Pedofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jan 2005 12:05

Hebben we ook, maar pedofilie blijft een zonde... waar wil je heen? Dat het geen zonde is?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 26 jan 2005 18:50

Raido schreef:Hebben we ook, maar pedofilie blijft een zonde... waar wil je heen? Dat het geen zonde is?

Ik heb het er nu niet over of het wel of niet een zonde is en ik wilde nergens heen. Ik zeg alleen maar dat we dat met het verstand kunnen beredeneren en dat de Bijbel er niet over spreekt. En waar de Bijbel niet over spreekt hebben wij ons gezonde verstand voor gekregen. Ik reageerde op peentje:
peentje schreef:Dus verknipterefo, jij gaat zulke zaken met je verstand beredeneren

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 26 jan 2005 18:56

Raido schreef:Hebben we ook, maar pedofilie blijft een zonde... waar wil je heen? Dat het geen zonde is?

En als je graag antwoord wilt op de vraag: Is pedofilie zonde?
En al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. (Romeinen 14:24)
Ja dus. Dus toch een beetje uit de bijbel :D

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jan 2005 14:04

Eigenlijk heb ik nog nooit nar het topic "Relaties" gekeken, dacht er niet aan. Nu kijk ik en zie dit onderwerp.

Pedofilie is niet te genezen. Het is voor een deel aanleg, zit in de genen. Zie het artikel waarnaar verwezen wordt.
Het probleem is dat pedofielen soms de verleiding opzoeken door een baan te nemen in het onderwijs, in de sector jeugd...
Dat kán goed gaan, maar meestal niet.

Pedofilie met pubers is óók misdadig.
Want seksueel misbruik heeft altijd te maken met macht.
Wanneer een - zeg, 14,15-jarige - jongen thuis niet erkend wordt en er is iemand die alle aandacht aan hem geeft die tegen hem zegt dat hij van hem houdt, dan doet die jongen alles wat de ander wil, omdat het zo goed voelt. En binnen de kortste keren worden grenzen overschreden.

Pedofilie is en blijft gevaarlijk - een mens die alle avonden met seksueel getinte fantasieën gaat slapen, maakt op een gegeven moment toch een fantasie tot werkelijkheid.
Het kwaad dat aangericht wordt bij kleine kinderen maar ook bij pubers, is onmetelijk groot. De verwarring bij jonge pubers - het geschonden vertrouwen, de eigen ontwakende seksualiteit, het wordt allemaal kapot gemaakt. Kleine kinderen hebben nog geen woorden voor wat hun overkomt, maar het lijf slaat het op als een herinnering en het kwaad is buitengewoon groot.

Ik denk dat wij te allen tijde waakzaam moeten blijven en goed in de gaten moeten houden hoe onze kinderen zijn en zich ontwikkelen.

Riska

verknipterefo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verknipterefo » 02 feb 2005 21:42

Riska schreef:Pedofilie is en blijft gevaarlijk (...)
Het kwaad dat aangericht wordt bij kleine kinderen maar ook bij pubers, is onmetelijk groot.

Heterofilie is en blijft gevaarlijk.
Het kwaad dat aangericht wordt bij een vrouw die verkracht wordt is onmetelijk groot.

Gelukkig zijn er ook heterofielen die niet verkrachten.
En gelukkig zijn er ook pedofielen die niet verkrachten.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2005 07:42

VerknipteRefo schreef:Heterofilie is en blijft gevaarlijk.
Het kwaad dat aangericht wordt bij een vrouw die verkracht wordt is onmetelijk groot

Alles, waar machtsmisbruik bij voorkomt is foute boel. En hoewel het ook voorkomt dat jongens door hun moeder misbruikt worden, is het toch vrijwel altijd zo dat het mannen zijn die vrouwen, kinderen (en jongens!) misbruiken.
Dat is puur machtsmisbruik en het oppoetsen van het mannelijk ego...

Blijft van kracht dat iemand die pedofiele neigingen heeft niet bij kinderen te werk moet worden gesteld: dat is en blijft de kat op het spek binden, oftewel iemand in een gigantische verleiding brengen. Maar ja, niemand, hetorefiel, homofiel of pedofiel heeft een bordje op, dus zal het altijd blijven.
En - verkrachting van volwassen vrouwen brengt onnoemelijk veel schade, verkrachting en alle andere vormen van seksueel misbruik bij kinderen brengt absoluut onherstelbare schade aan.

Riska

sela

Berichtdoor sela » 03 feb 2005 09:25

verknipterefo schreef:
Riska schreef:Pedofilie is en blijft gevaarlijk (...)
Het kwaad dat aangericht wordt bij kleine kinderen maar ook bij pubers, is onmetelijk groot.

Heterofilie is en blijft gevaarlijk.
Het kwaad dat aangericht wordt bij een vrouw die verkracht wordt is onmetelijk groot.

Gelukkig zijn er ook heterofielen die niet verkrachten.
En gelukkig zijn er ook pedofielen die niet verkrachten.

is er een verschil tussen het aanrichten van schade bij een kind of een vrouw.
ik denk het wel.
een volwassene is iets beter in staat om te begrijpen dat hij/zij dingen niet begrijpt.
een kind is hier minder toe in staat.

of te wel: heterofilie en pedofilie zijn niet helemaal op 1 lijn te zetten qua gevolgen?

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2005 09:55

Sela,

Ik snap niet helemaal waarom "verknipterefo" die heterofilie erbij gehaald heeft. Heterofiel zijn is "normaal", althans, wij gaan ervan uit dat man en vrouw zijn geschapen om ook samen seksualiteit te bedrijven.

Alle misbruik is fout, door wie dat dan ook gedaan wordt.
Ik vlak niet de beschadiging uit van een volwassen vrouw, wanneer zij verkracht wordt.
Wat ik probeer aan te geven is dat een kind afhankelijk is van de volwassene, dat er, als het heel jong is, nog geen woorden voor zijn, waardoor het lijf het als herinnering opslaat, en dat met name om de misbruikte vertrouwensrelatie nog meer ( let op dat nog meer!) beschadigingen aangericht worden, dan wanneer een volwassene aangevallen wordt - en die schade is al bijna onherstelbaar groot.

Als elke misbruikende/overvallende/mishandelende kerel zich dat nou eens zou realiseren. Het gaat niet om die ene overval, om die ene verkrachting. Het gaat om de psychische impact van zo'n gebeurtenis.

Riska

sela

Berichtdoor sela » 03 feb 2005 10:26

jeah! pzies

kon je dat de in je laatste alinea omschreven personen maar duidelijk maken.. :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 feb 2005 12:09

Ik denk dat het verschil met heterofilie vooral is dat de uitoefening van pedofilie in alle gevallen onjuist is, integendeel tot heterofilie, waar alleen de gevallen van misbruik onjuist zijn. Ik kan geen situatie bedenken waarin pedofilie iets goeds en moois zou zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 feb 2005 12:45

sela schreef:jeah! pzies

kon je dat de in je laatste alinea omschreven personen maar duidelijk maken.. :cry:
Ben het met je eens, toch zijn er genoeg mishandelende vrouwen, die mogen ook genoemd worden (ja ik voel me weer eens aangesproken als het over "mannen" gaat).

Omdat het kind geen woorden heeft voor de daad, dus lijd die persoon er dan niet echt onder, tot dat ze weet wat het was, dan vlamt die pijn zo extreem op..

Ik zal maar beginnen waarvan ik denk dat het vandaan komt, ik kom uit een gezin met 4 kinderen een oudere zus een oudere broer en een jonger broertje, ik ben de derde,mijn herinneringen gaan terug naar heel lang geleden, ik denk dat ik iets van 5 jaar was, toen ik van m'n oudere broer {9 a 10} toen, in bed bij hem moest komen liggen, hij zei altijd dat we man en vrouw speelde,voor de rest kan ik me er niet zoveel meer van herinneren,wel van wat later,ik was 10 jaar toen het weer begon en het duurde tot m'n 13de zoiets,al die tijd werd ik sexueel misbruikt door m'n broer, totdat ik in de gaten kreeg dat dat niet normaal was en me ging verzetten.Hij probeerde het nog wel gewoon {door me b.v. te betasten als ik sliep} maar ik bleef volhouden,zo leefde ik verder

van het internet geplukt ;-)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 03 feb 2005 12:47

o zeker, zoals riska als schreef
Alle misbruik is fout, door wie dat dan ook gedaan wordt.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 feb 2005 12:53

Raido schreef:Omdat het kind geen woorden heeft voor de daad, dus lijd die persoon er dan niet echt onder, tot dat ze weet wat het was, dan vlamt die pijn zo extreem op..

Vergis je niet, een kind dat niet onder woorden kan brengen wat er gebeurt, lijdt er onder. Misschien zelfs nog wel meer dan een kind dat het wél kan. Want een kind dat nog geen woorden kan geven aan wat er gebeurt, wordt wél gevoed met angst. Want wat er gebeurt is niet fijn, maar dat is alles wat een kind "weet". Woorden kunnen - soms - ruimte geven aan wat er gebeurt doordat het omschreven kan worden.
Anders slaat de angst toe...

Raido schreef:Ben het met je eens, toch zijn er genoeg mishandelende vrouwen, die mogen ook genoemd worden (ja ik voel me weer eens aangesproken als het over "mannen" gaat).

In dit item gaat het niet over mishandelende vrouwen en mannen, maar over misbruikende vrouwen en mannen en dan zijn - het spijt me dat ik het zeggen moet - mannen in de meerderheid.
Kijk ook maar naar journaals en docu's: in oorlogsgebieden is een ultime manier van vernederen: de vrouw verkrachten. Ik heb eerder genoemd dat er inderdaad kinderen door hun moeder (of tenminste door vrouwen) seksueel misbruikt worden, maar in negen van de tien gevallen gaat het om mannen die seksueel misbruiken.

Riska

sela

Berichtdoor sela » 03 feb 2005 13:05

nah! :shock:

Terug naar “Archief”