Wat is nou precies remonstrantisme?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 00:42

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:Ik neig dan toch eerder naar de Geloofsbelijdenis van Nicæa-Constantinopel. Daar staat immers alles in.

Ai Opti, je bent wijzer dan je je voordoet. Geloof je echt dat dit alles is wat er over gezegd kan worden?

Nou, waarom moet het allemaal zo ingewikkeld?

Als je je er nou echt eens in zou willen verdiepen, en dat wil je vast wel want je bent een leergierige jongeman :mrgreen: , dan zou je er na onderzoek achterkomen dat het contra-remonstrants standpunt eigenlijk zeer eenvoudig van aard is. De Arminianen hebben echter op zo'n subtiele wijze de eenvoudige waarheid verdraaid, dat niet zo maar met één zinnetje of tekstje hun dwaling is aan te tonen. Door de veelheid van woorden, de subtiele zinsbuigingen en woordverdraaiingen, was een grondiger weerlegging noodzakelijk dan tot dan toe gevonden werd in de beschikbare geloofsbelijdenissen. Het punt was nl. dat de Arminianen bijna met alle oude belijdenissen volledig instemden, en toch tot een geheel andere geloofsleer kwamen. Het is grappig om te zien dat hier van remonstrantse zijde gauw verweten wordt de Bijbel niet in de juiste context te lezen, terwijl het juist de Arminianen waren die tekst bij tekst pasten uit Schriftgedeeltes die net zoveel met elkaar te maken hadden als de voet van een mens en die van een paard. De nauwkeurige lezer ontdekt dat ze slechts de schijn hadden de juiste verbanden te leggen, maar in werkelijkheid was het daar ver vandaan.
Hoe dan ook, niet voor niets is het verslag van betreffende synode te Dordt 963 pagina's gedrukte tekst, wat al aangeeft dat van een simpele weerlegging van tekst tegen tekst geen sprake was.
En dat mijn beste, is de reden dat het, om het in jouw woorden te zeggen, allemaal zo ingewikkeld moet.
Namelijk, a.g.v. de Remonstrantse standpunten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2004 02:55

Retep schreef:...
Als we proberen in verzoende relatie met Hem te komen...

Dat is toch weer een manier van zeggen die me niet zo lekker zit. Ik hoop niet dat ik aan het muggenziften ben, of dingen achter je bewoordingen zoek die je niet bedoelt. Zo ja, dat moet je het maar zeggen.
Ik dacht er net over na wat je schreef, maar als je op afstand over iets nadenkt, stel je de geschreven zinnen wel eens wat anders voor dan hoe ze werkelijk geschreven zijn. Ik dacht namelijk dat je geschreven had, dat we moeten proberen om met Hem verzoend te worden.
Als ik het nu weer overlees binnen je context, dan constateer ik dat je het schriftuurlijk kunt interpreteren wat jij hier zegt.

Ik moest denken aan hoe Paulus spreekt in zijn brieven over de verzoening. Hij spreekt dan over een heilsfeit, dat plaatsgevonden hééft. Voltooid tegenwoordige tijd dus. En heel concreet en objectief. Christus heeft dat al gedaan voor ons. De vraag aan ons is: nemen we dat nu in geloof aan? ("Zo simpel is dat dus", zei ds. C. Harinck eens in een preek.)
En dan moeten we niet spitsvondige onderscheidingen gaan maken tussen voorwerpelijk en onderwerpelijk geloven, en op die manier de zaak gaan vertroebelen. Dergelijke spitsvondigheden hebben meer te maken met de filosofie van René Descartes dan met de Heilige Schrift.
De manier waarop Paulus spreekt over die verzoening, hoe hij zijn brieven opent, is ronduit overweldigend. Daar zit een kracht en een leven in, dat is haast onvoorstelbaar. Het stráált er gewoon van af! Ik ben daar wel eens heel diep van onder de indruk gekomen. Dat gaat boven alle zorgen over de gemeenten uit, merk je. Want ook al had hij zorgen over de gemeenten van Galatië, zijn opening is er niet minder stralend om!
Als wij dan gaan denken in termen van "via een ('geestelijk'-mystieke) weg verzoend wórden", is dat ronduit belachelijk in het licht van de kracht van het spreken van Paulus. Een dergelijk denken ontkent de kracht van Christus' verzoeningswerk. Maar helaas waart het spook van die dwaling wèl rond in reformatorisch Nederland!
Wie dat in geloof aanneemt, heel eenvoudig en zonder gesputter, en het spreken van Paulus over de verzoening eens op zich laat inwerken, die zal gaan ervaren wat er staat geschreven in 1 Petrus 1:8: "Denwelken gij niet gezien hebt, en nochtans liefhebt, in Denwelken gij nu, hoewel Hem niet ziende, maar gelovende, u verheugt met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde". Ik heb een tijd geleden eens het commentaar gelezen van dr. P.H.R. van Houwelingen bij deze tekst, dat Petrus zó overweldigd is, dat hij al tastend naar woorden zóékt! Dat dat in de tekst te proeven valt.

Wat ik hier beweer heeft niets te maken met remonstrantisme. Wat remonstrantisme is, heb ik al uitgelegd bij de opening van deze discussie.
Het heeft ook totaal niets te maken met geestelijke oppervlakkigheid. De stukken ellende, verlossing en dankbaarheid worden bevindelijk gekend in het geloof, zoals de gereformeerde belijdenis ons dat leert. Maar ze zijn geen voorwaarde voor de verzoening. Ik denk dat dat bevindelijke ervaren meer te maken heeft met geestelijke verdieping, die de reeds verzoende gelovige krijgt.
We moeten dus ook niet blijven staan bij ons tot-geloof-komen. Nee, er moet opwas in de genade zijn, geestelijke verdieping moet er volgen. Echt geloof en geestelijke oppervlakkigheid kunnen niet samengaan. Hebreeën 5:12-14 onderwijst ons hierover.

Maar inderdaad, de verzoening met God kunnen wij niet tot stand brengen, dat is beslist waar. De hele heilsgeschiedenis getuigt er van. Israël moest in ballingschap. Maar voor die verzoening is Christus dan ook gekomen. Hij heeft uitgeroepen aan het kruis: "Het is volbracht!"

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2004 04:31

jas schreef:De remonstranten zijn meesters van de rede om hun dwaalleer te verbloemen.

jas schreef:De Arminianen hebben echter op zo'n subtiele wijze de eenvoudige waarheid verdraaid, dat niet zo maar met één zinnetje of tekstje hun dwaling is aan te tonen. Door de veelheid van woorden, de subtiele zinsbuigingen en woordverdraaiingen, was een grondiger weerlegging noodzakelijk dan tot dan toe gevonden werd in de beschikbare geloofsbelijdenissen.

Ik ken nog zo iemand, die daar best kundig in is. Iemand die zijn neus ophaalt voor het remonstrantisme, maar ondertussen precies hetzelfde uitspookt als die remonstranten: ds. A. Moerkerken.
Ergens in zijn boekje "Bethel en Pniël" zegt hij, heel quasi-gereformeerd, dat een mens nooit kan steunen op zijn bevindingen, dat hij dat niet aan God kan presenteren als grond. Maar wat beweert hij ondertussen in "Diepten der zee" op pagina 99 en 100? Dit:

Moerkerken schreef:Een heel leerzame geschiedenis. Petrus durfde niet naar de Heere toe te komen, of de Heere moest hem persoonlijk roepen, gebieden. Hij durfde zelf niet zomaar uit de boot te stappen en op het water te lopen, de Heere moest persoonlijk wat tegen hem zeggen. Zult u dat altijd vasthouden? Dat u het alleen maar geloven kunt, als de Heere eerst wat tegen u persoonlijk zegt? Dat is geen valse mystiek, hoor, dat is gezonde bevinding. Er zijn vandaag de dag mensen die zeggen: 'Dat is heel niet nodig. De Bijbel staat toch vol beloften? Nu, het enige wat een mens doen moet is die belofte geloven en zich daarop laten zakken en rusten..., dat de Heere persoonlijk nog wat zeggen moet, dat is allemaal dweperij.'
Denkt u? Zou Petrus dan niet geweten hebben dat er in het boek Jesaja staat: 'Wanneer gij zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, en door de rivieren, zij zullen u niet overstromen'? Natuurlijk. Maar Petrus denkt echt niet: nu, dat staat in Jesaja 43:2, dus daar ga ik. Daar laat ik me nu maar op rusten, want het staat in de Bijbel en mijn geloof mag op de belofte rusten, ik stap overboord! Geloof maar dat hij verdronken zou zijn, als hij het zo gedaan had. Hij heeft een persoonlijk woord van de Meester nodig: 'indien Gij het zijt, zo gebied mij tot U te komen op het water.' Een persoonlijke toepassing. Met minder mag u nooit tevreden zijn, en mag u uw ziel geen rust geven op reis naar de eeuwigheid. Ik weet ook wel dat de Bijbel vol beloften staat, maar die beloften moeten door Gods Geest wel aan mij worden toegepast. De persoonlijke toepassing. En dan ook nog een geschonken geloof, dat ook nog.

De uiterst simplistische manier waarop hij zo eventjes zonder degelijke argumentatie vanuit dit bijbelse gebeuren de lijnen doortrekt naar het geestelijke leven, staat mij tegen. Maar dat niet alleen: hij roept de mens hier op om tòch te steunen op eigen bevindingen, op de onvaste moerasgrond van het eigen gevoel. Probeer alleen maar eens te definiëren wat zo'n persoonlijke toepassing is! Dan zwijg ik nog over hoe je dat dan aan iemand duidelijk moet maken. Kortom, hier vertroebelt Moerkerken de zaak mateloos! Het heldere en concrete spreken van de Schrift wordt hier schaamteloos gesmoord in wollige taal.
Ik zie die bewering in Bethel en Pniël dan ook meer als een façade, die hij erbij haalt omdat dat gereformeerd is, maar wat ondertussen vreemd is aan zijn wèrkelijke denken.

Of laten we nogmaals even naar hem luisteren. Op pagina 54:

Moerkerken schreef:Redeneer uzelf toch niet bekeerd, vrienden, door een optelsom te maken: ik ben een schuldenaar, ik ben een zondaar, alle mensen zijn zondaren, maar nu is het Evangelie er en mag ik de hand van het geloof leggen op dat Evangelie. O, dan is het wonder eruit. Dan krijgen we een verstandsgeloof met een beetje gevoel gemengd. Dan is het wonder van Psalm 116 eruit: 'Ik lag gekneld in banden van den dood; daar d' angst der hel mij allen troost deed missen; ik was benauwd, omringd door droefenissen; maar riep den HEER' dus aan in al mijn nood: 'Och HEER', och wierd mijn ziel door u gered!' Toen hoorde God.' Dat is het wonder! Dat is door de kinderen Israëls die God mochten vrezen, bij het altaar doorleefd.

Wat doet Moerkerken hier? Precies het tegenover gestelde van wat de schrijver van de Hebreeënbrief doet in Hebreeën 12:1 en 2. Moerkerken trekt de aandacht van de gelovige op slinkse wijze af van Christus en het Evangelie der verzoening. En hij richt de ogen van zijn toehoorders op zichzelf! Eigenlijk precies hetzelfde als in het vorige citaat.
In beide citaten laat hij ook niet na om andersdenkenden tendentieus in een hoek te zetten, net zoals we bij Kees Goedhart ook al geconstateerd hebben.

Zeer terecht en heel treffend is dan ook de kritiek van prof. dr. W. van 't Spijker, zoals ik dat kan vinden in Afwachten of verwachten? van K. van der Zwaag, op pagina 803:

Scherp is ook de kritiek van W. van 't Spijker. Evenals het eerste boekje van Moerkerken bepaalt volgens Van 't Spijker de ervaring van de gelovige grotendeels de vraag of men deel heeft aan het verbond der genade. Daarmee wordt de vaste belofte van het verbond min of meer op de tweede plaats gesteld ten opzichte van de ervaring. Moerkerken houdt zich met deze opvatting op in hetzelfde klimaat als de moderne theologie en is daarmee eigenlijk moderner dan hijzelf zou willen toegeven.
(Accentuering van mij)

Bovendien trapt ds. A. Moerkerken ook in precies dezelfde val als de remonstranten, door het uiteen trekken van het menselijke besluit tot geloven en Gods handelen daarin. Precies zoals ik het al aangegeven heb bij de opening van deze discussie in wat ik zei over de hypercalvinisten.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 30 dec 2004 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2004 04:33

jas schreef:...maar de Acta van de Dordtse Synode uit 1618-1619. Daar staan alle stellingen en de rechtzinnige weerleggingen breed uitgemeten in vermeld. Je zou dan nog raar staan kijken m.b.t. wat wel en wat niet remonstrants is.

Je maakt me best wel nieuwsgierig. Zijn die Acta te koop, of ergens te krijgen?
(Ik vraag me alleen af of hoeveel tijd ik er voor vinden zal om het te lezen.)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 08:08

Boekenlezer schreef:
jas schreef:...maar de Acta van de Dordtse Synode uit 1618-1619. Daar staan alle stellingen en de rechtzinnige weerleggingen breed uitgemeten in vermeld. Je zou dan nog raar staan kijken m.b.t. wat wel en wat niet remonstrants is.

Je maakt me best wel nieuwsgierig. Zijn die Acta te koop, of ergens te krijgen?
(Ik vraag me alleen af of hoeveel tijd ik er voor vinden zal om het te lezen.)

O die is zeker nog te koop. Ik heb zelf een uitgave van Den Hertog Utrecht. 2e hands moet je daar zo aan kunnen komen, mss bij Lindenberg in Rotterdam? Ik ga er vandaag heen, zal meteen eens kijken of hij er staat.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 30 dec 2004 19:40

Boekenlezer,

bedankt voor deze heldere uiteenzetting (die mij de oren doet klapperen - en dat bedoel ik niet positief :|).

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 30 dec 2004 21:46

Michel schreef:Boekenlezer,

bedankt voor deze heldere uiteenzetting (die mij de oren doet klapperen - en dat bedoel ik niet positief :|).

Beste Michel,

je bedoelt ongetwijfeld mijn uiteenzetting, waarin ik de theologie van ds. A. Moerkerken behandel.
Het is inderdaad niet erg vriendelijk van mij om zo concreet een naam te noemen, en ik ben ook erg fel van leer getrokken. Dat geef ik direct toe. Ik geloof dat ik dat op dit forum tot nu toe nog niet eerder zo gedaan heb.
Ik ontkom er echter ook niet aan om toe te geven dat ik inhoudelijk wel achter hetgeen sta wat ik neergezet heb. Over de manier waarop dat gebeurt, of dat goed was, valt uiteraard altijd te communiceren. Graag zelfs, want dan leren we elkaar beter begrijpen.

Met vriendelijke groet,
Boekenlezer.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 dec 2004 23:10

Michel schreef:Boekenlezer,

Michel, bedoel je nu dat je niet positief bent over Boekenlezer, de manier waarop hij dit heeft gepost, of ben je min of meer verbijsterd omdat je Moerkerken hierdoor in een ander licht komt te zien dan je gewend was?
Want Boekenlezer heeft wel helemaal gelijk hoor. En er zijn nog veel vreselijker dingen te vertellen dan deze. Niet m.b.t. de persoon Moerkerken, maar m.b.t. tot hele kerkverbanden.
Ik ben zeer verheugd met het geluid wat Boekenlezer laat horen, want ik heb zulke waarheden hier nog niet veel gehoord.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 04 jan 2005 13:13

Sorry voor het late reageren.

Boekenlezer schreef:Beste Michel,

je bedoelt ongetwijfeld mijn uiteenzetting, waarin ik de theologie van ds. A. Moerkerken behandel.
Het is inderdaad niet erg vriendelijk van mij om zo concreet een naam te noemen, en ik ben ook erg fel van leer getrokken. Dat geef ik direct toe. Ik geloof dat ik dat op dit forum tot nu toe nog niet eerder zo gedaan heb.
Ik ontkom er echter ook niet aan om toe te geven dat ik inhoudelijk wel achter hetgeen sta wat ik neergezet heb. Over de manier waarop dat gebeurt, of dat goed was, valt uiteraard altijd te communiceren. Graag zelfs, want dan leren we elkaar beter begrijpen.

Met vriendelijke groet,
Boekenlezer.

Nee hoor, ik vind het helemaal niet erg dat je een naam noemt. Waar ik op doelde met mijn verbazing is inderdaad wat ds. Moerkerken in zijn boek schrijft. Ik heb veel liefde voor de GG, maar dit soort dwaasheden begrijp ik niet :(.

Hoe dan ook, ik ben blij dat je iets uit zijn boek naar voren hebt gebracht, daar waar ik tot nu toe alleen nog maar van dit boek gehoord had (overigens moet ik het relevante gedeelte in 'Afwachten of verwachten' ook nog steeds lezen :)).

jas schreef:Michel, bedoel je nu dat je niet positief bent over Boekenlezer, de manier waarop hij dit heeft gepost, of ben je min of meer verbijsterd omdat je Moerkerken hierdoor in een ander licht komt te zien dan je gewend was?

Dat laatste dus, alhoewel ik nog niet echt een mening over ds. Moerkerken had. Wel wist ik dat hij in aan de rechterkant van de GG zit.

jas schreef:Want Boekenlezer heeft wel helemaal gelijk hoor. En er zijn nog veel vreselijker dingen te vertellen dan deze. Niet m.b.t. de persoon Moerkerken, maar m.b.t. tot hele kerkverbanden.

Nog ergere dingen dan dit? Kan het me nauwelijks voorstellen.

jas schreef:Ik ben zeer verheugd met het geluid wat Boekenlezer laat horen, want ik heb zulke waarheden hier nog niet veel gehoord.

Mee eens.

try

Berichtdoor try » 04 jan 2005 14:44

Het volgende valt me op in de bijdragen van onze gewaardeerde Boekenlezer:

In de openingstopic haalt hij Kees Goedhart, de evangelische voorman onderuit in de constatering, dat hij een onvervalst remonstrants geluid laat horen. Hij heeft er scherpe kritiek op en laat doorschemeren, dat niet alleen hijzelf, maar dat alle gereformeerden en hun belijdenissen daar veel bijbelser tegenaan kijken.

Akoord, zou ik zeggen. Daar kan ik me wat bij voorstellen, alhoewel de suggestie weer te veel is: ach domme, domme (of zelfs sluwe, sluwe) evangelischen, zien jullie dan niet hoe onbijbels het allemaal is. Het lijkt mij dat er wat te gemakkelijk over gedaan wordt, maar goed.

Maar nu het volgende: de topic ontwikkelt zich en onze Boekenlezer meent nu ds. Moerkerken flink de oren te moeten wassen, vanwege zijn stellingname in dit debat. Hij zou in feite eigenlijk ook remonstrantisme beoefenen.

Wat mij betreft: daar kan ik ook in meevoelen. Ik vind het bijvorbeeld ook niet prettig, hoe hij het verhaal van Petrus weet om te kleien tot het gewenste rolmodel van een prototype-bekeerling in ger.gem-stijl.

Wat mij nu zo bijzonder treft, is dat er maar één conclusie mogelijk kan zijn na de bandbreedte die Boekenlezer bestrijkt: het is allemaal kennelijk niet zo simpel als het lijkt.

Waarschijnlijk hebben zowel Kees Goedhart als ds. Moerkerken tal van Bijbelplaatsen, die hun afzonderlijke theologie ondersteunen.
Want dat ze allebei aan het andere uiterste van het christelijk spectrum op dit punt opereren lijkt mij niet te ontkennen. Je kunt ze echt niet in het éne hokje 'remonstrants' stoppen. Alsof ds. Moerkerken evenals Kees Goedhart de vrije wil zou leren!

Nee, ze staan er allebei heel anders tegenover. En onze Boekenlezer bestrijdt beiden.

Kortom: kennelijk is dit onderwerp een bijna onoplosbaar onderwerp, dat elk mens op z'n tijd verscheurt. Zowel voor de éne waarheid is wat te zeggen (dat de mens zelf gelooft) als voor de andere waarheid is wat te zeggen (dat God het geloof schenkt).

Het past dus bij de aard van het onderwerp, dat er niet ergens een geheel sluitend, pasklaar antwoord klaar ligt. Het blijft veelmeer een kwestie van twee waarheden, die er allebei zijn, elkaar niet kunnen uitsluiten en elkaar ook niet kunnen opheffen. Een paradox dus.

Iedereen die meent dat er wel een eindterm te vinden is, moet noodzakelijkerwijs de gehele discussie over verantwoordelijkheid van de mens / genade van God opnieuw voeren om opnieuw tot de conclusie te komen, dat het gaat om een waarheid, die gelijktijdig een menselijk als een goddelijk aspect heeft. En dat blijft natuurlijk zo.

Mijn advies zou zijn: benader het onderwerp veel genuanceerder en geef de beide visies in eerste instantie het volle pond.
Maar elke eenzijdigheid op dit gebied heeft grote consequenties. Of God gaat verloren, of de mens gaat verloren.

In de religie gaat het er nu net om, dat ze elkaar niet missen, maar elkaar weer vinden, zich met elkaar verzoenen en gemeenschap onderhouden. God met de mens.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jan 2005 15:28

try schreef:Mijn advies zou zijn: benader het onderwerp veel genuanceerder en geef de beide visies in eerste instantie het volle pond.
Maar elke eenzijdigheid op dit gebied heeft grote consequenties. Of God gaat verloren, of de mens gaat verloren.

In de religie gaat het er nu net om, dat ze elkaar niet missen, maar elkaar weer vinden, zich met elkaar verzoenen en gemeenschap onderhouden. God met de mens.

Beste try, het probleem is idd niet zo enkelvoudig als de meesten denken. Remonstrantisme uit zich niet alleen in het toebedelen van de mens met een vrije wil. Er zijn tal van andere aspecten die daar direct of indirect uit kunnen voortvloeien. Ook is het mogelijk enerzijds vast te houden aan het feit dat de mens geen vrije wil meer heeft na de zondeval, en anderszins er toch in enig opzicht stellingen op na houden die ook in het pakket van de remonstranten zaten. Vaak komt het er in de kern op neer, al doorredenerend, dat alles valt of staat met het erkennen van de soevereiniteit Gods. En hoewel dit met de mond nog wel beleden wordt, is de praktijk soms zo geheel anders. Ik begrijp Boekenlezer dan ook heel goed m.b.t. wat hij zegt over Moerkerken en stem volledig met hem in. Het remonstrantisme beperkt zich niet tot de uitverkiezingsleer als een afgebakend theologisch terrein, maar is ook onschriftuurlijk in de leer van de rechtvaardigmaking, de bekering tot de zaligheid, de volharding der heiligen en de zekerheid des geloofs. Het is vooral de leer van de rechtvaardigmaking, de wijze van bekeren en de zekerheid des geloofs die de reformatorischen parten speelt in hun geloofsvisie. De geloofsvisie m.b.t genoemde leerstukken is geenszins reformatorisch in die zin dat zij bevestigd wordt door de leer van de oudvaders. Integendeel, zij (de oudvaders) verketteren in hun geschriften veel van de huidige opvattingen van de reformatorisch kerken en veroordelen haar tot pelagiaanse of halfpelagiaanse dwalingen en een voorportaal der hel. De reformatorische leer is verworden tot een wankele hoop, een losse grond van onschriftuurlijke bevinding, een afhouden van zondaren die tot Christus willen komen, etc. etc.

try

Berichtdoor try » 04 jan 2005 15:41

jas schreef:De reformatorische leer is verworden tot een wankele hoop, een losse grond van onschriftuurlijke bevinding, een afhouden van zondaren die tot Christus willen komen, etc. etc.

Iemand, die naar mijn mening in de spanning van dit debat een heldere lijn heeft getrokken is (misschien vreemd genoeg) een Ger.Gem.predikant, die onlang is overleden: ds. L. Huisman. Zijn theologie van Wet en Evangelie (die sterk tot uitdrukking komt in de gelijknamige prekenbundel) haalt precies dit punt naar voren. Helaas is zijn geluid altijd wat op de achtergrond gedrongen. Onlangs is er echter een website gemaakt, waarop zijn gehele geestelijke nalatenschap zal worden gepubliceerd, die heel goed een impuls zou kunnen betekenen binnen de Ger.Gem. die nu geheel lijken vast te lopen in polemieken en ultra-orthodoxe terugtrekkende bewegingen (neem in herinnering de affaire van K. van der Zwaag).
Wie zich verdiept in de prediking van ds. Huisman zal ontdekken hoe krachtig de Evangelie-bediening in de Ger.Gem. ook kan (kon?) zijn.
http://www.dshuisman.nl

try

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 04 jan 2005 23:52

try schreef:
jas schreef:De reformatorische leer is verworden tot een wankele hoop, een losse grond van onschriftuurlijke bevinding, een afhouden van zondaren die tot Christus willen komen, etc. etc.

Iemand, die naar mijn mening in de spanning van dit debat een heldere lijn heeft getrokken is (misschien vreemd genoeg) een Ger.Gem.predikant, die onlang is overleden: ds. L. Huisman. Zijn theologie van Wet en Evangelie (die sterk tot uitdrukking komt in de gelijknamige prekenbundel) haalt precies dit punt naar voren. Helaas is zijn geluid altijd wat op de achtergrond gedrongen. Onlangs is er echter een website gemaakt, waarop zijn gehele geestelijke nalatenschap zal worden gepubliceerd, die heel goed een impuls zou kunnen betekenen binnen de Ger.Gem. die nu geheel lijken vast te lopen in polemieken en ultra-orthodoxe terugtrekkende bewegingen (neem in herinnering de affaire van K. van der Zwaag).
Wie zich verdiept in de prediking van ds. Huisman zal ontdekken hoe krachtig de Evangelie-bediening in de Ger.Gem. ook kan (kon?) zijn.

try

Ik ben het boek afwachten of verwachten van v.d. Zwaag aan het lezen en ik moet zeggen dat hij zeer helder is in zijn betoog. Jammer dat hij zo verguisd wordt, maar ja, dat werd Huisman eigenlijk ook.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jan 2005 21:37

Try schreef:...
Maar nu het volgende: de topic ontwikkelt zich en onze Boekenlezer meent nu ds. Moerkerken flink de oren te moeten wassen, vanwege zijn stellingname in dit debat. Hij zou in feite eigenlijk ook remonstrantisme beoefenen.
...
Je kunt ze echt niet in het éne hokje 'remonstrants' stoppen. Alsof ds. Moerkerken evenals Kees Goedhart de vrije wil zou leren!

Ds. A. Moerkerken leert zeer zeker niet de vrije wil. In dat opzicht verschilt hij hemelsbreed van Kees Goedhart.
Daarom zat ik wel eens te denken: eigenlijk is remonstrantisme niet zo'n gelukkig woord, om daar mensen als ds. A. Moerkerken en ds. F. Mallan mee aan te duiden, en moeten we er een andere naam voor verzinnen, die wat duidelijker is. Maar dan wel een woord, dat net als 'remonstrantisme' duidelijk maakt: kijk uit, het gaat hier om een ernstige dwaalleer!
Vind ik niet zo gemakkelijk te verzinnen. Men duidt het wel aan met hypercalvinisme. (Die term gebruikt ds. C. Harinck in De prediking van het Evangelie voor de GGiN, en K. van der Zwaag maakt in Afwachten of verwachten? via derden duidelijk dat die naam ook van toepassing is op ds. A. Moerkerken.) Maar mijn vader zegt dan weer: "Daar doe je Calvijn onrecht mee aan." Alsof hij daar iets mee te maken zou hebben, bedoelt hij dan.

Try schreef:Nee, ze staan er allebei heel anders tegenover. En onze Boekenlezer bestrijdt beiden.

Kortom: kennelijk is dit onderwerp een bijna onoplosbaar onderwerp, dat elk mens op z'n tijd verscheurt.

Ze staan inderdaad anders tegenover de leer van de vrije wil.
Maar de overeenkomst die ik constateer, is die ik in de opening van de discussie aangegeven heb: het uit elkaar trekken van het handelen van God en de mens.
Bij Kees Goedhart gaat dat zo: 'God wacht op jouw besluit tot bekering. Als jij je besluit te bekeren, kan hij weer verder met zijn heilsplan.'
Bij ds. A. Moerkerken gaat dat zo: 'Wat?! Jij besluit je te bekeren, en om gelovig te gaan leven?! Hou toch op man! Dat kan helemaal niet! Dat kan je wel zeggen, maar dat is zinloos, want Gòd moet het doen! Je kan alleen gered worden met een geschonken geloof! Bid maar of je dat krijgen mag!' (Bij ds. A. Moerkerken kan dat laatste er nog mee door, bij ds. F. Mallan niet omdat hij zelfs dàt al als remonstrants betitelt.)
Nou bewijst de praktijk van mijn leven ook wel, dat een eigen besluit tot bekering in een half jaartje kan omkeren naar het tegendeel, en dat je moet leren dat je het niet kan, maar dat wanneer God in je gaat werken, dat er dan wel degelijk bekering mogelijk is. Dan kan een dode nog levend worden. Inderdaad: een geschonken geloof. Maar bij ds. A. Moerkerken, en meer predikanten van de Ger. Gem. zie je helaas dat het dogma van het geschonken geloof de 'kèrugma' gaat verdringen. Wat is dat? Het houdt verband met het woord 'kèrussein' wat ik bij de opening van de discussie heb uitgelegd. Kèrugma betekent: verkondiging. Maar wat voor verkondiging? Een verkondiging met een eisend karakter: Bekeer u! Vandaag kwam ik het nog tegen bij dr. S. Greijdanus, in zijn uitleg van Romeinen 10:8:
kèrussomen, Paulus zelf, doch niet slechts hij, maar alle ware Evangelieverkondigers. kèrussein, vgl. bij 2:21, luide, met kracht en gezag, als een kèrux, heraut, uitroepen, aanzeggen, verkondigen; vgl. I Tim. 2:7; Matth. 3:1; Luc. 4:18 v.
(Commentaar op het Nieuwe Testament, deel VI 2: Romeinen deel II: Rom. 9-16, dr. S. Greijdanus; blz. 461)

Als de 'kèrugma' verdwenen is, ben je onschriftuurlijk bezig. Als er niet meer van de kansel geroepen mag worden 'Bekeer u!', dan is er wat mis. Dan gaan bepaalde dogmatische ideeën heersen over de Bijbel.
Ik heb er heel grote moeite mee als er een sfeer in de kerk gaat heersen van: 'Tja, je hebt bekeerden en onbekeerden. Ach ja, zo gaat dat. En nou zullen we eens een opwekkend woordje spreken tot de onbekeerden. En de bekeerden zullen we ook nog wat vertellen.' Helaas vrees ik dat dat er in de Ger. Gem. wel is! Maar de Bijbel leert totaal anders! Die kent die gemoedelijkheid niet, en is véél scherper van toon. Daar wordt het zitvlak onder de onbekeerde zó heet gestookt, dat die niet meer kan blijven zitten! (Zie hiervoor ook: De prediking van het Evangelie, ds. C. Harinck, blz. 306: dat citaat van A. Fuller)

Ik zou niet willen zeggen dat dit onderwerp een onoplosbaar onderwerp is. Ik vind mijn definitie heel duidelijk: het uit elkaar trekken van het handelen van God en de mens.
Dat is een heel wat grijpbaarder begrip, dan het woord 'remonstrantisme' waar ieder zo zijn eigen voorstellingen bij heeft.

Try schreef:Het blijft veelmeer een kwestie van twee waarheden, die er allebei zijn, elkaar niet kunnen uitsluiten en elkaar ook niet kunnen opheffen. Een paradox dus.

Ik onderdruk mijn neiging om heel theologisch-perfectionistisch je woorden te gaan wegen. Ik denk dat dat de discussie alleen maar onnodig ingewikkeld zou maken.
Inderdaad, we hebben hier een paradox. Het is voor een mens moeilijk te volgen, en hij moet het leren van God, door de werkingen van de Heilige Geest. De onbekeerde mens snapt er al helemáál niks van, zie I Kor. 2:14.

Try schreef:Mijn advies zou zijn: benader het onderwerp veel genuanceerder en geef de beide visies in eerste instantie het volle pond.

Ik vind het een beetje moeilijk te vatten wat je daar precies onder verstaat.
In deze discussie ben ik erg waarheidsgericht geweest, zoals ik eigenlijk altijd ben. Daarom heb ik vooral de dingen die ik denk heel erg duidelijk beschreven. Het doel was: de waarheid moet vooral heel erg duidelijk naar boven komen.
Ik vertrouw dat advies van jou niet helemaal, om heel eerlijk te zijn. Betekent dat advies, dat we in de richting van remonstranten en hyper-calvinisten nou maar wat aardiger moeten doen, en ze minder duidelijk moeten aanspreken op hun dwalingen? Ik denk dat je de boel dan vertroebelt, en allerlei onduidelijkheid in de hand werkt. Als persoon mag je ze uiteraard wel sympathiek behandelen - dat doen we per slot van rekening met ongelovigen toch ook? - maar over de foutheid van hun denken moet je niet onduidelijk gaan doen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 06 jan 2005 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jan 2005 21:38

try schreef:

try

Over ds. L. Huisman heb ik inderdaad wel eens gelezen in Afwachten of verwachten?
Ik ken hem niet zo, maar vind het zeker interessant, wat je hier naar voren haalt!

Terug naar “Archief”