens niet dat men hier in dit topic ook maar ietsje dichter bij elkaar gaat komen. 3 weken vakantie en er is nog niks veranderd namelijk ;) Mijn punt blijft: niet iedereen die bier drinkt is alcoholist. Niet iedereen die voetbal kijkt is erdoor bezeten. Alles met mate, maar ik geniet er wel van als 'we' winnen hoor. Net zoals ik het leuk vind wanneer er een Nederlandse renner een touretappe wint, er een schaatser goud haalt. En ook als jonge Nederlandse ondernemers het leuk doen in het buitenland. En ook als een Engelse dame in de kerk in Portugal me heel enthousiast vertelt hoe geweldig slim en indrukwekkend ze de Deltawerken vindt.
Het is flauw om alles wat met vrije tijd te maken heeft af te doen met 'is dat wel tot Gods eer'? Meestal is dat een vorm van persoonlijke afkeur, maar dat opdringen onder zo'n term. Inhoudelijk zie ik namelijk weinig reactie. Maar dat is wel met meer onderwerpen zo.

(Trouwens, Duitsland staat op winst tegen Argentinië. Hoor ik daar een finale NL-DUI aankomen? ;) )

Ps. Schelpje3, mijn opmerkingen zijn algemeen bedoeld, niet per se over jou hoor, al staat je quote er wel bij.
pobody's nerfect

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jul 2010 17:20

Marnix schreef: Het is duidelijk dat je het niet begrijpt.
En jij verwijt mij dat ik niet 'normaal' discussieer? Dit is wel de meest simpele manier van het wegzetten van iemand waar je het niet mee eens bent...

Marnix schreef: Het feit dat we eigendom zijn van Christus wil nog niet zeggen dat we niet van ontspannende dingen mogen genieten. Potje voetbal, mooie wandelingen, hobbies etc. Dat je dat doet omdat je het leuk vindt wil niet zeggen dat het verkeerd is.
Als je nog een keer heel goed naar de titel van dit topic kijkt, weet je heel goed dat het niet om voetbal an sich gaat. Dat heb ik ook herhaalde malen benadrukt. Het feit dat zovele miljoenen zich verliezen in voetbalgekte er omheen, dát is waar het hier om gaat!

Ik heb zo sterk het idee dat velen zichzelf hier willen overschreeuwen, door steeds te zeggen dat 'er toch niks fout is aan een potje voetbal'
Opvallend ook dat een match in een toernooi waar miljarden mee gemoeid zijn ineens heel eufemistisch 'een potje voetbal' wordt, zegt al genoeg.
Een 'potje voetbal' spelen ze bij ons op het speelveld en niet in een stadion dat speciaal voor deze paar wedstrijden is gebouwd in een straatarm land...

Afbeelding

Inmiddels is alleen al aan de stadions ruim 1,5 miljard euro uitgegeven. Tel daar nog eens de investeringen in marketing, veiligheid, telecommunicatie, transport en infrastructuur rond de stadions bij op en je praat al gauw over zo’n drie miljard euro die de overheid speciaal aan het WK 2010 spendeert. En dan hebben we het allen nog maar over de overheid!

Ja ja, ik kan je reactie voorspellen: net als de Zuid Afrikaanse overheid kom je aan met alle voordelen die het wellicht gaat opleveren: ruim 400.000 banen, zeggen ze.
Eén grote reclamespot voor Zuid-Afrika die een maand lang meer dan 26 miljard televisiekijkers zal bereiken, zeggen ze.
Miljoenen bezoekers, ZEIDEN ze...

Als dit allemaal slechts 'een potje voetbal' is, weet ik niet hoe je GEKTE moet definiëren...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 03 jul 2010 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2010 17:22

schelpje3 schreef:We kunnen inmiddels ook een topic TOURDEFRANCEGEKTE openen. Het staat daar 10 rijen dik te kijken naar een optocht !
Het lijkt wel een carnavalsoptocht. Hoe bedoel je commercie ? :-&
Het publiek wordt nu opgewarmd (het regent pijpenstelen) en pas daarna komen de wielrenners voorbij, zoefffffff :?

En wat is precies het probleem als mensen het leuk vinden om een poos te wachten en dan wat fietsers met 50 km per uur voorbij te zien zoeven? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 jul 2010 17:27

JeeWee je zegt de hele tijd iets lukraak om er vervolgens "dat zegt al genoeg" aan te koppelen. Zoals je in de reacties al gemerkt hebt zegt het dus niet genoeg voor de meeste anderen. Dus alsjeblieft verlicht ons met je zienswijze die zo overduidelijk is dat de anderen in dit gesprek er overheen kijken.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jul 2010 17:34

Marnix schreef: en dan wat fietsers met 50 km per uur voorbij te zien zoeven? :)

In vervolg op het eufemistische 'potje voetbal' wil je nu ook de milfoenenbusiness van de Tour de France kwalifceren als 'wat fietsers die met 50 km per uur voorbij zoeven'. ?

Nogmaals: ik ben geen sporthater. Integendeel. Maar wat men nu van de evenementen rond fietsen en voetbal heeft gemaakt, kan ik niet anders zien, dan niet passend bij christenen die Jezus als hun koning hebben...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2010 17:39

Nou, ik heb gisteren genoten van een spannende wedstrijd. In Cork, in een Braziliaanse kroeg: het hol van de leeuw. Er waren nog een stuk of 5-6 oranjesupporters (wel makkelijk herkenbaar) en 1 ervan bleek mijn collega te zijn waar ik vanaf maandag a.s. nauw mee samen ga werken. Dat was nog eens toeval.

Maar goed, het is wel bijzonder hoor, met een klein groepje hopen tegen beter weten in, zeker toen Nederland 0-1 achter kwam. En dan toch op het laatst de winst pakken. Ik kan je vertellen dat we met zijn 6-en meer lawaai maakten dan de 60 Brazilië-fans gedaan hadden.

En Duitsland is nu ook door. (Met 4-0 winnen van Argentinië, Auw) Hopelijk komt er een Nederland-Duitsland-finale.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 03 jul 2010 17:46

Bestaat er ook nog zoiets als iets wat neutraal is ? en dan bedoel ik daar mee.. iets wat niet met God te maken heeft is dat dan maar meteen slecht ? want die indruk krijg ik ook, dus als we in de winter gezellig naar een elfsteden tocht luisteren of kijken hoe gaan we dan reageren ?

Is die commercie dan ook heidens ... vroeg ik me opeens af !

IK ben er van overtuigd dat er dit WK veel geld in is gestopt ! ik ben er ook van overtuigd dat het veel geld oplevert, banen in Zuid Afrika , dat het tourisme opleverd , dat ook de mindere kanten aan bod zijn gekomen (zoals de sloppen wijken ) en dat dat ook weer (weliswaar druppels ) positieve gevolgen heeft voor die wijken. Dat het ook weer een samenhorigheid op een bedrijf opleverd, immers als je baas goed is voor jou doe je dat ook andersom ! en ook in Nederland geeft het werkgelegenheid !

Het WK heeft negatieve en Positieve gevolgen , wat denk je van meer omzet van Supermarkten, en minder omzet in restaurants...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2010 18:13

JeeWee schreef:
Marnix schreef: Het is duidelijk dat je het niet begrijpt.
En jij verwijt mij dat ik niet 'normaal' discussieer? Dit is wel de meest simpele manier van het wegzetten van iemand waar je het niet mee eens bent...

Je geeft zelf duidelijk aan dat je het niet begrijpt (ik citeerde jezelf) en als me iets duidelijk wordt is dat het wel. Ik kan argumenten aandragen maar je negeert ze gewoon en blijft zeggen dat ik bewust recht praat wat krom is etc. Het dringt helemaal niet tot je door dat het voor mij helemaal niet krom is. Je begrijpt niet dat je christen kan zijn en naar voetbal kijken terwijl er talloze christenen zijn die dat doen.

Marnix schreef: Het feit dat we eigendom zijn van Christus wil nog niet zeggen dat we niet van ontspannende dingen mogen genieten. Potje voetbal, mooie wandelingen, hobbies etc. Dat je dat doet omdat je het leuk vindt wil niet zeggen dat het verkeerd is.
Als je nog een keer heel goed naar de titel van dit topic kijkt, weet je heel goed dat het niet om voetbal an sich gaat. Dat heb ik ook herhaalde malen benadrukt. Het feit dat zovele miljoenen zich verliezen in voetbalgekte er omheen, dát is waar het hier om gaat!

Ik heb zo sterk het idee dat velen zichzelf hier willen overschreeuwen, door steeds te zeggen dat 'er toch niks fout is aan een potje voetbal'
Opvallend ook dat een match in een toernooi waar miljarden mee gemoeid zijn ineens heel eufemistisch 'een potje voetbal' wordt, zegt al genoeg.
Een 'potje voetbal' spelen ze bij ons op het speelveld en niet in een stadion dat speciaal voor deze paar wedstrijden is gebouwd in een straatarm land...

Het blijft, ondanks de kosten, een potje voetbal op het hoogste niveau. Niet meer dan dat.

Inmiddels is alleen al aan de stadions ruim 1,5 miljard euro uitgegeven. Tel daar nog eens de investeringen in marketing, veiligheid, telecommunicatie, transport en infrastructuur rond de stadions bij op en je praat al gauw over zo’n drie miljard euro die de overheid speciaal aan het WK 2010 spendeert. En dan hebben we het allen nog maar over de overheid!

Ja ja, ik kan je reactie voorspellen: net als de Zuid Afrikaanse overheid kom je aan met alle voordelen die het wellicht gaat opleveren: ruim 400.000 banen, zeggen ze.
Eén grote reclamespot voor Zuid-Afrika die een maand lang meer dan 26 miljard televisiekijkers zal bereiken, zeggen ze.
Miljoenen bezoekers, ZEIDEN ze...

Nou? Heb je je verdiept in wat het oplevert? Het wordt door sommigen idd opgeblazen, maar het land wordt er ook niet armer op.

Als dit allemaal slechts 'een potje voetbal' is, weet ik niet hoe je GEKTE moet definiëren...

Er kijken veel mensen, er komen veel mensen.. dus er zijn veel kosten en ook veel opbrengsten. Waarom is er daarmee opeens sprake van gekte? Omdat er veel geld in omgaat? Dat is logisch... het is een groot evenement. Maar waarom is her dan opeens sprake van "gekte"?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2010 19:53

JeeWee schreef:
Marnix schreef: en dan wat fietsers met 50 km per uur voorbij te zien zoeven? :)

In vervolg op het eufemistische 'potje voetbal' wil je nu ook de milfoenenbusiness van de Tour de France kwalifceren als 'wat fietsers die met 50 km per uur voorbij zoeven'. ?

Nogmaals: ik ben geen sporthater. Integendeel. Maar wat men nu van de evenementen rond fietsen en voetbal heeft gemaakt, kan ik niet anders zien, dan niet passend bij christenen die Jezus als hun koning hebben...

Het heeft een commerciele factor, dat klopt. Maar dat weerhoudt mij niet om van de wedstrijden, het potje voetbal dus, te genieten. Dat mensen er ook geld aan willen verdienen zijn bijzaken die blijkbaar wel lonend zijn maar daar ga ik me niet druk om maken. Ik snap dan ook niet waarom dat niet passend zou zijn. Leg dat eens uit dan. Op welk punt is er dan zonde, belemmering in de relatie met Hem of hoe heeft het een negatieve invloed op me?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 03 jul 2010 21:52

Marnix schreef: Ik kan argumenten aandragen maar je negeert ze gewoon
Ik draag evenzeer argumenten aan die jij negeert... Jij blijft maar hameren op het ´leuke potje´ terwijl je niet ingaat op mijn topicstart± de gekte er omheen, en de commercie en verdwazing die van het potje een potje hebben gemaakt

Marnix schreef: Het dringt helemaal niet tot je door dat het voor mij helemaal niet krom is.
Over wie zegt dat dan wat?

Marnix schreef: terwijl er talloze christenen zijn die dat doen.
Is dat de norm geworden dan?

Marnix schreef:Het blijft, ondanks de kosten, een potje voetbal op het hoogste niveau. Niet meer dan dat.
Wie houd je nou voor de gek?

Marnix schreef: Nou? Heb je je verdiept in wat het oplevert? Het wordt door sommigen idd opgeblazen, maar het land wordt er ook niet armer op.
Daar heb ik me zeker in verdiept! Want met dit argument heeft men jaren aan voorbereiding goedgepraat. Tot op heden is ALLES tegengevallen, inclusief het aantal bezoekers!

Marnix schreef:Waarom is er daarmee opeens sprake van gekte?
Hoewel jij deze extase waarin de wereld zich bevindt, dan noemen?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 03 jul 2010 23:14

Het gaat hier niet over de tour lieve mensen =;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2010 23:43

JeeWee schreef:k draag evenzeer argumenten aan die jij negeert... Jij blijft maar hameren op het ´leuke potje´ terwijl je niet ingaat op mijn topicstart± de gekte er omheen, en de commercie en verdwazing die van het potje een potje hebben gemaakt

Ik heb aangegeven waarom ik het als een potje voetbal zie (op hoog niveau). De gekte er om heen is support, vaderlandsliefde, achter je land staan. Er zijn mensen die er in doorslaan maar dat maakt voetbal nog niet verkeerd. De commercie is omdat het populair is en er dus geld aan te verdienen valt. Dat maakt voetbal niet verkeerd. En ik vind juichen, een feestje vieren als je wint, geen verdwazing maar een logisch gevolg. En als mensen daar niet in doorslaan ook niet verkeerd.

Over wie zegt dat dan wat?

Daar komen wij niet uit. Alleen oordeel je wel over een heleboel christenen die wel voetbal kijken en dat met een goed geweten kunnen doen. Daar moet je mee uitkijken.

Is dat de norm geworden dan?

Nee, net zo min als dat jou of mij mening de norm is. Of de mening van onze kerk, waar wij mee zijn opgegroeid, opgevoed etc. de norm is. En alls christenen anders zijn, de Bijbel serieus nemen maar het anders interpreteren, bijv. wel voetbal kunnen kijken zonder dat hun geweten hun aanklaagt staan we gelijk met ons oordeel aan: Als je van Christus bent doe je dat niet. Maar wat is dan de norm? De Bijbel? Dacht je dat ik die niet lees of serieus neem? Dat doe ik wel en toch kijk ik de wedstrijden van Oranje.

Wie houd je nou voor de gek?

Gaan we weer..... niemand. Wie hou jij voor de gek? (ik ga dit soort vragen maar retorisch maken)

Daar heb ik me zeker in verdiept! Want met dit argument heeft men jaren aan voorbereiding goedgepraat. Tot op heden is ALLES tegengevallen, inclusief het aantal bezoekers!

En, hoeveel miljarden kost het Zuid-Afrika uiteindelijk?? (en dan hebben we het nog alleen over het financiele aspect)

Hoe wil jij deze extase waarin de wereld zich bevindt, dan noemen?

Mix van vaderlandsliefde, meeleven, supporten. Je schaart je achter je land, moedigt ze aan, bent blij als ze winnen. Sinds wanneer is dat een zonde? Wordt nou eens concreet. Stel: Ik trek een oranje shirt aan dat ik inde winkel heb gekocht of gratis bij een kratje bier gekregen en ga met wat vrienden op een scherm in de stad de wedstrijd kijken. Ik moedig het team aan, leef mee, juich als ze scoren. Stel, we winnen. Ik ben blij dat mijn land heeft gewonnen, drink daar een paar biertjes op, loop ondertussen een polonaise met een paar landgenoten en zing: Hup Holland Hup. Aan welke zonden heb ik me dan schuldig gemaakt? Welke geboden heb ik dan overtreden? Wat heb ik gedaan wat ik als christen echt niet kan doen? Je zegt wel telkens dat het krom is, fout ik, niet kan. Maar wijs de fouten dan gewoon eens aan. Daar krijg ik maar geen antwoord op. Je hebt het over gekte, afgoderij, commercie. Maar wat is nou precies de zonde waar je je als voetbalkijker wel aan schuldig moet maken?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 jul 2010 00:00

JeeWee schreef:Een 'potje voetbal' spelen ze bij ons op het speelveld en niet in een stadion dat speciaal voor deze paar wedstrijden is gebouwd in een straatarm land.

Dat heeft de Zuid-Afrikaanse regering besloten, om te kunnen voldoen aan de eisen van de FIFA. Niemand anders is hier verantwoordelijk voor, behalve de regering. Hetzelfde geldt voor de overige kosten, die gemaakt zijn om een dergelijke evenement mogelijk te maken.

Dat is de gekte van de Zuid-Afrikaanse regering, niet de gekte van het voetbal. Dat die regering zich rijk rekent, en zich laat misbruiken door de FIFA kan niet het spel worden aangerekend.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 jul 2010 06:35

Sabra schreef:Dat is de gekte van de Zuid-Afrikaanse regering, niet de gekte van het voetbal.

Ach, de gekte van de Zuid-Afrikaanse regering fasciliteert de gekte rond het voetbal...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 jul 2010 06:54

Marnix schreef: De gekte er om heen is support, vaderlandsliefde, achter je land staan.
Dit topic draait ook om de gekte die voetbal op dit niveau kennelijk creeert. Maar as je dit vaderlandsliefde, achter je land staan noemt, hebben wij daar kennelijk totaal verschillende opvattingen over.

Marnix schreef:Er zijn mensen die er in doorslaan maar dat maakt voetbal nog niet verkeerd.
Volgens mij heb ik ook steeds aangeven dat er met voetbal an sich niks verkeerd is. Dat geldt voor heel veel dingen dioe volledig verkeerd gebruikt worden.

Marnix schreef:En ik vind juichen, een feestje vieren als je wint, geen verdwazing maar een logisch gevolg.
Opnieuw opvallend hoe je kennelijk zelf ook iets aanvoelt en als hety dreigt fout te gaan, verkleinwoorden gebruik om de zaak minder erg te laten lijken als dat het is: POTJE voetbal, feestJE

Marnix schreef: Daar komen wij niet uit. Alleen oordeel je wel over een heleboel christenen die wel voetbal kijken en dat met een goed geweten kunnen doen. Daar moet je mee uitkijken.
Ik oordeel niet over christenen! Dat is een groot verschil! Ik oordeel over dingen die mensen doen. Boven het topic staat ook voetbalgekte en niet voetbalgekken

Marnix schreef:Mix van vaderlandsliefde, meeleven, supporten. Je schaart je achter je land, moedigt ze aan, bent blij als ze winnen. Sinds wanneer is dat een zonde?
Sinds wanneer is seks zonde? Niet dus. Maar wel als het in de verkeerde context wordt gebruikt. En dat gebeurt hier.

Marnix schreef:Wordt nou eens concreet. Stel: Ik trek een oranje shirt aan dat ik inde winkel heb gekocht of gratis bij een kratje bier gekregen en ga met wat vrienden op een scherm in de stad de wedstrijd kijken. Ik moedig het team aan, leef mee, juich als ze scoren. Stel, we winnen. Ik ben blij dat mijn land heeft gewonnen, drink daar een paar biertjes op, loop ondertussen een polonaise met een paar landgenoten en zing: Hup Holland Hup. Aan welke zonden heb ik me dan schuldig gemaakt? Welke geboden heb ik dan overtreden? Wat heb ik gedaan wat ik als christen echt niet kan doen? Je zegt wel telkens dat het krom is, fout ik, niet kan. Maar wijs de fouten dan gewoon eens aan. Daar krijg ik maar geen antwoord op. Je hebt het over gekte, afgoderij, commercie. Maar wat is nou precies de zonde waar je je als voetbalkijker wel aan schuldig moet maken?
Ieder zei in zijn gemoed ten volle verzekerd. En ik ga het niet eens hebben over de wedstrijden op zondag. Maar ik kom toch mety een wedervraag.. Is dit tot GODS eer, staat Hij hier centraal, wordt Hij er uberhaupt bij betrokken, kun je Hem er voor danken... Zonde is voor mij niet een verzameling van verkeerde daden. Het is doel missen. En om de context van het voetbal te blijven, mist de voetbalgekte volledig doel!

Terug naar “Archief”