Avondmaalgangers bekeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 22:00

Sabra schreef:Jezus zegt enkel dat wij dit moeten doen om zijn lijdensweg te herinneren en te weten wat Hij gedaan heeft. Wij hoeven niet te betalen voor de zonde, dat doet Hij voor ons. Het moet een feestmaaltijd zijn, omdat Hij daar zomaar onze zonden op zich neemt.

Juist zo staat het in de bijbel!!

@Caprice, volgens mij mag jij ook als je belijdenis hebt gedaan, gebruik maken van de opdracht die Jezus hier uitspreekt.

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 22:04

caprice schreef:
just_mary schreef:
caprice schreef:Op dit moment mag ik langs een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond, belijdeniscatechisatie volgen.
Ik mag enige hoop hebben dat ik straks belijdenis des geloofs af mag leggen en vrijmoedig 'ja' mag zeggen op de vier vragen van Voetius.

Verklaar je nader en vertel iets in je eigen woorden, zodat ik het ook snap. Wat bedoel je met: een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond?! Wat heb je ervaren waardoor je nu op belijdeniscatechisatie mag volgen?

Maar wat betekent belijdenis doen voor je? Voor jouw persoonlijk? Kun je dat uitleggen? Waarom doe je het? Daar heb ik geen antwoord op gekregen... :|

Hoe is erg persoonlijk, en dat vertel ik liever niet, ook omdat ik er zelf nog niet uit ben. Laat dan de manier waarop maar even rusten.

En het kan zo eenvoudig zijn het antwoord............
Is het misschien not done om over je persoonlijk geloof te spreken dan?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:05

Optimatus schreef:
caprice schreef:Er zijn twee keuzemogelijkheden. Wel of geen belijdenis doen, in de kerk blijven of eruit gaan.

Dit is gekwebbel van een onnozele. Je kunt uitstekend in de kerk functioneren zonder belijdenis te hebben gedaan. Naast de ambten is er namelijk nog een heleboel meer werk te doen in de wijngaard. De Heer zal echt niet kijken of jij openbare belijdenis hebt gedaan, maar of jij Zijn geboden hebt proberen te volgen:

God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.

En daar hebben de mensen hun handen al vol aan.

Als je geen belijdenis aflegt in de reformatorische kerken (de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) in elk geval) kun je niet trouwen of je kinderen laten dopen. Dat is in de Hervormde kerk weer anders geregeld. Je moet de verantwoordelijkheid die de ouders bij de kinderdoop genomen hebben toch eens overnemen als je tot je verstand gekomen bent?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:10

Andre schreef:
caprice schreef:
just_mary schreef:
caprice schreef:Op dit moment mag ik langs een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond, belijdeniscatechisatie volgen.
Ik mag enige hoop hebben dat ik straks belijdenis des geloofs af mag leggen en vrijmoedig 'ja' mag zeggen op de vier vragen van Voetius.

Verklaar je nader en vertel iets in je eigen woorden, zodat ik het ook snap. Wat bedoel je met: een wonderlijke weg waarin God Zijn bemoeienis heeft betoond?! Wat heb je ervaren waardoor je nu op belijdeniscatechisatie mag volgen?

Maar wat betekent belijdenis doen voor je? Voor jouw persoonlijk? Kun je dat uitleggen? Waarom doe je het? Daar heb ik geen antwoord op gekregen... :|

Hoe is erg persoonlijk, en dat vertel ik liever niet, ook omdat ik er zelf nog niet uit ben. Laat dan de manier waarop maar even rusten.

Ik ben bang dat er verkeerd op gereageerd wordt. Het ligt namelijk nogal teer, en dan ben ik er voorzichtig mee. Alleen mijn beste vriend weet het.
(Is het erg belangrijk dan?).

Het is juist ook niet zo eenvoudig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 22:12

Inderdaad, het is niet verplicht om hier je ziel uit te storten hoor caprice!

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:15

Aragorn schreef:Inderdaad, het is niet verplicht om hier je ziel uit te storten hoor caprice!

De binnenkamer is een betere plaats daarvoor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 22:24

Ik ben wel benieuwd naar de bijbelse argumentatie dat je een speciale roeping moet hebben gehad om aan het avondmaal te mogen.

Mijns inziens staat die oproep in de bijbel en richt Jezus die tot iedereen (Kom tot mij allen die vermoeid zijn en Ik zal rust geven, Ik ben het levende water en het brood des levens)

Waar slaat die speciale roeping dan op?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 nov 2004 22:27

misschien op deze tekst uit 1 korinthe 11:23-29
23
Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24
En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25
Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26
Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27
Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28
Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29
Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 nov 2004 22:35

caprice schreef:Als je geen belijdenis aflegt in de reformatorische kerken (de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) in elk geval) kun je niet trouwen of je kinderen laten dopen.

Enigszins off topic maar toch niet onbelangrijk: weet je dit wel zeker Caprice?
Er worden in de GG wel huwelijken gesloten zonder dat er belijdenis is afgelegd. Overigens zie je wel vaak dat vlak erna alsnog belijdenis wordt afgelegd (dit veelal omdat men trouwen moest en het kindje gedoopt dient te worden).
Verder wordt er ook gedoopt wanneer maar 1 van de ouders belijdend lid is. De andere ouder beantwoordt dan de vragen niet die gesteld worden.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

caprice

Berichtdoor caprice » 23 nov 2004 22:37

Night schreef:
caprice schreef:Als je geen belijdenis aflegt in de reformatorische kerken (de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) in elk geval) kun je niet trouwen of je kinderen laten dopen.

Er worden in de GG wel huwelijken gesloten zonder dat er belijdenis is afgelegd. Overigens zie je wel vaak dat vlak erna alsnog belijdenis wordt afgelegd (dit veelal omdat men trouwen moest en het kindje gedoopt dient te worden).
Verder wordt er ook gedoopt wanneer maar 1 van de ouders belijdend lid is. De andere ouder beantwoordt dan de vragen niet die gesteld worden.

Ja, dat klopt, maar in elk geval moet dus wel één ouder belijdenis hebben gedaan. Het is ook al mogelijk om te trouwen als men nog de belijdeniscatechisatie volgt, maar dan weet ik niet zeker of er dan al minimaal één iemand de belijdenis afgelegd moet hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 nov 2004 22:42

Night schreef:

Dat zijn dan toch uitzonderingen?

André

Berichtdoor André » 23 nov 2004 22:42

caprice schreef:
Andre schreef:
caprice schreef:
just_mary schreef:

Ik ben bang dat er verkeerd op gereageerd wordt. Het ligt namelijk nogal teer, en dan ben ik er voorzichtig mee. Alleen mijn beste vriend weet het.
(Is het erg belangrijk dan?).

Toch kan ik je niet helemaal volgen je zegt, ik ben er zelf nog niet helemaal uit..........en 2 regels verder vertel je dat alleen je beste vriend het weet, even serieus nu, je beste vriend bedoel je een aardse vriend mee?
En volgens mij is idd een persoonlijk geloof van groot belang want naar mijn mening krijg je zo een band met je Vader.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 nov 2004 23:43

Night schreef:

Wat noem jij 'veelal'? Dit heb ik nog maar zéér zelden meegemaakt...

Night schreef:Verder wordt er ook gedoopt wanneer maar 1 van de ouders belijdend lid is. De andere ouder beantwoordt dan de vragen niet die gesteld worden.

Aragorn schreef:Dat zijn dan toch uitzonderingen?

Zou het ook nog per gemeente verschillend kunnen zijn?

Bij ons is het zo dat men wel mag trouwen zonder belijdenis te hebben gedaan, maar er moet wel een voornemen zijn om dat binnen afzienbare tijd te gaan doen. In de praktijk heb ik nog nooit meegemaakt dat er uiteindelijk géén belijdenis werd gedaan.

Inderdaad, zoals Night zegt: er mag bij de doop geen 'ja' worden gezegd als men geen belijdend lid is. Dit heb ik ook nog maar één keer meegemaakt. Lijkt me ook niet leuk: je partner is wel bij de doop maar wil geen belijdend lid zijn en mag dus ook de vragen niet beantwoorden.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 23:47

johannes1 schreef:misschien op deze tekst uit 1 korinthe 11:23-29
23
Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24
En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25
Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26
Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27
Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.
28
Maar de mens beproeve zichzelven, en ete alzo van het brood, en drinke van den drinkbeker.
29
Want die onwaardiglijk eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelven een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.

Ik lees niets over een speciale roeping, integendeel. Ik lees dat de viering is tot nagedachtenis aan Jezus offer... Zijn bloed en lichaam. Als je in dat offer gelooft mag je aan het avondmaal, dan hoeft er niet nog iets bijzonders te gebeuren. In de gemeenten waar Paulus aan schreef lees je dat iedereen vaak bij elkaar kwam om het brood te breken... nergens wordt gezegd dat maar een selectief groepje mensen met een speciale roeping daar aan deelnamen, maar dat iedereen geloofde aan kom gaan.Jammer dat mensen er vanalles bij verzinnen... op die manier kunnen ze anderen aanstoot geven in hun geloof, ze kunnen gaan denken: Hm, dan ben ik zonder mijn speciale roeping dus ook niet goed genoeg.

De roeping staat in de bijbel en is gericht aan iedereen, jou tekst zegt niks over een bijzondere roeping en de hele bijbel doet dat volgens mij nergens. Ik blijf dus aan het avondmaal gaan, ondanks dat ik maar een "gewoon" christen ben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 nov 2004 23:50

kijk is naar vers 27, 28 en 29daar lees je dat je niet zomaar mag aangaan, maar dat je je eigen eerst moet beproeven voordat je aangaat want je kan je eigen ook een oordeel eten en drinken. je kan je geroepen voelen door een tekst uit de bijbel in de week van voorbereiding of door iets anders, maar het staat niet echt specifiek in de bijbel nee
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”