Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Als ik die dwalingen al middels de drie oude geloofsbelijdenissen kan ontmaskeren, heb ik toch niet ook nog eens de drie Formulieren nodig?
parsifal schreef:Het tekstciteergedrag van de HC is soms dubieus. In antwoord 13 vind je bijvoorbeeld een verwijzing naar Job 15, waarin Elifaz aan het woord is. De woorden van Elifaz zijn niet per definitie door de Geest geïnspireerd, juist niet, omdat God de vrienden van Job aan het eind van het boek veroordeeld. Hoewel ik het met het antwoord volledig eens ben, is het Bijbelgebruik zoals dat hier gebeurd af te wijzen.
jas schreef:parsifal schreef:Het tekstciteergedrag van de HC is soms dubieus. In antwoord 13 vind je bijvoorbeeld een verwijzing naar Job 15, waarin Elifaz aan het woord is. De woorden van Elifaz zijn niet per definitie door de Geest geïnspireerd, juist niet, omdat God de vrienden van Job aan het eind van het boek veroordeeld. Hoewel ik het met het antwoord volledig eens ben, is het Bijbelgebruik zoals dat hier gebeurd af te wijzen.
Het klopt niet wat je zegt. De HC verwijst niet naar Job 15 maar naar Job 9;2 en 3. En daar is Job aan het woord, niet Elifaz. Job antwoordt daar Bildad. "Maar Job antwoordde en zeide; Waarlijk, ik weet, dat het zo is; want hoe zou de mens rechtvaardig zijn bij God? Zo Hij lust heeft, om met hem te twisten, niet één uit duizend zal hij Hem beantwoorden".
De opstellers van de HC zijn dus juist niet dubieus in hun citeergedrag. Maar ze wordt dat verweten, o.a. door jou, door hun bewijsteksten te vervalsen.
Je argumentatie is dus onjuist.
parsifal schreef:jas schreef:parsifal schreef:Het tekstciteergedrag van de HC is soms dubieus. In antwoord 13 vind je bijvoorbeeld een verwijzing naar Job 15, waarin Elifaz aan het woord is. De woorden van Elifaz zijn niet per definitie door de Geest geïnspireerd, juist niet, omdat God de vrienden van Job aan het eind van het boek veroordeeld. Hoewel ik het met het antwoord volledig eens ben, is het Bijbelgebruik zoals dat hier gebeurd af te wijzen.
Het klopt niet wat je zegt. De HC verwijst niet naar Job 15 maar naar Job 9;2 en 3. En daar is Job aan het woord, niet Elifaz. Job antwoordt daar Bildad. "Maar Job antwoordde en zeide; Waarlijk, ik weet, dat het zo is; want hoe zou de mens rechtvaardig zijn bij God? Zo Hij lust heeft, om met hem te twisten, niet één uit duizend zal hij Hem beantwoorden".
De opstellers van de HC zijn dus juist niet dubieus in hun citeergedrag. Maar ze wordt dat verweten, o.a. door jou, door hun bewijsteksten te vervalsen.
Je argumentatie is dus onjuist.
Dit zijn bij mij vraag en antwoord 13:
Vr.13. Maar kunnen wij door onszelven betalen?
Antw. In generlei wijze, maar wij maken ook de schuld nog dagelijks meerder a.
a {#Job 9:2 Job 15:15,16 Job 4:18,19 Ps 130:3 Mt 6:12 Mt 18:25 Mt 16:26}
Optimatus schreef:Preken uit de HC? Waarom niet gewoon uit de Bijbel?
caprice schreef:Waarom doe je zo haatdragend naar de catechismus?
caprice schreef:Optimatus schreef:Preken uit de HC? Waarom niet gewoon uit de Bijbel?
De HC, het troost- en leerboek voor Gods Kerk, is een handleiding om náár te preken. Het is een soort samenvatting van de leer der zaligheid.
Vroeger hield men altijd nl. een leerdienst, en de catechismus is oorspronkelijk opgesteld om het volk te onderwijzen in de leer, om een beter inzicht te doen hebben en om waarheid en dwaling van elkander te kunnen onderscheiden.
Waarom doe je zo haatdragend naar de catechismus?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten