Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:Hij heeft toch ook de verantwoordelijkheid op zich genomen toen Hij, in onze plaats (namens ons, als verantwoordelijke), aan het kruis hing en voor ons de schuld verzoende? Wat let je dan om in Hem te geloven?
jas schreef:Je gaat er hier, m.i. onterecht vanuit dat al Gods eigenschappen op de mens één op één overdraagbaar zijn. Dat is sowieso niet juist omdat de mens dan aan God gelijk zou zijn.
Daarnaast, je keert de theorie van overdraagbaarheid van eigenschappen nu ook om en dat is natuurlijk helemaal niet aan de orde. Als de mens naïef is, wil dit geenszins zeggen dat God ook naïef is. Je kunt toch ook niet stellen; de mens is uit het stof der aarde geformeerd, dus God is ook uit het stof der aarde geformeerd?
Verder moet je er erg in hebben, m.b.t. je vergelijking met een naïef kind, dat naïef m.b.t. de mens, niet wil zeggen onwetend. Er was nl. door God gezegd dat op overtreding van het gebod de dood zou volgen. De mens was dus op de hoogte van de ernst van de overtreding. Als je die vergelijking doortrekt naar dat kind met de limonade, moet je ook tegen het kind zeggen dat het kind door het drinken van het zoutzuur inwendig helemaal zal verbranden en dus zal sterven. Denk je dat er nog één kind zou drinken?
Marnix schreef:Nee. Een praatpop kan alleen A of B zeggen... Als wij mensen niet hadden gezondigd hadden we ervoor gekozen om A te zeggen, maar we hadden dan ook B kunnen zeggen. We zouden dan niet voor A gekozen hebben omdat we niet anders zouden kunnen, dat is het grote verschil. Voor God kiezen.... of niet... want als je niet anders kan is het geen keuze meer.
Marnix schreef:De in Gods ogen volmaakte mens had een keuze, kon kiezen tussen A en B... God wilde dat hij A zou kiezen maar als Hij het zo had ingeprogrammeerd was het geen keuze meer maar een automatisme. Daarom schiep God de mens met keuzevrijheid,
Collateral schreef:Marnix schreef:De in Gods ogen volmaakte mens had een keuze, kon kiezen tussen A en B... God wilde dat hij A zou kiezen maar als Hij het zo had ingeprogrammeerd was het geen keuze meer maar een automatisme. Daarom schiep God de mens met keuzevrijheid,
Prima, maar ik beweer niets anders. God schiep de mens met keuzevrijheid, maar wat zorgt er voor dat een keuze daadwerkelijk gemaakt wordt? Juist, de menselijke wil. En helaas moeten we dan concluderen dat die wil vanaf het begin onvolmaakt moet zijn geweest.
Als de menselijke wil volmaakt had geweest, had de mens bij iedere keuze zichzelf afgevraagd of Hij met die keuze God zou dienen of niet.
Collateral schreef:jas schreef:Volmaakt zijn behelst niet het onvermogen om onvolmaakt te worden.
Als de schepping volmaakt goed is, zijn ook de wil en de begeerten van de mens goed, en zal de mens dus niet zondigen.
Raido schreef:Als iemand het zo ziet, of wil geloven wil niet zeggen dat het zo gebeurd is. Ik wil eerlijk bekennen dat ik geloof dat de Bijbel een van de intrepetaties is van De Waarheid, het in het reine komen met God, waarwij in 'the time before time' in het onreine zijn gekomen, daarom slepen wij ook zo'n goor lichaam met ons mee, ik geloof misschien wel dat het in een parallel wereld is gebeurd, dat onze ziel daar leeft, en dat wij met ons lichaam in deze werkelijkeheid moeten overleven, en dat we na onze dood terug gaan naar die andere werkelijkheid naast deze... Naar de oude wereld zoals die ooit eens was...
Maar ik neem de Bijbel aan als waarheid, als 'skin' om dit idee, om via de Bijbel en God weer in het reine te komen...
jas schreef:Collateral schreef:jas schreef:Volmaakt zijn behelst niet het onvermogen om onvolmaakt te worden.
Als de schepping volmaakt goed is, zijn ook de wil en de begeerten van de mens goed, en zal de mens dus niet zondigen.
Daar denk ik toch anders over. Als de menselijke wil enkel en alleen geschikt was tot het goede, zou van een vrije wil nooit sprake geweest zijn. Er zou dan immers geen sprake geweest zijn van een keuzemogelijkheid. De mens zou er dan voor gekozen hebben om niet van de vrucht te eten, enkel omdat hij niet anders kon kiezen dan daarvan niet te eten.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten