Berichtdoor elvira (gast) » 05 nov 2008 11:28
Over die rolverdeling en kdv enzo:
Ik vind dat als je kinderen krijgt, dat je er ook ALLEBEI voor verantwoordelijk bent. Ik zou mijn kinderen bijv. nooit elke dag in het KDV wegstoppen.
Toch blijft het altijd zo eenzijdig: als er kinderen komen, wordt verwacht, dat de moeder ervoor zorgt of tenminste in uren mindert.
Het model dat ik vaak zie, is: vader werkt fulltime, moeder werkt 2-3 dagen per week en de rest van de week kdv/oma. En dan voelen die moeders zich vaak nog schuldig, ook!
Waarom niet een model ontwikkelen wat wat eerlijker verdeeld is:
vader werkt 3-4 dagen per week, moeder werkt 3-4 dagen per week, rest kdv/gastouders/oma?
Als je allebei 4 dagen per week werkt, kun je ook nog heel goed aan je carriere werken! (als je dat wilt, tenminste)
Het enige wat nog gedaan moet worden is: het bespreekbaar maken! Mannen durven nog steeds niet aan te geven dat ze ook best iets minder willen werken. Ze zijn bang dat hun baas dat niet goed vindt, dat ze door collega's als watje worden waargenomen, ed. Het tegendeel blijkt echter waar te zijn! Meer en meer werkgevers zijn heel tevreden over 4 dagen per week werkende vaders met een papadag en veel collega's zijn stiekem heel jaloers dat ze het zelf niet aangekaart hebben...
Wijzelf zouden ook graag kinderen willen en hopen dan, dat we het zo kunnen regelen dat mijn man 4 dagen per week werkt en ik 5 dagen, waarvan 2 dagen thuiswerk. Dat zou betekenen dat evt. kinderen 2 dagen naar het kdv zouden gaan, wat ikzelf helemaal prima zou vinden. Sterker nog: aangezien mijn man vaak alleen 's ochtends of alleen 's middags werkt, zullen het dan waarschijnlijk ook nog eens halve dagen zijn... hartstikke goed voor de sociale ontwikkeling!
Hopend mensen op nieuwe ideeen gebracht te hebben,
liefs, elvira