Night schreef:caprice schreef:Als je geen belijdenis aflegt in de reformatorische kerken (de Gereformeerde Gemeenten (in Nederland) in elk geval) kun je niet trouwen of je kinderen laten dopen.
Enigszins off topic maar toch niet onbelangrijk: weet je dit wel zeker Caprice?
Er worden in de GG wel huwelijken gesloten zonder dat er belijdenis is afgelegd. Overigens zie je wel vaak dat vlak erna alsnog belijdenis wordt afgelegd (dit
veelal omdat men trouwen moest en het kindje gedoopt dient te worden).
Wat noem jij 'veelal'? Dit heb ik nog maar zéér zelden meegemaakt...
Night schreef:Verder wordt er ook gedoopt wanneer maar 1 van de ouders belijdend lid is. De andere ouder beantwoordt dan de vragen niet die gesteld worden.
Aragorn schreef:Dat zijn dan toch uitzonderingen?
Zou het ook nog per gemeente verschillend kunnen zijn?
Bij ons is het zo dat men wel mag trouwen zonder belijdenis te hebben gedaan, maar er moet wel een voornemen zijn om dat binnen afzienbare tijd te gaan doen. In de praktijk heb ik nog nooit meegemaakt dat er uiteindelijk géén belijdenis werd gedaan.
Inderdaad, zoals Night zegt: er mag bij de doop geen 'ja' worden gezegd als men geen belijdend lid is. Dit heb ik ook nog maar één keer meegemaakt. Lijkt me ook niet leuk: je partner is wel bij de doop maar wil geen belijdend lid zijn en mag dus ook de vragen niet beantwoorden.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...