Christenreis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 03 dec 2004 08:58

johannes1 schreef:Ik zag op een keer toen hij in het veld wandelde en volgens zijn gewoonte in zijn boek las, dat hij zeer benauwd werd in zijn gemoed; en zo, als hij las, barstte hij uit gelijk te voren in deze droevige woorden: "Wat zal ik doen om zalig te worden?" (Hand.16:30).

vraag 5: opeens riep hij in grote benauwdheid uit: wat moet ik doen opdat ik zalig worde?

a. noem voorbeelden uit de bijbel van mensen die deze vraag ook stelden? (Hand. 2:37 en 16:30)
b. hoe komt met tot deze vraag?
c. welke bedoeling heeft de Heere als Hij niet direct uit de benauwdheid verlost? (Jes. 8:17; Hab. 2:3)

a. De stokbewaarder in Thyatira die Paulus en Silas gevangen hield riep dit uit toen de fundamenten bewogen en de deuren van de kerkers werden geopend door een aardbeving.

b. Men komt tot deze vraag als men gaat zien in hoe een ellendige staat hij verkeert. Dan wordt het de levensvraag, hetwelk wij vinden opgetekend in vraag 12 van onze Heidelberger catechismus:
Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Gods tijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wij deze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?

c. Het kan zijn om te beproeven, of het zo'n ziel wel echt om de HEERE te doen is, of om het verlangen naar God des te sterker te maken.
Daarom is Habakuk 2 vers 3 zo vertroostend:
Want het gezicht zal nog tot een bestemden tijd zijn, dan zal Hij het op het einde voortbrengen, en niet liegen; zo Hij vertoeft, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven.

Hij zal gewisselijk komen! Daar bestaat geen twijfel over. Want het staat in Gods Woord.

Ik blijf den HEER' verwachten,
mijn ziel wacht ongestoord:
ik hoop in al mijn klachten
op Zijn onfeilbaar Woord.
Mijn ziel vol angst en zorgen
wacht sterker op den HEER',
dan wachters op den morgen,
den morgen; ach, wanneer?

Hoopt op den HEER', gij vromen!
Is Israël in nood,
er zal verlossing komen:
Zijn goedheid is zeer groot.
Hij maakt op hun gebeden
gans Israël eens vrij
van ongerechtigheden;
zo doe Hij ook aan mij.

(Ps. 130 : 3, 4)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 dec 2004 11:02

johannes1 schreef:vraag 5: opeens riep hij in grote benauwdheid uit: wat moet ik doen opdat ik zalig worde?

a. noem voorbeelden uit de bijbel van mensen die deze vraag ook stelden? (Hand. 2:37 en 16:30)
c. welke bedoeling heeft de Heere als Hij niet direct uit de benauwdheid verlost? (Jes. 8:17; Hab. 2:3)

a. de mensen die de naar de toespraak van Petrus op de pinksterdag hadden geluiserd.
Volgens mij de rijke jongeling ook, maar die stelde hem niet omdat hij in grote benauwdheid was

b. als men beseft dan God alleen de redding kan geven.

c. God beproeft dan Zijn kind, om te kijken of hij zijn hoop alleen op God blijf richten en zijn hoop niet op iets anders vestigt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 03 dec 2004 19:25

johannes1 schreef:vraag 5: opeens riep hij in grote benauwdheid uit: wat moet ik doen opdat ik zalig worde?

BTW verzin je deze vragen zelf of haal je ze uit een boekje? als dat al ergens staat sorry voor mij vraag. :oops: :wink:

A. De stokbewaarder en op de Pinksterdag op de prediking van Petrus.
B. Door de benauwdheid meen ik.
C. Om aan Hem de verbinden en te opmerken of het diepte van aarde heeft het geloof of het echt is zeg maar het kaf van het koren te scheiden.
Maar wat God begint voleindigt Hij ook.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 06 dec 2004 19:34

a. de stokbewaarder en de mensen die naar petrus toespraak luisterde op de pinksterdag

b. als men er achter komt dat we het van ons eigen niet te verwachten hebben.

c. ik denk dat het een beproeving is om te kijken of het wel echt is
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 dec 2004 21:21

Ik zag dan ook, dat hij nu eens hierheen, dan weer daarheen keek, als wilde hij zich op de weg begeven; hij bleef echter nog staan, omdat hij, zo het mij toescheen, niet wist, welke weg hij zou inslaan. Daarop zag ik, dat een man, wiens naam EVANGELIST was, tot hem naderde en hem vroeg: "Waarom schreeuwt u zo?"

vraag 6: het was Evangelist.

a. er werd een evangelis op zijn weg geplaatst. aan welke bijbelse geschiedenis doet je dit denken?
b. Hoe gebeurt dat nu nog in deze tijd?
c. wanneer is iemand een goede evangelist of predikant?
d. wie is de grote Evangelist?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 dec 2004 21:34

johannes1 schreef:vraag 6: het was Evangelist.

a. er werd een evangelis op zijn weg geplaatst. aan welke bijbelse geschiedenis doet je dit denken?

A. Aan die van de Moorman en Filippus.
B. doormiddel van bv. de dominee.
C. Als diegene door God geroepen is en zelf een persoonlijke relatie met God heeft.
D. Yeshua (Jezus) hier op aarde, nu in het hart van Gods kind de Heilige Geest.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 21:35

johannes1 schreef:Ik zag dan ook, dat hij nu eens hierheen, dan weer daarheen keek, als wilde hij zich op de weg begeven; hij bleef echter nog staan, omdat hij, zo het mij toescheen, niet wist, welke weg hij zou inslaan. Daarop zag ik, dat een man, wiens naam EVANGELIST was, tot hem naderde en hem vroeg: "Waarom schreeuwt u zo?"

vraag 6: het was Evangelist.

a. Aan de geschiedenis van Filippus en de Moorman

b. Als God onder de bediening van Zijn Woord opening wil schenken door Zijn Geest. Hij zendt Zijn knechten om Zijn Woord te verklaren.

c. Als hij onbekwaam is tot dat ambt in zichzelf, en het alleen maar van de HEERE heeft leren verwachten.

d. De Heere Jezus Christus.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 dec 2004 22:47

heb eigelijk niets meer toetevoegen aan de andere antwoorden.

bij vraag b. moet ik denken aan vanmorgen. De leraar had mensen uigenodigd van The Gideons international. Deze mensen vertelden ons wat de bijbel precies is en waarom moeten wij de bijbel nu gaan lezen. Omdat bijna de hele klas niet geloofd vond ik dit een goed en leuk intiatief. Aan het eind van de les konden we een het Nieuw Testament+psalmen krijgen op zakformaat. De kaft was wit, dit met een speciale bedoeling. Dit was omdat wit de kleur is van een verpleegsteruniform. We kunnen dit dus in onze zak meenemen zonder dat een ander het ziet. Geweldig toch?
Bijna de hele klas pakte hem aan, en ik denk dat er wel enkele zijn die er in gaan lezen. Ik hoop en bid het tenminste. Deze mensen zouden dus gebruikt kunnen zijn door God om mijn klasgenoten zover te krijgen de bijbel te gaan lezen. ( sorry, was weer even offtopic :oops: )

bij vraag c: wij kunnen wel zeggen, die dominee kan goed preken, is goed, enz. Maar daarbij kunnen wij niet verder zien.
Wij kunnen dus eigelijk niet peilen of iemand goed is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 22:54

mw schreef:( sorry, was weer even offtopic :oops: )

Zulk soort 'offtopic' uitstapjes zijn wel toegestaan in dit topic.

mw schreef:bij vraag c: wij kunnen wel zeggen, die dominee kan goed preken, is goed, enz. Maar daarbij kunnen wij niet verder zien.
Wij kunnen dus eigelijk niet peilen of iemand goed is.

Alle mensen zijn van nature slecht, ook na ontvangen genade. De Heere wil echter Zijn knechten nog gebruiken om Zijn Woord te verklaren. Een 'goede' predikant wordt ook maar geleid door Woord en Geest. Een 'slechte' predikant houdt alleen maar vleesstrelende redevoeringen vanuit de mens die niet stroken met Gods Woord.

Een goed predikant is als het goed is ook begaan met het lot van zijn toehoorders.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 08 dec 2004 23:08

Zulk soort 'offtopic' uitstapjes zijn wel toegestaan in dit topic

pff gelukkig maar :D

Alle mensen zijn van nature slecht, ook na ontvangen genade. De Heere wil echter Zijn knechten nog gebruiken om Zijn Woord te verklaren. Een 'goede' predikant wordt ook maar geleid door Woord en Geest. Een 'slechte' predikant houdt alleen maar vleesstrelende redevoeringen vanuit de mens die niet stroken met Gods Woord.

Een goed predikant is als het goed is ook begaan met het lot van zijn toehoorders.

mee eens.
Ik wil alleen zeggen. Wij zien/horen alleen hoe goed de dominee kan preken en hoe goed hij is in zijn pastroaal werk.
God kijkt verder. Wij zien alleen het uiterlijke, maar God ziet ook naar binnen.
Een predikant kan wel goede preken houden, waaronder mensen tot bekering komen. Maar als hij dan de eer geeft aan zichzelf, dan strookt er iets niet.
Daarom wil ik maar zeggen, God ziet verder dan wij. En God weet alleen of een prediant goed is en zijn werk goed doet waartoe hij geroepen is.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 dec 2004 10:56

caprice schreef:Alle mensen zijn van nature slecht, ook na ontvangen genade.

Welke genade bedoel je hier?

Een 'goede' predikant wordt ook maar geleid door Woord en Geest.

Hallo zeg, niet zo denigrerend over het werk van de Heilige Geest!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2004 00:11

Cathy schreef:
caprice schreef:Alle mensen zijn van nature slecht, ook na ontvangen genade.

Welke genade bedoel je hier?

Bijzondere genade.

Cathy schreef:
Een 'goede' predikant wordt ook maar geleid door Woord en Geest.

Hallo zeg, niet zo denigrerend over het werk van de Heilige Geest!

:oops: Volgens mij schreef ik óf las jij iets verkeerd.

Ik bedoelde: 'Een 'goede' predikant is uiteindelijk ook maar niets van zichzelf, maar hij wordt geleid door Woord en Geest.'

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 dec 2004 11:09

De Christenreis is door velen tot bijbel verheven. Ze zijn dan niet bekeerd volgens de bijbel, maar ze vertellen dan hoe de Heere hun geleid heeft aan de hand van dit boek. Ik heb daar moeite mee. Het boek eindigt met : En zie het was een droom. Als ik zeg tegen die mensen dat ik niet hoop dat hun bekering niet zo eindigt als het boek zijn ze natuurlijk weer boos op me. Het kan best zijn dat het boek voor velen wat heeft betekent, en dat mag, maar dat we toch Gods Woord boven alle boeken zouden liefhebben.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 10 dec 2004 12:15

Bookman schreef:De Christenreis is door velen tot bijbel verheven. Ze zijn dan niet bekeerd volgens de bijbel, maar ze vertellen dan hoe de Heere hun geleid heeft aan de hand van dit boek. Ik heb daar moeite mee. Het boek eindigt met : En zie het was een droom. Als ik zeg tegen die mensen dat ik niet hoop dat hun bekering niet zo eindigt als het boek zijn ze natuurlijk weer boos op me. Het kan best zijn dat het boek voor velen wat heeft betekent, en dat mag, maar dat we toch Gods Woord boven alle boeken zouden liefhebben.

Tja en wat zou het dat Bunyan schreef: en ziet het was een droom.
Hij schrijft toch aan het begin al dat hij droomde enzovoort.
In principe eindigt het boek ermee dat Christen de hemel inging dat is voor mij persoonlijk het einde van de reis van Christen.
Zelf ervaar ik de Christenreis als een leerzaam en bemoedigend boek, wat zeker niet boven de Bijbel staat. Maar je wekt de suggestie dat bij veel christenen dit boek meer lief is dan de Bijbel of begrijp ik dat verkeerd.
En overigens is wat je aan het begin schrijft erg overdreven dat mensen zeggen aan de hand van de christenreis te zijn bekeerd en niet aan hand van de Bijbel. Die mensen heb ik iedergeval nog nooit ontmoet.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 dec 2004 13:07

Yael schreef:
Bookman schreef:De Christenreis is door velen tot bijbel verheven. Ze zijn dan niet bekeerd volgens de bijbel, maar ze vertellen dan hoe de Heere hun geleid heeft aan de hand van dit boek. Ik heb daar moeite mee. Het boek eindigt met : En zie het was een droom. Als ik zeg tegen die mensen dat ik niet hoop dat hun bekering niet zo eindigt als het boek zijn ze natuurlijk weer boos op me. Het kan best zijn dat het boek voor velen wat heeft betekent, en dat mag, maar dat we toch Gods Woord boven alle boeken zouden liefhebben.

Tja en wat zou het dat Bunyan schreef: en ziet het was een droom.
Hij schrijft toch aan het begin al dat hij droomde enzovoort.
In principe eindigt het boek ermee dat Christen de hemel inging dat is voor mij persoonlijk het einde van de reis van Christen.
Zelf ervaar ik de Christenreis als een leerzaam en bemoedigend boek, wat zeker niet boven de Bijbel staat. Maar je wekt de suggestie dat bij veel christenen dit boek meer lief is dan de Bijbel of begrijp ik dat verkeerd.
En overigens is wat je aan het begin schrijft erg overdreven dat mensen zeggen aan de hand van de christenreis te zijn bekeerd en niet aan hand van de Bijbel. Die mensen heb ik iedergeval nog nooit ontmoet.

Ik zeg niet dat ze door de christenreis bekeerd zijn geworden. Maar ook jij zou moeten weten dat er wel degelijk zijn die zeggen dat ze zich daar en daar op de weg des heils bevinden. Wel door het poortje niet door het poortje. Wel met het schuldenpak beladen niet meer met het schuldenpak beladen. Diep in de poel mistrouwen. Als ze eens verkwikt zijn inn het huis Gods dan zijn ze bemoedigt in het huis van uitlegger.
Overigens hoef je daar niet zo kregel over te doen. En als jij zulke mensen nog niet hebt ontmoet dan wil dat nog niet zeggen dat ze niet bestaan. Ik heb het al vaak gehoord. Zelfs onlangs nog op een bijbelstudie. En ik erger me als ik mensen hoor die Bunyans boek op die manier gebruiken. En natuurlijk is hetgeen ik schref overdreven, ik heb nog nooit anders gehoord.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Terug naar “Archief”