MajadeBij schreef:Dat je de begrafenis pas wilt regelen als de patient is overleden. snap ik.
Ik bedoelde met er bij zijn van de dominee, niet dat hij bij het toedienen van het spuitje moet zijn, maar wel bij gesprekken tussen de artsen en de familie. Juist ook, omdat hij als geen ander kan weten wat er speelt op het gebied van de worsteling rond schuld en vergeving. Vaak weet een dominee veel beter wat er op dat gebied speelt dan de kinderen of de partner, of zijn deze bijvoorbeeld veel ruimdenkender.
Stel je voor dat de dominee mordicus ( ) tegen is, en hij hoort pas na het sterven wat er gebeurd is, dan zadel je hem toch met een gigantisch probleem op?
Juist omdat stervenssituaties vaak niet ideaal zjn (jouw voorbeeld is dat wel!), en ook omdat een stervende meer is dan een ziek lichaam, dient de kerk present te zijn.
Je hebt het niet goed gelezen. Juist het voorgaande traject is belangrijk. Onze predikant heeft dus deze terminale patiënte regelmatig bezocht en, omdat er een beroep is aangenomen naar een andere gemeente, zelfs de begrafenis geregeld.
Maar in de afgelopen paar jaren waren er dus regelmatig gesprekken tussen patiënt en gemeentelid en zij weten precies wat ze aan elkaar hebben. Oók als er uiteindelijk tot euthanasie besloten zou worden.
Wanneer een predikant pas geroepen wordt als de beslissing eigenlijk al gevallen is, is er iets grondig mis. Bij ernstige ziekte is het de taak van een pastor (de naam zegt alles) om regelmatig met zo iemand te spreken en alle facetten van het sterven en de manier waarop, door te spreken.
Dat kan ook in een ziekenhuis bij een ziekenhuispastor.
Ik weet dat mijn vader regelmatig bezoek kreeg van de ziekenhuispastor, omdat er grote, geestelijke nood was en mijn vader zich in de woonplaats niet gesettled had, hij woonde er nog niet zo lang.
Hij overleed "normaal" dus zonder euthanasie, maar de ziekenhuispastor was er regelmatig. Bij het sterven zelf was hij niet aanwezig...
Het gaat dus m.i. niet om het moment zelf maar om een langdurig traject van te voren...
Riska