Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jun 2005 18:02

Dat er niets mis is met moderne instrumenten in de kerk, maar dat een orgel misschien idd beter werkt voor gemeentebegeleiding
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 18:58

Gershwin schreef:Dat er niets mis is met moderne instrumenten in de kerk, maar dat een orgel misschien idd beter werkt voor gemeentebegeleiding

Danku. :)
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

Pauline

Berichtdoor Pauline » 25 jun 2005 19:50

ja ligt wel een beetje aan het volk wat er is.
in onze kerk hebben ze 1x in de maand een jeugddiesnt. superlaagdrempeling omdat de doelgroep ongelovige mensen is zeg maar.
en dan hoef je niet aan te komen met een orgel.

dan speelt er een band. en de teksten worden op de muur geschenen. dan kan iedereen mee doen.
dan zijn er wel een zanger en een zangeres om te begeleiden.

vind het echt super altijd die diensten.

echte muziek raakt mij persoonlijk veel meer dan alleen een orgel dat begeleid.

maar k snap je punt wel.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 25 jun 2005 20:30

Pauline schreef:echte muziek raakt mij persoonlijk veel meer dan alleen een orgel dat begeleid.

Pauline trapt nu alle organisten op hun ziel: orgel is blijkbaar geen echte muziek :roll: :oops: :? :mrgreen:
~~Soli Deo Gloria~~

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 25 jun 2005 23:47

SDG schreef:
Pauline schreef:echte muziek raakt mij persoonlijk veel meer dan alleen een orgel dat begeleid.

Pauline trapt nu alle organisten op hun ziel: orgel is blijkbaar geen echte muziek :roll: :oops: :? :mrgreen:

Nee nee. Ze zou dat kunnen bedoelen ja, maar feitelijk zegt ze NIET dat een orgel niet binnen de klasse Echte Muziek valt. Wél dat alléén een orgel dat doet... maar in combinatie met harp en hobo? Dan is 't ineens weer een klasse apart. :D

Mooi staaltje van uitspraken uit hun verband rukken, ja.
"For it was not into my ear you whispered, but into my heart. It was not my lips you kissed, but my soul."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 01:07

naomi schreef:Ik lees dat God niet van drumstellen en gitaren houdt?
Wederom, (haha, veel terugkomende psalm) psalm 150.

Waarom op een elektrische gitaar spelen in de kerk.
Omdat muziek mi niet alleen ter begeleiding hoeft te zijn van de zang, maar ook een opzich staand iets kan zijn. Die persoon heeft een talent gekregen om mooi te kunnen spelen en wil dat laten zien, als het goed is.... En wil dat talent gebruiken om God te eren.

Maar is de kerkdienst een talentenjacht?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2005 08:18

Waar wordt dat gezegd?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jun 2005 11:24

Ik citeer even wat
Christenen verschillen vaak van mening over de muziekstijl die in kerkdiensten moeten worden gebruikt. Ze voeren een hartstochtelijk pleidooi voor de muziek waar zei de voorkeur aan geven; volgens hen is die muziek het meest Bijbels of wordt God daarmee het meest geëerd. Maar er bestaat geen bijbelse stijl! Er staan geen muzieknoten in de Bijbel; we hebben niet eens dezelfde muziekinstrumenten die er in de tijd van de Bijbel waren

Om eerlijk te zijn zegt de muziekstijl waar we het meest van houden meer over ons dan over God.
Maar God houdt van verscheidenheid. Er bestaat geen christel9ijke muziek, er bestaan wel christelijke tekesten. Het zijn de woorden die een lied heilig maken, niet de melodie!

Dit is geloof ik wel waar het om draait!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 26 jun 2005 11:57

Knotwise schreef:
ik citeer even psalm 150:

1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!

6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!

Nu kom ik midden in deze discussie vallen, en ik heb geen zin om al het voorgaande te gaan lezen, het kan zijn dat ik nu dingen ga herhalen die al zijn gezegd, mijn excuses dan alvast daarvoor..

David (of wie deze psalm dan ook heeft gedicht) roept ons hier op om God te loven met de bazuin (geeft een rotherrie als je daar op blaast), de luit, de harp, de trommel (wat is het verschil met een drum?), de fluit, het snarenspel, het orgel (jaja, ook die) en cimbalen.

Haha, dat is grappig. Dat is een vergissing van de vertalers. Het orgel wordt daar natuurlijk niet genoemd. Ik geef even een stukje uit de versie van de NBV:
3 Loof hem met hoorngeschal,
loof hem met harp en lier,
4 loof hem met dans en tamboerijn,
loof hem met snaren en fluit.
5 Loof hem met klinkende bekkens,
loof hem met slaande cimbalen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 16:45

essieee schreef:Ik citeer even wat
Christenen verschillen vaak van mening over de muziekstijl die in kerkdiensten moeten worden gebruikt. Ze voeren een hartstochtelijk pleidooi voor de muziek waar zei de voorkeur aan geven; volgens hen is die muziek het meest Bijbels of wordt God daarmee het meest geëerd. Maar er bestaat geen bijbelse stijl! Er staan geen muzieknoten in de Bijbel; we hebben niet eens dezelfde muziekinstrumenten die er in de tijd van de Bijbel waren

Om eerlijk te zijn zegt de muziekstijl waar we het meest van houden meer over ons dan over God.
Maar God houdt van verscheidenheid. Er bestaat geen christel9ijke muziek, er bestaan wel christelijke tekesten. Het zijn de woorden die een lied heilig maken, niet de melodie!

En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Want je kunt muziek wel degelijk een zeer profaan karakter geven.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jun 2005 16:54

jas schreef:
essieee schreef:Ik citeer even wat

En daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Want je kunt muziek wel degelijk een zeer profaan karakter geven.

Leg eens uit....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2005 17:01

Om even terug te komen op de opwekkingsliederen. Er zijn een aantal opwekkingsliederen waar contstant 1 of 2 teksten meerdere keren achter elkaar gezongen word. Zelf zou ik dat persoonlijk niet kunnen zingen! Maar dat is weer per mening verschillend.

Psalmen: er zitten super mooie psalmen tussen!

Om even af te wijken van deze topic:

Gisteravond zongen wij met ons koor (jongerenkoor Hosanna) in een verpleeghuis. We zongen daar ook een aantal psalmen, op andere wijs. Maar onze dirigent dacht na het derde vers van: laten we het op de normale wijs (ritmisch) zingen. En die mensen daar hebben mee gezongen. Geweldig! En ook zongen we met hen: Blijf met ons Heer, als d' avond is nabij.....etc. Wat geweldig om die mensen te horen zingen. (sommigen dement).

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2005 18:01

jas schreef:

Omdat muziek mi niet alleen ter begeleiding hoeft te zijn van de zang, maar ook een opzich staand iets kan zijn. Die persoon heeft een talent gekregen om mooi te kunnen spelen en wil dat laten zien, als het goed is.... En wil dat talent gebruiken om God te eren.

Nee, net zo min als met orgels... maar God geetf mensen wel talenten en de opdracht om die talenten in te zetten. Als mensen dan het talent hebben van muziek maken, van het begeleiden van de zang in de gemeente, waarom zouden ze die dan niet in zetten? God geeft mensen juist talenten met als doel die tot Zijn eer te gebruiken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 jun 2005 22:02

Marnix schreef:
jas schreef:

Nee, net zo min als met orgels... maar God geetf mensen wel talenten en de opdracht om die talenten in te zetten. Als mensen dan het talent hebben van muziek maken, van het begeleiden van de zang in de gemeente, waarom zouden ze die dan niet in zetten? God geeft mensen juist talenten met als doel die tot Zijn eer te gebruiken.

Een electrische gitaar is ongeschikt als begeleidingsinstrument. Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler. En ja, dat is soms met orgel ook zo. Maar dat had ik trouwens zelf ook al gezegd, blijkbaar lees je maar half.

Elladan
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Elladan » 26 jun 2005 22:24

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:

Een electrische gitaar is ongeschikt als begeleidingsinstrument. Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler. En ja, dat is soms met orgel ook zo. Maar dat had ik trouwens zelf ook al gezegd, blijkbaar lees je maar half.

Een gewone gitaar kan wel, toch? Het heeft een voldoende stemmige klank om met een akoestisch gitaar een eventuele afwezigheid van een orgel op te kunnen vangen... :)

Terug naar “Archief”