Moderator: Moderafo's
Happy One:Dat we het niet kunnen begrijpen laat onverlet dat we het gewoon beide moeten laten staan.
Zoals gezegd ben ik daar een voorstander van. Vraag is natuurlijk wel wat je bedoelt met 'beide'. Wat moeten we precies laten staan?
Happy One:'De twee misdadigers werden samen gekruisigd, ze waren beide even dicht bij Christus. Beide waren beruchte kwaaddoeners, beiden spotten eerst met Christus, beide waren stervend, en beide hadden dringend vergeving nodig. En toch stierf er een in zijn zonde, terwijl de ander berouw had en in Christus geloofde. Hoe kan dit verklaard worden anders dan door de souvereiniteit van God?'
Ik zie niet in waarom dat de enige verklaring is.
Happy One:Beide (verkiezing en verantwoordelijkheid) worden duidelijk geleerd. Of we ze in overeenstemming met elkaar kunnen brengen of niet.
Op zich heb ik ook daar weer geen moeite mee. Vraag is echter weer wel wat je dan precies onder die twee zaken verstaat.
Marnix schreef:Daar ben ik het niet mee eens. Uit de praktijk blijkt wel dat er mensen verloren gaat... maar niet dat dit ook Gods wil of Gods verborgen besluit is.
Maar die 2 tegengestelde statements zoals jij ze noemt vind ik niet echt tegengesteld. De één is een logisch gevolg van de ander. Immers, als mijn geloof niet de grond is voor mijn uitverkiezing, dan kan mijn ongeloof ook niet de grond zijn voor mijn verwerping. Daar staat tegenover dat als ik uitverkoren ben, ik in de tijd ook door God begiftigd word met het ware zaligmakende geloof, en als ik een verworpene ben, zal ik dat geloof nooit van Hem ontvangen.
Ja, in alle. Ik noemde het eigenlijk abusievelijk een verschil met die gelijkenis van die 2 zonen, maar het is een overeenkomst aangezien die ene zoon berouw kreeg over zijn onwil.
Want al zou het maar 1 x in de Bijbel staan, dan zou je alleen al niet om rom. 8:30 heen kunnen.
Hoe zie jij dan Rom. 8:30 of Ef. 1:11?
Klaas schreef:Daarvoor kunnen we het beste kijken wat de uitverkiezing ter zalig nou precies inhoudt. Volgens jouw verhaal betekent die uitverkiezing dat God je geloof geeft.
Klaas schreef: Als dat het geval is gaat het dus niet om 'blanco' mensen. Het gaat om zondige mensen. Als dat niet het geval is zouden we rechtvaardig ZIJN. De uitverkiezing tot zaligheid gaat dus uit van het feit dat de mens zondig is. Datzelfde geldt ook voor de uitverkiezing ter verwerping. Deze houdt nl in dat God aan bepaalde mensen NIET het geloof geeft. Volgens mij is dat ook de manier waarop de DL over deze zaken spreken. Wat jij echter doet is teruggaan tot voorbij de zondeval. Als er van zonde nog geen sprake is zou God dus een selectie hebben gemaakt tussen zondeloze mensen (even menselijk en hypothetisch gesproken). Hij zou dan zondeloze mensen bestemmen voor de hel. Volgens mij is dit volledig in tegenspraak met Gods rechtvaardigheid. Zondeloze mensen kan God niet verloren laten gaan. Je kunt dan twee kanten op: of je zegt dat God uitgaat van de zondeval of je zegt dat God de zondeval gebruikt om Zijn selectie te rechtvaardigen. Jij kiest voor de laatste optie maar volgens mij kom je dan in gevaarlijk vaarwater. Je doet dan uitspraken over de relatie tussen God en de zonde die ik niet voor mijn rekening zou durven nemen. God laat mensen dan zondigen zodat Hij ze verloren kan laten gaan. Volgens mij zijn dergelijke gedachten absoluut niet nodig om van uitverkiezing te kunnen spreken. Als je uitgaat van het feit dat de mens zondig is, zeg je niets verkeerds en graaf je niet in zaken die voor ons niet te doorgronden zijn. Nogmaals, volgens mij is dit ook de manier waarop vanouds over de uitverkiezing gesproken is.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten