Welk topic is dat?
Dan reageer ik daar ook op het antwoord van Mortlach...
Moderator: Moderafo's
Lord Mcgold schreef:@Kirdneh:
Kosmische evolutie is iets totaal anders. Dat heeft niks met de biologische evolutietheorie te maken.
De biologische evolutie verteld wat er met leven gebeurt wanneer je eenmaal al leven hebt. Het geeft geen antwoord op waar leven in eerste instantie vandaan kwam. De oerknal daarentegen geeft aan wat er gebeurde ver voordat er uberhaupt leven was.
Lord Mcgold schreef:Heb je dat artikel op http://www.galaten.com gelezen? Ik zie graag je directe reactie tegemoet op de argumenten die daar worden genoemd. Want is het niet overduidelijk dat we niet weten hoelang de geest van God over de aarde, die nog woest en dood was, zweefde? Was dat 1 rondje? 10 rondjes? 1 miljoen rondjes?
Heb je wel eens verdiept in de argumenten van de theologische evolutie? Dat is de de redenatie die sommigen erop nahouden wat Genesis en evolutie niet met elkaar in tegenspraak brengt. Het is mogelijk om Genesis zodanig anders te interpreteren dat er wel ruimte is voor evolutie.
Volgens mij is dat Lord Mcgold zelf.kirdneh schreef:Wie is eigenlijk de auteur van deze site?
Dit tegenargument is nietszeggend. Ik heb het twee jaar terug al voor je ontkracht maar je blijft er maar mee zwaaien.kirdneh schreef:Mijn antwoord daarop is:
Er staat in Exodus 20 staat:
11.Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee, en al wat erin is, en Hij rustte op de zevende dag. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde die
Dus God heeft de Hemel en de aarde is 6 dagen geschapen dus de conclusie die hij of zij trekt is niet valide want Gods woord geeft aan dat alles in zes dagen is geschapen en daarbij zitten dus geen tijdsgaten in zoals de auteur dat aangeeft.
Nee, dat heeft AnswersToGenesis voor je gedaan.kirdneh schreef:Ja heb ik, en ik ben tot de conclusie gekomen dat de theïstische evolutie aanhangers bepaalde bijbelgedeeltes verkeerd uitleggen om zo een goede bijbel te verenigen met een gruwelijke theorie (ET).
Dat heb ik ook al tien keer voorgesteld in de jaren dat ik mee heb gedaan in dit topic, maar helaas kan het bevattingsvermogen van de gemiddelde creationist daar niet aan.Lord Mcgold schreef:Ik stel voor om de oerknaltheorie niet meer erbij te halen in deze discussie.
Dat standpunt heb ik samen met een paar andere mensen hier verdedigd, maar kirdneh heeft je net verteld dat dat absoluut geen optie is.Lord Mcgold schreef:Heb je wel eens verdiept in de argumenten van de theologische evolutie? Dat is de de redenatie die sommigen erop nahouden wat Genesis en evolutie niet met elkaar in tegenspraak brengt. Het is mogelijk om Genesis zodanig anders te interpreteren dat er wel ruimte is voor evolutie.
Pcrtje schreef: Volgens mij is dat Lord Mcgold zelf.
pcrtje schreef: Dit tegenargument is nietszeggend. Ik heb het twee jaar terug al voor je ontkracht maar je blijft er maar mee zwaaien.
pcrtje schreef: Nee, dat heeft AnswersToGenesis voor je gedaan.Maar het is natuurlijk jammer dat anderen altijd weer worden beschuldigd van een verkeerde bijbeluitleg. Wanneer gaan christenen nou eens leren dat de Bijbel niet een boek is dat door Jezus alleen is geschreven, maar dat het een veelzijdig, multi-interpretabel boek is dat evenveel verschillen als schrijvers bevat en er dus niet één ware uitleg is?
pcrtje schreef: Dat standpunt heb ik samen met een paar andere mensen hier verdedigd, maar kirdneh heeft je net verteld dat dat absoluut geen optie is.
Mortlach schreef:Ik meen het sowieso. Ik heb het werk in kwestie niet gelezen, maar genoeg andere crea-lectuur om me dit vooroordeel te kunnen veroorloven. Daarnaast wens ik de kas van dit soort lui niet langer te spekken. Als je een kopietje beschikbaar hebt, wil ik het graag van je lenen en lezen hoor. Kan gewoon per post heen en weer.
Flauwekul. Dit geldt alleen in de samenzweerderige variant van 'wetenschap' die alleen bestaat in de hoofden van creationisten die geen andere verklaring kunnen vinden waarom wetenschappers het overduidelijke toch steeds over het hoofd zien.
Nee, natuurwetten zijn niet afhankelijk van de mens. Hooguit onze wiskundige expressie van die wetten. Maar zwaartekracht bestaat ook wel zonder mens hoor. En waar komen ze vandaan? Geen idee, dat zoekt men nog uit. Maar het punt is dus dat als er geen natuurwet is die voorkomt dat er spontaan nieuwe wetten ontstaan, dat dat dus gewoon kan.
Ik heb er geen enkele moeite mee aan te nemen dat Meneer Wieland het verkeerd heeft totdat A) jij zijn standpunt wat uitgebreider toelicht, of B) jij me dat boek leent zodat ik het zelf kan lezen.
Er zijn altijd tussenstappen die creationisten wensen over te slaan of die ze gewoon negeren. Natuurlijk onstaat er niet 'spontaan' een compleet nieuw gen. Maar bewijs maar eens voor een half gen, of een kwart gen, of een achtste van een gen.
Lord Mcgold schreef:De tekst die jij aanhaalt uit exodus is een verwijzingstekst, die verwijst naar genesis 1. En wanneer je genesis 1 zelf leest zie je toch duidelijk dat de aarde veel eerder is gemaakt voordat dag 1 pas begon. Er staat toch immers duidelijk in genesis 1:1: in den beginne schiep God de hemel en de aarde. Terwijl pas in vers 3 dag 1 begint nádat Gods geest eerst rondjes was gaan zweven over een woeste en dode aarde (vers 2).
Lord Mcgold schreef:Verder wil ik je er graag op wijzen dat claimen "de Bijbel zegt dit" in werkelijkheid betekent: "ik interpreteer het op deze manier". Wanneer jij beweert "de Bijbel zegt dit" lijkt het net alsof jij het monopolie op de waarheid denkt te hebben, terwijl jij wel volledig afhankelijk bent van de manier waarop je dingen interpreteert terwijl het mogelijk ook anders geïnterpreteerd kan worden.
Pfieuw schreef:Er zijn anders genoeg dingen die de Bijbel gewoon zegt. Interpretatie is er zeker, maar om nu te zeggen dat de Bijbel zomaar multi-interpretabel is, daarvoor is het wel erg fijn dat er wat onderbouwing zou zijn.
Lord Mcgold schreef:Ja het klopt dat het mijn weblog is. Daar plaats ik al mijn redenaties op waar ik af en toe naar verwijzen kan in discussies als deze. Vind ik persoonlijk vrij handig.
Lord Mcgold schreef:@Kirdneh:
Zo te lezen zijn wij het allebei erover eens dat in het onderwijs duidelijker verteld moet worden dat de term evolutietheorie meerdere theorieën omvat.
lord Mcgold schreef:De tekst die jij aanhaalt uit exodus is een verwijzingstekst, die verwijst naar genesis 1. En wanneer je genesis 1 zelf leest zie je toch duidelijk dat de aarde veel eerder is gemaakt voordat dag 1 pas begon. Er staat toch immers duidelijk in genesis 1:1: in den beginne schiep God de hemel en de aarde. Terwijl pas in vers 3 dag 1 begint nádat Gods geest eerst rondjes was gaan zweven over een woeste en dode aarde (vers 2).
lord Mcgold schreef:Verder wil ik je er graag op wijzen dat claimen "de Bijbel zegt dit" in werkelijkheid betekent: "ik interpreteer het op deze manier". Wanneer jij beweert "de Bijbel zegt dit" lijkt het net alsof jij het monopolie op de waarheid denkt te hebben, terwijl jij wel volledig afhankelijk bent van de manier waarop je dingen interpreteert terwijl het mogelijk ook anders geïnterpreteerd kan worden.
Lord Mcgold schreef:
Ter onderbouwing dat de Bijbel veel multi-interpretabele teksten bevat wederom weer een link naar een blogartikel van me: http://www.galaten.com/category/home/bi ... isbruiken/
Pfieuw schreef:Ik krijg een beetje het idee dat jouw vooroordeel over crea's nog groter is dan mijn vooroordeel over evo's.![]()
Dit bedoel ik dus met mijn vorige opmerking. Typisch dat zulk soort argumenten wel gebruikt mogen worden richting crea's, terwijl het bij evo's in één keer flauwekul is. Als jij je ogen wil sluiten voor die kant van de wetenschap dan is dat prima, maar het geeft ook wel aan dat je psychologie een pseudowetenschap vindt.
Ik verwoordde het inderdaad niet handig, mijn excuses. Maar je praat om de vraag heen: Waar komen de natuurwetten vandaan? Die kunnen niet zomaar ergens vandaan komen. En dan is jouw punt pas een punt daarna.
En wat maakt dat uit?
Lord Mcgold schreef:Om ondertussen een wedervraag te stellen:
@Kirdneh: zou jij de stelling uit je onderschrift kunnen verdedigen: 'Diegene die in evolutie geloven doen dat alleen om hun geweten te sussen'
kirdneh schreef:Voor evolutie is geen greintje bewijs, maar diverse evolutionisten weten dat wel maar wat blijft er dan als alternatief over?
Dit is natuurlijk de reinste onzin omdat er heden ten dagen meer theïstisch evolutionisten zijn dan jongeaardecreationisten. Veelal zijn dat mensen die de grootste moeite hebben gedaan om hun christelijk geloof te kunnen behouden in een wetenschappelijke wereld die het letterlijke bijbelse getuigenis van Genesis hebben ontkracht. Het is niet makkelijk om vast te houden aan religie die men juist hoop geeft terwijl wetenschap bepaalde letterlijke interpretaties onderuit haalt.kirdneh schreef:Schepping willen een aantal niet omdat er dan een Creator is die eigendom is van deze wereld en dus ook regels stelt hoe te leven en dat er dan ook rekening schap dient af gegeven worden als men voor de Troon van God komt te staan.
En gelukkig is er nog een groep die ook christen kan zijn zónder de wetenschap te kunnen diskwalificeren. Helaas zijn er dan altijd nog van die christenfundamentalisten die menen dat je álles letterlijk moet lezen om christen te kunnen zijn (zie hier); dat je een werktuig van de duivel bent als je achter evolutie staat, ook al zeg je tien keer dat je christen bent (zie hier); en dat je taal van de anti-christ gebruikt wanneer je een verklaring probeert te geven die niet in lijn is met wat een creationist belijdt (zie hier).kirdneh schreef:Hun geweten zegt wel dat er een Creator is maar om hun geweten te sussen willen ze liever iets anders waarmee dat geweten wordt gesust en dat is de ET.
Ik heb je twee jaar geleden al proberen uit te leggen dat God en evolutie niet lijnrecht tegenover elkaar staan omdat het niet vergelijkbare essenties zijn. Filosofisch én theologisch onmogelijk terwijl jij ze nu nog steeds tegenover elkaar zet.kirdneh schreef:En op moreel vlak willen een aantal evolutionisten c.q. atheïsten geen remmingen hebben van een God, en met het omarmen van zo'n theorie hoeft dat dus niet.
Ik hoop niet dat je het in je blog gaat plaatsen, Lord Mcgold.kirdneh schreef:(als je het in een blog wilt plaatsen dan mag je mijn naam daarbij zetten)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten