Beetje sneu dat zoiets bestaat.
Voor speciale gevallen hebben wij gewoon een 'gereserveerd'-kaartje in de bank liggen.
Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:alex leusink schreef:Maar: er zijn plaatsen die altijd vrij zijn of tijdelijk door ziekte of anderszins. De dokter haalt gasten bij de deur op en begeleidt hen naar een plaats, dat is toch heel gastvrij??
De dokter? Omdat die weet wie er ziek zijn ?
Marnix schreef:Kan iemand even kort uitleggen waar die lampjes nou voor staan?
Andre schreef:@Parsifal: Jezus gaf zijn luisteraars zelfs manden met vis en brood te eten.
Dat is wel iets anders als de eredienst is er voor je eigen mensen.
Zareb schreef:Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt).
Andre schreef:Zareb schreef:Wel degelijk onchristelijk!
Want ga nu eens na waar dat lampje vandaan komt. Uit de tijd dat er nog geld moest worden betaald voor een zitplaats in de kerk (wat in sommige gemeenten nog steeds voorkomt).
Omdat ik dit wel degelijk een belangrijk onderwerp vind wil daar nog even iets meer over kwijt:
- Hoe meer geld hoe betere plaats, kijk eens wat ik me kan veroorloven!!
Ooja en kijk buiten ook even naar mijn auto straks. (riekt naar status/materialisme/farizeeisme)
-Jezus zei b.v. ga dan naar de kruispunten en haal daar de mensen vandaan om samen met mij te eten. (niet omdat het op de kruispunten zo speciaal was, maar omdat daar de hoeren en alles wat daar mee van doen had, tollenaars, rovers, zwevers bedenk maar iets mins, het was er)
Deze mensen kregen notabene de beste plaats toegewezen in de eetzaal.
Nou dat moet me een zooitje ongeregeld zijn geweest daar.
Parsifal schreef:Hetzelfde geldt voor belijdenissen. Als een goede bekende van me gedoopt wordt of belijdenis doet, wil ik daar ook graag bij zijn, maar niet ten koste van mensen die elke zondag daar in de gemeente komen.
Aragorn schreef:johannes1 schreef:het is vooral als het een grote gemeente betreft dat mensen van buitenaf tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten, omdat anders de vaste kerkgangers geen plek hebben. in een winkel moet je ook wachten tot je aan de beurt bent en kan je ook niet voordringen.
Als dan toch het 'wie het eerst komt, het eerst maalt-principe' gehandhaafd wordt, zouden gasten die een halfuur van tevoren komen niet tot 10 minuten voor de dienst moeten wachten. Bovendien is de kerk geen winkel, maar een plaats waarvan je hoopt dat er zoveel mogelijk mensen komen en die gastvrijheid uit dient te stralen.
parsifal schreef:Als het echt om de beste plekjes vast te houden gaat vind ik het ook wat verwerpelijk. Toch blijf ik erbij dat het nut er is bij de bijzondere diensten, waar de gemeente niet meer in het gebouw past door de vele bezoekers. De eredienst is niet in de eerste plaats voor de mensen buiten de kerk, maar het is de samenkomst van de gemeente zelf. Natuurlijk zijn anderen welkom, maar het moet wel blijven passen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten