Smurffie schreef:Wat zou jij gezegd hebben Coll? Hoe zou jij dat nu uitgelegd hebben? (Ik wil je niet uitdagen ofzo, maar daar ben ik gewoon benieuwd naar)
Zie hier mijn reactie.

Moderator: Moderafo's
Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Dus onder de niet-wereldgelijkvormige zaken vallen a) onthouding óf (als je daartoe niet in staat bent) b) je niet-onthouden binnen het huwelijk.
Onder de wereldgelijkvormige zaken valt dus het je niet-onthouden buiten het huwelijk.
1) Paulus gebruikt het concept 'wereldgelijkvormigheid' in Romeinen 12, maar hij gebruikt het absoluut niet met betrekking tot de seksuele moraal. Met niet-wereldgelijkvormigheid bedoelt hij dat je als gelovige je naaste moet aanvullen, liefhebben, helpen. Je kunt nu zelf allerlei andere zaken onder Paulus' notie van wereldgelijkvormigheid gaan scharen, maar zo heeft hij het niet geschreven.
In Romeinen 12:1 (wat voorafgaat aan de tekst over wereldgelijkvormigheid) gaat het erom dat we ons lichaam stellen tot een levend, heilig en voor God welbehaaglijk offer. Onder lichaam moeten we hier niet alleen ons fysieke lichaam verstaan, maar ons hele leven, wat we doen en wat we laten. Alles is hier dus in inbegrepen, dus ook seksualiteit.
Prima, alleen (zoals ik al zei) staat dat dus los van Paulus' notie van (niet-)wereldgelijkvormigheid. Wat je hier stelt weerlegt die stelling niet, het zegt alleen iets over Paulus' mening omtrent bepaalde dingen.Daarnaast wordt in Rom. 12 gesproken over het feit dat elke christen een ledemaat van het lichaam (de Gemeente) van Christus is. In 1 Kor. 6:15-17 gebruikt Paulus precies hetzelfde beeld, maar dan met betrekking tot hoererij. En hij wijst dit in krachtige bewoordingen af.
Wat wil je hiermee zeggen?
Collateral schreef:Collateral schreef:2) Het moge duidelijk zijn dat Paulus het vrijgezelle bestaan prefereerde boven het huwelijk, hoewel het huwelijk 'om der hoererijen wil' er ook wel mee door kon. Let wel: een huwelijk tussen man en vrouw!
Dit is echter de visie van Paulus; er zijn meerdere Bijbelse visies. Zo was het volgens de oudtestamentische God onder bepaalde voorwaarden voor zowel mannen en vrouwen oké dat ze er (niet tegelijkertijd natuurlijk) meerdere sekspartners op na hielden. Het blijkt dus dat 'Gods wil' min of meer bepaald werd door wat in de contemporaine cultuur gebruikelijk was.
Als 'Gods wil' dus met de tijd mee is gegaan, waarom zou dat proces dan niet voortgezet zijn tot in het heden? Met andere woorden: is het niet logisch dat Gods seksuele moraal veel losser is dan toen, omdat die moraal in onze huidige cultuur ook veel losser is?
In de Bijbel zie je de beweging van polygamie (komt in het Oude Testament voor) naar monogamie (Nieuwe Testament). Wat je voorstelt is dus weer een omkering van deze beweging. Dat lijkt me alleen gewettigd als je daar een geldige reden voor hebt.
Waar stel ik een omkering van de beweging polygamie->monogamie voor?Het enige wat ik voorstel is dat het wellicht logisch zou zijn om 'Gods wil' ook tegenwoordig aan te passen aan de heersende cultuur. Nou, en als er iets tegenwoordig niet heerst is het polygamie.
Collateral schreef:Je stelt dat Gods wil bepaald wordt door wat in de contemporaine cultuur gebruikelijk was. Zelf ben ik van mening dat de contemporaine cultuur gereguleerd werd door God in het Oude Testament, maar dat het van den beginne (Genesis) alzo niet geweest was.
Lees 2 Samuël 12:8 en je kunt het woord 'gereguleerd' vervangen door 'gestimuleerd'. En buiten dat werkt jouw zienswijze een beeld van een 'pappende en nathoudende' God in de hand, wat me ook niet echt geloofwaardig lijkt.
elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Collateral schreef:elbert schreef:Dus onder de niet-wereldgelijkvormige zaken vallen a) onthouding óf (als je daartoe niet in staat bent) b) je niet-onthouden binnen het huwelijk.
Onder de wereldgelijkvormige zaken valt dus het je niet-onthouden buiten het huwelijk.
1) Paulus gebruikt het concept 'wereldgelijkvormigheid' in Romeinen 12, maar hij gebruikt het absoluut niet met betrekking tot de seksuele moraal. Met niet-wereldgelijkvormigheid bedoelt hij dat je als gelovige je naaste moet aanvullen, liefhebben, helpen. Je kunt nu zelf allerlei andere zaken onder Paulus' notie van wereldgelijkvormigheid gaan scharen, maar zo heeft hij het niet geschreven.
In Romeinen 12:1 (wat voorafgaat aan de tekst over wereldgelijkvormigheid) gaat het erom dat we ons lichaam stellen tot een levend, heilig en voor God welbehaaglijk offer. Onder lichaam moeten we hier niet alleen ons fysieke lichaam verstaan, maar ons hele leven, wat we doen en wat we laten. Alles is hier dus in inbegrepen, dus ook seksualiteit.
Prima, alleen (zoals ik al zei) staat dat dus los van Paulus' notie van (niet-)wereldgelijkvormigheid. Wat je hier stelt weerlegt die stelling niet, het zegt alleen iets over Paulus' mening omtrent bepaalde dingen.Daarnaast wordt in Rom. 12 gesproken over het feit dat elke christen een ledemaat van het lichaam (de Gemeente) van Christus is. In 1 Kor. 6:15-17 gebruikt Paulus precies hetzelfde beeld, maar dan met betrekking tot hoererij. En hij wijst dit in krachtige bewoordingen af.
Wat wil je hiermee zeggen?
Een ontkenning van je stelling dat (niet-)wereldgelijkvormigheid stopt bij de voordeur van de seksuele moraal. Rom. 12:1 en 2 zijn niet los verkrijgbaar. Sterker nog, ze staan in 1 en dezelfde zin.
Collateral schreef:Je stelt dat Gods wil bepaald wordt door wat in de contemporaine cultuur gebruikelijk was. Zelf ben ik van mening dat de contemporaine cultuur gereguleerd werd door God in het Oude Testament, maar dat het van den beginne (Genesis) alzo niet geweest was.
Lees 2 Samuël 12:8 en je kunt het woord 'gereguleerd' vervangen door 'gestimuleerd'. En buiten dat werkt jouw zienswijze een beeld van een 'pappende en nathoudende' God in de hand, wat me ook niet echt geloofwaardig lijkt.
Het is nog maar de vraag of David de vrouwen van Saul daadwerkelijk tot huisvrouw gekregen heeft (dat staat er nl. niet letterlijk).
Maar zelfs al zou dat zo geweest zijn, dan nog was het in die tijd gebruikelijk, hoewel dat niet oorspronkelijk de bedoeling was. Saul was immers gestorven? God heeft het niet gestimuleerd om die vrouwen aan David te geven, maar zij vielen hem (figuurlijk gezien) in de schoot als bijprodukt van het ontvangen van het koningschap, net zoals hij het huis van Juda en Israel ontving (zelfde vers!).
Saillant detail bij dit vers is trouwens, dat het staat in de strafaankondiging van de profeet Nathan vanwege het overspel met Bathseba en de moord op haar man Uria door David. God neemt het dus niet wat David gedaan heeft.
Daarom is het mijns inziens te eenvoudig om te spreken van een beeld van een 'pappende en nathoudende' God. Dat zou afbreuk doen aan het feit dat er in de tijd daadwerkelijk iets is veranderd: in het Nieuwe Testament vind je veel minder een verwilderde seksuele moraal terug bij de kinderen van God. Sterker nog: overspel en hoererij wordt ten strengste veroordeeld, tegen de toenmalig geldende seksuele moraal in. Zie bijv. de reden waarom Johannes de Doper wordt gevangengenomen en onthoofd: vanwege zijn uitspraken tegen Herodes die overspel had gepleegd met de vrouw van zijn broer.
Misschien is dit een te langzame reformatie in jouw ogen, maar wel een waarneembare.
Omdat ik dit eerder ben tegengekomen in je postings, een kanttekening.Collateral schreef:Maar kennelijk was dat zo belangrijk niet en deed God gewoon mee met de heersende moraal.
André schreef:Omdat ik dit eerder ben tegengekomen in je postings, een kanttekening.Collateral schreef:Maar kennelijk was dat zo belangrijk niet en deed God gewoon mee met de heersende moraal.
Kijk mijn 'geloof' is dat God op een Goddelijke manier denkt, en wij mensen op een menselijke manier, zie b.v. Gen. 1
Wat ik dan zo knap vind van jou is dat je op een menselijke manier denkt wat God ruim 2000 jaar geleden met zijn Goddelijke wijsheid zou hebben gedacht.
Pieter schreef:Collateral schreef:Maar kennelijk was dat zo belangrijk niet en deed God gewoon mee met de heersende moraal.
Ik neem aan dat je het niet zo godslasterlijk bedoeld als je het opschrijft?
Pieter schreef:Aha, maar als jij stelt dat God David die vrouwen gaf om hem daarmee een gunst te bewijzen, dan bega je mijns inziens een vergissing.
Bovendien ga je voorbij aan het feit dat David "zijns heren vrouwen" rechtmatig had verkregen, ...
... terwijl hij Bathseba daarentegen middels een misdaad tot vrouw nam. Daar kon God uiteraard Zijn goedkeuring niet aan geven.
Pieter schreef:Hoewel, "rechtmatig verkregen"... Nergens kun je uit Gods Woord opmaken dat Hij polygamie goedkeurt. Dat Hij het niet bestraft, is wat anders.
André schreef:Zodat 2 Sam. 12 ook zo begint: 1 Hij stuurde de profeet Natan naar David toe om hem het volgende te vertellen: Om het even netjes te zeggen, een profeet kwam veelal niet om blij nieuws te brengen, ah fijn je hebt zelf ook een bijbel om de rest te lezen.
OOja, mocht je denken dat ik er op uit ben je tactvol onderuit te halen: Neej het.
Collateral schreef:Pieter schreef:Hoewel, "rechtmatig verkregen"... Nergens kun je uit Gods Woord opmaken dat Hij polygamie goedkeurt. Dat Hij het niet bestraft, is wat anders.
Uit bovengenoemde tekst lijkt me vrij duidelijk dat God het prima vindt. Als dat niet zo zou zijn zou het (zoals ik al zei) zeer ongeloofwaardig zijn dat Hij David Zelf voorziet van meerdere vrouwen.
Pieter schreef:Collateral schreef:Pieter schreef:Hoewel, "rechtmatig verkregen"... Nergens kun je uit Gods Woord opmaken dat Hij polygamie goedkeurt. Dat Hij het niet bestraft, is wat anders.
Uit bovengenoemde tekst lijkt me vrij duidelijk dat God het prima vindt. Als dat niet zo zou zijn zou het (zoals ik al zei) zeer ongeloofwaardig zijn dat Hij David Zelf voorziet van meerdere vrouwen.
Ho. Als je jouw discussielijn doortrekt, zou je kunnen stellen dat alle zonden die gedaan worden, eigenlijk geen zonden zijn, omdat God ze laat gebeuren. Of ga ik nu tekort door de bocht?
Weet je, ik denk dat je deze hele tekst verkeerd interpreteert. David had door zijn zalving tot koning de macht gekregen over het huis van Saul, en daarmee ook over Saul's vrouwen ("uws heren vrouwen"). Dat "in uw schoot" wil niets anders zeggen dan "in uw macht". Maar niet om ze te ge- of misbruiken!
Weet je, ik denk dat je deze hele tekst verkeerd interpreteert. David had door zijn zalving tot koning de macht gekregen over het huis van Saul, en daarmee ook over Saul's vrouwen ("uws heren vrouwen"). Dat "in uw schoot" wil niets anders zeggen dan "in uw macht". Maar niet om ze te ge- of misbruiken!
Omdat ik van een verhaal over een te vroeg uitgepakt kado niet warm of koud word. Ik zie liever wat verwijzingen uit de bijbel.
Wel grappig alleen dat mensen hier blijkbaar alleen maar teksten uit de Bijbel willen lezen. Daar smijten christenen elkaar inderdaad graag mee om de oren. Doet me denken aan de Schriftgeleerden en de Farizeëers. Die wisten ook iedereen met teksten om de oren te slaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten