Je begrafenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 04 feb 2005 08:11

caprice schreef: Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

Nou Caprice, daar geloof ik dus helemaal niets van. Mensen kiezen veelal heel bewust en met veel zorg de bloemstukken voor hun dierbare. Helemaal niet om de dood te verbloemen maar als symboliek voor het leven dat iemand heeft geleid.

Gisteren verzorgde een van onze uitvaartleiders een uitvaart van een man die tijdens zijn leven een hartstochtelijk jager en bosliefhebber was. Alle bloemstukken waren rond dat thema uitgevoerd.
Als het moeilijk is om woorden te vinden dan kunnen symbolen de plaats van woorden innemen. En bloemen kunnen dan een heel mooi symbool zijn.

Ik herinner mij een van de laatste uitvaarten die ik zelf verzorgde. Een oude man die de laatste jaren zo dement als een deur in een verzorgingstehuis verbleef. Z'n dochter vertelde me dat ze maar weinig mensen en bloemen verwachte omdat pa al zo'n tijd uit het actieve leven was verdwenen. Uiteindelijk resulteerde een en ander in het feit dat ik een tweede rouwauto moest inschakelen om alle bloemen te kunnen vervoeren. Voor de dochter was dit een enorme troost, dat haar vader zo geliefd was geweest dat er zoveel mensen toch nog bloemen hadden gestuurd.

Bloemen tijdens de uitvaart heeft absoluut niets te maken met het verbloemen van de dood. Dit is echt zo'n veel gehoorde refo uitdrukking die gebruikt word om er maar een christelijk tintje aan te geven. Als ik een refo-uitvaart regelde vroeg ik wel eens waarom er "geen bloemen" onder de rouwbrief moest staan. Meestal was het antwoord dat men dat niet gewend was. Het was alleen maar uiterlijk vertoon. Maar ondertussen koos men meestal wel de duurste kist, verschillende volgwagens en een uitgebreide koffietafel. Alsof dat geen uiterlijk vertoon is.

Mijn uitvaart staat helemaal op papier. Ik vind dat je als single moreel verplicht bent om te zorgen dat je zaakjes geregeld zijn. Zodat je familie niet overal voor behoefd op te draaien. Daarbij speeld bij mij mee dat mijn levensinvulling anders is dan die van m'n broers en zusters. En ik wil dat mijn uitvaart recht doet aan de manier waarop ik geleefd heb.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 08:29

niemand weet hoe mijn begravenis moet ofzo,, ik ben bang dat ze dan dr achter komen dat ik ooit zm heb willen plegen,, :oops:

maarjah,,, veel vriendinne weten wel hoe ik het wil,,,
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2005 14:52

caprice schreef:Ik denk dat een begrafenis op zichzelf al daarvan spreekt. Daar heb je geen bloemen voor nodig. Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

Dat is jouw interpretatie dat de bloemen op de begrafenis er zijn om de dood te verbloemen. Jij wil geen bloemen op je begrafenis, iemand anders wel, beide keuzes horen gerespecteerd te worden. (zonder met een oordeel klaar te staan.)

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 15:09

Yael schreef:
caprice schreef:Ik denk dat een begrafenis op zichzelf al daarvan spreekt. Daar heb je geen bloemen voor nodig. Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

Dat is jouw interpretatie dat de bloemen op de begrafenis er zijn om de dood te verbloemen. Jij wil geen bloemen op je begrafenis, iemand anders wel, beide keuzes horen gerespecteerd te worden. (zonder met een oordeel klaar te staan.)

En met Yael ben ik het van harte eens. Het heeft ook met liefde te maken. De mens die begraven wordt heb je liefgehad, heb je gerespecteerd en als een laatste soort groet - niet dat de overledene er nog iets van weet - laat je aan iedereen weten, wat die mens voor jou is geweest.

Riska

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2005 15:12

caprice schreef:Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

En ik heb dan weer moeite met mensen die menen de diepste zieleroerselen van andere mensen beter te kennen dan die mensen zelf. :x

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 15:44

caprice schreef:Ten diepste doet men het echt wel om de dood te verbloemen. Daar heb ik moeite mee.

na ik vind het beter dan als er nooit iemand bij het graf komt,, :(
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 15:48

Bloemen bij een graf vind ik zoiets als een vlag op een modderschuit...

sela

Berichtdoor sela » 04 feb 2005 15:49

nah.. dat kan heel mooi staan op die modderschuit.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 15:49

yvonne schreef:

Waarom? Wat vind je daar dan nog?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 15:50

sela schreef:nah.. dat kan heel mooi staan op die modderschuit.

Dat kan, maar het fleurt de modderschuit niet op...

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 16:29

PeterD schreef:
yvonne schreef:

het betekend gewoon heel veel voor me... :cry:
sorry hoor :?
:cry:
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 16:31

yvonne schreef:
PeterD schreef:
yvonne schreef:

Geeft niet, voor iedereen ligt dat anders, maar persoonlijk zegt het me niets.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2005 16:32

yvonne schreef:
PeterD schreef:
yvonne schreef:

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Je wéét dat die ander er eigenlijk niet meer is. Maar het is de plek waar je iemands lichaam neer hebt gelegd. Een lichaam dat je lief was om de persoon die erin huisde.
En af en toe daar even komen betekent een vorm van verbondenheid, van je even dichtbij de ander voelen. Dat mag toch?
Ik vind het heel legitiem en voor de een is rouwverwerking om er nooit meer te komen en voor de ander om dat af en toe wel te doen.
Respecteer dat van elkaar!

Riska

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 04 feb 2005 16:46

Riska schreef:
yvonne schreef:
PeterD schreef:
yvonne schreef:

Ik denk dat het heel persoonlijk is. Je wéét dat die ander er eigenlijk niet meer is. Maar het is de plek waar je iemands lichaam neer hebt gelegd. Een lichaam dat je lief was om de persoon die erin huisde.
En af en toe daar even komen betekent een vorm van verbondenheid, van je even dichtbij de ander voelen. Dat mag toch?
Ik vind het heel legitiem en voor de een is rouwverwerking om er nooit meer te komen en voor de ander om dat af en toe wel te doen.

Riska

vind ik ook!!!!
:)
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 04 feb 2005 16:49

yvonne schreef:
Riska schreef:
yvonne schreef:
PeterD schreef:
yvonne schreef:

Riska

vind ik ook!!!!
:)

Laat ik duidelijk stellen dat ik ieder in zijn /haar waarde wil laten, maar ik er zelf dus totaal niet vind. Daarom dat ik graag wil weten waarom een ander daar wel wat kan vinden.

Terug naar “Archief”