JeeWee schreef:k draag evenzeer argumenten aan die jij negeert... Jij blijft maar hameren op het ´leuke potje´ terwijl je niet ingaat op mijn topicstart± de gekte er omheen, en de commercie en verdwazing die van het potje een potje hebben gemaakt
Ik heb aangegeven waarom ik het als een potje voetbal zie (op hoog niveau). De gekte er om heen is support, vaderlandsliefde, achter je land staan. Er zijn mensen die er in doorslaan maar dat maakt voetbal nog niet verkeerd. De commercie is omdat het populair is en er dus geld aan te verdienen valt. Dat maakt voetbal niet verkeerd. En ik vind juichen, een feestje vieren als je wint, geen verdwazing maar een logisch gevolg. En als mensen daar niet in doorslaan ook niet verkeerd.
Over wie zegt dat dan wat?
Daar komen wij niet uit. Alleen oordeel je wel over een heleboel christenen die wel voetbal kijken en dat met een goed geweten kunnen doen. Daar moet je mee uitkijken.
Is dat de norm geworden dan?
Nee, net zo min als dat jou of mij mening de norm is. Of de mening van onze kerk, waar wij mee zijn opgegroeid, opgevoed etc. de norm is. En alls christenen anders zijn, de Bijbel serieus nemen maar het anders interpreteren, bijv. wel voetbal kunnen kijken zonder dat hun geweten hun aanklaagt staan we gelijk met ons oordeel aan: Als je van Christus bent doe je dat niet. Maar wat is dan de norm? De Bijbel? Dacht je dat ik die niet lees of serieus neem? Dat doe ik wel en toch kijk ik de wedstrijden van Oranje.
Wie houd je nou voor de gek?
Gaan we weer..... niemand. Wie hou jij voor de gek? (ik ga dit soort vragen maar retorisch maken)
Daar heb ik me zeker in verdiept! Want met dit argument heeft men jaren aan voorbereiding goedgepraat. Tot op heden is ALLES tegengevallen, inclusief het aantal bezoekers!
En, hoeveel miljarden kost het Zuid-Afrika uiteindelijk?? (en dan hebben we het nog alleen over het financiele aspect)
Hoe wil jij deze extase waarin de wereld zich bevindt, dan noemen?
Mix van vaderlandsliefde, meeleven, supporten. Je schaart je achter je land, moedigt ze aan, bent blij als ze winnen. Sinds wanneer is dat een zonde? Wordt nou eens concreet. Stel: Ik trek een oranje shirt aan dat ik inde winkel heb gekocht of gratis bij een kratje bier gekregen en ga met wat vrienden op een scherm in de stad de wedstrijd kijken. Ik moedig het team aan, leef mee, juich als ze scoren. Stel, we winnen. Ik ben blij dat mijn land heeft gewonnen, drink daar een paar biertjes op, loop ondertussen een polonaise met een paar landgenoten en zing: Hup Holland Hup. Aan welke zonden heb ik me dan schuldig gemaakt? Welke geboden heb ik dan overtreden? Wat heb ik gedaan wat ik als christen echt niet kan doen? Je zegt wel telkens dat het krom is, fout ik, niet kan. Maar wijs de fouten dan gewoon eens aan. Daar krijg ik maar geen antwoord op. Je hebt het over gekte, afgoderij, commercie. Maar wat is nou precies de zonde waar je je als voetbalkijker wel aan schuldig moet maken?