Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

linde
Kapitein
Kapitein

Re: Opmerkelijke nieuwtjes (deel 2)

Berichtdoor linde » 14 apr 2009 10:35

Twee eeneiige tweelingbroers, verdacht van het stelen van een kleine zes miljoen euro aan sieraden en horloges uit een warenhuis in Berlijn zijn vrijgelaten omdat de politie niet kan bewijzen wie de misdaad gepleegd heeft.

De broers, beiden 27 jaar oud, worden verdacht van het beroven van Europa's grootste warenhuis, KaDeWe, aan de Kurfurstendamm in Berlijn. De mannen zouden via de zijkant van het gebouw naar boven zijn geklommen, waarna ze zich via een dakvenster aan touwen naar beneden hebben laten zakken, de winkel in. Ze werden twee weken na de overval gearresteerd.

Doordat hun genetische informatie bijna identiek is, kan met de gevonden DNA sporen op de plaats van de misdaad geen definitieve dader vastgesteld worden. De rechtbank: "Uit het bewijs dat we hebben kunnen we concluderen dat tenminste één van beide broers de misdaad gepleegd heeft. Maar het is niet mogelijk om vast te stellen welke broer dat precies was".

Bron: Ananova.com
PaSaP Hoogh!!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 21 apr 2009 17:18

Enige maanden geleden stond hier een bericht over facturen die verstuurd werden door
Kantoor voor klanten. Het leek op een factuur van de Kamer van koophandel.
Het oordeel van de rechter hierover nu.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 29 apr 2009 21:52

Gazaoorlog leidt tot opleving antisemitisme

JERUZALEM – De recente oorlog in Gaza heeft in de Arabische wereld een explosie van antisemitische reacties veroorzaakt, zowel van officiële zijde in de vorm van verklaringen van regeringsleiders als in de populaire media. Vooral de verderfelijke rol van de Arabische media verontrust in toenemende mate Joodse intellectuelen.

...

Zahi Hawwas, hoofd van de Egyptian Antiquities Council, schreef op 22 januari in de in Londen gevestigde krant al-Sharq al-Awsat het volgende: „Joden zijn van nature moorddadig. Het idee van kinderen, vrouwen en ouderen vermoorden schijnt in hun bloed te zitten. Het is een deel van hun geloof geworden. Hiermee bedoel ik niet hun oorspronkelijk geloof, maar het geloof dat zij hebben vervalst en geperverteerd en besmet met hun gif.” Talloze Arabische leiders en regeringsfunctionarissen gebruikten in hun redevoeringen en persverklaringen woorden als ”holocaust” en ”nazisme”, wetende dat dit hun krediet bij de Arabische massa’s ten goede komt.

...

Hele artikel...

Tsja, is wat iemand over een ander beweert, ten diepste veelal helemaal niet de waarheid over die ander, maar over hemzelf?!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Lovely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lovely » 29 apr 2009 22:08

Dat de Gaza oorlog voor het aanwakkeren van antisemitisme heeft gezorgd, dat is voor mij niets nieuws. Tijdens demonstraties in Nederland tegen de Gaza oorlog werd er diverse malen een oproep tot Jodenmoord gedaan.

Nadat er een brandincident had plaats gevonden in Amsterdam bij een synagoge worden synagogen in Nederland extra beveiligd.

Wat nog het meest frappante is aan deze hele zaak, dat is dat tijdens de demonstraties spandoeken van Hamas-aanhangers in de handen werden gehouden met daarop teksten gestift zoals - “Anne Frank draait zich om in haar graf” -“Anne Frank woont nu in Gaza”.

Men probeert Israël een enorm schuldgevoel aan te praten door de Palestijnen te plaatsen in de situatie van de Joden rond 1940 in ons land. Natuurlijk is dit een belachelijke vergelijking, juist omdat het Hamas is die Jodenmoord propageert. Ik maak mij terecht zorgen over de opmars van het antisemitisme (in de zin van Jodenhaat) in Nederland en veel mensen met mij denk ik.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 mei 2009 10:04

Bron: www.nos.nl

Door redacteur Stijn Wiegerinck

Een voormalig Duitse soldaat heeft vorig jaar alsnog de rekening betaald van een restaurantbezoek in Utrecht, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De nu 88-jarige man bezocht in 1943 het restaurant van de Utrechtse Stadsschouwburg, maar was zijn portemonee vergeten. Hij beloofde de volgende dag terug te komen maar kreeg juist die dag opdracht om Nederland meteen te verlaten.

Het voorval is hem zijn hele leven dwars blijven zitten. Vorig jaar kreeg hij aansluiting op internet en vond zo het adres van de schouwburg. Hij stuurde een excuusbrief, met daarin bijgesloten een biljet van 20 euro. De directie van de schouwburg heeft hem bedankt en uitgenodigd om nog eens langs te komen, maar daarvoor voelt hij zich niet fit genoeg meer.

De nu 88-jarige Wolfgang Strich (Rechten: Stijn Wiegerinck)"Bij het opsturen van dit 20-eurobiljet hoort een verhaal. Bijna vijfenzestig jaar geleden hoorde ik bij de Duitse soldaten die uw land bezet hadden". Zo begint de brief van voormalig Luftwaffe-soldaat Wolfgang Strich, die de Stadsschouwburg in Utrecht in augustus vorig jaar ontving. In 1943 had hij na een etentje in het restaurant willen afrekenen maar merkte toen dat hij zijn portemonnee vergeten was. Hij had beloofd de volgende ochtend terug te komen. Dat was er niet van gekomen; de volgende ochtend vroeg moest hij plots zijn spullen pakken voor vertrek naar een nieuwe standplaats. Strich voelde er zich niet lekker bij. "Wat zou men in dit vriendelijke restaurant van mij denken?", vroeg hij zich af. "Niet alleen een bezetter maar ook nog een oplichter!"

Strich werd geboren in Berlijn in 1921. Zijn moeder was tot aan zijn geboorte onderwijzeres, daarna huisvrouw. Zijn vader werkte voor een verzekeringsbedrijf. Tijdens de Eerste Wereldoorlog had hij bij Verdun gevochten, waar honderdduizenden Fransen en Duitsers in een uitzichtloze loopgravenoorlog de dood waren ingejaagd. Dat had hem tot het pacifisme bekeerd. Hij en zij vrouw stemden op de sociaal-democraten, de SPD, maar deden verder niet aan politiek.

Strich had een gelukkige jeugd. Dat was in de wijk Zehlendorf, aan de rand Berlijn dicht bij het bos en de Wannsee.

In 1933 hoorde hij de eerste tekenen van naderend onheil. Hij en zijn ouders luisterden naar de speciale radio-uitzending toen Adolf Hitler tot Rijkskanselier benoemd was. Zo hoorden ze de Nazi's juichend aan hun Führer voorbij trekken. Het had zijn ouders ongerust gemaakt maar ze lieten hem daar niets van merken.

Toch viel Hitler hen in die eerste jaren niet tegen. Hij had voortdurend over vrede en verzoening met Frankrijk gesproken, wat met name zijn vader erg belangrijk vond. In 1935 mocht hij zelfs lid worden van Hitler's jeugdorganisatie; de 'Hilterjugend'.

Wolfgang Strich in 1936 voor zijn ouderlijke woning in Berlijn. Boven de deur zijn vlaggetjes te zien van deelnemende landen aan de Olympische Spelen in Berlijn. (Rechten: Strich)"Bijna al mijn klasgenoten waren lid en dus wilde ik ook", zegt hij nu. En die wandelingen in kampeertochten in de natuur leken hem ook wel wat. Zo nam hij deel aan de festiviteiten op Olympische Spelen in Berlijn. Dat had hem nog een handtekening van Jesse Owens opgeleverd. Maar het paramilitaire karakter van de Hitlerjugend stond hem tegen en een jaar later werd hij eruit gezet, wegens een aanhoudend gebrek aan inzet.

Geleidelijk aan drong ook het ware karakter van Hitler's regime tot Strich en zijn familie door.

In 1936 kregen ze een nieuwe buurman, Julius Leber, een voormalig SPD-kamerlid die na Hitler's machtsovername een paar jaar in een concentratiekamp had gezeten. Via hem hoorden ze over de verschrikkingen van het kampregime.

Ook merkte Strich dat joden het steeds moeilijker kregen. De moeder van een vriend was joods. Toen zij verplicht werd een gele ster te dagen durfde ze bijna niet meer de straat op, bang dat ze mishandeld zou worden. In 1938 zag hij de schade die de Nazi's in de Kristallnacht in joodse winkels hadden aangericht. Complete inventarissen waren vanaf de eerste verdieping op straat gegooid. Het had hem verbijsterd.

In 1939 werd het oorlog. Ook nu hoorde de familie Strich het nieuws via de radio. Op de radio had hij een vertoornde Hitler Polen de oorlog horen verklaren, zogenaamd omdat Poolse soldaten een Duitse radiozender zouden hebben overvallen. In werkelijkheid was de hele overval in scène gezet om de Duitse aanval op Polen te rechtvaardigen.

Voor Strich zelf veranderde er eerst niet veel. Hij hoefde niet in dienst, hij mocht eerst zijn opleiding tot grafisch ontwerper afnaken. Daarna kreeg hij opnieuw uitstel, ditmaal omdat hij een baan als tekenaar in een vliegtuigmotoren-fabriek had gevonden en daar onmisbaar werd geacht.

Wolfgang Strich in uniform van de Luftwaffe, 1943 (Rechten Strich)Maar in 1943 was er ook voor hem geen ontkomen meer aan. Hij werd ingedeeld bij een elite-eenheid van de Duitse luchtmacht: de 'Elitedivison Hermann Göring'. Zijn opleiding kreeg hij in Katwijk. Eén van zijn weinige positieve herinneringen aan deze tijd is een bezoek aan een antiquariaat in Leiden, waar hij kunstboeken kon kopen van kunstenaars die in Duitsland al lang verboden waren, zoals Vincent Van Gogh en Jan Toorop. Maar na een paar weken had hij genoeg van het soldatenleven. Hij wendde hartproblemen voor en de keuringsarts trapte er in. Strich werd overgeplaatst naar de inlichtingendienst van de luchtmacht. Voordat hij aan een opleiding tot radartechnicus begon, had hij een paar dagen oponthoud in Utrecht. Het was in die dagen dat hij het restaurant van de Stadsschouwburg bezocht.

Na zijn opleiding tot radartechnicus werd hij in Denemarken gestationeerd, waar hij vijandelijke vliegtuigformaties moest opsporen.

Toen hij in het najaar van 1944 naar de Waffen-SS zou worden overgeplaatst had hij er genoeg van. Hij rukte de militaire herkenningstekens van zijn uniform en liep weg. Achteraf bezien een ongelooflijk naïeve daad, beseft hij nu. Als hij Duitsers zou zijn tegengekomen was hij ongetwijfeld doodgeschoten. Maar Strich had geluk. Leden van het Deens verzet merkten hem op en brachten hem onder bij een boerengezin. Daar bleef hij tot het einde van de oorlog.

Woningen in de voormalige wijk voor SS-officieren in Berlijn-Zehlendorf (Rechten: Stijn Wiegerinck)Wolfgang Strich is nu 88 jaar. Na de oorlog werd hij graficus, kunstschilder en leraar. Hij is getrouwd en heeft twee dochters en twee kleinkinderen. Hij woont nog steeds in Berlijn, ironisch genoeg in een woning die in de jaren dertig voor SS-officieren werd gebouwd. Vorig jaar kreeg hij een internetaansluiting. Omdat de onbetaalde rekening van de Stadsschouwburg hem nog steeds dwars zat, typte hij de naam in op Google. Zo vond hij het adres. Graag was hij ingegaan op de uitnodiging van de Stadsschuwburg, om nog eens een keer te komen eten, maar zijn gezondheid staat het niet meer toe.

Terugkijkend op die jaren in het Derde Rijk verwijt hij zichzelf alleen dat hij zich alleen passief en niet actief tegen de Nazi's heeft verzet, zoals buurman Leber. "Maar het ontbrak mij aan mogelijkheden en energie", zegt hij spijtig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 05 mei 2009 10:24

Vrouw zit vijf uur lang vast in badkuip

LONDEN - Een 140 kilo wegende Britse vrouw heeft vijf uur vastgeklemd in haar badkuip
gelegen, voordat ze door de brandweer werd bevrijd. Dat meldden Britse media maandag.

De 49-jarige vrouw was 's nachts gaan douchen in haar woning in het noordoosten van Engeland
en vervolgens uitgegleden.

Haar 23-jarige zoon verkeerde op dat moment in een diepe slaap en hoorde haar gekerm pas de
volgende ochtend, waarna hij alsnog alarm sloeg.

De brandweer moest er uiteindelijk aan te pas komen om de vrouw met gebruik van een
motorzaag uit de badkuip te bevrijden.

© ANP

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 13 mei 2009 09:50

Brandweer rukt uit voor drakenstront 12-05-09
De brandweer in Meppel is vanmiddag voor niets uitgerukt na meldingen over een gaslek. De lucht was afkomstig uit een drukkerij in de stad, waar meteen de omgeving werd afgezet.
Het bleek al snel dat de lucht afkomstig was van de boeken die in het pand gedrukt werden.
Het ging om zogeheten kras-en-ruikboeken, waarin kinderen over plaatjes kunnen krassen waardoor er een bepaalde geur vrijkomt.
Drakenstront
In de boeken werd onder meer de geur 'drakenstront' verwerkt. Omdat het zo ontzettend stonk, werd in de drukkerij de afzuiging harder gezet.
De harde wind verspreidde de lucht buiten verder. De brandweerlieden die voor niets waren uitgerukt, kregen allemaal een gratis geurboek.

Bron: NOS

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mei 2009 21:52

Plasterk steunt homostatement popzanger

MOSKOU (ANP) – Minister Plasterk steunt de zanger Gordon in zijn strijd voor rechten van homo’s in Rusland. „Heel Nederland staat achter je”, aldus de bewindsman.

(Heel bericht)

Pardon Plasterk, wil je even niet voor je beurt praten?!
Bij deze distantieer ik mij publiekelijk van jouw "heel Nederland"!
Ik wens mij niet te identificeren met jouw verwrongen denkbeelden!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 13 mei 2009 22:41

Boekenlezer schreef:

MOSKOU (ANP) – Minister Plasterk steunt de zanger Gordon in zijn strijd voor rechten van homo’s in Rusland. „Heel Nederland staat achter je”, aldus de bewindsman.

(Heel bericht)

hmmm dat vind ik wat kort door de bocht.
Veel van de lezers hier zullen homofilie als zodanig afwijzen. Dat kan, mag en is een goed recht.
Maar ik denk(hoop) dat er maar weinig lezers hier akkoord gaan met poten-rammen.

Dat Gordon homofiel is, daar mag een ieder het zijne van denken. Maar dat hij actie onderneemt of een statement probeert te maken als er (oogluikend goedgekeurd door de autoriteiten) homo's inelkaar worden geslagen, is denk ik wel prijzenswaardig.

Ik denk dat Plasterk niet zozeer achter de homofilie van Gordon gaat staan, maar achter de actie (of juist niet actie komen tijdens het EVSF) als er onverhoopt toch rellen/knokpartijtjes uitbreken tussen homo's en anti-homo's.

(Overigens zou het wel een zegen zijn als ze (de toppers) niet gaan zingen....wat een vreselijk lied)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2009 08:48

Ik ben ook geen grote voorstander van zulke parades, maar ben nog veel meer tegen het hard optreden hier tegen. Je hebt een democratie of niet Als ze hier hard tegen op gaan treden is het geen democratie en kan ik zulke acties wel begrijpen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 mei 2009 14:41

maboc schreef:
Boekenlezer schreef:

(Heel bericht)

hmmm dat vind ik wat kort door de bocht.
Veel van de lezers hier zullen homofilie als zodanig afwijzen. Dat kan, mag en is een goed recht.
Maar ik denk(hoop) dat er maar weinig lezers hier akkoord gaan met poten-rammen.

Dat Gordon homofiel is, daar mag een ieder het zijne van denken. Maar dat hij actie onderneemt of een statement probeert te maken als er (oogluikend goedgekeurd door de autoriteiten) homo's inelkaar worden geslagen, is denk ik wel prijzenswaardig.

Ik denk dat Plasterk niet zozeer achter de homofilie van Gordon gaat staan, maar achter de actie (of juist niet actie komen tijdens het EVSF) als er onverhoopt toch rellen/knokpartijtjes uitbreken tussen homo's en anti-homo's.

(Overigens zou het wel een zegen zijn als ze (de toppers) niet gaan zingen....wat een vreselijk lied)

Hier schuilt voor mij ook achter, dat ik het niet zo op die Plasterk heb, vanwege dit. Dat komt er dus op neer dat je niet al te consequent mag zijn als christen, wat hem betreft.
Overigens vind ik dit weer wel sympathiek van hem: Plasterk: Creationisme niet verboden. Had ik nog niet gelezen, maar ik kwam het tegen bij het zoeken.

Ik wens mij nadrukkelijk van die "het moet allemaal kunnen"-mentaliteit aangaande homoseksualiteit te distantiëren. Openlijke homoseksuele uitingen behoren verboden te zijn, evenals homoseksuele omgang.
Hoe je met die mensen, die zo'n geaardheid hebben, omgaat, is dan weer een ander onderwerp wat mij betreft. Het betekent voor mij zeker geen oproep tot potenrammen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 14 mei 2009 19:38

Boekenlezer schreef:Hier schuilt voor mij ook achter, dat ik het niet zo op die Plasterk heb, vanwege dit. Dat komt er dus op neer dat je niet al te consequent mag zijn als christen, wat hem betreft.
Overigens vind ik dit weer wel sympathiek van hem: Plasterk: Creationisme niet verboden. Had ik nog niet gelezen, maar ik kwam het tegen bij het zoeken.

Ik wens mij nadrukkelijk van die "het moet allemaal kunnen"-mentaliteit aangaande homoseksualiteit te distantiëren. Openlijke homoseksuele uitingen behoren verboden te zijn, evenals homoseksuele omgang.
Hoe je met die mensen, die zo'n geaardheid hebben, omgaat, is dan weer een ander onderwerp wat mij betreft. Het betekent voor mij zeker geen oproep tot potenrammen.

Hier schrik ik wat van. We leven hier niet in China oid. Gelukkig (in mijn optiek) wonen wij in een vrij land waar in de grondwet o.m. volgende zaken zijn verankerd :

Art. 1
Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Art. 6
-1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
-2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Kortom ... de Nederlander heeft het volste recht homosexueel te zijn. Daarnaast hebben we ook nog het recht onze geloofsovertuiging vrij te belijden.

Ik zou willen pleiten voor : intolerantie behoort verboden te zijn
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 mei 2009 16:52

Koningshuis kostte in 2008 119 miljoen
Grootste kostenposten:
- beveiliging, 40 miljoen
- renovatie paleizen, 43 miljoen
Prins Willem-Alexander en Prinses Maxima ontvingen ieder 231.000 Euro.
Volledig artikel.

Inkomen van Andries Knevel
Het inkomen van EO-presentator Andries Knevel is verlaagt met 6%. Het was 187.000 euro,
dat is 9% meer dan de zg. Balkenende-norm van 176.000 waaraan medewerkers van de publieke
oproep zouden moeten voldoen. Het is gebeurd op eigen initiatief.
Uit de Stentor, vr 15 mei 2009.

De rijksten
Bill Gates staat nr. 1 in Forbes Rich List 2009.
Microsoft had vorig jaar een omzet van 60 miljard, de winst bedroeg 17,6 miljard.
Het vermogen van Bill Gates is ong. 40 miljard. Samen met zijn vrouw heeft hij het Bill en Melinda fonds opgericht.
Hiermee worden o.a. armen geholpen.

CGK<3
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor CGK<3 » 16 mei 2009 10:33

Gerdien B. schreef:Ik ben ook geen grote voorstander van zulke parades, maar ben nog veel meer tegen het hard optreden hier tegen. Je hebt een democratie of niet Als ze hier hard tegen op gaan treden is het geen democratie en kan ik zulke acties wel begrijpen.

edit
Laatst gewijzigd door CGK<3 op 16 mei 2009 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mei 2009 10:51

maboc schreef:Kortom ... de Nederlander heeft het volste recht homosexueel te zijn. Daarnaast hebben we ook nog het recht onze geloofsovertuiging vrij te belijden.

Ik zou willen pleiten voor : intolerantie behoort verboden te zijn

hartgrondig mee eens!

Terug naar “Archief”