Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 09 jul 2008 19:42

André schreef:Wellicht zou je daar iets mee kunnen doen, zelfreflectie bijvoorbeeld.

O. Als op Refoweb 80000 mensen uit de meest rechtse flank van de gereformeerde gezindte zaten en 10 van de rest, dan werden die 10 ernstig bekritiseerd. Dan mogen die 10 aan zelfreflectie doen. Nope, het is gewoon de macht van het getal, waardoor de kritiek meer lijkt.

Onzin, daarvoor lees je denk ik te weinig op dit forum, of te selectief.

Het was enigszins zwart-wit, maar anders had je niet gehapt. :mrgreen:
Ik zie wel dat iedereen het eigenlijk moet, maar de kant die het meest bekritiseerd wordt, zal altijd met de meeste argumenten moeten komen.

Ook onzin, laten we het dan wel bij Gods Woord houden en niet bij wat deze of die Ds. eens gezegd of geschreven heeft, dat geldt uiteraard dan wederzijds.

Netzo onzin, als de ds het op Gods Woord grondt. Ik bedoelde dat de kritiek vaak minder fel wordt, op het moment dat aan de criticaster argumenten worden gevraagd. Maar goed, dat is ook per topic verschillend.
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

André

Berichtdoor André » 09 jul 2008 20:39

Joepie Meloen schreef:
André schreef:Wellicht zou je daar iets mee kunnen doen, zelfreflectie bijvoorbeeld.

O. Als op Refoweb 80000 mensen uit de meest rechtse flank van de gereformeerde gezindte zaten en 10 van de rest, dan werden die 10 ernstig bekritiseerd. Dan mogen die 10 aan zelfreflectie doen. Nope, het is gewoon de macht van het getal, waardoor de kritiek meer lijkt.
Dit antwoord begrijp ik niet, misschien kun je het in andere woorden brengen?
Je hebt wel gelijk, vrijwel al mijn vooroordelen zijn bevestigd in die 5 jaar RW. De enige dwaalleer waar ik nog steeds warm voor loop is de manier waarop het Heilig Avondmaal niet gevierd wordt.

sela

Berichtdoor sela » 09 jul 2008 21:59

André schreef:
Joepie Meloen schreef:

Je hebt wel gelijk, vrijwel al mijn vooroordelen zijn bevestigd in die 5 jaar RW. De enige dwaalleer waar ik nog steeds warm voor loop is de manier waarop het Heilig Avondmaal niet gevierd wordt.

maar dan ken je de diepten van onze subcultuur misschien toch nog niet..

André

Berichtdoor André » 09 jul 2008 22:12

sela schreef:
André schreef:
Joepie Meloen schreef:

maar dan ken je de diepten van onze subcultuur misschien toch nog niet..
Als onder de diepten van de subcultuur ook tradities worden begrepen dan wil ik ze misschien ook niet allemaal kennen.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 10 jul 2008 12:56

Wat is een kerk zonder traditie?

André

Berichtdoor André » 10 jul 2008 13:01

Airke schreef:Wat is een kerk zonder traditie?
Misschien is het dan wijs om onderscheid te maken in tradities die Bijbels onderbouwt kunnen worden.
Of tradities die Bijbels worden onderbouwt veelal zonder de context in te zien.
Of tradities die los staan van Bijbelse onderbouwing.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 10 jul 2008 15:44

Acire schreef::?:
Het viel mij op dat een 'geluid' wat redelijk sterk naar voren kwam (vorig
jaar hoog op de ranglijst 'beste refowebber'), enige tijd niet meer
gehoord werd. Vandaar mijn bericht.

Joepie Meloen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Joepie Meloen » 10 jul 2008 19:18

Joepie Meloen schreef:
André schreef:O. Als op Refoweb 80000 mensen uit de meest rechtse flank van de gereformeerde gezindte zaten en 10 van de rest, dan werden die 10 ernstig bekritiseerd. Dan mogen die 10 aan zelfreflectie doen. Nope, het is gewoon de macht van het getal, waardoor de kritiek meer lijkt.

Andere woorden: Zelfreflectie: beetje algemeen.

Begin benieuwd te raken naar je vooroordelen.

PS. Wat heb je tegen of voor tradities?
"Alvorens zich te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een ander willen zijn?"

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor kwebbel » 10 jul 2008 21:05

GKN'er schreef:
Boekenlezer schreef:Ik heb ook wel eens het gevoel dat wanneer je een echt christelijk/gereformeerd standpunt inneemt, dat dat vooral bekritiseerd wordt.
Als je in de religietopics de gereformeerde belijdenis hoogacht, dan krijg je kritiek. En als je duidelijk zegt, dat je het niet zo hebt op charismatische standpunten, dan weet je dat je daarover ook meer dan volledig ondervraagd gaat worden.
In de andere topics staan ook zat anderen klaar om je christelijke/gereformeerde standpunten te bekritiseren, zodat je het idee krijgt een eenling te zijn. Er zouden talloze voorbeelden genoemd kunnen worden.

Dit standpunt deel ik helemaal! Ik heb alleen wel een vraag: wat voor de één een gereformeerd standpunt is, is dat voor de ander bijvoorbeeld helemaal niet (die plakt 'gereformeerd' op een tegenovergestelde visie, die voor de één weer niet 'gereformeerd' is). Hoe moet daar mee worden omgegaan?

Om een hypothetisch voorbeeld te noemen: voor mij zou de veronderstelde wedergeboorte bijvoorbeeld 'typisch gereformeerd' kunnen zijn, terwijl jij daar misschien wel van gruwelt. Primeert in discussies dan toch de visie op de wedergeboorte zoals die in de bevindelijke kerken wordt geleerd?

Dan zou er moeten worden uitgezocht wat "gereformeerd" betekent. Ik vind bepaalde familieleden van mijn kant van de familie "gereformeerd" (lange rokken, lange mouwen, niet bloot want oeh dat is wat! Te bloot kan niet (topjes e.d.) strak 2x per dag naar de "zwarte kousen kerk", hoedje is verplicht in de Kerk (Gij zult het huis des Heeren niet betreden zonder hoofddeksel) staat er als je de Kerk binnenkomt :?
Maar is dat ook gereformeerd? Een ander kan mijn mening dus wel helemaal niet delen!

Gereformeerd protestantisme is een verzamelnaam voor calvinistische en daaraan verwante kerkelijke stromingen binnen het christendom, die zijn ontstaan tijdens de Reformatie. Deze kerken gaan terug op wat wel de "Zwitserse reformatie" wordt genoemd. De breuk die ontstond tussen Huldrych Zwingli en Maarten Luther aangaande de avondmaalsleer gaf deze stroming een eigen karakter ten opzichte van het lutheranisme. Vandaag worden het lutheranisme en het gereformeerd protestantisme beschouwd als de twee hoofdstromingen die uit de Reformatie zijn voortgekomen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd dat zou betekenen dat 90% van de Christenen dus gereformeerd is. (tel ik Pinkstergemeentenen Opwekkinggemeenten NIET mee dus...) maar dan weten we nog niet wat nu eigenlijk "Gereformeerd" is want er zijn tegenwoordig zoveel stromingen.. als buitenstaander krijg je al koppijn als je alleen de hoofdstromingen al heb gelezen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jul 2008 14:59

Waarom moet refoweb echt refo wezen, als de welkomsboodschap is: welkom op het grootste christelijk - reformatorische forum van Nederland!?

Daar maak ik uit op dat het hier niet enkel is voor reformatorische mensen. Dan kan je ook niet verwachten dat er enkel een reformatorisch geluid te horen is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2008 15:09

Gerdien B. schreef:Waarom moet refoweb echt refo wezen, als de welkomsboodschap is: welkom op het grootste christelijk - reformatorische forum van Nederland!?

Daar maak ik uit op dat het hier niet enkel is voor reformatorische mensen. Dan kan je ook niet verwachten dat er enkel een reformatorisch geluid te horen is.
heb ik zo'n stuk geschreven als hierboven, maar het antwoordt van jou vind ik nog mooier :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jul 2008 15:12

Eerlijk gezegd had ik jou posting nog niet gelezen :oops: , maar het viel mij opeens op toen ik het forum opende :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2008 15:15

Gerdien B. schreef:Eerlijk gezegd had ik jou posting nog niet gelezen :oops: , maar het viel mij opeens op toen ik het forum opende :wink:
ik denk weer veel te moeilijk joh, ik ga altijd teksten opzoeken, heel uitgebreid doen enzo... maar dat hoeft niet altijd blijkbaar :wink: :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 jul 2008 16:22

kwebbel schreef:Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd dat zou betekenen dat 90% van de Christenen dus gereformeerd is. (tel ik Pinkstergemeentenen Opwekkinggemeenten NIET mee dus...)

Zijn katholieken geen christenen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 11 jul 2008 19:48

Optimatus schreef:
kwebbel schreef:Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gereformeerd dat zou betekenen dat 90% van de Christenen dus gereformeerd is. (tel ik Pinkstergemeentenen Opwekkinggemeenten NIET mee dus...)

Zijn katholieken geen christenen?
die had ik niet eens meegerekend (*slik* ook niet eens aan gedacht :oops: )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Terug naar “Archief”