LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de

Berichtdoor Faramir » 02 apr 2012 20:11

marin schreef:@Faramir ik denk dat het voor je moeilijk te verteren valt, maar nog enkele details.

Niet echt, je betoog is echter ronduit hilarisch. De gaten worden er aan alle kanten ingeschoten en het strookt allemaal niet met de geschiedenis, maar daar reageer je dan maar niet op om vervolgens het zoveelste zijpaadje in te slaan.
De mis of commune
De commune of heilige mis is een voortzetting van het bloedige offer aan het kruis.
Elke keer als de mis plaatsheeft is het een herhaling van het offer van Christus aan het vloekhout, zoals Rome beweert.
De mis offert Christus dagelijks. De hemelse Vader zou daarmee zeer ingenomen zijn en zou het dagelijkse offer van Zijn Zoon gretig accepteren. Althans zo suggereert Rome.

Citeer eens uit een katholiek document waarin dat beweerd wordt. Ik kan je overigens een zoektocht besparen, dat wordt nergens beweerd. Het gaat over een tegenwoordigstelling, God (en dus Jezus) staat namelijk buiten tijd en ruimte.
De Bijbel verbiedt echter het dagelijks offeren, zie Hebr. 7:22,27, 9:11-15 en 24-26, 10:11-14; 1Petr.3:18, en Hebr.6:6.

Als je een stropop opzet is het vrij makkelijk om hem ook af te branden. Ze noemen het ook wel een drogredenering. Maar als jij er gelukkig van wordt, ga je gang. Ikzelf zou mij diep schamen als ik met zulke drogredenen mijn haat jegens x of y moet botvieren.
De mis is een puur menselijke uitvinding, waarbij de Heiland openbaar te schande wordt gemaakt.
Satan heeft een tijdelijke overwinning behaald op onze Heiland en Verlosser, en kruisigt nu tijdens de mis Hem nog gedurig.

Het wordt steeds grappiger met jou. De Mis is overigens een voortzetting van de Joodse tempeldienst, maar goed, dat gaat je verstand vast te boven.
Welnu, willen wij nog duidelijker bewijs dat Rome en de paus antichrist zijn?

Ga gerust door. Maar wie zegt ons dat jij geen valse leraar bent en een dienaar van satan? Je liegt en bedriegt namelijk aan de lopende band en zodra je daarmee geconfronteerd wordt ga je snel over op een ander onderwerp.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 02 apr 2012 20:27

Faramir schreef:. De Mis is overigens een voortzetting van de Joodse tempeldienst, maar goed, dat gaat je verstand vast te boven.

dat is nu precies HET probleem.Ook het priesterambt werd weer ''teruggebracht''.
Ik vrees dat ik tevergeefs aan u gewerkt heb......zou Paulus zeggen.

Een forummer verwijten dat hij geen geweldig verstand heeft,is gewoon laag en laf, en zegt ontzettend veel over je.
Beneden ieder peil van toelaatbaar beschaafd forumgedrag.
Somebody up there likes you

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 apr 2012 20:36

Ewan schreef:
dat is nu precies HET probleem.Ook het priesterambt werd weer ''teruggebracht''.
Ik vrees dat ik tevergeefs aan u gewerkt heb......zou Paulus zeggen.

Een forummer verwijten dat hij geen geweldig verstand heeft,is gewoon laag en laf, en zegt ontzettend veel over je.

Reageer je toch weer. Het staat je vrij om een topic report in te dienen. Overigens weer zeer interresant dat je wederom iets wil zeggen over moraal. Iets met balk en splinter. Daarnaast zeg ik niet dat iemand geen geweldig verstand heeft, dat maak jij ervan. :-({|=

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 02 apr 2012 22:27

Ewan schreef:

@Ewan, ga maar niet op de verwijten in, ik laat dat altijd van mijn schouders glijden, argumenten zal Rome's dienaren nooit geven, (vooral op Jezus dienstwerk) want dan komen zij in de problemen, het enigste waar je acht op moet geven is de tactiek van het argumenteren.

Ik zal het systeem van Rome's tactiek onverdraagbaarheid in meedere delen hier neer zetten.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 03 apr 2012 06:43

@faramir:
even een andere vraag: (en kunnen we stoppen met moddergooien?)

wat voor waarde hecht de RKK nog aan de heiligenverering? en wat voor rol hebben de minder bekende heiligen zoals de Heilige Rita (voor mij was ze onbekend ;) ) binnen deze verering?

Wat is het verschil tussen Heiligverklaring en zaligverklaring? daar een goed katholiek me ooit eens uitgelegd heeft dat in principe iedere gelovige automatisch heilig is.

vriendelijke groet,
Wees een licht

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 apr 2012 19:55

wees een licht schreef:wat voor waarde hecht de RKK nog aan de heiligenverering? en wat voor rol hebben de minder bekende heiligen zoals de Heilige Rita (voor mij was ze onbekend ;) ) binnen deze verering?

Heiligenverering is een onderdeel van het katholieke (maar bijvoorbeeld ook anglicaanse, oosters-orthodoxe en koptische) geloof. De waarde die daaraan gehecht wordt verschilt per gelovige. Zo ook de rol van minder bekende heiligen, dat verschilt per streek/parochie/persoon. Een parochie met een Titus Brandsma kerk zal meer met de zalige Titus Brandsma hebben als bijvoorbeeld een Vianney kerk. Kerken/parochies hebben over het algemeen de naam van een heilige/zalige.
Wat is het verschil tussen Heiligverklaring en zaligverklaring? daar een goed katholiek me ooit eens uitgelegd heeft dat in principe iedere gelovige automatisch heilig is.

Er worden verschillende definities gehanteerd van heilig, evenals bij priester.
Over het algemeen wordt een zaligverklaring als stap richting een heiligverklaring gezien.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 apr 2012 11:45

Heiligenverering, dat komt toch van de heidense godsdiensten? In de Romeinse en Griekse godsdiensten had je de patronus, de beschermer van iets. Toen de heidenen tot het christendom overgingen omdat dat de staatsgodsdienst werd, namen ze o.a. dat mee, en kreeg dat vorm binnen de kerk. Die genoemde heidenen kwamen niet zozeer uit persoonlijke overtuiging naar de kerk, dus de christelijke waarheid zat hun ook niet hoog.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 apr 2012 14:13

Boekenlezer schreef:Heiligenverering, dat komt toch van de heidense godsdiensten? In de Romeinse en Griekse godsdiensten had je de patronus, de beschermer van iets. Toen de heidenen tot het christendom overgingen omdat dat de staatsgodsdienst werd, namen ze o.a. dat mee, en kreeg dat vorm binnen de kerk. Die genoemde heidenen kwamen niet zozeer uit persoonlijke overtuiging naar de kerk, dus de christelijke waarheid zat hun ook niet hoog.

Het wordt nog veel erger, het Middelaarschap van Christus proberen te ontnemen op basis menselijke tradities door heidendom en 'christelijke religie' te vermengen en de mensen een valse zonden vergeving aan te praten.
Jezus Christus is enige Middelaar tussen God en mens.

De Maria cult

De goddelijke verwekking van een kind bij een maagd kende men reeds in het oude Egypte, Babel, India, Perzië, Griekenland en Rome.
Juist vanuit de biologische onmogelijkheid deed men het als zijnde een wonder tóch gelukken. De R.K. kerk heeft deze oeroude heidense gedachte op Maria overgedragen en tot dogma gemaakt.

Het is ook duidelijk aantoonbaar dat er een verband bestaat tussen de godin Isis en Maria. Isis is de belangrijkste godin van Egypte. In de Isisdienst vond men net als in het R.Katholicisme de openbaring, heilige boeken, traditie, kerkelijke organisatie en geestelijke stand. Er vonden processies plaats, vasten en allerlei rituelen.

Isis is een zelfde figuur als Maria, waarvan rust dient uit te gaan. Gebeden tot Maria gericht getuigen van een vurig geloof, aldus Rome. Ook de heidense Madonna kreeg dezelfde naam als Maria, als de “koninginne des hemels, koningin der zee, schenkster van genade, onbevlekte”, etc. Isis was de moeder van alle groei, vooral in de meimaand. Ook was zij heerseres van de oorlog, en mater dolorosa, moeder der smarten.
Isis zou als maagd haar zoon Horus hebben gebaard. Isis werd de “Moeder Gods” genoemd. Deze naam is door Origenes op Maria overgedragen. Maria heeft haar fel blauwe mantel met sterren erop aan Isis te danken, alsmede de halve maan en ster.

De aanbidding van Maria is pure Isis-dienst.

De Reformatie beoogde de heidense denkbeelden en vormen, die ongeveer rond de tijd van keizer Constantijn en daarna hun intrede hadden gedaan, weer te verwijderen.

De Reformatie wilde zuiverheid in de leer en zuiverheid in het christendom. Dus verwierpen de reformatoren de aanbidding van Maria en de heiligen. Jammer genoeg zijn de reformatoren in het begin al blijven steken en zijn er niet aan toe gekomen af te rekenen met alle heidense vormen
en invloeden.
Enkele reformatoren die dat wel wilden, werden aan de kant gezet, uit vrees dat men de gunst van het volk zou verliezen, en daarmee hun brood.

Augustinus verklaart dat Maria vrij van zonde is, ook van de zogenaamde erfzonde. In de 5e eeuw verschijnen ineens visioenen van Maria, die zieken zou genezen.
In de 11e eeuw beweert Fulbert uit Chartres dat hij melk gedronken had uit een borst van Maria, en ook Bernhard van Clairveaux beweerde hetzelfde.
In 1858 zou Maria in Lourdes in Frankrijk zijn verschenen, waar jaarlijks vele duizenden pelgrims naar toe gaan. In Fatima in Portugal zou Maria in 1917 zijn verschenen.

In de 8e eeuw ging men het wonder van de onbevlekte ontvangenis vieren.
Boven natura, Alexander van Hales, Albertus Magnus en Thomas van Aquino hebben met een beroep op Augustinus dit feest bestreden.

Pas in 1848 slaagde de Jezuïet Peronne erin de onbevlekte ontvangenis te “bewijzen”, op grond van Hooglied 2:2, 4:1 en 7, nl. dat er géén gebrek aan de schoonste onder de vrouwen was.

Op 8-12-1854 verklaarde paus Pius X in zijn bul “Immaculata Conceptio” de onbevlekte ontvangenis van Maria.
Alzo heeft de kerk een nieuwe geloofwaardigheid voortgebracht, welke niets te maken had met het geloof der eerste christenen, maar eveneens niet met het geloof der eerste kerkvaders, die al in veel stukken waren afgeweken. De R.K. kerk kan dus op ieder moment met een nieuw dogma komen en dat invoeren.
Wie weet wat er nog te komen staat!

Maria Mede-Verlosser

De huidige paus heeft een petitie van vier miljoen katholieken ontvangen waarin het verzoek staat om Maria tot Co-Redemptrix, dat is Mede-Verlosser uit te roepen.
Zulk een stap zou haar naast de Heilige Vader, de Zoon en de Heilige Geest plaatsen, en hen te samen tot een “Heilig Kwartet” hergroeperen.
De in het nauw gedreven Rooms katholieke kerk, welke over 20 jaar nog maar 1% kerkbezoek verwacht, moet zich vernieuwen. Rome maakt er aanspraak op de mening van God te kennen en verwijst daarbij simpelweg naar een “Heilige Maagd”, die God wenst vereerd te zien als Mede-
Verlosser.
Volgens het International Marian Research Institute in de USA zal er binnenkort een nieuw Maria-dogma komen.
Maria-cult, het is niets anders dan de oude Egyptische Isis-cult.

Misschien zal het juist goed zijn wanneer de paus ermee instemt Maria tot Co-Redemptrix uit te roepen, want daarmee zal er weer een fikse strijd ontbranden in het christendom.
Orthodoxe katholieken zullen het een belediging vinden van Christus, Die een unieke status heeft vanwege Zijn opstanding uit de doden.
En voor de Protestanten kan het einde wezen voor de oecumenische ontwikkeling, want zij kunnen Maria niet als godin erbij nemen.

De oude Egyptenaren dachten deze verlichting te krijgen op hun eigen weg, via natuur en natuurkrachten.
Alzo Rome.

De heilige Geest echter geeft bovennatuurlijke krachten en verlichting, en dáár gaat het om.
Al het andere is uiteindelijk bedrog.
Alleen wat van Boven komt, is waarheid.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2012 15:43

Boekenlezer schreef:Heiligenverering, dat komt toch van de heidense godsdiensten?

Wellicht dat het ook is voorgekomen in heidense godsdiensten het is echter christelijk vanaf het eerste christendom. Evengoed heeft het gehele christendom vele kenmerken van heidense godsdiensten en heeft het vele gebruiken gekerstend. Recentelijk hebben we op dit forum nog discussies gehad over zondag, kerst, pasen enz enz.
In de Romeinse en Griekse godsdiensten had je de patronus, de beschermer van iets. Toen de heidenen tot het christendom overgingen omdat dat de staatsgodsdienst werd, namen ze o.a. dat mee, en kreeg dat vorm binnen de kerk.

Zo zijn er letterlijk tientallen verbanden te leggen tussen het christendom (en ja, ook het reformatorische christendom) en heidense religies. Als jij dat wil doen dan is dat je goed recht, maar kijk dan ook even naar je eigen geloof wat je eigenlijk gelijk af kan schrijven.
Die genoemde heidenen kwamen niet zozeer uit persoonlijke overtuiging naar de kerk, dus de christelijke waarheid zat hun ook niet hoog.

Veruit de meeste protestanten kwamen niet uit persoonlijke overtuiging tot het protestantisme dus de protestantse waarheid zat hen ook niet hoog. Kun je dat zo stellen? Ik vraag het me af, het waren sowieso hele andere tijden.

Over het algemeen gaan de geschiedkundigen er overigens juist vanuit dat de eerste generaties christenen met een vurig hart zich bekeerde aangezien er vervolging tot de dood op stond. Er zijn documenten van ver voor het jaar 200 waaruit blijkt dat heiligenverering een christelijke praktijk was, en ja je kan het ook in de Bijbel terugvinden. Het is maar net vanuit welke context je de Bijbel leest. Daarnaast heeft het kerkbegrip er ook voor een heel groot deel mee te maken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 04 apr 2012 15:45

marin schreef:Het wordt nog veel erger bla bla bla

Wellicht zou je nu ook eindelijk eens in kunnen gaan op het gegeven dat je nergens daadwerkelijk katholieke documenten plaatst om je laster te ondersteunen. Ook op reeds eerder door jou aangehaalde punten kom je nooit met de bewijslast. Goedkoop.

wees een licht
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wees een licht » 04 apr 2012 21:44

volgens mij was mijn vraag in hoeverre er nog waarde aan gehecht wordt...

niet of het goed of fout is... in mijn ogen is het goed (ben overtuigd protestant hoor ;)) alleen is de waarde ervan voor mij wel interresant.

@faramir: bedankt voor je poging tot beantwoorden van mijn vraag!

mijn 2e vraag over heiligverklaring en zaligverklaring ga ik denk ik zelf verder even aan puzzelen...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 apr 2012 23:07

Hoezo zou de term "Rooms" een negatieve term zijn? Een oud, Rooms-Katholiek strijdlied is dit:

Roomsen dat zijn wij met ziel en harte
Roomsen dat zijn wij met woord en met daad
Roomsen wat onspoed of leed ons tarte
Roomsen tot eenmaal het stervensuur slaat
Roomsen in huis
Rooms ook daarbuiten
Schamen w’ ons nimmer d’ eervolle keus
Lafheid nog vrees zal de lippen ons sluiten
Roomsen dat zijn wij dat is onze leus

Fierheid en blijdschap doorglanst ons leven
Wij zijn van adel en Christ’lijke ‘stam
Moesten w’in strijd of in lijden sneven
Niemand die ooit ons die blijdschap
Fierheid in ’t oog, blijheid van binnen
Voeren wij krijg met verenigd geweld
Fier in het strijden en blijde bij ’t winnen
Jezus de zege van oudsher voorspeld

And’ ren met ons ook de vreugd geschonken
In Jezus name der aard toegezeid
Moge ook de vijand in liefde ontvonken
Wordt hij een vriend in de heilige strijd
Jezus de vruegd blijdschap der volken
’t Ruisen steeds breder het wereldruim door
eens ga Uw Kruis als ’t verschijnd op de wolken
ons roomse strijders in vreugdjubel door

(o.a. gezongen in de leuke serie "Dagboek van een herdershond")

Overigens, wat betreft allerlei verschijningen van dezen en genen: het lijkt mij niet dat een niet-rooms-katholiek daar zo vernietigend over kan oordelen. Dit zeg ik vooral tegen Marin: jij was er niet bij, dus jij kunt in geen geval oordelen dat Maria of wie dan ook niet aan een herderinnetje zou kunnen zijn verschenen. Je hoeft het niet te geloven, maar het is niet aan jou of aan mij om te ontkennen dat deze verschijning heeft plaatsgevonden - wij zijn immers niet alwetend en wij waren in 1917 nog niet eens in de maak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 apr 2012 23:57

Optimatus schreef:

Overigens, wat betreft allerlei verschijningen van dezen en genen: het lijkt mij niet dat een niet-rooms-katholiek daar zo vernietigend over kan oordelen. Dit zeg ik vooral tegen Marin: jij was er niet bij, dus jij kunt in geen geval oordelen dat Maria of wie dan ook niet aan een herderinnetje zou kunnen zijn verschenen. Je hoeft het niet te geloven, maar het is niet aan jou of aan mij om te ontkennen dat deze verschijning heeft plaatsgevonden - wij zijn immers niet alwetend en wij waren in 1917 nog niet eens in de maak.

M'n beste Optimatus, op de eerste plaats een prachtig strijdlied (laat je het koor wel eens zingen?), maar ik begrijp best dat je en misschien meerderen er aan kunnen storen, maar...de werkelijkheid is anders, ik zal één voorbeeld aanhalen, als Rome stelt dat Jezus zonder zonde is geboren (en daarom nooit kon zondigen) omdat Maria de moeder Jezus zelf zonder zonde was bij de geboorte van Jezus, dan is de verlossing door onze Heiland en verlosser voor ons van generlei waarde geweest.
Hij is in het vlees gekomen zoals wij zijn met al de aanvechtigen die wij in het vlees ook kunnen overkomen maar nooit heeft gezondigd, als de Here Jezus in een zondeloos mens was geboren was het offer tevergeefs geweest.

En daar bij kan het nooit waar zijn dat Maria verschenen kan zijn aan mensen, Maria ligt net zoals alle mensen die gestorven zijn in haar graf tot aan de opstanding als Christus als Koning zal verschijnen, je weet Bijbels is er geen ziele leven na het sterven, diegenen die in Christus zijn gestorven zullen opstaan, die dragen het zaad van Christus in hun leven doordat zij in Hem hebben geloofd en daardoor zijn zij gerechtvaardigd en zijn geborgen in God.

De Bijbel geeft wel aan dat Henoch, Mozes, Elia door God zijn opgenomen in bijzondere gebeurtenissen, zoals enkele die opgewekt zijn bij Jezus sterven (als getuigen), maar heb jij in Gods Woord gelezen dat Maria daarbij hoort en daardoor aan mensen kan verschijnen, wie dat gelezen heeft mag het zeggen!!

gr.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 apr 2012 16:40

Leuke stropop redenering weer. Daarnaast is het wel heel amusant om te zien dat je denkt dat jouw visie de enige mogelijke (bijbelse) visie is.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 05 apr 2012 21:15

Optimatus schreef:Overigens, wat betreft allerlei verschijningen van dezen en genen: het lijkt mij niet dat een niet-rooms-katholiek daar zo vernietigend over kan oordelen. Dit zeg ik vooral tegen Marin: jij was er niet bij, dus jij kunt in geen geval oordelen dat Maria of wie dan ook niet aan een herderinnetje zou kunnen zijn verschenen. Je hoeft het niet te geloven, maar het is niet aan jou of aan mij om te ontkennen dat deze verschijning heeft plaatsgevonden - wij zijn immers niet alwetend en wij waren in 1917 nog niet eens in de maak.
Aan de verschijning twijfelen hoeft ook niet per se, maar sowieso wel aan wat de boodschap is. :)

Overigens ben ik het eens met hetgeen marin hierboven als laatste bericht schreef. Ik snap ook totaal de verering/aanbidding/whatever jegens Maria niet, want waarom zou je überhaupt via Maria bidden [of elk ander persoon] als je direct naar Jezus Christus(!) kunt bidden? Mijn inziens doe je daarmee ook onrecht aan de Goddelijkheid van Jezus Christus, je passeert hem in wezen. Sowieso deel ik de mening dat ook Maria op haar oordeel wacht - met dát in het achterhoofd kun je inderdaad concluderen dat de Maria-verschijningen níet Maria betreft maar een demon die zich voordoet als Maria.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Terug naar “Archief”