Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 04:43

PureImmortalSoul schreef:
Shito schreef:ehm

Is mijn browser raar, zie ik dingen die niet bestaan, of staat er 3 regels hoger: Exodus 22:16/17

Ja, dat had ik gelezen ja!
Ben daardoor echt niet overtuigd geraakt van het feit dat men MOET trouwen na seks.

Je haalt dingen uit andere tijden (oude wetten). Dat zijn de tijden dat mensen die bepaalde zonden deden gestenigd moesten worden. Dat doen we toch ook niet meer?
We laten het oordeel nu toch ook aan God over, als het om zulke dingen gaat? Waarom wordt zo'n oud testamentische (wettische) tekst over trouwen (en notabene een bruidsschat betalen, wat we ook allang niet meer kennen) dan aangehaald om mensen min of meer te verplichten te trouwen na seks?

Ik vind zowieso dat er hier vreemd omgegaan wordt met wetten en geboden. De ene wet wordt gebruikt om elkaar mee klem te zetten, terwijl tientallen andere oud testamentische geboden en\of wetten allang niet meer toegepast worden door ons als christenen. Komt soms wat hypocriet op me over.

Greetzzz

Is de hypocrise van sommigen een excuus voor anderen om eraan mee te doen? Er staan honderden keren in de Bijbel dat YHWH van ons vraagt om te doen wat Hij van ons vraagt. En dat staat in die wetjes. De meeste ervan zijn vandaag de dag nog steeds vrij letterlijk goed toe te passen, soms met wat veranderingen ivm cultuur.

Zelf probeer ik steeds meer de Wet na te leven, al begrijp ik niet alles, ik zie het als mijn kleine beetje om God een plezier te doen in ruil voor wat Hij voor ons gedaan heeft.

Of je er straf bij haalt, is denk ik minder relevant. Als die straffen je overtuigen niet te gaan zondigen is er iets mis. Je wordt als christen opgeroepen om je aan de Wet te houden. Juist als Christen. Als de Geest in je woont, moet dat een compleet nieuw leven zijn. Een leven zonder langer gebonden te zijn aan zonde.

Iemand stelde een vraag. Gezien de aard van dit forum lijkt het me logisch dat een bijbels antwoord wenselijk was, wel, dit is wat de Bijbel erover zegt. Je hebt het nu, en je kunt drie wegen opgaan.

1. Het snoeihard negeren. Of dat zo gelovig is, is een tweede.
2. De grens opzoeken, proberen het goed te praten, etcetera. Maar bedenk je wel dat ik niet degene ben die de Wet heeft bedacht noch dat je je voor mij zult hoeven te verklaren. Degene die je zult moeten overtuigen is hun bedenker: YHWH
3. Haar volgen, al moet je daar iets voor opgeven.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 22 aug 2005 04:50

Aragorn schreef:
Shito schreef:Exodus 22:16(/17) is denk ik een van de weinige dingen die in de Bijbel gezegd worden over seks voor het huwelijk. In dat geval is het een zeer eenzijdig verhaal; aangezien vandaag de dag relaties iets anders werken, zou het vandaag de dag denk ik betekenen: als een jongen en een meisje elkaar verleiden en het bed induiken, als geen van beide nog een relatie heeft, moeten ze onmiddelijk met elkaar trouwen.

..om vervolgens nog meer ellende te generen door twee mensen die misschien ganschelyck niet bij elkaar passen een leven met elkaar op te schepen en evt kinderen er ook nog bij te duperen. Lijkt me geen strak plan. :)

Of je die kinderen beter dient door voor hun geboorte al uit elkaar te gaan vraag ik me ten zeerste af.

En een kind van zes kan al wel bedenken dat je, als de zaken zo staan, beter kunt beslissen of je een goed koppel wordt, voordat je het bed induikt. Wat blijft dan over? Seksueel bij elkaar passen? Zelfs als zoiets daadwerkelijk bestaat, lijden je kinderen daaronder? Of lijden Jantje en Pietje eronder als Jantje eigenlijk een andere pappa heeft, of als mamma eigenlijk al twintig anderen heeft gehad voor pappa, of [...]

En als het zonder aardse reden is, is er ongetwijfeld een over hoe God de seksualiteit bedoeld had. Hij schreef het vast niet zonder reden op Zijn verlanglijstje.

Maar goed. Als je een goede profeet vindt die Gods Woord spreekt, vraag het hem dan zou ik zeggen. Er staat een Wet, ik heb geen weerlegging van die wet gevonden. Dus is de meest logische conclusie, aan te nemen dat hij nog steeds geldt. Ook dat kan een kind van 6 bedenken.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 aug 2005 08:04

PureImmortalSoul schreef:
Lalage schreef:
Memmem schreef:
Lalage schreef:Volgens mij hadden ze in de bijbelse tijd wel degelijk een huwelijksceremonie, kijk maar naar het verhaal van Jacob met Lea en Rachel.

Ja, er was wel degelijk een ceremonie.

Daarom wil ik dus ook eerst trouwen en dan pas seks ;)

Waar slaat die opmerking nou weer op?
Jakob trouwde namelijk ook eerst,......maar kwam wel bedrogen uit!
Dus, ik snap je punt niet...

hohoho wat jij hier zegt slaat ook nergens op, dat is een enkel geval. Dan doe je net als Jehova's getuigen die geen verjaardagen willen vieren.

Verder dring ik niemand wat op, ik vertel alleen waarom ik dat zo doe. Het is een stukje zelfbescherming. Het is niet superduidelijk uit de bijbel, dat ben ik met je eens, omdat je niet goed kan onderscheiden wat cultuur was en wat God wilde. Daarom denk ik dat iedereen er zelf met God uit zal moeten komen.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 aug 2005 11:31

elbert schreef:
Collateral schreef:Mijn punt is dat 'Gods wil' in de Bijbel min of meer wordt bepaald door wat volgens de individuele bijbelschrijver en/of contemporaine cultuur de norm was. Zo was het volgens de oudtestamentische God onder bepaalde voorwaarden voor zowel mannen en vrouwen oké dat ze er (niet tegelijkertijd natuurlijk) meerdere sekspartners op na hielden, maar daarentegen prefereerde Paulus welhaast het tegenovergestelde: het vrijgezelle bestaan. (Hoewel het (strikt!) monogame huwelijk er 'om der hoererijen wil' bij hem ook wel mee door kon, maar monogaam/polygaam is nog steeds een aardig verschil.) Verder zijn er nog meer verschillende bijbelse meningen over seks.

Het gaat in elk geval over 1 aspekt van Gods wil: "vanwege de hardigheid uwer harten" (Matth. 19:8, Marc. 10:5) is er in de Bijbelse wetgeving in het Oude Testament ruimte gelaten voor zaken als polygamie, echtscheiding en dergelijke. Maar Jezus onderwijst ook dat dit "van den beginne alzo niet geweest is" en dat het dus anders moet. Daarom wijst Hij de weg terug naar de scheppingsordening: 1 man en 1 vrouw in liefde en trouw (sorry, dat rijmt ;)). Er is dus een vorm van tolerantie geweest ten aanzien van afwijkingen van die liefdesnorm, maar dat er tegelijkertijd een terugkeer wordt aanbevolen richting die norm.

Wat betreft echtscheiding heb je een punt, maar wat betreft polygamie zeker niet. In Matth. 19:8 en Marc. 10:5 wijst Jezus het scheiden af, maar om te zeggen dat hij ook polygamie afwijst lijkt me wat ver gaan - hoewel hij het wel lijkt te suggereren. Je houdt zo in ieder geval wel een heel ongeloofwaardig beeld over; een God die polygamie in de hand werkt (2 Sam. 12:8), het in bepaalde gevallen zelfs verplicht stelt (Deut. 25:5), maar het er eigenlijk niet mee eens is. Of zouden we moeten concluderen dat de Bijbel iets minder door God is geïnspireerd dan je denkt? ;)

Collateral schreef:Als 'Gods wil' dus met de tijd mee is gegaan - en dat blijkt Bijbels gezien - waarom zou dat proces dan niet voortgezet zijn tot in het heden? Met andere woorden: is het niet logisch dat Gods seksuele moraal tegenwoordig veel losser is dan we denken?

Gezien de ontwikkeling van het spreken over de seksuele moraal in de Bijbel (zie het onderwijs van Jezus) zou ik zeggen: nee, integendeel. Eerder strakker dan losser.

De ontwikkeling waar jij over spreekt wordt niet alsmaar strakker, maar wisselt strak af in los. Je zou dus als volgt moeten redeneren: strak ('van den beginne') -> los ('vele vrouwen') -> strak ('N.T.') -> los (tegenwoordig). :mrgreen:

Collateral schreef:En zou het niet eens een goed idee zijn om onze seksuele moraal nog slechts te baseren op 'eeuwige waarheden' zoals 'heb je naaste lief als jezelf' (of zie 1 Korinthiërs 13), in plaats van op een van de verschillende (subjectieve) Bijbelse meningen hieromtrent?

Als we daarin het concrete onderwijs van Jezus hierin verdisconteren (1 man, 1 vrouw, monogame liefde binnen het huwelijk), ...

... dan houden we een godsbeeld over van een God die in Zichzelf verdeeld is (zie boven).

... dan hebben we daar inderdaad genoeg aan, zonder dat we vervallen in subjectieve meningen aangaande het "je naaste liefhebben als jezelf". ;)

Ach, strak is altijd makkelijk he. Je hoeft er tenminste niet zelf bij na te denken. :P

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 aug 2005 14:01

Collateral schreef:
elbert schreef:
Collateral schreef:Mijn punt is dat 'Gods wil' in de Bijbel min of meer wordt bepaald door wat volgens de individuele bijbelschrijver en/of contemporaine cultuur de norm was. Zo was het volgens de oudtestamentische God onder bepaalde voorwaarden voor zowel mannen en vrouwen oké dat ze er (niet tegelijkertijd natuurlijk) meerdere sekspartners op na hielden, maar daarentegen prefereerde Paulus welhaast het tegenovergestelde: het vrijgezelle bestaan. (Hoewel het (strikt!) monogame huwelijk er 'om der hoererijen wil' bij hem ook wel mee door kon, maar monogaam/polygaam is nog steeds een aardig verschil.) Verder zijn er nog meer verschillende bijbelse meningen over seks.

Het gaat in elk geval over 1 aspekt van Gods wil: "vanwege de hardigheid uwer harten" (Matth. 19:8, Marc. 10:5) is er in de Bijbelse wetgeving in het Oude Testament ruimte gelaten voor zaken als polygamie, echtscheiding en dergelijke. Maar Jezus onderwijst ook dat dit "van den beginne alzo niet geweest is" en dat het dus anders moet. Daarom wijst Hij de weg terug naar de scheppingsordening: 1 man en 1 vrouw in liefde en trouw (sorry, dat rijmt ;)). Er is dus een vorm van tolerantie geweest ten aanzien van afwijkingen van die liefdesnorm, maar dat er tegelijkertijd een terugkeer wordt aanbevolen richting die norm.

Wat betreft echtscheiding heb je een punt, maar wat betreft polygamie zeker niet. In Matth. 19:8 en Marc. 10:5 wijst Jezus het scheiden af, maar om te zeggen dat hij ook polygamie afwijst lijkt me wat ver gaan - hoewel hij het wel lijkt te suggereren.

Niet direct, wel indirect inderdaad. Want de verwijzing is die naar Adam en Eva, de scheppingsordening. En er wordt in het enkelvoud gesproken: de man die zijn vrouw aanhangt, en die twee zullen tot 1 vlees zijn.

Collateral schreef:Je houdt zo in ieder geval wel een heel ongeloofwaardig beeld over; een God die polygamie in de hand werkt (2 Sam. 12:8), het in bepaalde gevallen zelfs verplicht stelt (Deut. 25:5), maar het er eigenlijk niet mee eens is. Of zouden we moeten concluderen dat de Bijbel iets minder door God is geïnspireerd dan je denkt? ;)

Hmm, wat heeft inspiratie hier opeens mee te maken? Omdat in het Oude Testament polygamie blijkbaar gedoogd en gereguleerd werd, maar het niet de oorspronkelijke bedoeling van God was en ook niet Zijn uiteindelijke? Ik heb theologisch gezien niet zo'n probleem met dit polygamie intermezzo (tenminste: niet qua gedoging gedurende een bepaalde periode ten dienste van een hogere doelstelling).

Collateral schreef:
Collateral schreef:Als 'Gods wil' dus met de tijd mee is gegaan - en dat blijkt Bijbels gezien - waarom zou dat proces dan niet voortgezet zijn tot in het heden? Met andere woorden: is het niet logisch dat Gods seksuele moraal tegenwoordig veel losser is dan we denken?

Gezien de ontwikkeling van het spreken over de seksuele moraal in de Bijbel (zie het onderwijs van Jezus) zou ik zeggen: nee, integendeel. Eerder strakker dan losser.

De ontwikkeling waar jij over spreekt wordt niet alsmaar strakker, maar wisselt strak af in los. Je zou dus als volgt moeten redeneren: strak ('van den beginne') -> los ('vele vrouwen') -> strak ('N.T.') -> los (tegenwoordig). :mrgreen:

In zekere zin heb je nog gelijk ook: er is voorspeld dat de moraal losser zal worden in het einde der tijden en dit geldt zeker qua seksuele moraal. (Matth. 24:12, 2 Tim. 3, enz.). Maar dat is natuurlijk wat anders dan dat wij dat zouden moeten willen: we zullen daar echt niet beter van worden.

Collateral schreef:
Collateral schreef:En zou het niet eens een goed idee zijn om onze seksuele moraal nog slechts te baseren op 'eeuwige waarheden' zoals 'heb je naaste lief als jezelf' (of zie 1 Korinthiërs 13), in plaats van op een van de verschillende (subjectieve) Bijbelse meningen hieromtrent?

Als we daarin het concrete onderwijs van Jezus hierin verdisconteren (1 man, 1 vrouw, monogame liefde binnen het huwelijk), ...

... dan houden we een godsbeeld over van een God die in Zichzelf verdeeld is (zie boven).

... of van een manier van theologiseren die tot die conclusie komt, terwijl een andere manier van theologiseren een andere conclusie trekt. En uiteraard vinden die beide manieren van theologiseren dat die andere manier het bij het verkeerde eind heeft. :)
Vraag bij dit alles is natuurlijk of liefde en trouw tot eer van God en tot opbouw van onze naaste zijn (het grote gebod!), of dat liefdeloosheid en trouweloosheid (want daar komt die lossere manier van leven op neer) dat zijn. Daarom kies ik voor een manier van theologiseren die het grote gebod accepteert in de praktische uitwerking in ons dagelijkse leven.

Collateral schreef:
... dan hebben we daar inderdaad genoeg aan, zonder dat we vervallen in subjectieve meningen aangaande het "je naaste liefhebben als jezelf". ;)

Ach, strak is altijd makkelijk he. Je hoeft er tenminste niet zelf bij na te denken. :P

Los is inderdaad moeilijker, zeker qua consequenties waar je dan weer rekening mee moet houden, en dus ook op relationeel/seksueel gebied. Te denken valt aan liefdeloosheid,ontrouw, ontwrichte gezinnen, psychische schade bij kinderen, geslachtsziekten en ga zo maar door.
Nee strak is in dit opzicht zeker makkelijker. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 aug 2005 14:47

elbert schreef:
Collateral schreef:
elbert schreef:

Wat betreft echtscheiding heb je een punt, maar wat betreft polygamie zeker niet. In Matth. 19:8 en Marc. 10:5 wijst Jezus het scheiden af, maar om te zeggen dat hij ook polygamie afwijst lijkt me wat ver gaan - hoewel hij het wel lijkt te suggereren.

Niet direct, wel indirect inderdaad. Want de verwijzing is die naar Adam en Eva, de scheppingsordening. En er wordt in het enkelvoud gesproken: de man die zijn vrouw aanhangt, en die twee zullen tot 1 vlees zijn.

Collateral schreef:Je houdt zo in ieder geval wel een heel ongeloofwaardig beeld over; een God die polygamie in de hand werkt (2 Sam. 12:8), het in bepaalde gevallen zelfs verplicht stelt (Deut. 25:5), maar het er eigenlijk niet mee eens is. Of zouden we moeten concluderen dat de Bijbel iets minder door God is geïnspireerd dan je denkt? ;)

Hmm, wat heeft inspiratie hier opeens mee te maken? Omdat in het Oude Testament polygamie blijkbaar gedoogd en gereguleerd werd, maar het niet de oorspronkelijke bedoeling van God was en ook niet Zijn uiteindelijke? Ik heb theologisch gezien niet zo'n probleem met dit polygamie intermezzo (tenminste: niet qua gedoging gedurende een bepaalde periode ten dienste van een hogere doelstelling).

Lees je mijn posts wel? Ik heb het over in de hand werken en verplicht stellen, en dat is heel wat anders dan gedogen. :roll:

Vraag bij dit alles is natuurlijk of liefde en trouw tot eer van God en tot opbouw van onze naaste zijn (het grote gebod!), of dat liefdeloosheid en trouweloosheid (want daar komt die lossere manier van leven op neer) dat zijn. Daarom kies ik voor een manier van theologiseren die het grote gebod accepteert in de praktische uitwerking in ons dagelijkse leven.

Een lossere manier van leven impliceert absoluut géén liefdeloosheid of trouweloosheid. Juist de gedachte dat liefde exclusief moet zijn komt mijns inziens voort uit dezelfde bron waaruit ook liefdeloosheid en trouweloosheid voortkomen: angst.

Collateral schreef:

Los is inderdaad moeilijker, zeker qua consequenties waar je dan weer rekening mee moet houden, en dus ook op relationeel/seksueel gebied. Te denken valt aan liefdeloosheid,ontrouw, ontwrichte gezinnen, psychische schade bij kinderen, geslachtsziekten en ga zo maar door.

In dit opzicht dan weer niet. Liefdeloosheid heeft juist meer kans binnen relaties met veel opgelegde verplichtingen; ontrouw is niet eens mogelijk als je elkaar niets oplegt; bij ontwrichte gezinnen is het probleem slechts de liefdeloosheid (die meer kans heeft binnen relaties met opgelegde verplichtingen); idem voor psychische schade bij kinderen. Geslachtsziekten zijn een ander verhaal, maar ook daarbij zou het een goede zaak zijn dat er liefde en openheid in het spel is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 aug 2005 15:28

Collateral schreef:Lees je mijn posts wel? Ik heb het over in de hand werken en verplicht stellen, en dat is heel wat anders dan gedogen. :roll:

Ik kies m'n eigen formuleringen. :)
Daarbij gebruik ik het woord reguleren.
Bij het zwagerhuwelijk was het mogelijk om dit te weigeren (Deut. 25, al was dit niet eervol), dus verplicht stellen vind ik dan weer wat te sterk uitgedrukt. En volgens de wet van Mozes werd het primair gebruikt om voor de overleden broer nageslacht te verwekken. De kinderen uit het zwagerhuwelijk werden tot de kinderen van de overledene gerekend.
En als je Deut. 25:5 leest, dan krijg je de indruk dat de broer die met de weduwe trouwt, zelf ongehuwd is (want er wordt gesproken over broers die in hetzelfde huis wonen, wat erop wijst dat het hier gaat om een jongere ongetrouwde broer). Dus opmerkingen over verplichte polygamie met betrekking tot het zwagerhuwelijk neem ik op z'n minst met een korreltje zout.

Collateral schreef:
elbert schreef:Vraag bij dit alles is natuurlijk of liefde en trouw tot eer van God en tot opbouw van onze naaste zijn (het grote gebod!), of dat liefdeloosheid en trouweloosheid (want daar komt die lossere manier van leven op neer) dat zijn. Daarom kies ik voor een manier van theologiseren die het grote gebod accepteert in de praktische uitwerking in ons dagelijkse leven.

Een lossere manier van leven impliceert absoluut géén liefdeloosheid of trouweloosheid.

Laten we het omdraaien: liefdeloosheid of trouweloosheid uit zich vaak in een lossere manier van leven.

Collateral schreef:Juist de gedachte dat liefde exclusief moet zijn komt mijns inziens voort uit dezelfde bron waaruit ook liefdeloosheid en trouweloosheid voortkomen: angst.

O het moet niet hoor, het is gewoon zo. Liefde en trouw is exclusief. Net zoals je geen andere goden voor Gods aangezicht mag hebben (het 1e gebod). Heb je die wel, dan is er eenvoudigweg geen sprake van liefde tot en trouw aan Hem.
Aan de vrucht kent men de boom.

Collateral schreef:
elbert schreef:Los is inderdaad moeilijker, zeker qua consequenties waar je dan weer rekening mee moet houden, en dus ook op relationeel/seksueel gebied. Te denken valt aan liefdeloosheid,ontrouw, ontwrichte gezinnen, psychische schade bij kinderen, geslachtsziekten en ga zo maar door.

In dit opzicht dan weer niet. Liefdeloosheid heeft juist meer kans binnen relaties met veel opgelegde verplichtingen;

Hmm, ik propageer dan ook niet een opgelegde huwelijkstrouw (als verplichting), maar een huwelijkstrouw op basis van liefde. Maar wie het huwelijk ingaat met de gedachte om daarnaast eens lekker de bloemetjes buiten te zetten (zonder de echtgenoot/echtgenote), kan mijns inziens maar beter niet gaan trouwen.

Collateral schreef:ontrouw is niet eens mogelijk als je elkaar niets oplegt;

Hmm, liefde geeft alles, maar liefde is ook jaloers nietwaar?

Collateral schreef:bij ontwrichte gezinnen is het probleem slechts de liefdeloosheid (die meer kans heeft binnen relaties met opgelegde verplichtingen); idem voor psychische schade bij kinderen.

Wat dacht je van psychische schade door echtscheidingen (zowel bij kinderen als bij volwassenen)? Aangetoond is dat die er in de meeste gevallen is.
Wat betreft de opgelegde verplichtingen in relaties: het huwelijk is een zaak die men vrijwillig aangaat, maar is ook iets dat verplichtingen met zich meebrengt, nl. om een gezin (als er kinderen komen) te onderhouden. Je komt in dat geval hoegenaamd niet onder die verplichtingen uit, hoe graag je wat dat betreft misschien los wil leven.

Collateral schreef:Geslachtsziekten zijn een ander verhaal, maar ook daarbij zou het een goede zaak zijn dat er liefde en openheid in het spel is.

Het zou een goede zaak zijn om ze in elk geval niet op te lopen door een lossere levensstijl.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 25 aug 2005 17:11

elbert schreef:
Collateral schreef:Lees je mijn posts wel? Ik heb het over in de hand werken en verplicht stellen, en dat is heel wat anders dan gedogen. :roll:

Ik kies m'n eigen formuleringen. :)
Daarbij gebruik ik het woord reguleren.
Bij het zwagerhuwelijk was het mogelijk om dit te weigeren (Deut. 25, al was dit niet eervol), dus verplicht stellen vind ik dan weer wat te sterk uitgedrukt.

"Haar mans broeder zal tot haar ingaan, en nemen haar zich ter vrouwe, en doen haar den plicht van eens mans broeder" staat er. Misschien is het wat sterk uitgedrukt, maar ik heb het zo niet bedacht.

En volgens de wet van Mozes werd het primair gebruikt om voor de overleden broer nageslacht te verwekken. De kinderen uit het zwagerhuwelijk werden tot de kinderen van de overledene gerekend.

Nee hoor, alleen de eerstgeborene. Verder lijkt me dat niet echt relevant. Feit is dat de broer de vrouw (erbij) kreeg.

En als je Deut. 25:5 leest, dan krijg je de indruk dat de broer die met de weduwe trouwt, zelf ongehuwd is (want er wordt gesproken over broers die in hetzelfde huis wonen, wat erop wijst dat het hier gaat om een jongere ongetrouwde broer).

Ha, dat is dan een fijn gekleurde indruk. :) Waar staat dat die broer ongehuwd is? Let wel: er staat "een van hen" en niet "de getrouwde." Dat suggereert juist dat de broers er beiden hetzelfde aan toe zijn, d.i. getrouwd.

Dus opmerkingen over verplichte polygamie met betrekking tot het zwagerhuwelijk neem ik op z'n minst met een korreltje zout.

En hoe zit het met opmerkingen over in de hand gewerkte polygamie met betrekking tot het door God 'in de schoot werpen' van vrouwen?

Een lossere manier van leven impliceert absoluut géén liefdeloosheid of trouweloosheid.

Laten we het omdraaien: liefdeloosheid of trouweloosheid uit zich vaak in een lossere manier van leven.

Dat zou kunnen. Maar dan is het zaak om de bron van die liefde- en trouweloosheid aan te pakken en niet om de gevolgen van die liefde- en trouweloosheid te vangen in verplichtende en beklemmende relatieverbanden.

Collateral schreef:Juist de gedachte dat liefde exclusief moet zijn komt mijns inziens voort uit dezelfde bron waaruit ook liefdeloosheid en trouweloosheid voortkomen: angst.

O het moet niet hoor, het is gewoon zo. Liefde en trouw is exclusief. Net zoals je geen andere goden voor Gods aangezicht mag hebben (het 1e gebod). Heb je die wel, dan is er eenvoudigweg geen sprake van liefde tot en trouw aan Hem.
Aan de vrucht kent men de boom.

Dus wanneer Jezus iemand genas was dat niet uit liefde? Hij genas immers meerdere mensen en niet één speciaal persoon?

Mensen hebben de neiging om het goede exclusief voor zichzelf te willen hebben, omdat ze van nature hebberig en egoïstisch zijn. Maar ik geloof niet dat God ook zo is.

Collateral schreef:
elbert schreef:Los is inderdaad moeilijker, zeker qua consequenties waar je dan weer rekening mee moet houden, en dus ook op relationeel/seksueel gebied. Te denken valt aan liefdeloosheid,ontrouw, ontwrichte gezinnen, psychische schade bij kinderen, geslachtsziekten en ga zo maar door.

In dit opzicht dan weer niet. Liefdeloosheid heeft juist meer kans binnen relaties met veel opgelegde verplichtingen;

Hmm, ik propageer dan ook niet een opgelegde huwelijkstrouw (als verplichting), maar een huwelijkstrouw op basis van liefde. Maar wie het huwelijk ingaat met de gedachte om daarnaast eens lekker de bloemetjes buiten te zetten (zonder de echtgenoot/echtgenote), kan mijns inziens maar beter niet gaan trouwen.

Wellicht. Wat ik maar bedoel is dat trouwen een beperking schept, en dat die beperking slechts dan opgeheven wordt wanneer beide partners hem niet als zodanig ervaren. Gaat een van de partners het wel zo ervaren, dan heb je een probleem.

Collateral schreef:ontrouw is niet eens mogelijk als je elkaar niets oplegt;

Hmm, liefde geeft alles, maar liefde is ook jaloers nietwaar?

Niet waar. :) In 1 Kor. 13 lees ik niets over jaloezie, maar wel dit: "Zij [de liefde] verdraagt alle dingen." En dit: "De liefde is niet afgunstig." Laat nu net 'afgunstig' een synoniem zijn van 'jaloers'. :)

Iedere vorm van jaloezie is gebaseerd op angst, en angst is de vijand van liefde.

Collateral schreef:bij ontwrichte gezinnen is het probleem slechts de liefdeloosheid (die meer kans heeft binnen relaties met opgelegde verplichtingen); idem voor psychische schade bij kinderen.

Wat dacht je van psychische schade door echtscheidingen (zowel bij kinderen als bij volwassenen)? Aangetoond is dat die er in de meeste gevallen is.

Ja, omdat het er bij echtscheidingen helaas vaak niet al te vaak liefdevol aan toe gaat. Maar wat dacht je van liefdeloze huwelijken, of de vele probleemgevallen van vroeger: huwelijken waarbij de man dronk en zijn vrouw sloeg - waarbij de vrouw niet durfde te scheiden omdat dat een schande was?

Wat betreft de opgelegde verplichtingen in relaties: het huwelijk is een zaak die men vrijwillig aangaat, maar is ook iets dat verplichtingen met zich meebrengt, nl. om een gezin (als er kinderen komen) te onderhouden. Je komt in dat geval hoegenaamd niet onder die verplichtingen uit, hoe graag je wat dat betreft misschien los wil leven.

Om een kinderen te onderhouden heb je niet persé een (monogaam) huwelijk nodig.

Collateral schreef:Geslachtsziekten zijn een ander verhaal, maar ook daarbij zou het een goede zaak zijn dat er liefde en openheid in het spel is.

Het zou een goede zaak zijn om ze in elk geval niet op te lopen door een lossere levensstijl.

Door een strakke levensstijl lijkt het me niet prettiger hoor. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2005 07:39

Shito schreef:
Aragorn schreef:
Shito schreef:Exodus 22:16(/17) is denk ik een van de weinige dingen die in de Bijbel gezegd worden over seks voor het huwelijk. In dat geval is het een zeer eenzijdig verhaal; aangezien vandaag de dag relaties iets anders werken, zou het vandaag de dag denk ik betekenen: als een jongen en een meisje elkaar verleiden en het bed induiken, als geen van beide nog een relatie heeft, moeten ze onmiddelijk met elkaar trouwen.

..om vervolgens nog meer ellende te generen door twee mensen die misschien ganschelyck niet bij elkaar passen een leven met elkaar op te schepen en evt kinderen er ook nog bij te duperen. Lijkt me geen strak plan. :)

Of je die kinderen beter dient door voor hun geboorte al uit elkaar te gaan vraag ik me ten zeerste af.

En een kind van zes kan al wel bedenken dat je, als de zaken zo staan, beter kunt beslissen of je een goed koppel wordt, voordat je het bed induikt. Wat blijft dan over? Seksueel bij elkaar passen? Zelfs als zoiets daadwerkelijk bestaat, lijden je kinderen daaronder? Of lijden Jantje en Pietje eronder als Jantje eigenlijk een andere pappa heeft, of als mamma eigenlijk al twintig anderen heeft gehad voor pappa, of [...]

Absoluut, je kunt beter alvorens seks te hebben bepalen of je een beetje bij elkaar past. Maar, dat doet lang niet iedereen en als die fout dan al gemaakt is, wie wordt er dan gelukkiger van als de ene fout met de andere vermeerderd wordt? Mij lijkt het dan het beste om de negatieve gevolgen maar zoveel mogelijk te beperken.

Ik denk dat er wel een bepaalde vorm van 'seksueel bij elkaar passen' bestaat en ook dat een goed seksleven best invloed heeft op je gehele relatie. De grap is echter dat ook lang niet alle mensen, en misschien wel vooral niet die, die het zomaar met elkaar doen seksueel bij elkaar passen.

Ik ken een meisje wiens ouders bijvoorbeeld nooit getrouwd zijn. Ze pasten gewoon absoluut niet bij elkaar, is bij haar moeder opgegroeid en heeft een aardig halfbroertje en zusje. Soms gaat ze met haar ouders uit eten en dat is dan gewoon gezellig (en grappig omdat ze zo erg niet matchen :P ), maar dat zou in een huwelijk waarschijnlijk wel anders gegaan zijn. Nu lijdt zij nergens onder, als haar ouders getrouwd zouden zijn was de kans groot geweest van wel.

Overigens dacht ik niet direct aan zwangerschap, maar had de indruk dat je vond dat je sowieso met elkaar moet trouwen als je seks gehad hebt.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 aug 2005 18:10

Volgens mij is een van de kenmerken van een hoge affectie voor iemand dat je tegelijk een unieke band met diegene hebt. Op het moment dat je met meer personen een seksuele relatie hebt, neemt het vertrouwen binnen die relaties evenredig af met het aantal relaties; dat lijkt me niet meer dan logisch... Vanuit die optiek kan je in elk geval stellen dat 1 monogame relatie de meest strevenswaardige vorm van een liefdesrelatie is :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 29 aug 2005 21:58

Je kunt je ook afvragen waarom je seks hebt...

Is het omdat je zielsveel houdt van de persoon met wie je de seks hebt?
Is het omdat je zelf bevredigd wil worden?

Hiertussen zit volgens mij een zeer wezenlijk verschil.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Wolfgangludwig
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wolfgangludwig » 04 sep 2005 20:03

[quote="Javaca"]Je kunt je ook afvragen waarom je seks hebt...

Is het omdat je zielsveel houdt van de persoon met wie je de seks hebt?
Is het omdat je zelf bevredigd wil worden?

Hiertussen zit volgens mij een zeer wezenlijk verschil.[/quote

Mooie stelling. Ik denk dat je hiermee in de roos schiet. Je hebt voortplanting en erotiek. In deze maatschappij is alles gericht op erotiek.

Tevens vind ik de stelling sex voor het huwelijk een vreemde stelling, een vreemde benadering. Is het volgens Genesis niet zo dat als je sex hebt, je meteen een huwelijk hebt gesloten?? Enerzijds de wereld met het vrije sexuele moraal, met zichtbare gevolgen voor de samenleving. Anderzijds de streng-orthodoxe houding van verkering, trouwen voor kerk en gemeente, dan sex. En stel dat je beiden 15 jaar oud bent, geslachtsrijp maar nog lang geen middelen om te trouwen, laat staan dat het mag. Mij vertel je niet dat als je dan 20 jaar bent, elkaar niet beter kent dan de oppervlakte. Wat er al gezegd werd, hoe en met welk doel heb je sex, dat is de wezenlijkheid van de zaak. In deze tijd is er een groot spanningsveld ontstaan tussen kerk en wereld. De wereld sext maar aan, de kerk doet dat ook maar dan onder valse voorwendselen. Zou het niet beter zijn vanuit het evangelie van Jezus Christus uit, met de jeugd te gaan bespreken hoe je partnerkeuze is voordat je een relatie aangaat. Als je jezelf niet kent, in de knoop zit met je eigen gevoelens, hoe kan je dan liefhebben. Mijs inziens is de helderheid van liefde, verliefdheid, relatie en sex verdwenen omdat velen Jezus niet meer kennen. AL dat gebakkelij over sex voor het huwelijk.

Stellingen: 1. Sex hebben is een huwelijk aangaan.
2. Sex hebben uit hartstocht is moreel verwerpelijk
3. Sex hebben in verkeringstijd uit liefde is een mooi gegeven
4. Sex hebben in verkeringstijd uit relatiebehoud is verloren tijd
5. Sex hebben maar geen Gemeenschap met Christus is net zo verwerpelijk als alle andere sexuele handelingen buiten dit punt om.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 04 sep 2005 20:26

Dus jij vindt dat jongeren van 15 in sommige gevallen wel seks mogen hebben? Je moet niet vergeten dat een kind het gevolg kan zijn en daar zijn ze dan nog echt te jong voor. Ik vind het echt ziek dat jongeren al zo jong met seks beginnen, ik geloof nooit dat je er dan echt klaar voor bent, het komt gewoon door onze oversekste wereld.

En dat van dat je getrouwd bent als je seks hebt: ik snap niet zo goed hoe mensen daarbij komen. Misschien door de volgende tekst uit Exodus 22 (ik gebruik hier even de vertaling NBG'51):
16 Wanneer iemand een maagd verleidt, die niet ondertrouwd is, en gemeenschap met haar heeft, dan zal hij haar tegen de volle bruidsprijs tot vrouw nemen.

Ik interpreteer dat meer als dat het eigenlijk niet de bedoeling is dat je seks had voor je getrouwd was, maar als het per ongeluk toch gebeurde, moest je trouwen. Nu blijft de vraag of je dit als een cultuurverschijnsel moet zien of iets wat ook voor ons geldt.

Anyway, volgens mij is het goed om zuinig op je lichaam te zijn. Ik heb dat zelf niet altijd gedaan en ik ben blij dat ik nog wel iets heb dat ik voor 1 persoon bewaard heb. Ennuh... ik geloof echt niet dat je seks hebt puur omdat je van elkaar houdt, natuurlijk doe je het ook omdat je het lekker vindt. Zo heeft God je gemaakt en dat is niet fout ofzo.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 04 sep 2005 22:48

1. Sex hebben is een huwelijk aangaan.

Min of meer eens.

2. Sex hebben uit hartstocht is moreel verwerpelijk

Oneens.

3. Sex hebben in verkeringstijd uit liefde is een mooi gegeven

Eens.

4. Sex hebben in verkeringstijd uit relatiebehoud is verloren tijd

Eens.

5. Sex hebben maar geen Gemeenschap met Christus is net zo
verwerpelijk als alle andere sexuele handelingen buiten dit punt om.

Oneens.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 sep 2005 22:50

Wolfgangludwig schreef:2. Sex hebben uit hartstocht is moreel verwerpelijk

Mijn stelling: Seks niet uit hartstocht hebben is moreel verwerpelijk.

Terug naar “Archief”