Moderator: Moderafo's
SDG schreef:Pauline schreef:echte muziek raakt mij persoonlijk veel meer dan alleen een orgel dat begeleid.
Pauline trapt nu alle organisten op hun ziel: orgel is blijkbaar geen echte muziek![]()
![]()
![]()
naomi schreef:Ik lees dat God niet van drumstellen en gitaren houdt?
Wederom, (haha, veel terugkomende psalm) psalm 150.
Waarom op een elektrische gitaar spelen in de kerk.
Omdat muziek mi niet alleen ter begeleiding hoeft te zijn van de zang, maar ook een opzich staand iets kan zijn. Die persoon heeft een talent gekregen om mooi te kunnen spelen en wil dat laten zien, als het goed is.... En wil dat talent gebruiken om God te eren.
Knotwise schreef:
ik citeer even psalm 150:
1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!
Nu kom ik midden in deze discussie vallen, en ik heb geen zin om al het voorgaande te gaan lezen, het kan zijn dat ik nu dingen ga herhalen die al zijn gezegd, mijn excuses dan alvast daarvoor..
David (of wie deze psalm dan ook heeft gedicht) roept ons hier op om God te loven met de bazuin (geeft een rotherrie als je daar op blaast), de luit, de harp, de trommel (wat is het verschil met een drum?), de fluit, het snarenspel, het orgel (jaja, ook die) en cimbalen.
essieee schreef:Ik citeer even wat
Christenen verschillen vaak van mening over de muziekstijl die in kerkdiensten moeten worden gebruikt. Ze voeren een hartstochtelijk pleidooi voor de muziek waar zei de voorkeur aan geven; volgens hen is die muziek het meest Bijbels of wordt God daarmee het meest geëerd. Maar er bestaat geen bijbelse stijl! Er staan geen muzieknoten in de Bijbel; we hebben niet eens dezelfde muziekinstrumenten die er in de tijd van de Bijbel waren
Om eerlijk te zijn zegt de muziekstijl waar we het meest van houden meer over ons dan over God.
Maar God houdt van verscheidenheid. Er bestaat geen christel9ijke muziek, er bestaan wel christelijke tekesten. Het zijn de woorden die een lied heilig maken, niet de melodie!
Dit is geloof ik wel waar het om draait!
jas schreef:essieee schreef:Ik citeer even wat
Christenen verschillen vaak van mening over de muziekstijl die in kerkdiensten moeten worden gebruikt. Ze voeren een hartstochtelijk pleidooi voor de muziek waar zei de voorkeur aan geven; volgens hen is die muziek het meest Bijbels of wordt God daarmee het meest geëerd. Maar er bestaat geen bijbelse stijl! Er staan geen muzieknoten in de Bijbel; we hebben niet eens dezelfde muziekinstrumenten die er in de tijd van de Bijbel waren
Om eerlijk te zijn zegt de muziekstijl waar we het meest van houden meer over ons dan over God.
Maar God houdt van verscheidenheid. Er bestaat geen christel9ijke muziek, er bestaan wel christelijke tekesten. Het zijn de woorden die een lied heilig maken, niet de melodie!
Dit is geloof ik wel waar het om draait!
En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Want je kunt muziek wel degelijk een zeer profaan karakter geven.
jas schreef:naomi schreef:Ik lees dat God niet van drumstellen en gitaren houdt?
Omdat muziek mi niet alleen ter begeleiding hoeft te zijn van de zang, maar ook een opzich staand iets kan zijn. Die persoon heeft een talent gekregen om mooi te kunnen spelen en wil dat laten zien, als het goed is.... En wil dat talent gebruiken om God te eren.
Maar is de kerkdienst een talentenjacht?
Marnix schreef:jas schreef:naomi schreef:Ik lees dat God niet van drumstellen en gitaren houdt?
Nee, net zo min als met orgels... maar God geetf mensen wel talenten en de opdracht om die talenten in te zetten. Als mensen dan het talent hebben van muziek maken, van het begeleiden van de zang in de gemeente, waarom zouden ze die dan niet in zetten? God geeft mensen juist talenten met als doel die tot Zijn eer te gebruiken.
jas schreef:Marnix schreef:jas schreef:naomi schreef:Ik lees dat God niet van drumstellen en gitaren houdt?
Nee, net zo min als met orgels... maar God geetf mensen wel talenten en de opdracht om die talenten in te zetten. Als mensen dan het talent hebben van muziek maken, van het begeleiden van de zang in de gemeente, waarom zouden ze die dan niet in zetten? God geeft mensen juist talenten met als doel die tot Zijn eer te gebruiken.
Een electrische gitaar is ongeschikt als begeleidingsinstrument. Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler. En ja, dat is soms met orgel ook zo. Maar dat had ik trouwens zelf ook al gezegd, blijkbaar lees je maar half.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten