Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:No offence verder naar de compinatie schepping-evolutie, maar uiteindelijk vind ik het denk ik toch niet zo'n heel charmante theorie. Dat God zegmaar een klein beginnetje maakt en daarna alles maar wat laat aanklooien (lees: muteren, selecteren, overleven) vind ik toch een minder aannemelijk idee dan dat Hij alles in een keer schept.
Collateral schreef:als een zaaier ofzoiets
Maja de Bij schreef:Collateral schreef:als een zaaier ofzoiets
Als vanuit een singulariteit of een zwart gat het heelal is gaan groeien (opgeblazen) dan kom je uit bij het pantheisme, want dan leeft ook het levenloze.
't zou wel een nieuwe dimensie aan de term zwart zaad toevoegen.
Collateral schreef:Maja de Bij schreef:Collateral schreef:als een zaaier ofzoiets
Als vanuit een singulariteit of een zwart gat het heelal is gaan groeien (opgeblazen) dan kom je uit bij het pantheisme, want dan leeft ook het levenloze.
Ik snap je gevolgtrekking niet...
Maja de Bij schreef:Wat ik me afvraag is, als je het heelal toestaat op eigen kracht van niets iets te worden, dan strijdt dat toch met alle natuurwetten -God doet er niet toe nemen we aan, je hebt dus niet anders-, die het omgekeerde voorspellen. Alles is immers op zoek naar maximale chaos?
Collateral schreef:Maja de Bij schreef:Wat ik me afvraag is, als je het heelal toestaat op eigen kracht van niets iets te worden, dan strijdt dat toch met alle natuurwetten -God doet er niet toe nemen we aan, je hebt dus niet anders-, die het omgekeerde voorspellen. Alles is immers op zoek naar maximale chaos?
Dat laatste geloof ik niet; het kan zijn dat de natuurwetten in veel gevallen leiden tot chaos, maar er bestaat ook nog ziets als evenwichtsvorming. Gelukkig maar, want anders zou de wereld (al dan niet in zes dagen ontstaan) binnen no time vergaan.
Collateral schreef:Dat laatste geloof ik niet; het kan zijn dat de natuurwetten in veel gevallen leiden tot chaos, maar er bestaat ook nog ziets als evenwichtsvorming. Gelukkig maar, want anders zou de wereld (al dan niet in zes dagen ontstaan) binnen no time vergaan.
elbert schreef:Volgens de tweede wet van de thermodynamica kan de totale entropie (mate van wanorde) van een afgesloten systeem in een natuurkudig proces alleen maar toenemen in de loop van de tijd. Wanneer deze tweede hoofdwet algemeen geldig blijkt te zijn voor het heelal (en de meeste natuurkundigen gaan daar vanuit), dan zal het heelal na verloop van tijd (men heeft het over meer dan 10 miljard jaar in elk geval) enkel nog uit wat losgeslagen subatomaire deeltjes bestaan.
Ach ja, dit is maar de toekomstvoorspelling op basis van de huidige stand van de wetenschap.
Collateral schreef:Aragorn schreef:No offence verder naar de compinatie schepping-evolutie, maar uiteindelijk vind ik het denk ik toch niet zo'n heel charmante theorie. Dat God zegmaar een klein beginnetje maakt en daarna alles maar wat laat aanklooien (lees: muteren, selecteren, overleven) vind ik toch een minder aannemelijk idee dan dat Hij alles in een keer schept.
... en daarna alles maar wat laat aanklooien.
Aragorn schreef:Ik zie iig niet zoveel reden waarom God het middels evolutie zou moeten doen.
Collateral schreef:Aragorn schreef:Ik zie iig niet zoveel reden waarom God het middels evolutie zou moeten doen.
God moet niks.Maar ik vind evolutie een aantrekkelijker idee omdat daarmee alles geleidelijk ontstaat, onderwijl voldoend aan de gangbare natuurwetten, wat bij de creationistische visie niet het geval is.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 17 gasten