Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 dec 2004 14:48

Ben 1x in zo'n zware kerk wezen shoppen met een vriend. Wij wisten natuurlijk van nix en liepen gewoon de zaal in en zochten een plekje. Lagen er kriskras door de banken kussens en bijbels en bijbels en kussens. We wisten niet wat we zagen. Waren deze mensen met zn allen nog even snel naar het toilet of was er de dag daarvoor een party geweest? Wij gewoon een zooi kussens en bijbels aan de kant geschoven en gaan zitten. Gelukkig was het in de vakantietijd, maar mensen keken wel heel vreemd naar ons. Ik dacht dat dat was omdat wij nieuw waren, maar achteraf hoorde ik dus van het bestaan van een lampje in de kerkhal :roll:
Beetje sneu dat zoiets bestaat.

Voor speciale gevallen hebben wij gewoon een 'gereserveerd'-kaartje in de bank liggen.
..

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 15:01

Maja de Bij schreef:
alex leusink schreef:Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij??

:shock: De dokter? Omdat die weet wie er ziek zijn ? :roll:

koster.... :oops:
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 15:48

Kan iemand even kort uitleggen waar die lampjes nou voor staan?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 15:51

Marnix schreef:Kan iemand even kort uitleggen waar die lampjes nou voor staan?

Bij ons in de kerk hangt ook zo'n lampje. Er zijn mensen bij ons in de kerk die het liefst een vaste plek hebben, vandaar. Maar tien minuten voor de tijd gaat het lampje branden en dan zijn alle plaatsen vrij. Voordat het lampje brand probeert de koster zoveel mogelijk gasten een plaats te wijzen, er zijn ook plaatsen die altijd vrij zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2004 16:17

Hehe.... Wazig hoor....

Maar zijn er nou veel mensen die perse een vaste plek willen hebben?

Bij ons in de kerk hebben sommige ouderen dat...ook omdat we 2 gallerijen hebben en een vrij kleine benedenverdieping.... Ouderen kunnen moeilijk 1 of 2 trappen op naar boven... Die hebben een vaste plek.... dat is gewoon aangegeven door een klein naambordje op de kerkbank.... 10 minuten voor tijd kunnen mensen daar ook gewoon gaan zitten... verder kunnen gasten overal gewoon zitten. Dan kunnen ze tenminste gelijk de kerk in, dat is wel zo gastvrij... ze in de hal laten wachten tenzij een koster ze begeleidt, dat vind ik wat ongastvrij...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 dec 2004 17:50

Als het echt om de beste plekjes vast te houden gaat vind ik het ook wat verwerpelijk. Toch blijf ik erbij dat het nut er is bij de bijzondere diensten, waar de gemeente niet meer in het gebouw past door de vele bezoekers. De eredienst is niet in de eerste plaats voor de mensen buiten de kerk, maar het is de samenkomst van de gemeente zelf. Natuurlijk zijn anderen welkom, maar het moet wel blijven passen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 18:04

@Parsifal: Jezus gaf zijn luisteraars zelfs manden met vis en brood te eten.
Dat is wel iets anders als de eredienst is er voor je eigen mensen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 15 dec 2004 18:12

Andre schreef:@Parsifal: Jezus gaf zijn luisteraars zelfs manden met vis en brood te eten.
Dat is wel iets anders als de eredienst is er voor je eigen mensen.

Dat was ook wel heel wat anders, het was geen gebouw en de luisteraars waren ook geen leden ofzo, en wat heeft het groene lampje met broood en vis te maken?

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 18:16

Dat het misschien wel wenselijk is om de Liefde van Jezus naar buiten uit te stralen als gemeente.

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 19:16

Zareb schreef:Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt).

Omdat ik dit wel degelijk een belangrijk onderwerp vind wil daar nog even iets meer over kwijt:

- Hoe meer geld hoe betere plaats, kijk eens wat ik me kan veroorloven!!
Ooja en kijk buiten ook even naar mijn auto straks. (riekt naar status/materialisme/farizeeisme)
-Jezus zei b.v. ga dan naar de kruispunten en haal daar de mensen vandaan om samen met mij te eten. (niet omdat het op de kruispunten zo speciaal was, maar omdat daar de hoeren en alles wat daar mee van doen had, tollenaars, rovers, zwevers bedenk maar iets mins, het was er)
Deze mensen kregen notabene de beste plaats toegewezen in de eetzaal.
Nou dat moet me een zooitje ongeregeld zijn geweest daar.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 dec 2004 19:40

Andre schreef:
Zareb schreef:Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt).

Omdat ik dit wel degelijk een belangrijk onderwerp vind wil daar nog even iets meer over kwijt:

- Hoe meer geld hoe betere plaats, kijk eens wat ik me kan veroorloven!!
Ooja en kijk buiten ook even naar mijn auto straks. (riekt naar status/materialisme/farizeeisme)
-Jezus zei b.v. ga dan naar de kruispunten en haal daar de mensen vandaan om samen met mij te eten. (niet omdat het op de kruispunten zo speciaal was, maar omdat daar de hoeren en alles wat daar mee van doen had, tollenaars, rovers, zwevers bedenk maar iets mins, het was er)
Deze mensen kregen notabene de beste plaats toegewezen in de eetzaal.
Nou dat moet me een zooitje ongeregeld zijn geweest daar.

Zodra er systematisch te veel mensen komen moet je inderdaad uitbreiden (of splitsen naar verschillende gebouwen). En de status mag in de kerk niet belangrijk zijn daarin ben ik het met je eens. Ik voel ook wat voor de hagepreken van Whitefield bijvoorbeeld, maar laat de samenkomst van de gemeente niet onmogelijk gemaakt worden doordat bijvoorbeeld bij het dopen heel veel mensen naar de schattige kindertjes komen kijken, terwijl dit toch een gebeurtenis is die binnen de gemeente plaatsvind. Hetzelfde geldt voor belijdenissen. Als een goede bekende van me gedoopt wordt of belijdenis doet, wil ik daar ook graag bij zijn, maar niet ten koste van mensen die elke zondag daar in de gemeente komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Berichtdoor André » 15 dec 2004 21:09

Parsifal schreef:Hetzelfde geldt voor belijdenissen. Als een goede bekende van me gedoopt wordt of belijdenis doet, wil ik daar ook graag bij zijn, maar niet ten koste van mensen die elke zondag daar in de gemeente komen.

Toch vind ik dit haaks staan op b.v. Matth. 28: 19 om er maar één willekeurig tussen uit te nemen.
Maargoed, ik snap ook wel dat ik te gast ben op Refoweb, en alleen maar mag hopen dat mijn visie op de juiste manier "land"

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 dec 2004 10:48

Aragorn schreef:
johannes1 schreef:het is vooral als het een grote gemeente betreft dat mensen van buitenaf tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten, omdat anders de vaste kerkgangers geen plek hebben. in een winkel moet je ook wachten tot je aan de beurt bent en kan je ook niet voordringen.

Als dan toch het 'wie het eerst komt, het eerst maalt-principe' gehandhaafd wordt, zouden gasten die een halfuur van tevoren komen niet tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten. Bovendien is de kerk geen winkel, maar een plaats waarvan je hoopt dat er zoveel mogelijk mensen komen en die gastvrijheid uit dient te stralen.

Nou zou het best eens kunnen gebeuren, dat die 'zwaren' als ze in de hemel komen, ook moeten wachten tot het lichtje uit is. En dat zou best eens een tijdje kunnen duren. :wink:
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 dec 2004 12:50

parsifal schreef:Als het echt om de beste plekjes vast te houden gaat vind ik het ook wat verwerpelijk. Toch blijf ik erbij dat het nut er is bij de bijzondere diensten, waar de gemeente niet meer in het gebouw past door de vele bezoekers. De eredienst is niet in de eerste plaats voor de mensen buiten de kerk, maar het is de samenkomst van de gemeente zelf. Natuurlijk zijn anderen welkom, maar het moet wel blijven passen.

Hm daar ben ik het niet helemaal mee eens.... De mensen die geloven kennen het evangelie al... mensen die normaal nooit in de kerk komen niet... en bovendien, zo vol zit een kerk nou ook weer niet..... je kan altijd als gemeenteleden op de grond gaan zitten... en de gasten in de kerkbanken laten plaatsnemen... de ander uitnemender achten dan jezelf heet dat :) Straal je gelijk een stukje vriendelijkheid (zij alle mensen bekend!) , naastenliefde en dienstbaarheid uit.

Of zijn we daar te goed voor?

Stelling: In de kerk moeten we niet als eerste aan ons zelf denken maar eens beginnen met eerst aan de ander te denken, zo heeft Jezus dat gewild.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 dec 2004 12:54

Bij ons gebeurd er weleens dat als er een gezin binnenkomt en ze apart moeten gaan zitten dat ik dan weleens op sta en dan hun mijn plek aan biedt zodat ze bij elkaar kunnen zitten!!!! (niet om te poggen hoor).

Terug naar “Archief”