Uitgaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 dec 2004 17:13

jas schreef:
Marnix schreef:Sorry maar regels als "om 1 over 12 mag je geen biertje meer bestellen" zijn voor mij een beetje farizees ;)

Ja, dat klopt. Je hoort gewoon helemaal niet in de kroeg thuis.

Nee en Jezus waarschijnlijk ook niet op de bruiloft van Kana ;)

Ik ben in de bijbel nog nooit tegen gekomen dat ik niet naar een kroeg ou mogen.... integendeel. Bijbels gezien is het volgens mij helemaal niet verboden. Je mag daar zelf anders over denken maar dan moet je mij ook kunnen uitleggen waarom je gelijk ou hebben.

Gisteren in de kroeg hadden ze een actie voor Dafur (als steun aan het project van 3 FM, het glazen huis). Je kon nummers aanvragen voor een bedrag... en als anderen die niet wilden horen konden ze overbieden :D Net zo ernstig, voor 2 euro een nummer aanvragen omdat je absoluut geen Frans Bauer wil horen :P
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 23 dec 2004 22:06

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Sorry maar regels als "om 1 over 12 mag je geen biertje meer bestellen" zijn voor mij een beetje farizees ;)

Ja, dat klopt. Je hoort gewoon helemaal niet in de kroeg thuis.

Nee en Jezus waarschijnlijk ook niet op de bruiloft van Kana ;)

Ik vind dat toch wel een verschil, een bruiloft of een kroeg. Nu moet ik wel zeggen dat, als ik op een bruiloft wordt uitgenodigd, en het blijkt een werelds feest (schunnigheden, etc.) te zijn, dat ik er dan ook niet lang blijf.

Marnix schreef:Ik ben in de bijbel nog nooit tegen gekomen dat ik niet naar een kroeg ou mogen.... integendeel. Bijbels gezien is het volgens mij helemaal niet verboden. Je mag daar zelf anders over denken maar dan moet je mij ook kunnen uitleggen waarom je gelijk ou hebben.

Romeinen 13:13: 13 Laten wij, als bij lichte dag, eerbaar wandelen, niet in brasserijen en drinkgelagen, niet in wellust en losbandigheid, niet in twist en nijd!

Marnix schreef:Gisteren in de kroeg hadden ze een actie voor Dafur (als steun aan het project van 3 FM, het glazen huis). Je kon nummers aanvragen voor een bedrag... en als anderen die niet wilden horen konden ze overbieden :D Net zo ernstig, voor 2 euro een nummer aanvragen omdat je absoluut geen Frans Bauer wil horen :P

Op zich fijn hoor dat men dat doet, maar ik doe toch liever geld in de collectezak als je begrijpt wat ik bedoel ;).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 dec 2004 23:46

jas schreef:
Raido schreef:misschien was overbesekst en wat vreemde term met betrekking tot Gods woord, maar het was toch best serieus bedoeld. De drie boeken van Salomo staan soms best wel veel in over seksuele voorstellingen, mag je dat dan wel lezen? Borsten als torens, het beminnen, de lichaamsvochten die vrijkomen bij de seksuele daad?

God is een Geest, en Zijn Woord is Geestelijk. Als je Zijn Woord misbruikt door er citaten uit te plukken met de bedoeling deze in een puur seksuele context te plaatsen, ben je niet goed bezig.

Ik denk dat je ook niet goed bezig bent als je alles in het geestelijke wilt trekken wat duidelijk niet zo bedoeld is. Ik denk hierbij aan het beruchte boek Ruth, en natuurlijk ook het Hooglied. Ik begrijp werkelijk niet hoe dominee's met een stalen gezicht kunnen verkondigen dat dat allemaal geestelijk gezien moet worden.. :|

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 dec 2004 00:13

Aragorn schreef:
jas schreef:
Raido schreef:misschien was overbesekst en wat vreemde term met betrekking tot Gods woord, maar het was toch best serieus bedoeld. De drie boeken van Salomo staan soms best wel veel in over seksuele voorstellingen, mag je dat dan wel lezen? Borsten als torens, het beminnen, de lichaamsvochten die vrijkomen bij de seksuele daad?

God is een Geest, en Zijn Woord is Geestelijk. Als je Zijn Woord misbruikt door er citaten uit te plukken met de bedoeling deze in een puur seksuele context te plaatsen, ben je niet goed bezig.

Ik denk dat je ook niet goed bezig bent als je alles in het geestelijke wilt trekken wat duidelijk niet zo bedoeld is. Ik denk hierbij aan het beruchte boek Ruth, en natuurlijk ook het Hooglied. Ik begrijp werkelijk niet hoe dominee's met een stalen gezicht kunnen verkondigen dat dat allemaal geestelijk gezien moet worden.. :|
Van het Hooglied weet ik door het geloof dat het puur betrekking heeft op Christus en Zijn Bruid, de Kerk, het zou anders totaal geen waarde hebben om in de Bijbel te staan. Je zou echt eens de moeite moeten nemen om de kanttekeningen te lezen of een betrouwbare Bijbelverklaring er naast leggen. Wat Ruth betreft, dit heeft een historische waarde, immers Zij is een moeder in de lijn van het geslacht van David. Daarnaast heeft het boek Ruth ook zeker een groot aantal teksten die zaligmakend verklaard kunnen worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 dec 2004 03:02

Is het uitgaan u ook wel eens tot zonde geworden? 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 dec 2004 08:10

Gershwin schreef:Is het uitgaan u ook wel eens tot zonde geworden? 8)

Beste Gershwin daar heb ik al veel over geschreven. Ja, ik moet daar bevestigend op antwoorden. Café en kroeg zijn plaatsen waar de wereld hoogtij viert en waar mijn christen-zijn mij veroordeelt.

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 24 dec 2004 10:59

jas schreef:
Gershwin schreef:Is het uitgaan u ook wel eens tot zonde geworden? 8)

Beste Gershwin daar heb ik al veel over geschreven. Ja, ik moet daar bevestigend op antwoorden. Café en kroeg zijn plaatsen waar de wereld hoogtij viert en waar mijn christen-zijn mij veroordeelt.

^^^ mee eens is...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 11:57

Ik niet. Het ligt er wel aan waar je heengaat, maar er zijn genoeg kroegen waar je gerust heen kan gaan. Volgens mij heeft iedereen een beeld van de kroegen alsof iedereen er schijne moppen tapt en dronken op de bar ligt of zo :D

In de kroegen waar ik heen ga wordt heel normaal gedaan en als ik daar niet zou kunnen komen zou ik helemaal niet op straat kunnen komen, want daar viert de wereld dan net zo goed hoogtij.... Ik dacht dat Jezus ons juist de wereld in stuurde met een opdracht... maar sommigen lijken angstvallig de wereld te mijden omdat mensen daar zonde doen.... Jezus mijdde toch ook niet alle plekken waar zondige mensen samenkwamen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 dec 2004 12:07

Marnix schreef:Ik niet. Het ligt er wel aan waar je heengaat, maar er zijn genoeg kroegen waar je gerust heen kan gaan. Volgens mij heeft iedereen een beeld van de kroegen alsof iedereen er schijne moppen tapt en dronken op de bar ligt of zo :D

In de kroegen waar ik heen ga wordt heel normaal gedaan en als ik daar niet zou kunnen komen zou ik helemaal niet op straat kunnen komen, want daar viert de wereld dan net zo goed hoogtij.... Ik dacht dat Jezus ons juist de wereld in stuurde met een opdracht... maar sommigen lijken angstvallig de wereld te mijden omdat mensen daar zonde doen.... Jezus mijdde toch ook niet alle plekken waar zondige mensen samenkwamen?

Het is wat anders om noodgedwongen aan de maatschappij deel te nemen, dan actief de plaatsen der ijdelheid te bezoeken. Je gaat naar een kroeg of café voor je vertier, niet omdat het niet anders kan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 dec 2004 12:09

Misschien in jouw wereld, Jas. Maar er zijn genoeg mensen die na hun werk moeten netwerken, en dat netwerken vindt vaak plaats in allerhande cafe's en kroegen.

Daarnaast staat nergens in de bijbel dat je geen vertier mag hebben in je leven. Jezus ging zelf ook naar een bruiloft.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 dec 2004 12:16

Er zijn best wel nette cafe's.
Maar er zijn er ook zat waar ik liever geen voet binnen zet.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 dec 2004 12:27

Jas, m'n beste jongen, wat ben je weer bezig. Het verspreiden van de enige ware leer staat bij jou hoog in het vaandel he? En jij bezit die enige ware leer, uiteraard. Ik erger me aan je aanmatigende manier van posten. De toon die je aanslaat tegenover een ieder die het niet met jou eens is. De belerende toon in je woorden... Heb je niet door dat er bijzonder weinig liefde en wijsheid in je woorde doorklinken?
Je pakt stukjes uit de bijbel die je op jouw manier uitlegt en daar ook best geschikt voor zijn, maar je verdraait het een en ander en daarbij haal je het uit het geheel, je plaatst het buiten de context. Ik vind dat je je schandelijk gedraagt. Waarom projecteer je toch zo jouw ervaringen op de (omvangrijke) complete mensheid? Ik kan niet anders concluderen dan dat je op een vervelende wijze probeert je mening in de geesten van alle mensen te proppen, daarbij alle schade die je aanricht uit het oog verliezend. Ik vind dat heel jammer.
Ik wil ook nog even kwijt dat m.i. geen verschil zit tussen een stevig rock-concert en een psalmzangavond. Ik ervaar iets positiefs, iets van zijn groodheid bij een mooi rockconcert, zelfs op Lowlands. Ik ervaar niets van hem tijdens de meeste reformatorische kerkdiensten en zangavonden. Daarbij bestaan die koren natuurlijk ook niet puur en alleen uit mensen die alleen maar tot eer van zijn naam zingen, het zou hypocriet zijn om dat te denken.
Overigens geloof ik niet dat Martin Mans blij is met dit topic, z'n kinderen ook niet.

Ik zou ook graag zien dat met name Jas nog even reageert op wat ik in mijn vorige posting gezegd heb, ik zal het belangrijkste nog even quoten:

Ik vind het grote onzin om de grens te leggen op 00:00 uur. Alsof je alleen op de zondag God zou moeten ervaren o.i.d. Alsof de zondag geclaimd is door God als zijnde Zijn dag. Ten eerste is de zondag door mensen omgedoopt tot zijn dag. Als je dan echt zo strikt volgens 'de wet' wilt leven moet je de zaterdag als rustdag nemen. Daarbij vind ik dat je sowieso je rust moet nemen en tijd voor en met God, gedurende je hele leven. Als ik op zaterdagavond of zondag een drankje wil nuttigen met vrienden in een kroeg, of ik wil een filmpje kijken op zondagmiddag, of ik ga winkelen op zondag... Ik heb er geen moeite mee. Gods dag? Elke dag is Gods dag; daarbij is de sabbat NIET de zondag.

Over stappen: ik denk inderdaad dat het ligt aan de intentie waarmee je 'op stap gaat'. Ik heb zeer goede gesprekken gehad in de kroeg. Ik heb goede gesprekken gehad bij 'duistere concerten'. Ik heb God ervaren met keiharde metalmuziek. God is niet alleen te vinden op zondag in de kerk bij een (liefst reformatorische) dominee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2004 12:33

jas schreef:
Marnix schreef:Ik niet. Het ligt er wel aan waar je heengaat, maar er zijn genoeg kroegen waar je gerust heen kan gaan. Volgens mij heeft iedereen een beeld van de kroegen alsof iedereen er schijne moppen tapt en dronken op de bar ligt of zo :D

Het is wat anders om noodgedwongen aan de maatschappij deel te nemen, dan actief de plaatsen der ijdelheid te bezoeken. Je gaat naar een kroeg of café voor je vertier, niet omdat het niet anders kan.

Over straat lopen voor vanalles en nogwat is ook niet noodgedwongen... je kan ook best thuis blijven en je kleren via internet bestellen... Daarnaast was Jezus toch ook niet noodgedwongen op de bruiloft van Kana etc? Wat zijn plaatsen der ijdelheid? Ik zie een kroeg niet zo... ik zie het als een plaats der gezelligheid. Gezellig kletsen en een biertje drinken met vrienden, soms dansen.... daar is toch niets mis mee? Bijbels gezien in ieder geval niet.

Trouwens, de bijbel is heel positief over uitgaan :D

Gezegend zult gij zijn in uw ingaan, gezegend zult gij zijn in uw uitgaan. (Deut 28:2)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 dec 2004 12:50

Marnix schreef:
jas schreef:

Over straat lopen voor vanalles en nogwat is ook niet noodgedwongen... je kan ook best thuis blijven en je kleren via internet bestellen... Daarnaast was Jezus toch ook niet noodgedwongen op de bruiloft van Kana etc? Wat zijn plaatsen der ijdelheid? Ik zie een kroeg niet zo... ik zie het als een plaats der gezelligheid. Gezellig kletsen en een biertje drinken met vrienden, soms dansen.... daar is toch niets mis mee? Bijbels gezien in ieder geval niet.

Trouwens, de bijbel is heel positief over uitgaan :D

Gezegend zult gij zijn in uw ingaan, gezegend zult gij zijn in uw uitgaan. (Deut 28:2)

Het is vers 6, maar dat vergeef ik je.
Waar je echter aan voorbijgaat, iswat daarvoor staat:
"En het zal geschieden, indien gij der stem des Heeren, uws Gods, vlijtiglijk zult gehoorzamen, waarnemende te doen al Zijn geboden, die ik u heden gebiede, zo zal de Heere, uw God, u hoog zetten boven alle volken der aarde".
Als je dus de wet kunt vervullen, mag je uitgaan Marnix. :? Waarmee je dan tegelijk de wet niet meer vervult, want uitgaan is de wereld dienen en dus tegen Gods wet.

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 24 dec 2004 12:51

Bedoelen ze niet een andere uitgaan in deze context? Oveirgens vind ik dit een behoorlijk pittige discussie voor een onderwerp wat iedereen voor zichzelf moet uitzoeken. Niemand kan beoordelen in welke kroeg je wel of niet moet komen, dat kan alleen jezelf en natuurlijk ook Jezus.
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Terug naar “Archief”