Oproep tot Reformatie!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 15:35

sparow schreef:
jas schreef:
sparow schreef:Dat is voor jou persoonlijk dan. Ik hoop dat je wel anderen respecteerd, die anders denken...

Ik respecteer iedereen die zich binnen onze maatschappij normaal gedraagt. Maar ik respecteer en accepteer niet elke religie. Ik heb geen respect voor boedhisme, maar zal een boedhist verder niets in de weg leggen. Vind jij dat er voor elke gedachte plaats moet zijn, en respect moet worden opgebracht?

Ik geloof dat de zaligheid alleen door Christus is en geen andere weg. Dus geen boedhisme. Maar als ene christen de nadruk legt op de uitverkiezing en de andere op de persoonlijke keuze, maakt mij dat niet uit, het gaat nog steeds om dezelfde zaligmaker en daar zij we 1 in!

Ik gun het jullie van harte, maar ik doe niet mee. Ik zie de verduistering en ontkenning van de leer van de uitverkiezing als een gigantische misleiding van satan en zeer onrechtvaardig naar God toe.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 17 nov 2004 15:44

jas schreef:
sparow schreef:
jas schreef:
sparow schreef:Dat is voor jou persoonlijk dan. Ik hoop dat je wel anderen respecteerd, die anders denken...

Ik respecteer iedereen die zich binnen onze maatschappij normaal gedraagt. Maar ik respecteer en accepteer niet elke religie. Ik heb geen respect voor boedhisme, maar zal een boedhist verder niets in de weg leggen. Vind jij dat er voor elke gedachte plaats moet zijn, en respect moet worden opgebracht?

Ik geloof dat de zaligheid alleen door Christus is en geen andere weg. Dus geen boedhisme. Maar als ene christen de nadruk legt op de uitverkiezing en de andere op de persoonlijke keuze, maakt mij dat niet uit, het gaat nog steeds om dezelfde zaligmaker en daar zij we 1 in!

Ik gun het jullie van harte, maar ik doe niet mee. Ik zie de verduistering en ontkenning van de leer van de uitverkiezing als een gigantische misleiding van satan en zeer onrechtvaardig naar God toe.

Als de leer van de uitverkiezing verworpen wordt, dan is het ook niet meer binnen de kaders van de bijbel.... Maar de 1 benadrukt het anders dan de ander.

Laten we dan beginnen door naar elkaar te luisteren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 16:12

jas schreef:
Marnix schreef:
jas schreef:Toch kun je het geloof in Christus en de leer niet los van elkaar zien. Er is een wisselwerking tussen die 2. Zo zal een baptist op een andere manier in Christus geloven dan ik, en vanuit een andere leer. Het is dus niet hetzelfde geloof.

Het is wel hetzelfde geloof als je naar de kern kijkt... Jezus die voor onze zonden gestorven is om ons te redden. Dat geldt net zo goed voor een baptist als voor een refo etc. De vraag is: Wat is het geloof. Is dat de leer in details? Of gaat dat om Gods verlossingswerk? Als je in een iets andere leer gelooft kun je nog wel in dezelfde Christus geloven. De kern is gelijk... maar dat vergeten we maar al te vaak.

Voor mij is het essentieel. Ik zou niet eens zalig willen worden zonder de leer van de uitverkiezing. ben ik er in mijn hart van overtuigd dat dit de enige weg is. Dus zal ik nooit kunnen en willen instemmen met een leer die dat ontkent.

Tja, de bijbel geeft nergens aan dat je de goede uitverkiezingsleer moet geloven om zalig te worden... Dat jij dat gelooft en je er goed bij voelt, dat wil toch niet zeggen dat je geen eenheid kan hebben met mensen die daar wat anders tegenaan kijken maar net als jij de bijbelse belofte tot zaligheid hebben gekregen? Eenheid is iets anders dan instemmen met hun leer.... dan zouden er geen meningsverschillen meer zijn omdat je hen gelijk geeft.... maar wat ik juist wil aangeven is dat er eenheid kan zijn ondanks verschillen, doordat er eenheid is in de kern, in Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raptor

Berichtdoor Raptor » 17 nov 2004 17:09

sparow schreef:
Raptor schreef:Wat me in dit topic opvalt, wordt er slechts gereageerd door 'vaste' forumgangers. Zou het dan toch niet zo leven in de rest van refo-Nederland? Of wacht iedereen maar totdat er eindelijk eens wat gebeurd (wat de meesten van ons waarschijnlijk dus niet mee gaan maken als het zo door gaat)...

Wat ik denk is dat velen dit een mooi ideaal vinden, maar dit niet snel zien gebeuren. Helaas.... Ik denk dat er ook zijn die het niet eens willen. Nog meer helaas....

Raptor schreef:Elkaars mening accepteren is leuk, maar niet haalbaar. Als iemand een mening heeft die niet naar Gods Woord is, kan ik die wel respecteren, maar nooit accepteren! Snap je?

Ik heb het hier ook over meningen binnen de kaders van Gods woord natuurlijk. Je zegt ook zelf:
Raptor schreef:Daarom moeten we die meningsverschillen ook aan de kant zetten, je komt er toch niet uit!

Ik denk dat dat gewoon heel veel met elkaar te maken heeft: Velen denken "het zou mooi zijn dat al die kerken 1 kerk zouden zijn", maar geloven dat dit niet kan... En waarom niet? Er word te veel naar elkaars verschillen en meningen gekeken.

Maar is dat een excuus?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 17:21

Raptor schreef:
sparow schreef:
Raptor schreef:Wat me in dit topic opvalt, wordt er slechts gereageerd door 'vaste' forumgangers. Zou het dan toch niet zo leven in de rest van refo-Nederland? Of wacht iedereen maar totdat er eindelijk eens wat gebeurd (wat de meesten van ons waarschijnlijk dus niet mee gaan maken als het zo door gaat)...

Wat ik denk is dat velen dit een mooi ideaal vinden, maar dit niet snel zien gebeuren. Helaas.... Ik denk dat er ook zijn die het niet eens willen. Nog meer helaas....

Raptor schreef:Elkaars mening accepteren is leuk, maar niet haalbaar. Als iemand een mening heeft die niet naar Gods Woord is, kan ik die wel respecteren, maar nooit accepteren! Snap je?

Ik heb het hier ook over meningen binnen de kaders van Gods woord natuurlijk. Je zegt ook zelf:
Raptor schreef:Daarom moeten we die meningsverschillen ook aan de kant zetten, je komt er toch niet uit!

Ik denk dat dat gewoon heel veel met elkaar te maken heeft: Velen denken "het zou mooi zijn dat al die kerken 1 kerk zouden zijn", maar geloven dat dit niet kan... En waarom niet? Er word te veel naar elkaars verschillen en meningen gekeken.

Maar is dat een excuus?

Ik wil wel één kerk, maar alleen als die gestoeld is op de leer van Calvijn. Anders hoeft het voor mij niet omdat ik dat beschouw als de zuivere waarheid. Alles wat daarvan afwijkt is in mijn ogen dus niet zuiver en om in iets onzuivers te geloven heb ik geen éénheid nodig.
Zijn er verder hier geen mensen die nog net zo hechten aan principes m.b.t. de leer?

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 17 nov 2004 17:44

Raptor schreef:
sparow schreef:

Maar is dat een excuus?

Nope!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 18:03

jas schreef:
Raptor schreef:
sparow schreef:

Maar is dat een excuus?

Ik wil wel één kerk, maar alleen als die gestoeld is op de leer van Calvijn. Anders hoeft het voor mij niet omdat ik dat beschouw als de zuivere waarheid. Alles wat daarvan afwijkt is in mijn ogen dus niet zuiver en om in iets onzuivers te geloven heb ik geen éénheid nodig.
Zijn er verder hier geen mensen die nog net zo hechten aan principes m.b.t. de leer?

Kijk, dat is het probleem... het moet wel puur Calvinistisch zijn... Alsof er buiten de calvinistische leer geen zaligheid bestaat.... De bijbel geeft een ander beeld, namelijk dat iedereen die in Christus gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft... er staat nergens iets over gedetailleerde leer, over volwassendoop of kinderdoop, over open avondmaal of gesloten avondmaal etc. Christus is de weg, de waarheid en het leven... als de bijbel zegt dat iedereen die in Christus gelooft gered wordt en dus aangeeft dat daar eenheid ligt, die op de nieuwe aarde realiteit wordt, waarom hoeven we hier dan geen eenheid met andere christenen die niet de calvinistische leer op alle punten aanhangen? Het gaat om Christus, dat Hij de zuivere waarheid is... maar mensen maken er weer allerlei andere dingen van...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 17 nov 2004 19:30

Marnix schreef:Kijk, dat is het probleem... het moet wel puur Calvinistisch zijn... Alsof er buiten de calvinistische leer geen zaligheid bestaat.... De bijbel geeft een ander beeld, namelijk dat iedereen die in Christus gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft... er staat nergens iets over gedetailleerde leer, over volwassendoop of kinderdoop, over open avondmaal of gesloten avondmaal etc. Christus is de weg, de waarheid en het leven... als de bijbel zegt dat iedereen die in Christus gelooft gered wordt en dus aangeeft dat daar eenheid ligt, die op de nieuwe aarde realiteit wordt, waarom hoeven we hier dan geen eenheid met andere christenen die niet de calvinistische leer op alle punten aanhangen?

Omdat in mijn visie Calvijn de enige is die de Bijbelse leer, naar de mens gesproken, in al haar volheid heeft begrepen en tot uitdrukking gebracht. Luther dwaalde op sommige punten. Waarom zou ik met minder genoegen nemen dan datgene waarvan ik geloof dat het de zuivere waarheid is? Kun je me daarvoor één goede reden geven?
Als jij denkt dat er uit de Bijbel geen zuivere leer te distilleren is, moet ik je voor wat jezelf aangaat idd gelijk geven. Maar Calvijn kon dat wel, en daarom geloof ik Calvijn en niet jou.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 nov 2004 20:01

Waarom? Omdat je bijbels gezien ook zonder die volledige waarheid behouden kan worden en niet de calvinistische leer zalig maakt maar het offer van Jezus. Daarom is die eenheid belangrijk, ook als mensen niet de volledige calvinistische leer geloven.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 nov 2004 20:13

Omdat in mijn visie Calvijn de enige is die de Bijbelse leer, naar de mens gesproken, in al haar volheid heeft begrepen en tot uitdrukking gebracht. Luther dwaalde op sommige punten. Waarom zou ik met minder genoegen nemen dan datgene waarvan ik geloof dat het de zuivere waarheid is? Kun je me daarvoor één goede reden geven?
Als jij denkt dat er uit de Bijbel geen zuivere leer te distilleren is, moet ik je voor wat jezelf aangaat idd gelijk geven. Maar Calvijn kon dat wel, en daarom geloof ik Calvijn en niet jou.

En hoe moet het dan met alle andere christenen van Rusland tot Colombia die zelfs nog nooit van Calvijn hebben gehoord?
Die kunnen dus nooit de ware leer hebben gehad, omdat God Calvijn slechts alleen ons heeft gezonden?

:shock:

Calvijn is mij dierbaar, de reformatie is mij dierbaar. Vooralsnog voel ik me in de reformatorische leer thuis. Maar dat neemt niet weg dat ik nog mijn vragen heb, over punten in de reformatorische leer. Hier op refoweb kan ik daar open over praten.
Want ik vind wel dat wanneer je vragen hebt op punten in de reformatorische leer, door sommmige mensen gelijk als remonstrant wordt beschouwd. Daar baal ik wel eens van, er leven nu eenmaal vragen bij mij, dat is toch menselijk, het zou toch huigelachtig zijn als ik zou doen of alles koek en ei is voor me (wat betreft leer)?

Calvijn, Reformatie....het is een zegen geweest voor Nederland.
En ik geloof dat God Calvijn een prachtige taak heeft gegeven in de kerkgeschiedenis van o.a. Nederland, maar ik geloof niet dat God Calvijns leer heeft aangewezen als de weg de waarheid en het leven.
Dat is er maar 1: Jezus Christus.
En eens zullen uit alle volken en natien mensen komen, kinderen van God, zoveel als de zandkorrels op het strand.Uit Australie tot en met China. Bewonderaars van Calvijn uit Nederland tot en met papiaments sprekende landbewerkers uit Curacao.
Maar allemaal 1 ding gemeen: ze mochten Jezus leren kennen als hun verlosser.
Laatst gewijzigd door meschianza op 17 nov 2004 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 20:18

Haha, het is toch te zot voor woorden om te denken dat Calvijn de enige is die het volledig bij het juiste eind had?

@meschianza: hij zat ook in Zwitserland enzo.. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 17 nov 2004 20:20

Aragorn schreef:Haha, het is toch te zot voor woorden om te denken dat Calvijn de enige is die het volledig bij het juiste eind had?

Oja, hij komt uit Geneve 8) DAn zijn de Zwitsers vooral ook de bofkonten.
Laatst gewijzigd door meschianza op 17 nov 2004 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 nov 2004 20:21

meschianza schreef:
Aragorn schreef:Haha, het is toch te zot voor woorden om te denken dat Calvijn de enige is die het volledig bij het juiste eind had?

Ja, vooral Servet.. :mrgreen:

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 nov 2004 21:04

jas schreef:
Raptor schreef:
sparow schreef:

Maar is dat een excuus?

Zo krijg je dus nooit één kerk, met alle respect voor Calvijn, en diverse anderen, ik heb altijd begrepen, dat een christen geloofd, dat de bijbel het geinspireerde woord van god is, als men daar dan eens bij bleef, in plaats van allerlei andere meningen als leerstellige waarheden er bij te halen, hoe goed het ook door die mensen bedoelt is, het blijven meningen en uitleggingen van mensen, uiteindelijk, zou de bijbel hierdoor op de achtergrond raken.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2004 21:07

Aragorn schreef:
meschianza schreef:

Ja, vooral Servet.. :mrgreen:

Wahaaaaa :D inderdaad.

Jas, is dat misschien niet een klein dwalinkje van Calvijn geweest?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”