Inhoudelijke vervlakking op Refoweb

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 15 feb 2005 07:57

Ik ben dus zo iemand die niet tot de Refo-wereld behoort.
Wat ik gezocht heb is een forum waar ik met mensen kan praten over mijn geloof, mijn twijfels soms, mijn vragen. Hoe ik het beleef en hoe anderen het beleven.
Dat heb ik hier wél redelijk gevonden al staan soms meningen recht tegenover elkaar, omdat er nu eenmaal verschillen zijn in de wijze van geloven binnen diverse kerken. (Anders zouden er niet zoveel kerken meer bestaan denk ik...)
Er zijn dingen waar ik mij heel bewust verre van houd. Als ik weet dat mijn gedachten haaks staan op wat in de Refowereld geloofd en ervaren wordt, dan doe ik dus gewoon niet mee.
Hoewel ik wel kijk - en heel soms reageer - is voor mij het meest overgeslagen onderwerp: Dogmatiek en Kerkleer.
Ik voel me thuis op het forum van het Refoweb, ben me voortdurend bewust dat ik in feite 'gast' ben en probeer zoveel mogelijk de ander te respecteren in zijn/haar gedachten en overwegingen.
De enige keren dat ik echt fel en/of heel verdrietig word is wanneer ik mij in het intiemste van mijn leven voel aangevallen, als het veroordeeld wordt. Ik denk aan een topic als het onstaan van de PKN.
Dan zou ik hopen dat ook vanuit de Refowereld mijn gedachten en wijze van geloven gerespecteerd wordt.

Ik hoop van harte dat het forum blijft zoals die is: open voor elke geloofsovertuiging en dat wij met respect voor elkaar aan het forum zullen bijdragen.

Riska

jean

Berichtdoor jean » 15 feb 2005 09:53

Oke Napoleon,

Daar kan ik het op zich ook helemaal niet mee oneens zijn. Maar wat ik wel weer een heel groot gevaar vind, is dat jan en alleman bij onderwerpen zegt tegen de buitenwereld: ik denk dat het zus en zo zit, terwijl er over die onderwerpen dikke boeken geschreven staan, waaraan een hele studie is voorafgegaan. En natuurlijk hoeft de schrijver van zo'n boek dan nog geen gelijk te hebben, maar brengen wij mensen niet vaak in verwarring als we allemaal een beetje roepen op dit forum, ik denk dit en ik denk dat? En dat is natuurlijk ook wat Pierro bedoelt.

Riska,

Ik vind eigenlijk het hele woord Refowereld niet goed gebruikt! Dat lijkt of het echt een heel andere wereld is, en of het een apart volkje is, en vaak gedragen mensen die uit de rechtse hoek komen zich er ook naar, maar ik ben op en top refo(rmatorisch), en probeer me juist niet in dat hokje te plaatsen. Dus ik neem aan dat je met het woord Refo-wereld een andere denkwijze bedoelt? Dan kan ik het met je eens zijn.
Verder wil ik zeggen dat ik ook niet kerkistisch ben, en begrijp dat er zoveel verschillende meningen zijn, onder andere omdat er in verschillende kerken verschillend geleerd wordt. Wel denk ik dat er, als er dan verschillende meningen zijn, die met de bijbel verdedigd mogen worden. En natuurlijk kan het dan zo zijn dat je allebei iets op grond van de bijbel verdedigt, het is ook heel erg ingewikkeld zo af en toe, maar je kunt (mijns inziens) pas stellen dat je de waarheid vertelt, als je het kunt doen op grond van de bijbel, en haar uitleggers. En juist, omdat het gros van de bezoekers hier echt een Reformatorische achtergrond blijkt te hebben, lijkt het me logisch dat bepaalde Reformatorische standpunten in kunnen gaan tegen die van mensen die niet uit die hoek komen. En wat je zegt, ik kan praten over mijn geloof, mijn vragen en twijfels, fijn dat je dat hier vindt, maar ik ben vaak gewoon bang dat ik in al die meningen van jantje en pietje altijd wel wat vind wat ik horen wil... Snap je wat ik bedoel? Ligt misschien ook aan mij dat ik als iemand heel stellig is, gauw geneigd ben het aan te nemen als de waarheid.

Maar wat je zegt Napoleon, respect hebben voor iedereen die hier komt, ben ik met je eens hoor! Alleen ben ik het ook met Pierro eens als hij zegt dat bepaalde dwalingen die met de bijbel weerlegd kunnen worden, ook weerlegd moeten worden. Ook als je dan conclusies trekt waar anderen niet zo blij mee zijn, ja juist dan die mensen wijzen op hun fouten, niet als iemand die alles beter weet, maar wel om het maar heel degelijk te zeggen: tot het heil van de naaste.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 feb 2005 10:38

Ik zie geen enkel probleem in het elkaar op zaken wijzen.

Maar wel in de manier waarop. Het is de toon die de muziek maakt. Ik laat mij gaarne door iemand iets vertellen, maar dan wel door iemand met een uitgestoken hand. Opgeheven of zwaaiende vingertjes zijn niet aan mij besteed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 feb 2005 10:42

Pierro schreef:Hoe zou jij ze anders willen toepassen in deze tijd? Daar ben ik wel benieuwd naar dan.... Je wilt de regels niet strikt overnemen maar hoe wil je het dan concreet toe gaan passen?

Dat is dus een verschil in interpretatie. Ik geloof namelijk dat bepaalde bijbelse normen en waarden tijdgebonden zijn.

Daarnaast heb ik mij altijd verbaasd over de willekeur m.b.t. de wetten uit de boeken van Mozes. Bepaalde dingen worden gezien als verouderd en niet langer toepasbaar, andere dingen acht men heel erg relevant voor deze tijd.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 feb 2005 11:41

Jean schreef: Dus ik neem aan dat je met het woord Refo-wereld een andere denkwijze bedoelt? Dan kan ik het met je eens zijn.

Dat bedoel ik inderdaad - af en toe merk ik dus dat ik anders opgevoed ben, mij anders ontwikkeld heb - in een andere denkwijze.
Maar dat betekent nog altijd dat we elkaar kunnen respecteren en het is wat Optimatus zegt: "de toon maakt de muziek"...

Riska

Berichtdoor Riska » 15 feb 2005 11:43

Sabra schreef:Daarnaast heb ik mij altijd verbaasd over de willekeur m.b.t. de wetten uit de boeken van Mozes. Bepaalde dingen worden gezien als verouderd en niet langer toepasbaar, andere dingen acht men heel erg relevant voor deze tijd.

En hier ben ik het hartgrondig mee eens. Soms bekruipt mij het gevoel dat alleen dat wat uitkomt nog geldt of juist niet meer...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2005 12:15

En dat is een juist gevoel..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jean

Berichtdoor jean » 15 feb 2005 12:19

Ik zie geen enkel probleem in het elkaar op zaken wijzen.

Maar wel in de manier waarop. Het is de toon die de muziek maakt. Ik laat mij gaarne door iemand iets vertellen, maar dan wel door iemand met een uitgestoken hand. Opgeheven of zwaaiende vingertjes zijn niet aan mij besteed.

Ja, daar heb je gelijk in, maar dat betekent nog niet dat je altijd heel lief hoeft te zijn hoor! kijk maar naar de profeten in de bijbel met hun wee gij.
En natuurlijk moet je dan ook de Uitweg tonen, maar half zacht zijn is niet eerlijk. je moet wel zeggen waar het op staat(en natuurlijk weer met de bijbel als uitgangspunt).

Daarnaast heb ik mij altijd verbaasd over de willekeur m.b.t. de wetten uit de boeken van Mozes. Bepaalde dingen worden gezien als verouderd en niet langer toepasbaar, andere dingen acht men heel erg relevant voor deze tijd.

En hier ben ik het hartgrondig mee eens. Soms bekruipt mij het gevoel dat alleen dat wat uitkomt nog geldt of juist niet meer...

Het kan best dat mensen dat doen, maar iedereen weet toch welke wet wel en welke niet vervuld is? Het is raar om te stellen dat we nog moeten offeren enzo, maar dat je nog steeds niet mag stelen is duidelijk toch?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 feb 2005 13:16

Nou haal je dus twee verschillende wetten door elkaar, neem het voorbeeld van waarom een vrouw een rok aan zou moeten hebben, dat word vaak gebaseerd op 'de vrouw mag niet het zelfde kleed dragen als de man' in het zelfde vers staat 'gij zult u geen kleed van tweerlei weefsel dragen' maar dat slaan we dan gemakshalve maar over.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jean

Berichtdoor jean » 15 feb 2005 15:47

Ik begrijp je.
Best frustrerend kan dat zijn ja!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 feb 2005 22:22

Jean, is het niet juist een uitdaging om aan dwalenden uit te leggen waarom het nu zo evident is dat de bijbel en God waar zijn? En als we dan toch 'de buitenwereld' erbij betrekken, ik geloof dat het 'geloofwaardiger' overkomt als blijkt dat mensen ook zelf na kunnen en mogen denken dan wanneer er van bovenaf een soort censuur komt op bepaalde 'dwaalleren'. En als de waarheid zo duidelijk en onomstotelijk is zal die op grond van goede argumenten toch wel vanzelf als winnaar uit de strijd komen?

Ik hoop niet dat iemand zich hier een profetische houding aan gaat meten, in de zin van "wee u!".. :o Nuja, het komt al weleens voor, maar dat is dus dodelijk voor elke vorm van een goed gesprek.

Een apart forum lijkt me hiervoor niet nodig (voor andere zaken is het wel uitermate urgent 8) ), en als de juiste titel boven een topic staat en de kaders dus duidelijk zijn zie ik er geen enkel probleem in.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 15 feb 2005 22:27

Raido schreef:Nou haal je dus twee verschillende wetten door elkaar, neem het voorbeeld van waarom een vrouw een rok aan zou moeten hebben, dat word vaak gebaseerd op 'de vrouw mag niet het zelfde kleed dragen als de man' in het zelfde vers staat 'gij zult u geen kleed van tweerlei weefsel dragen' maar dat slaan we dan gemakshalve maar over.

:mrgreen:
the most important things in life are not things

caprice

Berichtdoor caprice » 15 feb 2005 22:42

Aragorn schreef:Ik hoop niet dat iemand zich hier een profetische houding aan gaat meten, in de zin van "wee u!".. :o Nuja, het komt al weleens voor, maar dat is dus dodelijk voor elke vorm van een goed gesprek.

Weet je wat pas dodelijk is? Mensen niet waarschuwen voor de ellendestaat waarin zij verkeren krachtens onze val in Adam.
Het is dodelijk om jaar in, jaar uit maar door te discussieren over wat men wel of niet zint, maar God laten we maar praten. Totdat op de dag der dagen God zal beginnen te spreken. Maar dan is het te laat.

sela

Berichtdoor sela » 15 feb 2005 22:50

beste caprice,

weet je wat een beetje moeilijk is in topics.. althans, als ik voor mezelf spreek..
dat een opmerking zoals jij die plaatst alle vorm van discussie doodslaat. ik ga ervan uit dat jij de waarheid niet in pacht hebt.. niemand van ons. ik ook niet. alleen God.

inhoudelijke reactie: ik begrijp dat je het goede bedoeld. maar is het zo verkeerd om te discussieren met als doel de waarheid vinden? het leven te begrijpen [ons door God gegeven]? de Bijbel te doorgronden? We zijn hier niet om bang te zijn voor de dag des oordeels, maar om eh.. dat te doen wat God van ons vraagt. te leven, zeg maar.

vrede,
sela

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 feb 2005 22:50

* Is het eens met sela. *

caprice schreef:Weet je wat pas dodelijk is? Mensen niet waarschuwen voor de ellendestaat waarin zij verkeren krachtens onze val in Adam.
Het is dodelijk om jaar in, jaar uit maar door te discussieren over wat men wel of niet zint, maar God laten we maar praten. Totdat op de dag der dagen God zal beginnen te spreken. Maar dan is het te laat.

Waarom wacht God met spreken tot het te laat is?

Bij jouw verhaal krijg ik een beetje de indruk dat God Zijn woede zit op te kroppen tot de dag des oordeels. Ik vind dat een beetje 'God onwaardig' klinken.

Terug naar “Archief”