Zwanger deel6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Zwanger deel6

Berichtdoor kwebbel » 05 mei 2009 13:30

heel veel kraamhulpen weten ook niet dat na 2 jaar pas de grote fontanel is gesloten en dus de eerste 2 jaar niet mag scheren over de hoofdhuid. Dat leer ik zelfs nog in m'n opleiding van de VIG :? :shock:
zo we gaan ff kraamhulpen afkraken :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

happy mom
Mineur
Mineur

Berichtdoor happy mom » 05 mei 2009 14:19

Wat een verhalen...

Over het algemeen was de kraamzorg bij mij best goed, ze deed wel echt alleen mijn kamer en de babykamer en het sanitair en de was die ik en mn zoontje vuil maakte... maar dat deed ze wel heel goed.
Iedere dag werd mijn bed helemaal verschoont, het bed van mijn zoontje werd ook iedere dag gedaan, er werd iedere dag gezogen en ze waste gelijk alle was van ons weg, streek mijn dekbedovertrekken (omdat ik dit zelf ook altijd doe, deed ze het wel even zei ze) was erg attent naar bezoek toe en verzorgde ze netjes met van alles, de douchebak werd na ieder plasje onder de douche even schoongespoel met dettol, en de ze liet toen ze weg was, alles netjes achter.
Het was mijn eerste, dus ik had liever dat ik met haar kon kletsen over van alles en nog wat, als dat ze ging poetsen.
Ook rookte ze, maar deed het netjes buiten en nam de tel mee, (wij hebben er 1 boven en 1 beneden) zodat ik intern kon bellen als er wat was, en rookte 3 x.
Mijn complimenten voor kraamzorgburo Yunio!
De ondersteuning van de borstvoeding mocht achteraf wel beter, maar het liep bij mij van geen kant en heb veel getobt.
De kraamweek was er eigenlijk te kort voor.
Maar dat is achteraf... misschien ook wel vanuit mijn eigen gevoel omdat ik 4 maanden ermee getobt heb.

gr happy mom

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 05 mei 2009 14:41

Als wij ooit kindjes mogen krijgen, vraag ik ook of mn schoonzusje komt kramen :) Ze is nu net klaar met haar opleiding en gaat in juni bij de RST werken, dus zou prima uitkomen :P
Afbeelding

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 05 mei 2009 14:45

Sterretje schreef:Bloempje,

Van harte gefeliciteerd! Wat een prachtdochter!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 mei 2009 15:22

Waarom zo negatief over kraamhulpen? Tuurlijk kom je minder prettige kraamhulpen tegen.

Ik wil niet mijn moeder als kraamhulp, ik wil gewoon dat ze lekker oma is ipv de kraamhulp. (al zal ik haar zeker om adviezen vragen)

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 05 mei 2009 15:29

@ evelien: heeft je vriendin al wat inmiddels??

Mijn tante komt kramen, die is als het goed is dan net klaar met de opleiding. Kunnen goed samen en lijkt me fijner dan een vreemde in huis, al moet ik zeggen dat je het ontzettend kunt treffen met kraamverzorgsters als ik dat zo hoor in mijn omgeving!
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 05 mei 2009 16:17

Tis spannend hier, ons schoonzusje is al vanmorgen vroeg naar het zh vertrokken om te bevallen.
Word ook wel een beetje tijd want ze was gisteren al 2 weken over tijd, maar nu is het eind in zicht voor ze.

Vanmorgen bij ons oppasbaby wezen kijken, echt een schatje, een heleboel haar.
We wisten niet wat we zagen want haar zusje had toen helemaal niets, dat begon pas te groeien toen ze al 1 was geweest.

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 05 mei 2009 16:56

Wat een ophef over de kraamverzorgsters :mrgreen: , gelukkig zijn de meeste super meiden hoor!!!!!

Zelf ben ik bijna klaar met mijn opleiding en mag ik me ook officieel kraamverzorgster noemen:-).
Ik loop nu ook stage bij de RST en heb het goed naar mijn zin, ik ben daar ook al aangenomen voor als ik klaar ben.

De kraamverzorgsters waar ik mee mee heb gelopen waren allemaal toppers.
Wij doen eigenlijk alles hoor, tot een bepaalde grens natuurlijk(we gaan niet de ramen lopen lappen :lol: !
Wij zorgen natuurlijk in eerste instantie helemaal voor moeder en kind. Maar ik doe ook de gezinswas hoor, (het hoeft niet maar als je een beetje gevoel heb doe je dat wel, je laat toch niet de moeder na die week met alle was zitten). Eten klaar zetten of koken dat doen we ook als we dan in het gezin zitten, bijv. als we er tot 5 uur zijn dan zorgen we ervoor dat het eten om 5 uur klaar staat als ze dat willen en anders word het klaar gezet. Wij stoffen en zuigen van boven tot onder en geven het sanitair ook elke dag een beurt!!!En natuurlijk houden wij ons ook bezig met de andere kinderen, als we tijd hebben doen we een spelletje, knutselen we ofzo met ze.

Het gaat er uiteindelijk om dat het gezin met een goed en fijn gevoel terug kijkt op de kraamtijd. Ik zeg altijd tegen de kraamvrouw, het is jouw feestje en je laat je maar lekker verwennen :lol: :D
Het lijkt mij vreselijk als ze het niet zo hebben ervaren en daarom evalueer ik ook elke dag en zeg ik dat ze het echt moeten aangeven als er iets is wat ze graag anders zouden willen, of wat ze niet fijn van wat ik doen. Als je open ben tegen elkaar word de band ook veel beter.

Ik raad daarom ook echt aan, geef het aan aan de kraamverzorgster als het helemaal niet goed gaat, of dat je ergens mee zit, want dan kan ze zich nog aanpassen als ze daarvoor open staat in ieder geval. Ook al snap ik heel goed dat het lastig is om feedback te geven. En als dat nog niet genoeg helpt neem dan anders contact op met de kraamzorginstelling

Wat het aantal uren betreft bij de RST: als je flesvoeding geeft krijg je 44 uur, bij borstvoeding 49 uur en dan zijn er nog een aantal dingen waardoor je er meer uren bij kan krijgen(3 kinderen onder de 4 jaar bijv., en als je vanuit het ziekenhuis komt gaan er weer uren vanaf.

Er was ook nog een vraag over het dragen van een rok bij de RST. Wij als kraamverzorgsters van de RST hebben wel altijd een rok aan, maar jullie als kraamgezinnen hoeven dat niet hoor!

En wat betreft dat de kraamverzorgster niets weten over na de kraamtijd, dat hoeven wij ook allemaal niet zo te weten wij zijn idd voor de eerste week en geven natuurlijk wel adviezen voor als wij weg zijn, over wanneer ze naar buiten mogen enz.. maar voor de rest verwijzen wij ze ook door naar het consultatiebureau voor vragen want zei nemen de zorg van ons over na de kraamtijd.

Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het wel even kwijt allemaal :oops: , nog vragen stel ze gerust

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 05 mei 2009 17:24

Ik heb 3 keer kraamzorg gehad van RST. En dat ging prima.
Ben lekker verwend. En voor iedereen werd er goed gezorgd.

Behalve bij onze 2e ging het 2 dagen minder, omdat het toen kerst was kreeg ik een invaller. En die baalde dat ze werken moest en deed echt bijna niets. Maar goed dat hoort erbij als je in de zorg werkt. Heb zelf ook in de zorg gewerkt. Totaal met opleiding 15 jaar. Dus heel wat weekenden en feestdagen gewerkt.

Nu krijg ik weer RST. Krijg 49 uur + de bevallingsuren. En dat valt me hard mee. Want had in 2001 ook al 48 uur.
Ik hoop op een fijne tijd. Misschien komt Lisette wel stage lopen. :D

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 05 mei 2009 17:27

En ja hoor, een halfuur geleden is dan ons nichtje geboren.
Het heet Myrthe.

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 05 mei 2009 17:52

Tuinfluiter, gefeliciteerd met jullie nichtje? Gaat het goed met moeder en kind?

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 mei 2009 18:15

Tuinfluiter, hartelijk gefeliciteerd met je nichtje!!!

En dat lange verhaal over de RST, juist positief om het eens echt te horen hoe het gaat.
Je hoort dus van allerlei verhalen en nu eens iemand uit de beroepsgroep! Ik las ook dat je bij de RST zorg kon bijkopen, weet je ook wat dat per uur kost? De vor. kraamzorg had ik van de waarden en de eerste kraamhulp, haar oren zullen wel losgehangen hebben van alle vragen want je weet werkelijk niks als beginnend moeder, nu heb ik liever iemand die ook aandacht aan de andere kids besteed en ook wat huish. klusjes doet zoals de was en eten klaarzetten.

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 05 mei 2009 18:41

Gefeliciteerd Tuinfluiter!!

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 05 mei 2009 18:41

rosaatje schreef: Misschien komt Lisette wel stage lopen. :D

Het zou leuk zijn hé, maar het is een beetje te ver weg denk ik :mrgreen: ;-)

Maar fijn dat je zo tevreden bent over de RST, en zoals je zegt als je in de zorg werkt als oproepkracht(zoals die invaller dan waarschijnlijk was) weet je dat je kans hebt dat je met zon- en feestdagen opgeroepen word om te werken.
Maar ik heb zoiets maak er dan wat leuks van, en ga dan niet nukkig lopen doen.

Lisette.V

Berichtdoor Lisette.V » 05 mei 2009 18:48

pol schreef:weet je ook wat dat per uur kost? .

Ik meen dat dat rond de 18 a 19 euro per uur kost!

pol schreef: nu heb ik liever iemand die ook aandacht aan de andere kids besteed en ook wat huish. klusjes doet zoals de was en eten klaarzetten.

Dat hoor je echt heel vaak, dat de moeders het belangrijker vinden dat hun kinderen het naar hun zin hebben, dan dat je een keer extra dweilt of zuigt ofzo.

Terug naar “Archief”