wat vinden jullie van praiseavonden??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 18 jan 2005 20:16

Marnix schreef:Ik denk dat ik een genuanceerd standpunt inneem. Ik denk dat alleen maar psalmen zingen niet goed is, dat je dan wat mist... omdat je niet specifiek zingt over wat er na de tijd van David gebeurde. Het komt er wel op profetische wijze in voor..... maar dat is toch anders. Je kan op Pasen een psalm zingen die indirect een paar zinnen hieraan wijdt.... maar het is toch prachtig om dat ook te zingen: De Heer is waarlijk opgestaan! of Christus onze Heer verrees? Dat is dan een stuk directer en past dan toch uitstekend bij wat je viert.

Aan de andere kant hoeft dat natuurlijk niet alleen met opwekking en zjin er ook andere mooie liederen daarover. En zijn de liederen die je zingt ook niet de weg naar de Vader... je zingt alleen wat explecieter over Jezus.
en dat is dus het punt. Jezus brengt ons tot de vader. Dus we moetne veel meer over Jezus zingen. De 'wonderdaden' van God kennen we zo langzamerhand wel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 18 jan 2005 20:20

en dat is dus het punt. Jezus brengt ons tot de vader. Dus we moetne veel meer over Jezus zingen. De 'wonderdaden' van God kennen we zo langzamerhand wel.

Het is een wonderdaad van God dat Jezus mij bij de Vader bracht.
"Het is een wonder in mijn ogen!
Ik zie het maar doorgrond het niet."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2005 20:40

Tja... mooie psalm, 118. Dat gaat wel over Jezus.... alelen zo jammer dat Zijn naam in de psalmen niet wordt genoemd :) Daarom ben ik een voorstander van beiden: Psalmen en opwekking/E&R/gezangen etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 19 jan 2005 13:55

tobyfan schreef:
tobyfan schreef:
sweap schreef:Ik ben regelmatig op een praise-avond geweest, en dat bevalt mij steeds erg goed! Door het zingen van de liederen kan ik God aanbidden, en je merkt dat de heilige Geest aanwezig is! Wat de engelse liederen betreft, er worden meestal ook genoeg Nederlandse liederen gezongen. En anders kun je even aan iemand anders vragen wat het lied inhoudt.

Regenboog, wat bedoel je met de sing-in in Veenendaal dat een show wordt? Ik kom er ook bijna altijd, en vind het heerlijk! Ik ontmoet God er echt, en snap je opmerking niet echt. Kun je uitleggen?

Wat de vraag van Tobyfan betreft, ik zou niet weten wat er fout is aan een praise-avond. Iets waardoor je dichter bij God komt, kan niet fout zijn :roll: (btw, beetje opmerkelijke vraag van een toby fan? 8) )

ennum is niej zo raar hoor voor een tobyfan :lol: vind toby gewoon goewd maar houd ook van praise ensow :mrgreen: vind um gewoon lekker radicaal ensow :wink: maar praise is oowk mooooooi :P :-({|=

Ik bedoelde niet dat de combi Tobyfan en opwekking/praise raar is. Maar jij vroeg wat we van opwekking vonden, omdat je misschien bang was dat het fout zou zijn. Toen dacht ik, als je de liedjes van Toby niet fout vindt, dan kun je moeilijk opwekking wel fout vinden.

Beetje vaag gezegd :roll: Kan het niet zo goed duidelijk maken wat ik bedoel :shock:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2005 15:23

Er zit nogal verschillen tussen het naar een praiseavond gaan en thuis naar Toby Mac luisteren hoor :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 19 jan 2005 15:47

Praiseavonden zijn tof! Vooral die in Gouda.

En TobyMAC is ook cool :)C Psalmliefhebbers moeten echt zijn versie van Psalm40 horen!
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2005 15:54

tenzij ze van de psalmen houden vanwege de muziek ipv de inhoud.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 19 jan 2005 16:01

Uitgesloten :mrgreen: Onmogelijk. Ken niet.

:wink:
..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jan 2005 18:27

joris schreef:
Aragorn schreef:
joris schreef:je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?

Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

Hm, ik denk dat je er toch echt teveel een big deal van maakt. Het is waar dat psalmen niet specifiek gaan over het NT, maar ik heb nog niemand horen vertellen (behalve jou nu dan :P ) dat dat voor de persoon die dat zingt impliceert dat de weg naar de Vader nog niet open is.

Op nieuw tentamentische manier loven en prijzen, prima. Maar dat hoeft niet perse door opwekkingsliederen. Maar misschien was ik nog niet duidelijk genoeg om te zeggen dat psalmen uiteraard niet het enige alternatief voor opwekkingsliederen zijn.
denk er nu eerst maar eens over na.

Dat impliceert dus dat ik er niet over nagedacht zou hebben? Buiten het gegeven dat ik dat een ietwat aanmatigende opmerking vind zou ik liever zien dat je dan ook even aangeeft waar ik een denkfout maak, feiten verdraai of een kromme redenering ophang. Dan is het gelijk duidelijk wat je bedoelt en hoeft niet het hele forum te wachten tot uiteindelijk het moment van Aragorn's illuminatie is aangebroken..

brammetje
Mineur
Mineur

praise

Berichtdoor brammetje » 19 jan 2005 18:33

Wellicht zijn de liederen welke in jezelf opkomen . de liederen die je moet zingen van de Heilige Geest , welke je tot aanbidding leiden . Dat is wat de HG doed onder andere .

Psalmen zijn mooi evenzo als zoveel liederen . maar ook je eigen compesities niet uitvlakken .

Ik stel mij David voor met een harp die door de weide landen loopt en een dorstig hert water ziet drinken . en ja geispireerd onstaat psalm 42 .

en ga zo maar door . De intentie is niet de psalm of lied die een ander geschreven heeft maar de uiting van wat in je hart leeft . voor de een is dat weer anders dan voor de ander .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 19 jan 2005 18:48

Invincible schreef:Praiseavonden zijn tof! Vooral die in Gouda.

En TobyMAC is ook cool :)C Psalmliefhebbers moeten echt zijn versie van Psalm40 horen!

TobyMac? Brrr... vreselijk... je kan jezelf niet horen denken als hij 'zingt' ....

Praise avonden: leuk, houden zo! :)

joris

Berichtdoor joris » 19 jan 2005 18:57

Aragorn schreef:
joris schreef:
Aragorn schreef:
joris schreef:je overtuiging beinvloed je voorkeur, tenminste daar zijn overtuigingen voor. toch?

Het je beperken tot psalmen in de kerkdienst ontneemt de mogelijkheid om God op een Nieuw testamentische manier te loven en te prijzen. en dat heeft alles te maken metd eweg naar de Vader die nu weer open is.

Hm, ik denk dat je er toch echt teveel een big deal van maakt. Het is waar dat psalmen niet specifiek gaan over het NT, maar ik heb nog niemand horen vertellen (behalve jou nu dan :P ) dat dat voor de persoon die dat zingt impliceert dat de weg naar de Vader nog niet open is.

Op nieuw tentamentische manier loven en prijzen, prima. Maar dat hoeft niet perse door opwekkingsliederen. Maar misschien was ik nog niet duidelijk genoeg om te zeggen dat psalmen uiteraard niet het enige alternatief voor opwekkingsliederen zijn.
denk er nu eerst maar eens over na.

Dat impliceert dus dat ik er niet over nagedacht zou hebben? Buiten het gegeven dat ik dat een ietwat aanmatigende opmerking vind zou ik liever zien dat je dan ook even aangeeft waar ik een denkfout maak, feiten verdraai of een kromme redenering ophang. Dan is het gelijk duidelijk wat je bedoelt en hoeft niet het hele forum te wachten tot uiteindelijk het moment van Aragorn's illuminatie is aangebroken..
ja je antwoord kwam wel heel snel vond ik. En het stukje over het verbond daar wordt nog niet op gereageerd. En omdat je het nog door niemand hebt horen vertellen, tja dat is toch geen argument? Logisch juist dat je het nog nooit gehoord hebt, want het is niet erg gereformeerd of reformatorisch om dat te denken.

vraag maar wat je onduidelij kvind in mijn uitleg al in bovenstaande stukjes. Dan kan ik een gerichter antwoord geven.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jan 2005 19:01

wat mag je verstaan onder praise avonden ?
alle diensten waarin andere (lees: vaak modernere) liederen worden gezongen als psalmen?

ik bezoek regelamtig een jeugdkerk, en soms ook speciale kerkdiensten,
vind het wel een HEERlijke afwisseling om God op een wat uitbundigere manier met muziek en stem te prijzen :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 11:21

Even in reactie op Joris en Marnix (n.a.v. mijn vorige posting), en op Stacie.

Stacie, ik doe niet moeilijk over opwekkingsliederen, ik vind alleen (voor mij persoonlijk) dat er veel minder diepgang in zit, dit komt niet omdat ik vanuit het gereformeerde gedachtegoed (ik neem aan dat je reformatorisch bedoelt joris) deze liederen afkeur.

Het zingen van opwekkingsliederen is geen must, het zingen van psalmen ook niet... (dus ik geloof niet dat je kunt stellen dat het allebei moet omdat je anders iets mist, Marnix).
Laatst gewijzigd door kurtyo op 20 jan 2005 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jan 2005 11:25

Stacie schreef:maar zonder gekheid:
praiseavonden zijn zo tof omdat de muren van de kerken worden verbroken, voor even. Als je eens nagaat hoeveel verschillende mensen er zijn uit verschillende kerken is dat echt tof! Verder een prima gelegenheid om je niet-christen vrienden mee te nemen voor een laagdrempelige avond waar ze toch wat over God kunnen horen.

Ten eerste, met gekheid: als God smaak heeft vind hij opwekkingsliederen niet veel. :mrgreen:

Zonder gekheid:
misschien worden muren van kerken even verbroken, maar m.i. is dit ten eerste een schijnverbreking en ten tweede vind ik het te gemakkelijk. Ik geloof namelijk niet dat dit per definitie een verbreking van kerkmuren is. (En zo wel, dan gebeurt dit niet alleen door jeugdkerken). En 1 ding, ik ken veel niet-christenen die naar zo'n avond geweest zijn, er is er geen 1 die het positief vond en allemaal hebben ze hun negatieve beeld gehouden, misschien zelfs nog negatiever. De inhoud is vaak zo verschrikkelijk laagdrempelig dat het beledigend wordt voor hen die niet geloven. (Alsof het eersteklas randdebielen zijn) Daarbij werden er in de jeugdkerken die ik bezocht heb onwaarheden verteld. Daar weegt zo'n schijnverbreking niet tegenop...

Terug naar “Archief”