eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 08:48

Ikke21 schreef:
Vin schreef:
Ikke21 schreef:Wel vraag ik me af hoe de meeste jongeren daar de aanwezigheid van God voelen!

Ik ken dat gevoel, dat heb ik in de kerk :mrgreen:

Ja precies, ik voel ook in de kerk dat God heel dichtbij is!!

Reageerde je nu sarcastisch op mijn sarcastische opmerking of begreep je hem niet?

Ik voel God's aanwezigheid niet in de kerk.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 31 mar 2004 08:53

dan begreep ik je idd verkeerd!! :oops:

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 09:02

Ik doe 't ook niet op de jongerendag hoor, als dat helpt :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 09:20

Ikke21 schreef:Ik zou zelf echt niet naar een eo jongerendag gaan, zou me daar nooit thuis voelen!! Wel vraag ik me af hoe de meeste jongeren daar de aanwezigheid van God voelen!

Ja precies, ik voel ook in de kerk dat God heel dichtbij is!!

Ik ervaar God ook wel in de kerk hoor, maar dan anders. In de kerk is het vaak wat theoretischer... ik krijg daar een hele hoop kennis mee en leer veel van God door de preken heen. Bij het zingen is die ervaring er wat minder, omdat de tekst niet de taal is waarmee ik normaal praat, en de muziek niet echt van deze tijd... die combinatie zorgt er voor dat ik niet mezelf kan zijn als ik naar God toezing.

Daarvoor ga ik naar de EO-jongerendag en oko naar jeugdkerken. Daar zijn preken vaak radicaal en heel praktijkgericht, de muziek (opwekking vooral) ik kan daar in het zingen juist meer mezelf zijn, echt naar God toe zingen... en mezelf ook uiten, laten zien dat ik heel blij met God ben, Hem in de muziek aanbidden. Daar ervaar ik God dus juist door de muziek heen... en krijg ik van de sprekers meer praktijklessen... En ik wordt er ook blij als ik zoveel enthousiasme voor God om me heen zie, daar wordt ik zelf vaak ook weer extra enthousiast van :)

Ik ben helemaal niet ontevreden met de kerk... die kennis is ontzettend belangrijk, het samen kerk zijn ook. EO-jongerendag en jeugdkerken zijn geen concurrenten van de kerk, ze vullen voor mij juist aan wat ik in de kerk mis... met af en toe opwekking/eo jongerendag en 1 of 2 x in de maand naar een jeugdkerk gaan heb ik juist de balans van verstand en gevoel weer goed voor mijn idee, ik ben dus blij met de kerk en met de jongerendag!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 10:16

Vin schreef:Ik doe 't ook niet op de jongerendag hoor, als dat helpt :)

Waar dan wel?

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 10:27

Aragorn schreef:

Waar dan wel?

Daar ben ik nog niet helemaal uit

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 10:46

Vin schreef:
Aragorn schreef:

Waar dan wel?

Daar ben ik nog niet helemaal uit

Misschien is God daar wel, maar heb je daar nog geen antenne voor... :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 mar 2004 17:20

ik voel God op de EO jd eigenlijk praktisch bijna dezelfde wijze als in de kerk
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 22:47

@mic schreef:ik voel God op de EO jd eigenlijk praktisch bijna dezelfde wijze als in de kerk

Dat is misschien ook wel een beetje het verschil tussen evangelische en traditionele kerken dan :) Evangelische kerken zijn denk ik vaak wat meer praktijkgericht dan traditionele kerken, die zijn vaak wat theoretischer (heeft ook te maken met geloven met verstand/gevoel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 23:00

Marnix schreef:
@mic schreef:ik voel God op de EO jd eigenlijk praktisch bijna dezelfde wijze als in de kerk

Dat is misschien ook wel een beetje het verschil tussen evangelische en traditionele kerken dan :) Evangelische kerken zijn denk ik vaak wat meer praktijkgericht dan traditionele kerken, die zijn vaak wat theoretischer (heeft ook te maken met geloven met verstand/gevoel.

Maar in de ogg (of is dat geen traditionele kerk?) gaat het wel weer heel erg om het gevoel...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 23:18

Ja maar zijn de preken daar ook heel praktisch?

Over gevoel kun je ook theoretisch praten :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 23:20

Marnix schreef:Ja maar zijn de preken daar ook heel praktisch?

Over gevoel kun je ook theoretisch praten :)

Praktisch? Niet in de zin dat er aan iedere toehoorder handvaten voor de praktijk aangereikt worden. Wel in de zin dat er hele theorieeen over the way praktijk should go over je uitgestort worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 09:08

Precies, dat bedoel ik... ook over praktijk kun je theoretisch praten :)

Voda

Re: eo-jongerendag

Berichtdoor Voda » 05 apr 2004 22:18

Jo met de banjo schreef:beste lezers,

Bij godsdienst hebben wij een video van de eo-jongerendag gezien. Hierdoor zijn er grote discussies ontstaan met de leraar en de klas. Nou ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie hierover denken. vandaar deze topic.

Heeej PPL !!

Ik heb me NET door 43 pagina's forum over de EO jongerendag héén zitten werken, en ik moet eerlijk zijn :

IK HEB ER ZIN IN GEKREGEN !!!!!

Ik heb me zojuist aangemeld ! Kben er nog NOOIT geweest maar nou hoop ik het eindelijk eens mee te gaan maken. Kan ik eindeluk eens zelf oordelen...!! (zonder vooroordelen, en DAT werd wellis tijd... :lol: )

groetjuzz,

Voda

PS Er zijn NOG STEEDS gratis kaarten te krijgen :

http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/lo ... melden.jsp

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2004 22:52

Okeej dan, that's the spirit! ;)

Laat maar horen hoe het was... en misschien nog ff meeten? Het schijnt dat er een refoweb-meeting komt :)

Terug naar “Archief”