[Job 1:6] Eeuwigheid of tijd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 17:45

jas schreef:Kan het niet een voor ons onzichtbare en onbegrijpelijke dimensie zijn?

Ik denk het niet. Ik denk niet dat het iets vaags, iets abstracts is.... Er zijn dingen daar die we niet kunnen begrijpen... Maar ik denk niet dat het zo is... Sommige mensen stellen het hiernamaals voor als grote witte zalen of zo... waar je wat rondvliegt en constant lofzingt... De bijbel daarentegen geeft een beeld dat veel meer lijkt op onze wereld... maar dan zonder al het verkeerde. De bijbel heeft het over een stad op aarde, De stad ligt op een berg en de troon van God staat bovenaan in de hemel. De stad loopt langs de berg af (neerdelende vanuit de hemel). Door de stad loopt een rivier, er staan bomen... de stad heeft straten, huizen, muren...

Klinkt niet als een vergeleken met onze wereld onzichtbare onbegrijpelijke vage dimensie.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 08 dec 2004 18:58

Dus de hemel op aarde.

Sam

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 dec 2004 18:59

Yep... en die zullen op de nieuwste dag vernieuwd worden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 19:10

jas schreef:Kan het niet een voor ons onzichtbare en onbegrijpelijke dimensie zijn?

Ja. Sommige mensen kunnen het zich blijkbaar niet indenken dat er in de eeuwigheid geen tijd is / meer zal zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 20:58

caprice schreef:

Ja. Sommige mensen kunnen het zich blijkbaar niet indenken dat er in de eeuwigheid geen tijd is / meer zal zijn.

Wij kunnen ook niet anders denken dan in het begrip 'tijd' hoor. Dat is ons referentiekader voor zowat ons hele leven. Als jij je nou zo goed kunt voorstellen wat het is om zonder tijd te leven, leg dat maar eens uit dan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 dec 2004 21:00

Marnix schreef:

Ik denk het niet. Ik denk niet dat het iets vaags, iets abstracts is.... Er zijn dingen daar die we niet kunnen begrijpen... Maar ik denk niet dat het zo is... Sommige mensen stellen het hiernamaals voor als grote witte zalen of zo... waar je wat rondvliegt en constant lofzingt... De bijbel daarentegen geeft een beeld dat veel meer lijkt op onze wereld... maar dan zonder al het verkeerde. De bijbel heeft het over een stad op aarde, De stad ligt op een berg en de troon van God staat bovenaan in de hemel. De stad loopt langs de berg af (neerdelende vanuit de hemel). Door de stad loopt een rivier, er staan bomen... de stad heeft straten, huizen, muren...

Klinkt niet als een vergeleken met onze wereld onzichtbare onbegrijpelijke vage dimensie.

Beste marnix, je hebt het nu over het hiernamaals. Daar heb ik ook wel een voorstelling van. Maar wat is nou 'geen tijd' of 'eeuwig'. Leg dat nou eens uit.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 08 dec 2004 21:13

jas schreef:
caprice schreef:

Wij kunnen ook niet anders denken dan in het begrip 'tijd' hoor. Dat is ons referentiekader voor zowat ons hele leven. Als jij je nou zo goed kunt voorstellen wat het is om zonder tijd te leven, leg dat maar eens uit dan.

Een kleine gedachte erover misschien, maar ik denk dat ik dan weinig uit kan leggen. Tijd is inderdaad datgene waar ons leven van in het teken staat.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 08 dec 2004 21:23

Tijd wordt bepaald door zon, maan en sterren volgens Gen.1. Die orde verdwijnt na de 1000 jarige sjabbath. In het begin is het Licht geschapen, nog voor de zon en de maan. In het Jodendom spreekt men van het licht van de Masjiach. In Openbaring wordt gezegd dat zon en maan niet meer behoeven licht te geven: G-d zelf is dan Het Licht.
Wanneer dan de tijdsaanduidingen van de hemelse elementen verdwenen zijn, duidt dat op het niet meer van G-dswege voor ons ten toongespreide tijdsmarkeringen.

Sam

Terug naar “Archief”