Moderator: Moderafo's
de mensen zijn bang voor wat er na de dood komt en gaan daarom juist met God (waar ze bang voor zijn) spotten.
de chinezen waren bang voor de geesten na de dood en gingen daarom vuurwerk afsteken om ze te verjagen.
Klopt het dat je het zo bedoelde Arjan?
arjan2 schreef:Bedankt gerdien, lees dit maar eens door kurtyo!
henkie schreef:Deze personage is helaas al wat langer actief. Er is zelf een speciaal serie van geweest. Ik weet de exacte titel niet meer. Het was iets van G. de Vader en de H. de Geest.
Maar nu dus ook in Kopspijkers. Dat is op zich niet zo heel schokkend want we zijn wel wat godslasterlijke zaken van Spijkerman gewend. Maar nu dus nóg een keer die bevestiging.
wie zijn er nu eigenlijk beledigd. Is God dat? Of zijn het wij mensen zelf die ons beledigd voelen doordat iemand iets anderd doet dan wij zelf gewend zijn? En is dat niet juist de inzet van de discussie? Hoe zinvol is het strafbaar stellen van Godslastering als je bij het vaststellen daarvan altijd van persoonlijke, menselijke gevoelens en ideeën afhankelijk bent?
arjan2 schreef:Ik denk dat de wet er is om de mensen, die in God geloven, te beschermen. Ik denk dan ook dat God niet beschermd hoeft te worden...
De laatste vraag die je stelt is moeilijk te beantwoorden, maar ik denk dat je om dit feit niet de wet zomaar moet afschaffen. Er zijn immers zoveel wetten, waarin niet exacte richtlijnen zijn gesteld en het uitvoeren ervan overgelaten wordt aan de mensen zelf. Met andere woorden het is niet zinnig om de wet voor Godslastering af te schaffen, omdat je altijd van persoonlijke, menselijke gevoelens en ideeën afhankelijk bent!
Als dat zo is, dan vind ik dat het beste argument om die wet af te schaffen, omdat je zelf aangeeft dat het de mens is die beledigd wordt.
Jeronimuz schreef:
Ik keur het zeer sterk af, maar aan de andere kant vind ik ook wel weer dat je eigenlijk overal grappen over moet kunnen maken.
Je kunt je niet hier heel erg druk om gaan maken, terwijl je je niets aantrekt van grappen over turken, die ook naar God's beeld geschapen zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten