Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 03 jun 2008 15:08

Alphonsus schreef:Waar ga je in afstuderen?
Fijn dat je al een baan hebt. :lol:
't Is een beetje offtopic, maar ff snel: rechten en communicatiekunde.

Ontopic maar weer: esli en Jo'tje, jullie hebben inderdaad een punt. Bij mij is het vaak gewoon gemakzucht: ik woon boven een reguliere supermarkt en waarom dan helemaal naar de stad gaan voor biologische groenten?

@ Evelien: dat is niet helemaal waar hoor, er zijn ook goede producten/fabrikanten die (nog) geen keurmerk hebben aangevraagd, die daar te klein voor (denken te) zijn, etc.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 03 jun 2008 15:14

Alphonsus schreef:
tante-tortel schreef:Ik geloof er niet in dat bilogisch beter en gezonder zou zijn.
Vroeger haalden bij de melk zo bij de boer vandaan, en de eieren van de molen waar we ook de meel haalden voor het brood, de groente kwam van onze groentetuin biologischer kan het niet. Maar we waren niet minder ziek dan tegenwordig.

Tante, nu blijf je wel langer mooi en aantrekkelijk voor je omgeving :lol:

Nou dat weet je niet :mrgreen: Maar ik heb tot nog toe begrepen dat biologisch alleen maar goed is voor degene die het verkoopt.
Die wordt er beter van.....

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 jun 2008 09:38

Iemand Vette Honger nou al bekeken?

http://www.vpro.nl/programma/vettehonger
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 10:33

Jo'tje schreef:Iemand Vette Honger nou al bekeken?

Ik kijk nooit pragramma's van de VPRO, dus zal zeker niet kijken.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 04 jun 2008 10:33

tante-tortel schreef:

Wat een vreemde uitspraak
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 10:36

Galateia schreef:
tante-tortel schreef:

Wat een vreemde uitspraak

Hoezo vreemd? Ik kijk nooit naar VPRO prgramma's. Daar is toch niets vreemd aan? Ook BNN zal ik nooit naar kijken of de VARA.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 jun 2008 10:58

Oh nou, hij stond ook op de DVD van de Micha-cursus.
Dat is heel stichtelijk toevallig... Maargoed, na googlen kwamen we erachter dat het ook op internet te vinden was.
Het is erg leerzaam/confronterend.
Ik begrijp dat mensen niet zo pro-vpro zijn, maar bij dit filmpje hoef je echt niet bang te zijn ;)
Je kunt soms best iets van niet-christenen leren hoor :P
pobody's nerfect

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 04 jun 2008 11:17

Ik heb dat filmpje niet gezien, maar de micha-campagne heeft mij wel heel veel geleerd, en gezorgd dat ik me meer verantwoordelijk voel voor deze wereld. Ik ben erg benieuwd wat anderen daarvan vinden!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 11:52

Ken de micha cursus niet maar als ze zaken van de VPRO gebruiken zou dat voor mij al genoeg zijn om er niet aan mee te doen. Aangezien ik op geen enkele wijze in verband wil staan met die omroep.
Maar dat is persoonlijk.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 04 jun 2008 13:56

Oh, nou ik vind het behoorlijk kortzichtig om op die manier iets af te wijzen. Als ze er een EO-logo boven hadden geplakt had niemand gepiept en zou het zo uitgezonden kunnen worden, zonder aanpassingen.
So, what's the difference?

En zoals je leest kun je ook de Micha cursus doen zonder dat filmpje te zien. Het zou bijna verplicht moeten worden, die cursus :D
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 jun 2008 16:39

Zoals ik al zei: ik weet niet wat de micha cursus is.
En inderdaad grote kans dat als de EO of de NVRV het had uitgezonden dat ik er wel naar had gekeken.
Dat is misschien kortzichtig in veel ogen, maar ik ga ook de playboy niet inkijken omdat er zo een goed artikel in zou staan.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 05 jun 2008 09:51

Wat de michacursus precies inhoud weet ik niet, maar het zal ongetwijfeld verband houden met de michacampagne en die ken ik wel. De michacampagne is een interkerkelijke campagne om christenen bewust te maken van hun verantwoordelijkheid in deze wereld. Dit werd mn. toegespitst op de VN milenniumdoelen. In veel gemeenten en organisaties is hier aandacht aan besteed. Bij ons in de gemeente hadden we 1 keer in de maand een michadienst waarin 1 milenniumdoel centraal stond. Op deze manier kwam er bewustwording van het voedsel dat je eet, de koffie die je drink en de kleren die je aan hebt, met de vraag: is dit op een eerlijke manier tot stand gekomen, of hebben indiaase kinderen jouw schoenen gemaakt, en eet je chocola die door slaven gemaakt is. Centrale tekst van de micha campagne is Micha 6:8

8 Er is jou, mens, gezegd wat goed is,
je weet wat de HEER van je wil:
niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten
en nederig de weg te gaan van je God.

In het verband van dit topic ben ik benieuwd of mensen hun uitgaven aanpassen, om eerlijke producten te kopen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 jun 2008 09:54

Waarom moet daar een speciale cursus voor zijn?
Iedereen heeft toch de verantwoording om verantwoord om te gaan met wat God gegeven heeft.
Daar ben ik altijd al mee opgevoed. Binnen de kerk.
Dus ik snap niet wat die cursus anders is dan overbodig.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 05 jun 2008 10:23

tante-tortel schreef:Waarom moet daar een speciale cursus voor zijn?
Iedereen heeft toch de verantwoording om verantwoord om te gaan met wat God gegeven heeft.
Daar ben ik altijd al mee opgevoed. Binnen de kerk.
Dus ik snap niet wat die cursus anders is dan overbodig.

Tjonge, wat goed zeg! In veel kerken is er nl. helemaal geen oog voor. Iedereen koopt zonder er over na te denken DE koffie, kleren bij de H&M enzenz. Deze campagne was bedoeld om mensen hier bewust van te maken, zodat er bewuste keuzes voor de producten gemaakt kunnen worden. Wel goed zeg dat zo'n campagne in sommige kerken overbodig is, dat zou het natuurlijk eigenlijk overal moeten zijn, helaas heeft de praktijk geleerd dat het niet overal overbodig is.
En het zou toch geweldig zijn dat de milenniumdoelen gehaald worden mede dankzij de actieve houding van christenen hierin!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 jun 2008 11:07

Wat ik meer bedoel is dit: zoiets zou gewoon moeten zijn voor Christenen.
We kunnen allemaal in de Bijbel lezen dat we verantwoord met de medemens en de natuur moeten omgaan binnen ons vermogen.
Dat houd voor mij ook in dat je niet rookt b.v.
Als we overal cursussen voor moeten geven welke boodschap heeft Gods woord dan eigenlijk nog?
Wat brengt de Ds. dan voor een boodschap elke zondag van de preekstoel?
En nee: ik koop nooit DE koffie en ga nooit naar H&M maar meer omdat ik het smerige koffie vind en een vreselijk rotzooierige winkel.

Terug naar “Archief”