Jas, m'n beste jongen, wat ben je weer bezig. Het verspreiden van de enige ware leer staat bij jou hoog in het vaandel he? En jij bezit die enige ware leer, uiteraard. Ik erger me aan je aanmatigende manier van posten. De toon die je aanslaat tegenover een ieder die het niet met jou eens is. De belerende toon in je woorden... Heb je niet door dat er bijzonder weinig liefde en wijsheid in je woorde doorklinken?
Je pakt stukjes uit de bijbel die je op jouw manier uitlegt en daar ook best geschikt voor zijn, maar je verdraait het een en ander en daarbij haal je het uit het geheel, je plaatst het buiten de context. Ik vind dat je je schandelijk gedraagt. Waarom projecteer je toch zo jouw ervaringen op de (omvangrijke) complete mensheid? Ik kan niet anders concluderen dan dat je op een vervelende wijze probeert je mening in de geesten van alle mensen te proppen, daarbij alle schade die je aanricht uit het oog verliezend. Ik vind dat heel jammer.
Ik wil ook nog even kwijt dat m.i. geen verschil zit tussen een stevig rock-concert en een psalmzangavond. Ik ervaar iets positiefs, iets van zijn groodheid bij een mooi rockconcert, zelfs op Lowlands. Ik ervaar niets van hem tijdens de meeste reformatorische kerkdiensten en zangavonden. Daarbij bestaan die koren natuurlijk ook niet puur en alleen uit mensen die alleen maar tot eer van zijn naam zingen, het zou hypocriet zijn om dat te denken.
Overigens geloof ik niet dat Martin Mans blij is met dit topic, z'n kinderen ook niet.
Ik zou ook graag zien dat met name Jas nog even reageert op wat ik in mijn vorige posting gezegd heb, ik zal het belangrijkste nog even quoten:
Ik vind het grote onzin om de grens te leggen op 00:00 uur. Alsof je alleen op de zondag God zou moeten ervaren o.i.d. Alsof de zondag geclaimd is door God als zijnde Zijn dag. Ten eerste is de zondag door mensen omgedoopt tot zijn dag. Als je dan echt zo strikt volgens 'de wet' wilt leven moet je de zaterdag als rustdag nemen. Daarbij vind ik dat je sowieso je rust moet nemen en tijd voor en met God, gedurende je hele leven. Als ik op zaterdagavond of zondag een drankje wil nuttigen met vrienden in een kroeg, of ik wil een filmpje kijken op zondagmiddag, of ik ga winkelen op zondag... Ik heb er geen moeite mee. Gods dag? Elke dag is Gods dag; daarbij is de sabbat NIET de zondag.
Over stappen: ik denk inderdaad dat het ligt aan de intentie waarmee je 'op stap gaat'. Ik heb zeer goede gesprekken gehad in de kroeg. Ik heb goede gesprekken gehad bij 'duistere concerten'. Ik heb God ervaren met keiharde metalmuziek. God is niet alleen te vinden op zondag in de kerk bij een (liefst reformatorische) dominee.