Geliefde bijbelgedeelten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 04 feb 2005 19:58

Jesaja 55:1 O, al gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt koopt en eet, ja koopt zonder prijs, wijn en melk!!!

De nodiging die hierin zit, vind ik altijd erg mooi! Voor een ieder is God. Voor dorstigen, en voor degenen die geen geld hebben!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 05 feb 2005 22:06

frekje schreef:Jesaja 55:1 O, al gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij die geen geld hebt, komt koopt en eet, ja koopt zonder prijs, wijn en melk!!!

De nodiging die hierin zit, vind ik altijd erg mooi! Voor een ieder is God. Voor dorstigen, en voor degenen die geen geld hebben!

Maar ook vers 8: "Want Mijn gedachten zijn niet uw gedachten en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE".

We weten het zelf vaak zo goed hoe we het hebben willen, maar altijd een troost dat er Iemand is die ons leven in Zijn Hand heeft!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

caprice

Berichtdoor caprice » 05 feb 2005 22:45

Over vers 8 heb ik eens een verlichtende preek mogen horen. In het Engels, wat ik niet zo heel goed beheers, maar het stond de Heere niet in de weg.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 07 feb 2005 14:33

caprice schreef:Over vers 8 heb ik eens een verlichtende preek mogen horen. In het Engels, wat ik niet zo heel goed beheers, maar het stond de Heere niet in de weg.

Sowieso heel Jesaja 55 is een mooi hoofdstuk vind ik altijd. Het hele hoofdstuk wordt beschreven in termen van nodiging tot het heil.
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 08 feb 2005 06:14

frekje schreef:
caprice schreef:Over vers 8 heb ik eens een verlichtende preek mogen horen. In het Engels, wat ik niet zo heel goed beheers, maar het stond de Heere niet in de weg.

Sowieso heel Jesaja 55 is een mooi hoofdstuk vind ik altijd. Het hele hoofdstuk wordt beschreven in termen van nodiging tot het heil.

Laat dat hoofdstuk '55' maar weg, want het hele boek spreekt er eigenlijk van. Het is het evangelie van het Oude Testament.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 feb 2005 09:45

Zo maar een vraag die bij mij opkomt:

Waarom wil iedereen zo graag de "troostrijke" gedeeltes uit de Bijbel horen. En waarom zijn er mensen die de nodiging tot het heil zo mooi vinden, maar vervolgens zich toch niet tot God bekeren?

Mijns inziens een gevaarlijke bezigheid. Lees Spreuken 1 vanaf vers 20 er maar op na. (Is ook een erg mooi gedeelte!)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 08 feb 2005 10:09

TheKeimpe schreef:Zo maar een vraag die bij mij opkomt:

Waarom wil iedereen zo graag de "troostrijke" gedeeltes uit de Bijbel horen. En waarom zijn er mensen die de nodiging tot het heil zo mooi vinden, maar vervolgens zich toch niet tot God bekeren?

Misschien zijn het juist de mensen die door God bekeerd worden, die deze troost nodig hebben om weer verder te kunnen.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

sela

Berichtdoor sela » 08 feb 2005 10:25

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 08 feb 2005 10:28

sela schreef:Jesaja 40

Zoals al eerder gezegd is: Heel Jesaja...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 08 feb 2005 11:54

Mijns inziens een gevaarlijke bezigheid. Lees Spreuken 1 vanaf vers 20 er maar op na. (Is ook een erg mooi gedeelte!)

Ja, en Spreuken 8:17 ook.

Maar waarom ik deze nodigende teksten zo mooi vind? Omdat er voor de anderen daarin ook nog zo'n mooie boodschap ligt, die ik probeer uit te dragen. Degenen die nog niet tot God bekeert zijn, wil ik hier altijd op wijzen uit dit gedeelte dat God wil dat ze zich bekeren, en dat ze drinken van het Levende Water.

Daarom vind ik het zo'n mooi stuk!
Afbeelding

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 feb 2005 13:51

Want zo zegt de Heere; Uw breuk is dodelijk, uw plage is smartelijk.
Jer.30:12
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2005 14:25

Och, of gij gans stilzweegt! Dat zou ulieden voor wijsheid wezen. Job 13:5
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

caprice

Berichtdoor caprice » 08 feb 2005 18:44

Afat82 schreef:

Misschien zijn het juist de mensen die door God bekeerd worden, die deze troost nodig hebben om weer verder te kunnen.

Ja. Dan kunnen hier teksten geplaatst worden die de Heere heeft willen gebruiken tot bemoediging en vertroosting, en die je graag onder de aandacht van anderen zou willen brengen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 feb 2005 22:10

Psalm 114

I
1 Toen Israël wegtrok uit Egypte
Het volk van Jakob dat vereemdtalige land verliet,
2 werd Juda zijn heiligdom,
Israël zijn koninkrijk.

II
3 De zee zag en vluchtte,
de Jordaan trok zich terug,
4 de bergen schrokken op als rammen,
als lammeren sprongen de heuvels op.

III
5 Waarvoor, zee neem je de vlucht,
Jordaan, trek jij je terug?
6 Waarvoor, bergen, schrikken jullie op als rammen,
springen jullie, heuvels, als lammeren op?

IV
7 Voor het aanschijn van een heer, - beef, aarde! -
voor het aanschijn van de God van Jakob.
8 Hij verandert de rots in een bron,
hard gesteente in een stroom van water.

I A: raadsel
II B: wonderbaarlijke verschijnselen
----
III B' : spiegeling in vraagvorm
IV A' : antwoord. De climax is in vers 7b. Aardig is dat de consonanten van Egypte M Ts R Y M in 1a terugkomen in 8a Ts R (rots) en M Y M (water): inclusie.

Op het eerste gezicht lijkt het een mooie psalm, maar waar moeilijk een boodschap uit is te halen. Maar na analyse gaat het gedicht opeens leven en wordt het nog veel mooier.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 09 feb 2005 10:01

Ik zag gisteren bij de boekhandel een gedichtenbundel liggen van Hans Bouma over de Psalmen, was ook heel mooi. Alleen nam hij vaak maar enkele verzen uit een hele psalm die hij in zijn gedicht gebruikte, dat was wel weer jammer.

Terug naar “Archief”