Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 mar 2004 19:03

Aragorn schreef:
Markie schreef:
Aragorn schreef:En volgens mij kan je het met teksten nog eerder zo draaien als je zelf wilt als zonder, maar dat is een ander verhaal...

Dat kun je makkelijk zeggen nu, maar kóm er eerst maar is mee.Niet met zelfgekozen woorden, maar grond het eens op dingen die in de bijbel staan..........

Ik hoef niet met een tekst te komen. Jij kwam met een tekst, waarvan @mic zei dat je hem fout toepast (en waar ik het mee eens ben). Nu moet jij maar aantonen waarom @mic geen gelijk hebt.

Ik zie dat je het stuk van pag. 37 gevonden hebt, reageer nu ook even op het hele stuk, niet alleen op dat laatste puntje over oordelen... Ik zou zeggen: ga de punten 1 voor een langs..

Huh, weer niet gelezen :?: Ik heb overal op gereageerd hoor en NIET alleen op het laatste stukje :!:

LEZEN dus :wink:

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 mar 2004 19:14

Markie schreef:
Huh, weer niet gelezen :?: Ik heb overal op gereageerd hoor en NIET alleen op het laatste stukje :!:

daar moet ik mark wel gelijk in geven
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mar 2004 19:15

Markie schreef:Dit formuleerde ik niet helemaal correct, de duivel kan wel zover de vrije hand gegeven worden dat hij levens kan nemen.Voor de persoon in kwestie is het dan te laat.Alleen bij Zijn kinderen niet.Die kan het leven wel moeilijk gemaakt worden door de duivel maar niet zo erg dat hij hen zichzelf van het leven laat beroven.

Hoe weet jij dat?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 mar 2004 19:20

Markie schreef:Dit formuleerde ik niet helemaal correct, de duivel kan wel zover de vrije hand gegeven worden dat hij levens kan nemen.Voor de persoon in kwestie is het dan te laat.Alleen bij Zijn kinderen niet.Die kan het leven wel moeilijk gemaakt worden door de duivel maar niet zo erg dat hij hen zichzelf van het leven laat beroven.

haal je dat ook alleen uit die ene tekst die wij niet terecht vinden?? (komt mss nog als jij het ons kan uitleggen waarom deze tekst hier wel op toe te passen is)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 mar 2004 19:45

hijwel schreef:

Hoe weet jij dat?

Dat is wat ik geloof.Als je zo zou gaan redeneren kun je je alles wel af gaan vragen.

Hoe weet jij dat God bestaat?Als het wél zo is waarom gebeurd er dan zoveel narigheid in de wereld?God is toch liefde volgens sommigen?Hoe verklaar je die narigheid allemaal dan?

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 mar 2004 20:07

Markie schreef:
hijwel schreef:

Hoe weet jij dat?

Dat is wat ik geloof.Als je zo zou gaan redeneren kun je je alles wel af gaan vragen.

Hoe weet jij dat God bestaat?Als het wél zo is waarom gebeurd er dan zoveel narigheid in de wereld?God is toch liefde volgens sommigen?Hoe verklaar je die narigheid allemaal dan?

Jij gaat in onterecht in Gods schoenen staan. Je beweerd iets wat je niet kan bewijzen. teminste tot nu toe niet..

(ik heb nu wel alles gelezen hoor..)
mss dat je nu dan wel op mijn reacties wil reageren of tel ik niet (meer) mee?? Ik krijg hier zo'n gevoel of ik niet mee tel of ik genegeerd word :?
Als dat echt zo is zou ik graag willen weten waarom ik genegeerd word. Dan kan ik me gedrag mss aanpassen zodat het niet nodig is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 20:09

Markie schreef:
Aragorn schreef:
Markie schreef:
Aragorn schreef:En volgens mij kan je het met teksten nog eerder zo draaien als je zelf wilt als zonder, maar dat is een ander verhaal...

Dat kun je makkelijk zeggen nu, maar kóm er eerst maar is mee.Niet met zelfgekozen woorden, maar grond het eens op dingen die in de bijbel staan..........

Ik hoef niet met een tekst te komen. Jij kwam met een tekst, waarvan @mic zei dat je hem fout toepast (en waar ik het mee eens ben). Nu moet jij maar aantonen waarom @mic geen gelijk hebt.

Ik zie dat je het stuk van pag. 37 gevonden hebt, reageer nu ook even op het hele stuk, niet alleen op dat laatste puntje over oordelen... Ik zou zeggen: ga de punten 1 voor een langs..

Oja, werd in verwarring gebracht door je qoute-gebruik.. :oops:

En je kan best dingen weten omdat je ze gelooft, maar als we er eenmaal voor hebben gekozen in de bijbel te geloven valt er best over te discussieren hoe die geinterpreteerd moet worden. Dan zijn er sterkere argumenten te bedenken als: omdat ik dat nu eenmaal geloof.

Je zegt zelf (volgens jou al de hele tijd zelfs) dat alle zonden van Gods volk vergeven zijn. Dat ben ik met je eens. Dus ook zelfmoord toch?
Oke, jij gaat dan zeggen: ja, maar bekeerden plegen geen zelfmoord.

Maar waarom dat niet zo zou zijn, daarop heb je alleen maar gezegd dat jij niet gelooft dat God het zover zou laten komen.. heb je daar nog iets aan toe te voegen of niet? Zo niet, dan denk ik dat we geen oordeel kunnen vellen omdat het niet duidelijk in de bijbel staat (of dat we dan aan moeten nemen dat ook deze zonde vergeven wordt).

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 mar 2004 20:13

janneman83 schreef:
Markie schreef:
hijwel schreef:

Hoe weet jij dat?

Jij gaat in onterecht in Gods schoenen staan. Je beweerd iets wat je niet kan bewijzen. teminste tot nu toe niet..

(ik heb nu wel alles gelezen hoor..)
mss dat je nu dan wel op mijn reacties wil reageren of tel ik niet (meer) mee?? Ik krijg hier zo'n gevoel of ik niet mee tel of ik genegeerd word :?
Als dat echt zo is zou ik graag willen weten waarom ik genegeerd word. Dan kan ik me gedrag mss aanpassen zodat het niet nodig is.

Je wordt niet genegeerd hoor :wink:

Hoezo ga ik in Gods schoenen staan?Leg dat is even uit dan?
Ik kan het niet bewijzen zeg je.Ik zie alles wat ik aangevoerd heb wél als duidelijk bewijs.Anders zeg ik het hier niet btw.

Maar als je dan zegt dat ik door mijn mening/overtuiging in God's schoenen ga staan vraag ik wel een verklaring hoe je tot je conclusie komt.

Vertel dan ook is, je hebt nu mijn onderbouwingen gelezen, wát er niet waar is wat ik allemaal aangevoerd heb.

En lever dan gelijk het bewijs (als het mogelijk is) wat mijn ongelijk bewijst.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 mar 2004 20:23

Aragorn schreef:Oja, werd in verwarring gebracht door je qoute-gebruik..

En je kan best dingen weten omdat je ze gelooft, maar als we er eenmaal voor hebben gekozen in de bijbel te geloven valt er best over te discussieren hoe die geinterpreteerd moet worden. Dan zijn er sterkere argumenten te bedenken als: omdat ik dat nu eenmaal geloof.

Je zegt zelf (volgens jou al de hele tijd zelfs) dat alle zonden van Gods volk vergeven zijn. Dat ben ik met je eens. Dus ook zelfmoord toch?
Oke, jij gaat dan zeggen: ja, maar bekeerden plegen geen zelfmoord.

Maar waarom dat niet zo zou zijn, daarop heb je alleen maar gezegd dat jij niet gelooft dat God het zover zou laten komen.. heb je daar nog iets aan toe te voegen of niet? Zo niet, dan denk ik dat we geen oordeel kunnen vellen omdat het niet duidelijk in de bijbel staat (of dat we dan aan moeten nemen dat ook deze zonde vergeven wordt).

Je zegt zelf je kan best dingen weten die je gelooft.Dit is wat ik geloof en dit heb ik onderbouwd met teksten etc.Ter verduidelijking van mijn standpunt.
Ik ben tot deze overtuiging gekomen adh van de teksten die ik genoemd heb.

Degenen die het niet met mij eens zijn hebben echter nog steeds geen teksten laten zien waaruit het tegendeel blijkt.Daar zit ik vanzelfsprekend met smart op te wachten.

Owja, nogmaals ik geef hier mijn mening en vel daarmee geen oordeel.Vind ik nogal een hopeloze uit onmacht gedane uitspraak :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 20:23

Even een tussenstandje.. :wink:

We zijn het eens over:
- zelfmoord is een zonde
- alle zonden kunnen door God vergeven worden, behalve die tegen de HG
- of al je zonden worden vergeven, of geeneen, niet een paar
- als je zonden vergeven zijn, is dat van eeuwigheid; je hoeft niet voor elke zonde apart vergeving te vragen
- als je zonden vergeven zijn ga je naar de hemel, zo niet dan ben je verloren

We zijn het oneens over:
- of kinderen van God zelfmoord kunnen plegen ofwel daardoor van God weerhouden worden
- of zelfmoord zonde tegen de HG is (ik heb iig Markie daar weleens iets over horen zeggen, maar weet niet of hij dat nu vindt of niet)

Misschien 'schoont dit de discussie een beetje op' zodat we alleen over laatste 2 punten nog hoeven te strijden.. :wink:

En over het oordelen: Markie vraagt zich af waarom hij op God's stoel zou zitten. Als iets niet eenduidig uit de bijbel te halen is en wij hebben er toch een bepaalde mening over, dan gaan wij eigenlijk in de plaats van God staan: omdat Hij er zelf niets over zegt, zeggen wij er maar iets over. In dat geval is het beter het maar in het midden te laten liggen, zoals Hijwel dat ook aanbeveelt.

Of deze kwestie eenduidig uit de bijbel te halen is, is nu nog niet helemaal duidelijk, ik weet het zelf ook nog niet..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 20:26

Markie schreef:Degenen die het niet met mij eens zijn hebben echter nog steeds geen teksten laten zien waaruit het tegendeel blijkt.Daar zit ik vanzelfsprekend met smart op te wachten.

Dat hebben zij wel. Nl:Jezus' Christus bloed reinigt van alle zonden...

Bovendien gaat het nu denk ik alleen nog maar om het punt of God Zijn kinderen voor zelfmoord behoedt (zie mijn vorige post), laten we ons daar op richten.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 12 mar 2004 20:31

Aragorn schreef:
Markie schreef:Degenen die het niet met mij eens zijn hebben echter nog steeds geen teksten laten zien waaruit het tegendeel blijkt.Daar zit ik vanzelfsprekend met smart op te wachten.

En van iedereen??Dacht eigenlijk van niet :wink:

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 mar 2004 20:33

Markie schreef:
Je wordt niet genegeerd hoor :wink:

Hoezo ga ik in Gods schoenen staan?Leg dat is even uit dan?
Ik kan het niet bewijzen zeg je.Ik zie alles wat ik aangevoerd heb wél als duidelijk bewijs.Anders zeg ik het hier niet btw.

Maar als je dan zegt dat ik door mijn mening/overtuiging in God's schoenen ga staan vraag ik wel een verklaring hoe je tot je conclusie komt.

Vertel dan ook is, je hebt nu mijn onderbouwingen gelezen, wát er niet waar is wat ik allemaal aangevoerd heb.

En lever dan gelijk het bewijs (als het mogelijk is) wat mijn ongelijk bewijst.

dat heb ik eigenlijk al een keer gedaan. vandaar dat ik me een klein beetje genegeerd voelde.
hier komt ie nog een keer
janneman83 schreef:markie? jij bouwt alleen op deze tekst "dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende"???????????
hier heeft hijwel op gereageert met
btw: die tekst die je aanhaald moet je ook in de context lezen. Waarom haal je het zinnetje er voor weg? Als jij zegt dat een moordenaar niet het eeuwige leven kan hebben, dan kan geen een Christen het eeuwige leven hebben, en zal de belofte van God zelf onzin zijn. Elke Christen is een moordenaar.

hoe verklaar je dit dan???

Je staat in Gods schoenen als je zelf gaat bepalen wat God zou gaan doen en wat niet. Je hebt dan wel een tekst aangedragen maar ik vind na aanleiding van de reacties die daar opgekomen zijn dat je daar niet op kan bouwen.
(Denk dat het ook niet verkeerd is om te beproeven of je met dit onderwerp daar op kan bouwen.)

((Hopelijk)) kan je bewijzen dat je degelijk wel met deze onderwerp op deze tekst kan bouwen. Ik durf daar momenteel niet voor te staan.

Als er iets niet in de bijbel staat durf ik het ook niet te beweren. Als je mij overtuigd hebt aan de hand van de bijbel. Dan durf ik ook te zeggen dat zelfmoord verdoemenins is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2004 20:40

Markie schreef:
Aragorn schreef:

Dat heb ik toch niet gezegd? Alleen van wie in Hem geloven en aangenomen zijn als Zijn kinderen. Dat is echter niet de kwestie. Het gaat erom of Zijn kinderen zelfmoord kunnen plegen. Zo ja, dan zei het hun vergeven en is het dus geen verdoemenis. Zo nee, dan doen dus alleen ongelovigen het en is het dus wel verdoemenis. Van dit laatste mag je mij proberen te overtuigen.

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 12 mar 2004 20:42

Markie schreef:
Aragorn schreef:

Thnx aragon.. het ruimt denk wel een stuk op om dat even op een rijtje te zetten waar we eens en oneens in zijn..

niet van iedereen maar dat heeft aragon volgens mij ook niet beweerd. :) ben ik ook met je eens. Niet iedereen alleen de kinderen van God. maar of god ze dan daarvoor bewaard zou ik in het midden laten wand dat heb ik nog niet in de bijbel gevonden

Terug naar “Archief”