Omdat in mijn visie Calvijn de enige is die de Bijbelse leer, naar de mens gesproken, in al haar volheid heeft begrepen en tot uitdrukking gebracht. Luther dwaalde op sommige punten. Waarom zou ik met minder genoegen nemen dan datgene waarvan ik geloof dat het de zuivere waarheid is? Kun je me daarvoor één goede reden geven?
Als jij denkt dat er uit de Bijbel geen zuivere leer te distilleren is, moet ik je voor wat jezelf aangaat idd gelijk geven. Maar Calvijn kon dat wel, en daarom geloof ik Calvijn en niet jou.
En hoe moet het dan met alle andere christenen van Rusland tot Colombia die zelfs nog nooit van Calvijn hebben gehoord?
Die kunnen dus nooit de ware leer hebben gehad, omdat God Calvijn slechts alleen ons heeft gezonden?
Calvijn is mij dierbaar, de reformatie is mij dierbaar. Vooralsnog voel ik me in de reformatorische leer thuis. Maar dat neemt niet weg dat ik nog mijn vragen heb, over punten in de reformatorische leer. Hier op refoweb kan ik daar open over praten.
Want ik vind wel dat wanneer je vragen hebt op punten in de reformatorische leer, door sommmige mensen gelijk als remonstrant wordt beschouwd. Daar baal ik wel eens van, er leven nu eenmaal vragen bij mij, dat is toch menselijk, het zou toch huigelachtig zijn als ik zou doen of alles koek en ei is voor me (wat betreft leer)?
Calvijn, Reformatie....het is een zegen geweest voor Nederland.
En ik geloof dat God Calvijn een prachtige taak heeft gegeven in de kerkgeschiedenis van o.a. Nederland, maar ik geloof niet dat God Calvijns leer heeft aangewezen als de weg de waarheid en het leven.
Dat is er maar 1: Jezus Christus.
En eens zullen uit alle volken en natien mensen komen, kinderen van God, zoveel als de zandkorrels op het strand.Uit Australie tot en met China. Bewonderaars van Calvijn uit Nederland tot en met papiaments sprekende landbewerkers uit Curacao.
Maar allemaal 1 ding gemeen: ze mochten Jezus leren kennen als hun verlosser.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King