Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jan 2007 15:44

Raido schreef:Herkenbaar zijn, uiterlijk is écht niet verkeerd. En dat kan op meerdere manieren, waaronder rokjes, kruisjes of ichtusvisjes.

Zit wat in. Het kan ook reakties uitlokken. Hierbij denk ik even aan refodame's en het bij slecht
weer op een fiets een broek dragen en later op school of een locatie weer verwisselen. Hier
creeër je een dubbel beeld mee naar de buitenwacht.
Hoe kun je dan nog verwachten dat die buitenwacht je serieus neemt, als de refodame's zelf
niet consequent zijn?

Daarbij is het onmogelijk om altijd oplettend te zijn. Bij het minste of geringste foutje loop je
het riscio dat de buitenwacht ook zegt en/of denkt "kijk hun eens'. Ergens vraag je er om dat
je Christen zijn voor joker word gezet. Dat het niet goed is vers 2.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 16 jan 2007 15:48

Harm-J schreef:Daarbij is het onmogelijk om altijd oplettend te zijn. Bij het minste of geringste foutje loop je het riscio dat de buitenwacht ook zegt en/of denkt "kijk hun eens'. Ergens vraag je er om dat je Christen zijn voor joker word gezet. Dat het niet goed is vers 2.

Of een reden om extra voorzichtig te zijn...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 16:02

Zit wat in. Het kan ook reakties uitlokken. Hierbij denk ik even aan refodame's en het bij slecht
weer op een fiets een broek dragen en later op school of een locatie weer verwisselen. Hier
creeër je een dubbel beeld mee naar de buitenwacht.
Dat zijn die individueën de scholen en de kerken zijn hier ook fel tegen gekant.

Daarbij is het onmogelijk om altijd oplettend te zijn. Bij het minste of geringste foutje loop je
het riscio dat de buitenwacht ook zegt en/of denkt "kijk hun eens'. Ergens vraag je er om dat
je Christen zijn voor joker word gezet. Dat het niet goed is vers 2.
Dat vind ik dus érg vergezocht. Een reformatorische christen is herkenbaarder dan een evangelische christen op straat (de vrouwen altans), dat geldt ook zo met moslims. En ze vormen daardoor een makkelijk doelwit.

Maar als er bijvoorbeeld incest is bij een predikant of in een kerk ben je hoe dan ook het pispaaltje en staat het groot op de krant, en waarom? Omdat we een voorbeeldfunctie hebben. Maar dat is geen reden om dan maar onopvallend door de wereld te gaan. Herkenbaarheid is goed, ook uiterlijk maar je moet voorzichtig zijn, zoals elke christen voorzichtig moet zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 16 jan 2007 16:11

Raido schreef:Herkenbaarheid is goed, ook uiterlijk maar je moet voorzichtig zijn, zoals elke christen voorzichtig moet zijn.

Eens. Toch blijf ik wel de mening toegedaan dat een goede daad langer blijft hangen dan een
uiterlijk vertoon in de kleding.

Iemand die inwat afwijkende kleding een goede daad verricht, zal ook langer in herinnering blij
ven dan iemand in refo-kleding. Daar zal mogelijk sneller van worden gedacht, die mensen
worden geacht het te doen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 16 jan 2007 16:20

Ik denk dat het belangrijker is om in je daden te laten merken dat je christen bent dan in je kleding. tegenwoordig heeft iedereen weer rokken aan, iig heel veel meer. Mensen kunnen christenen onderscheiden aan hun kijk op het leven. Christenen staan anders in het leven. Mij maakt kleding niks uit, zolang je maar netjes blijft en het gaat om het geloof niet om allerlei regeltjes. Ook als je gekleed gaat als ieder ander kan je serieuze gesprekken voeren. kleding zegt mij niets.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jan 2007 18:56

Het rokkendragen is maar een voorbeeld, overigens vind ik kuise kleding ook een daad, maar dat terzijde. Daarnaast, meer richting Harm-J, het gaat niet om 'uiterlijk vertoon in de kleding', het is niet van 'zie mij eens een goede gristen zijn, zie mij eens goed naar de geboden des HEEREN luisteren'. Uiteraard gaat het om daden, of eigenlijk getuigenis.

Maar als die mensen ook op die manier willen getuigen, is dat dan zo verkeerd? En het is uiteraard lekker postmodern om te zeggen 'ik zal ze in hun waarde laten, als ze mij ook in mijn waarde laten'. Ik denk dat kleding (weten wat je aantrekt, waarom je iets aantrekt etcetra) even belangrijk is als je daden, of anders; ik denk dat ze er ondervallen.

Uiteraard gaat het om geloof, maar wie geloofd houdt zich toch zeker aan 'allerlei regeltjes'..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jan 2007 20:16

Eigelijk mag kleding toch geen spagaat zijn onder Christen.
Er staat zoveel in de bijbel vermeld over kleding.
Goede werken en kleding horen bij elkaar.
1Ti 2:9-10 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haar, of goud, of parelen, of kostelijke kleding; Maar (hetwelk de vrouwen betaamt, die de godvruchtigheid belijden) door goede werken. Eze 16:13 Zo waart gij versierd met goud en zilver, en uw kleding was fijn linnen, en zijde, en gestikt werk; gij at meelbloem, en honig, en olie, en gij waart gans zeer schoon, en waart voorspoedig, dat gij een koninkrijk werdt.

Johannes de Doper droeg kleding die geleek op de Profeten in het oude testament omdat hij Hun woord verkondigden.

Er wordt zelf een straf uitgesproken over wereldse kleding: En het zal geschieden in den dag van het slachtoffer des HEEREN, dat Ik bezoeking zal doen over de vorsten, en over de kinderen des konings, en over allen, die zich kleden met vreemde kleding (Sef 1:8.
Een Hebreeër mocht zich niet kleden in de klederen van een vreemd volk, die heidenen droegen tijdens de offerdiensten.

Omdat God in het Oude Testament zijn priesters een bijzondere kleding (die in het Nieuwe Testament met het priesterdom opgehouden heeft) voorgeschreven had, zo heeft de duivel zulks in zijn priesters willen nabootsen. 2Kon 10:22 Toen zeide hij tot dengene, die over het klederhuis was: Breng voor alle dienaren van Baal de kleding uit. En hij bracht voor hen de kleding uit.

De allegorie van de juiste kleding: Jes 59:17 Want Hij trok gerechtigheid aan als een pantser, en den helm des heils zette Hij op Zijn hoofd, en de klederen der wraak trok Hij aan tot kleding, en Hij deed den ijver aan als een mantel.
Zowel het inwendige als het uitwendige: Ps 45:13 Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig; haar kleding is van gouden borduursel.

Anno 2007 kunnen wij wel stellen dat Christelijke Reformatorische vrouwen rokken/jurken dragen tot over de knie, geen lage decolleté en/of blote armen http://nl.wikipedia.org/wiki/Decollet%C3%A9 en mannen geen Bouwvakkersdecolleté http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwvakkersdecollet%C3%A9 en/of spijkerbroeken met nices.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 17 jan 2007 00:04

Jantjes schreef:Anno 2007 kunnen wij wel stellen dat Christelijke Reformatorische vrouwen rokken/jurken dragen tot over de knie, geen lage decolleté en/of blote armen http://nl.wikipedia.org/wiki/Decollet%C3%A9 en mannen geen Bouwvakkersdecolleté http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwvakkersdecollet%C3%A9 en/of spijkerbroeken met nices.

Jantjes, heb je een bakkie voor me want ik geloof dat ik niet goed word...

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 17 jan 2007 01:21

Jantjes schreef:rokken/jurken dragen tot over de knie, geen lage decolleté en/of blote armen

Hoe draag je blote armen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 jan 2007 01:32

Jantjes:

Ik werk met verstandelijk gehandicapten die bekend staan om hun behoorlijk probleemgedrag. (lees: gooien met meubilair, slaan, schoppen, mes trekken is helaas ook gebeurd en nog meer van zulke zaken) Als deze mensen in zo'n bui zitten dan moeten wij (lees gerust: ongeveer 6 tot 8 man personeel) ze in bedwang houden. Dat lukt je anders echt niet met minder.

Vind jij dat ik zulke gevechten met ze in rok aan moet gaan?
Dat is namelijk vragen om het volgende probleem: ik kan hem dan minder goed in bedwang kan houden, wat dan echt leetterlijk levensgevaarlijke situatie op kan leveren ten opzichte van mijn collega's en mij.
Daarbij komt dat ze dan helemaal gefixeerd worden op jou omdat ze tijdens het vechten net te veel zien.
Ik ga dit dus echt neit aan in een rok! Ik ben en blijf voor een broek.

Het spijt mij ten zeertste, maar ik wil hier mee aangeven dat je mensen niet moet dwingen in rok te lopen. Ik geloof niet dat God van mij eist dat ik mij en mijn collega's in gevaar moet brengen door een rok aan te doen. Daarbij weet ik wel dat dit de plek is waar ik moet/ mag werken. Verkassen is geen optie daarom voor mij.

Kijk naar de omstandigheden en kleed je daar naar aan. Voor iedereen ligt de grens ergens anders. laat ieder zijn eigen keuzes maken in afhankelijkheid van God.
Gelukkig zit mijn geloof niet in mijn kleding maar in mijn hart en ziel.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 09:46

Raido schreef:Het is een onderdeel van de traditie, en ik snap opzich best hun beweegredenen wat betreft tvkijk gedrag maar ik sta er niet achter. Ik begrijp het 'Hellend Vlak'-verhaal erg goed, want dat is het ook, eigenlijk.

Daarom stellen ze ergen paal en perk, dat gebeurd in meerdere kerken. Ik heb een kennisje die bijvoorbeeld geen belijdenis mocht doen in een vrijgemaakte kerk, omdat haar vriend niet christelijk was. Dat zijn ook dingen die op traditie zijn gegrond, er staat nergens in de Bijbel dat je als christen niet mag trouwen met een niet christenen, wel dat het een groot juk is, en het niet slim is.

En zo heb je in elke kerk je dingen... Leer en leven ligt in elke kerk mijlenver uit elkaar (kerken met 'je mag alles doen, er zijn geen regels, christelijke vrijheid, zwets-zemel' vallen uiteraard buiten dit bestek). Maar om het nou af te doen met 'slap verhaal' gaat mij wat te ver.

Het probleem dat ik ermee heb is dat hij menselijke bedenksels bijbels gaat proberen te onderbouwen... en dan zegt: Zie, als je de Bijbel leest hebben we best gelijk dat we vrouwen dwingen een rok aan te doen en geen tv mag worden gekeken... terwijl de tradities nergens in de Bijbel opgetekend staan, alleen het feit dat je een christen herkent aan zijn levensstijl en bepaalde dingen wel of niet mogen en in de Bijbel ook wel tradities waren is geen argumentatie waarom mensen allerlei nieuwe regels en tradities opgelegd mogen krijgen en ze vooral niet op regeltjes af mogen knappen en niet moeten zeuren over uitlerlijkheden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

clivia
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor clivia » 17 jan 2007 09:46

En Jantjes is die is de kledingvoorschriften niet puur van die tijd? Net als het hoedendragen voor de vrouw. De vrouw mocht toen het haar niet gevlochten hebben, en moest een hoed op omdat ze anders teveel zouden lijken op de vrouwelijke priesters van Isis. Deze wijsheidsgodin had in de tijd van Paulus een heel belangrijke plek in Korinthe. De vrouwelijke priesters van Isis lieten in hun extatische verering hun haar loshangen. Paulus wil niet dat de christelijke gemeentesamenkomsten gingen lijken op de vieringen van deze religieuze groepering. Vandaar de vermaning aan de vrouwen om hun hoofd gedekt te houden. Ik denk dat je teksten altijd in de historische context moet lezen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 09:54

Jantjes schreef:Anno 2007 kunnen wij wel stellen dat Christelijke Reformatorische vrouwen rokken/jurken dragen tot over de knie, geen lage decolleté en/of blote armen http://nl.wikipedia.org/wiki/Decollet%C3%A9 en mannen geen Bouwvakkersdecolleté http://nl.wikipedia.org/wiki/Bouwvakkersdecollet%C3%A9 en/of spijkerbroeken met nices.

Gelukkig doen een heleboek refo's dat niet. Met rokken over de knie en geen lage decollete kan ik nog wel leven, hoewel de verplichte rok wer erg jammer is... Maar geen blote armen, das echt lekker triest. Doe ze dan gelijk een burka om..... De spagaat over kleding is dan ook niet ontstaan door christenen die wel geoon spijkerbroeken dragen (mannen) of broeken t-shirts, hemdjes (vrouwen) maar door hen die vrouwen willen verbieden dat te doen....

Gelukkig is dat beeld over refokleding wel erg achterhaald. Anno Domini 2007 kunnen we wel stellen dat een heleboel refo's buiten kerktijd om wel gewoon broeken dragen, de mannen ook spijkerbroeken, dat men die armen niet meer bedekt etc. Gelukkig maar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jan 2007 10:01

Corine schreef:Hoe draag je blote armen?

Door kleding bedekt. :roll: :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 10:20

Of door genoeg haar op je arm te kweken, zodat dit als een natuurlijke bedekking werkt? :P

Terug naar “Archief”