Refowebkids deel 10

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Refowebkids deel 10

Berichtdoor Schipje » 18 apr 2010 14:39

Wie kent hier het boek: "oei, ik groei!"?

Ik vind het namelijk een super boek! Van de week had ze weer een sprongetje. Dan is het net of ze pijn heeft! zo fijn om te weten dat dat niet zo is maar dat ze 'gewoon' mentaal van slag is.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 19 apr 2010 07:23

Ik heb het boek, maar i.t.t. jou vind ik het niets. Elke hangdag wordt verklaard door een sprongetje,volgens mij klopt dat niet zo en ontwikkelt elk kind zich volgens eigen schema. Bij Hugo heb ik er nog regelmatig ingekeken, maar hij had nooit hangdagen. Met een paar maanden heb ik het weggelegd en nu bij Cato kijk ik er nooit in. Ik zie het wel.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 19 apr 2010 09:17

heb nooit een boek ingekeken, ga op mijn intuïtie af. Die googen weten er niets van af. Ze maken een boek hoe ze denken dat het is. Het ene boek spreekt het andere weer tegen. Dat is net zo goed met de "opvoedingsdeskundigen"
ja, dat is mijn mening dan he.....

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 apr 2010 12:49

het gaat gelukkig steeds beter met Matthias! Waarschijnlijk mag hij eerdaags weer mee naar huis!!

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 19 apr 2010 13:02

kheb dat boek ook, en vind het heel handig. sprongetjes herken je en matthew had het oojk vaak rond die tijd.
bij nathan herken ik het ook

@lenny: fijn dat hij binnenkort weer naar huis mag :D

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 19 apr 2010 13:18

Ik vind het wel een handig boek, al heeft ze niet echt hele erge sprongen.
Ze is alleen meestal een paar weken eerder dan het boek.

Mijn vriendin vindt het weer niets, haar dochter is juist weer veel later en dat maakt haar onzeker.

Qua tips voor speelgoed vind ik het ook wel eens handig.

En verder.. opvoeden is toch ook zeker intuitie. Geen kind is hetzelfde.
Time flies when you have none!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 apr 2010 13:50

Sterretje schreef:Mijn vriendin vindt het weer niets, haar dochter is juist weer veel later en dat maakt haar onzeker.
het kan je idd onzeker maken. Het boek zou voor mij helemaal niets doen want als mijn kind later qua groei enzo zou zijn dan zou het mij ook onzeker maken.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 apr 2010 15:38

Ik heb erg weinig met al die boeken waarin staat wat ze allemaal al moeten kunnen en in welk sprongetje ze nu weer moeten zitten.
Mijn zoon ontwikkelt zich gewoon zoals hij het doet, ik kan er niks aan veranderen. Die sprongetjes geloof ik wel in, maar ik hoef echt niet te weten wanneer ofzo. Dat zie ik dan wel weer. Soms is ie gewoon hangeriger dan anders, tja, dat kan gebeuren.
Ik hoef ook niet zo te weten of mijn zoon voo- of achterloopt. Als mensen dan zeggen: zo, loopt hij al, dat is zeker vroeg? Tja, ik heb dan echt geen idee. Hij loopt gewoon, en ik vind dat ideaal (en het is goed dat hij het kan, stel je voor dat hij op zijn 10e nog kruipend door het leven gaat ;) ). Net als praten enzo. Ik hou er niet zo van als mensen zeggen dat Jurian wat sneller (want dat schijntie dus te zijn :roll: ) is dan anderen. Dat slaat nergens op, hij is gewoon Jurian, en die gaat gewoon zo snel of langzaam als hij gaat. Of ben ik te nuchter ;) (en ik ben soms best trots hoor, als hij rondloopt en als hij kletst, maar dat zou ik niet minder zijn als hij dat allemaal een half jaar later zou doen)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 apr 2010 16:55

heb inmiddels zelf de buik al vol wat andere mensen van onze juul vinden. Ze liep aan de handen met 8 maand, heel goed stapte ze, maar pas los met 18 maand! :shock: nou jah.. boeiend! hoevaak ik wel niet heb gehoord of ze niet giga achter liep... terwijl het gewoon normaal si dat een kind rond die leeftijd los loopt. Tuurlijk zijn er ook kinderen die het eerder doen. Zo zijn ouders vaak gefixeerd op lopen ed. terwijl kinderen die laat gaan lopen vaak een goed fijne motoriek laten zien! zoontje van me vriendin kon al met 9 maanden blokjes duplo goed stapelen :shock: terwijl andere kinderen dit vaak veeeel later kunnen.

ach jah, alles op zijn tijd. ALs ik zie bij mij in de kleuterklas hoe kinderen binnenkomen en dan doorgaan, vaak zie je ngo wel verschillen maar het trekt allemaal aardig gelijk, ondanks dat je de wat verdere kinderen ook verder blijft uitdagen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 19 apr 2010 17:33

Ik trek me er allemaal niks meer van aan. Eerst kon ik er wel mee bezig zijn, maar wat moet ik nou helemaal van mijn kind verwachten? Hij is zichzelf, moet zoveel inhalen, we weten niet eens hoe oud hij exact is, het zal allemaal wel. Als ik hem nu vergelijk met een half jaar geleden, nou, dan heeft hij zich zo goed ontwikkeld, dat ik helemaal gestopt ben met vergelijken. Ik ben gewoon alleen maar helemaal supertrots :mrgreen:

Ik was vandaag op een cursus met een collega en we hadden het in de pauze over de kinderen en zij gaat echt helemaal volgens het boekje, ik denk dat ze het uit haar hoofd heeft geleerd. Ik zat er een beetje nuchter bij en bij alles was het 'nee, dat kan je echt niet meer doen, hij is al bijna 3, hoor!'. En dan ging het over iets als bij lange stukken wel of niet een wandelwagen/buggy/hoejehetooknoemt meenemen. Voor ik het wist had ik een moddervet kind met wie het nooit meer goed kwam. Toen ik aan het einde van de lunch in een onoplettend ogenblik eruit flapte, dat hij nog tussen ons in sliep, was hij geloof ik helemaal reddeloos verloren 8)

Heel vermoeiend allemaal.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 19 apr 2010 19:03

we hebben hier net zo zitten lachen...
Emmabeth ging staan in de box, dan liet ze haar handen los, plofte op haar billen neer en begon te klappen. en dat steeds weer achter elkaar
:lol:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 apr 2010 11:21

*Annet* schreef:heb nooit een boek ingekeken, ga op mijn intuïtie af. Die googen weten er niets van af. Ze maken een boek hoe ze denken dat het is. Het ene boek spreekt het andere weer tegen. Dat is net zo goed met de "opvoedingsdeskundigen"

Ik ben het met je eens als je zegt dat googen zonder kids het vaak het beste weten te vertellen maar dit vind ik wel erg kort door de bocht om zo te zeggen. Het 'oei ik groei' boek ik ook wetenschappelijk bewezen. Er is wel 30 jaar studie aan vooraf gegaan, dan kan je denk ik niet zeggen dat ze er 'niets' van weten.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 20 apr 2010 12:37

Maar schipje: probleem blijft wel (en dat is ook wetenschappelijk bewezen :mrgreen: ) dat ieder kind zich net even een tikje anders ontwikkelt. Dat boek (en ook het cb bijv.) gaan uit van gemiddelden: dat hoeft dus niets over JOUW kind te zeggen.
Dat zie je ook bij ouders die meerdere kinderen hebben: daar zijn ook vaak verschillen, de ene liep vrij snel, de andere was sneller met praten, etc.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 20 apr 2010 12:49

Dat is ook zo hoor. Ieder kind ontwikkeld anders.
En juist DAT moet je in je achterhoofd houden bij alles wat je leest of ziet.
Ieder kind is uniek en ieder kind doet het op zijn of haar eigen manier.
Het is ook wel weer goed dat er gemiddeldes zijn, want een kind kan een achterstand hebben waar hulp voor nodig is. Maar dat is alleen in extreme gevallen.

En dat lezen.. de een vindt het nu eenmaal wel heel interessant -ik verslind ieder boek dat ik zie, waar het ook mee te maken heeft :mrgreen:- de ander niet. Dat moet iedereen zelf weten.

En.. wat ik ook nog nog ff wilde vertellen :lol: Er komen soms kinderen binnen op de kleuterschool en ze kunnen al beetje lezen, iets schrijven en soms al basisrekenen. Ook komen er kinderen binnen die eind groep twee er nog niets van kunnen, ze hebben er gewoon niet al te veel zin in.
En dan eind groep 8: kind 'kon alles al in groep 1' VMBO, kind 'loopt wel erg achter in groep 3' gaat naar het VWO.
Dus.. het zegt SOMS niets wat jongen kinderen kunnen.
Time flies when you have none!

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 20 apr 2010 12:55

Galatiea, dan zijn wij hopelozer dan hopeloos. Hier slapen er soms 2 tussen ons in. Alexander komt de meeste nachten nog. Ach als ze 18 zijn slapen ze vast wel in hun eigen bed.

Terug naar “Archief”