LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor diak2b » 03 feb 2013 19:51

Helemaal scherp krijg ik het niet, maar op basis van wat zoekwerk, met als belangrijkste basis de Catholic Encyclopedia, diverse wat minder geautoriseerde websites, en de toespraak van paus Paulus VI tot de geunieerde kerken.

Daarmee kom ik tot het volgende beeld:

Vanaf Nicea is in een drietal concilies de structuur van de Kerk vastgelegd. Dit betrof een bestuurlijke structuur van verschillende patriarchaten, ieder zelfstandig en zonder zeggenschap over elkaar. De spirituele structuur, als je dat zo mag noemen, was een eenheidsstructuur rond de patriarch van Rome, de paus.

Je ziet dat er eigenlijk drie gremia zijn die leiding geven aan de Kerk:

- de concilies van (met name) bisschoppen, zei beslissen over geloofszaken
- de patriarchen, zei besturen de verschillende patriarchaten, overigens in collegialiteit met hun bisschoppen
- de paus, hij is de primus inter paris van beide andere gremia.

Sinds Nicea, ongeveer, zie je dat de paus zij positie van "primus inter paris" steeds verder consolideert en uitbouwt, totdat hij binnen zijn eigen patriarchaat de facto vergelijkbaar wordt met de absolute monarch op zowel bestuurlijk als spiritueel/dogmatisch vlak.

De andere patriarchaten accepteren (formeel tot de dag van vandaag) wel dat de paus patriarch van het Westen is, als gelijke naast de patriarchen van het Oosten. Zij accepteren ook dat de paus onder de patriarchen een bijzondere, spirituele positie inneemt. Maar iedere vorm van bestuursmacht over de andere patriarchaten ontzeggen ze hem, op basis van de eerdere concilies. Ook accepteren ze niet dat hij, evenmin als enige andere patriarch overigens, dogmatisch gezag heeft dat de oecumenische concilies evenaart of overstijgt.

Deze botsing leidt in feite tot het grote oosters schisma, waarbij één patriarchaat, Rome, los komt te staan van de overige patriarchaten, en zich uiteindelijk ontwikkelt tot de RKK. Na het schisma zijn er delen van de overige patriarchaten die de paus wel erkennen in de rol die hij zocht, maar zonder daarmee toe te treden tot diens patriarchaat. Dt zijn de geuineerde kerken.

Dat betekent dat zij dus wel de geloofsleer van de RKK accepteren, en dat ze de paus als "boven" de patriarchen accepteren, maar zij accepteren niet de bestuursmacht van de paus over hun kerken.

In feite is dat een beetje een schijnvertoning, want hun kerkrecht wordt wel degelijk door de paus geregeld, en zonder instemming van de paus stellen zij geen hoogste leiders aan.

Je kan de paus in deze vergelijken met de koningin van Engeland. Zij is ook staatshoofd van Canada bijvoorbeeld, maar haar Britse regering maakt geen wetten voor Canada. Zij is het hoofd van de Angelicaanse kerken, maar zij dwingt deze kerken niet tot eenheid over kwesties als vrouwen in het ambt.

Voegt dit iets toe?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 20:07

Dank je wel voor je uitvoerige antwoord. Mijn vraag is ruim voldoende beantwoord.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 26 feb 2013 23:01

Ja , ik heb een vraag. :D

Kwam eigenlijk door wat Boer zei dat de Roomse en Heidelbergse Cathismus een vloek over elkaar hebben uitgesproken.

Het schijnt zo te zijn dat bijvoorbeeld de Roomse Kerk een vloek heeft uitgesproken over anderen die de paus niet accepteren.

Nu zijn ze bezig om zoals in een ander draadje staat bezig om meer in contact te treden met andere religies.
Kunnen ze dat wel oprecht doen, of moeten ze dan niet ook eerst de vloek terugdraaien?
En vergeving er voor vragen?

Waar de vloek uitgesproken word vanuit de Heidelberger weet jij toevallig niet?

hoor het graag :)

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 feb 2013 00:30

Byte schreef:Ja , ik heb een vraag. :D

Kwam eigenlijk door wat Boer zei dat de Roomse en Heidelbergse Cathismus een vloek over elkaar hebben uitgesproken.

Het schijnt zo te zijn dat bijvoorbeeld de Roomse Kerk een vloek heeft uitgesproken over anderen die de paus niet accepteren.

Nu zijn ze bezig om zoals in een ander draadje staat bezig om meer in contact te treden met andere religies.
Kunnen ze dat wel oprecht doen, of moeten ze dan niet ook eerst de vloek terugdraaien?

Met groet Byte
vr en antw 80 geloof ik in de HC.

Riska

Berichtdoor Riska » 27 feb 2013 13:21

vraag en antwoord 80 gaat over verschil tussen Heilig Avondmaal en Eucharistie.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 feb 2013 13:42

Riska schreef:vraag en antwoord 80 gaat over verschil tussen Heilig Avondmaal en Eucharistie.

Juist.
En daarbij wordt de ''paapse mis' toch een vervloekte afgoderij genoemd?

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 27 feb 2013 13:44

mealybug schreef:Juist.

Inderdaad. Vraag en antwoord 80 van de HC behandelt niet de vloek over de paus. Dat kom je in de gehele Heidelberger Catechismus ook helemaal niet tegen. Ieder mens is van nature even verdorven (vraag en antwoord 7).

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 feb 2013 14:38

mealybug schreef:Juist.

gml schreef:Inderdaad. Vraag en antwoord 80 van de HC behandelt niet de vloek over de paus. Dat kom je in de gehele Heidelberger Catechismus ook helemaal niet tegen. Ieder mens is van nature even verdorven (vraag en antwoord 7).

Het ging mij om de opmerking van Boer, waarin hij aangaf dat de HC de roomse kerk vervloekt heeft en de roomse kerk iedereen die niet de paus accepteert vervloekt.

Ik had hier nog nooit van gehoord.

Met groet Byte.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 27 feb 2013 14:49

Byte schreef:Ja , ik heb een vraag. :D

Met groet Byte
De Heidelberger vervloekt niet zozeer de RKK, alswel de viering van de Eucharistie ("de paapse mis"). Die vervloeking is een latere toevoeging als ik me niet vergis, en ik weet dat internationaal wel door gereformeerde kerken gesproken is over een herroeping, maar dat is niet door gegaan. Ik zie dat ook niet zo snel gebeuren.

Het concilie van Trente heeft een vervloeking uitgesproken over aanhangers van allerlei leerstellingen, die veelal herkenbaar zijn als "protestants". Het is daarbij van belang te bedenken dat de RKK alleen jurisdictie claimt over haar leden. Dus katholieken die toen protestants werden zijn door dat concilie vervloekt. Wie nooit katholiek is geweest wordt door dat concilie ook niet vervloekt, dus in die zin is toenadering geen probleem.

Bedenk echter wel dat oecumene volgens de RKK, hoe vriendelijk geformuleerd en bedoeld, betekent: we zijn bereid over organisatorische zaken te praten, maar op geloofsgebied kunnen we geen compromissen sluiten. De waarheid is niet onderhandelbaar. Heel kort door de bocht: toenadering is mooi, maar de scheiding kan alleen worden opgeheven als u katholiek wordt.

Bedenk ook dat oecumene volgens protestanten, hoe vriendelijk geformuleerd en bedoeld, in de praktijk steeds weer betekent: als u maar protestant wordt, dan willen we best praten.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 27 feb 2013 14:51

Byte schreef:Het ging mij om de opmerking van Boer, waarin hij aangaf dat de HC de roomse kerk vervloekt heeft en de roomse kerk iedereen die niet de paus accepteert vervloekt.

Met groet Byte.

Mogelijk dat Boer de klok hoorde luiden, en de klepel niet vinden kon. De HC vervloekt niets of niemand, maar stelt wel dat "de paapse mis" een vervloekte afgoderij is.

De RKK deed in het verleden wat meer aan vervloeken, maar beperkt zich tot haar leden.

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 feb 2013 15:53

Byte schreef:Het ging mij om de opmerking van Boer, waarin hij aangaf dat de HC de roomse kerk vervloekt heeft en de roomse kerk iedereen die niet de paus accepteert vervloekt.

Met groet Byte.

diak2b schreef:Mogelijk dat Boer de klok hoorde luiden, en de klepel niet vinden kon. De HC vervloekt niets of niemand, maar stelt wel dat "de paapse mis" een vervloekte afgoderij is.

De RKK deed in het verleden wat meer aan vervloeken, maar beperkt zich tot haar leden.

Voor de goede orde, niet dat ik Boer verkeerd quote zie hieronder.

boer schreef:In de Heidelbergse Catechismus en op het Concilie van Trente hebben protestanten en katholieken vervloekingen over elkaars leer uitgesproken.

Dit ondanks dat ze beiden uit hetzelfde Boek leren dat je een ander niet mág vervloeken.
Daarom kan ik nooit mijn handtekening zetten onder een dergelijke catechismus.

Begrijp het punt van Boer en daardoor juist zo benieuwd ernaar of het klopte.
ik vond op internet ergens iets dat over het feit dat je de paus moet accepteren anders ben je vervloekt
maar dat is dus een wassen neus.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 27 feb 2013 19:10

Nou ja, wassen neus...

Om katholiek te zijn, zoals de RKK het verstaat, moet je "in communio" zijn met paus en bisschoppen. Maar je bent niet vervloekt als je niet katholiek bent :)

Byte
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Byte » 27 feb 2013 19:14

Dank voor de info =D>

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 mar 2013 21:45

Vanmorgen bladerde ik door de bundel "Laus Deo" en na het lezen van de teksten voor de rozenkrans bedacht ik me, dat ik nu toch eens zou willen weten wat nu precies "de functie" van Maria binnen het rooms-katholicisme is. Er zijn veel ideeën over hoe die zou kunnen zijn, maar wat is nu de officiële "taakomschrijving"?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 26 mar 2013 08:11

Optimatus schreef:Vanmorgen bladerde ik door de bundel "Laus Deo" en na het lezen van de teksten voor de rozenkrans bedacht ik me, dat ik nu toch eens zou willen weten wat nu precies "de functie" van Maria binnen het rooms-katholicisme is. Er zijn veel ideeën over hoe die zou kunnen zijn, maar wat is nu de officiële "taakomschrijving"?

Dat is inderdaad een interessante vraag. Vaak hoor je dat Maria wordt vereerd binnen de RK-Kerk, en dat dit veel stof doet opwaaien (terecht denk ik), maar wat zijn nu de taken van Maria volgens de rooms-katholieken? Voor zover ik weet wordt er binnen de RK-Kerk beleden dat Maria een middelares is. Er zijn ook diverse Rooms-Katholieke kerkgebouwen/parochies die de naam "Maria/OLV Middelares van alle genaden" dragen. Maria is volgens de rooms-katholieken de middelares oftewel de voorbidster tussen God en de mens. Dat betekent niet dat je tot Maria moet bidden, je kunt alleen tot God bidden, volgens de rooms-katholieken. Je bidt volgens hen tot God via Maria, of via een andere heilige. Dus dat lijkt op dit gebied toch nog behoorlijk Sola Scriptura te zijn, binnen de RK-Kerk, maar daar zit natuurlijk wel een addertje onder het gras, want de aandacht gaat dan al snel naar Maria, in plaats van naar God, lijkt mij ... Dus, Maria als middelares of voorbidster, dat is - voor zover ik weet - de enige concrete taak van Maria. Als iemand een aanvulling heeft, dan lees ik het graag.

Terug naar “Archief”